Verhoogd verbruik

Tman0961

Forumguru
Prijzen zijn van VVT, zij demonteren het filter en sturen deze op. Geen idee naar welke partij eigenlijk.

Vwb doorrijden, daar was ik zelf wat huiverig voor. Ik begreep dat de o.a. de turbo erg te lijden heeft van een te hoge tegendruk in het roetfilter. Derhalve was mijn overweging hier niet te lang mee door te rijden.
 

eriktv

Forumguru
Ja dat gevoel bekruipt mij ook steeds meer. Blijf ermee zitten wat “te vaak” is. Vaker dan toen we hem kochten (met 86dkm gelopen), maar we rijden vooral ook lange stukken met goede snelheid (lees: in Duitsland) dus neem aan dat dat positief werkt. Is objectief vast te stellen/uit te lezen wanneer het te vaak/te vol wordt?
 

hendrik38

Forumguru
Volgens mij dient dat ding toch bij 180000 km volgens VW voorschrift vervangen te worden? Dat is mij destijds tenminste verteld toen ik hem kocht.
 

eriktv

Forumguru
In het boekje staat dat hij na bepaalde kilometerstand regelmatig gecontroleerd moet worden, maar bij de laatste beurt gaf de dealer aan dat dat niet kan... :sterretjes:
 

Tman0961

Forumguru
@eriktv

Een van de zaken die je kan bekijken is de tegendruk in het roetfilter bij stationair en volgas. Bij was dit stationair 7 mbar en volgas 288 mbar. Ik begrijp dat stationair 3/4 mbar een normale waarde is en bij volgas men niet boven de 180 / 200mbar wil uitkomen. Deze waardes geven bij onze Sub een indicatie van een verzadigd roetfilter.

Daar VVT een maand op vakantie was ben ik naar een Dieseltechniek-specialist geweest. Beiden kunnen dit bekijken. Ik begrijp niet waarom een dealer dit niet zou kunnen bekijken.
 

Tman0961

Forumguru
Ik kwam dit bericht tegen over de werking en samenhang van het roetfilter, EGR en de luchtmassameter. In het artikel wordt specifiek de werking voor Alfa's besproken. Mijn aanname is dat de techniek op grote lijnen nooit veel zou afwijken. Ik kan me voorstellen dat de genoemde waardes van het dpf wel kunnen afwijken.

Voor wie het interessant vindt, wat leesvoer over de techniek:

https://www.squadra-tuning.nl/techniek/luchtmassameter-egr-en-roetfilter/
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Mooie info over DPF werking!

Je kan de tegendruk natuurlijk gewoon meten als je ergens een aansluiting kan maken voor je manometer.
Maar waarschijnlijk lezen ze die uit via de OBD plug en de meting van een sensor van de auto zelf.
Onze S2 zal ook wel eens aan de beurt komen nu we over de 2 ton zitten. Regenereert ook steeds vaker, dus hopelijk kunnen we nog even door..
Ik zit nu bijna op 2,5 ton en er is nog niets aan de hand.... De laatste 25-30 met een ca. 185 pk progje voor het motormanagement.

Net aan een collega gevraagd die >2 ton een 2.0TDI in een Golf heeft gereden en nu een 1.6TDI met DSG; ook hij heeft nog nooit wat van regenereren gemerkt en rijdt jaarlijks zo'n 50-60dkm.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
En dat laatste is denk ik juist het verschil met jou @eltjo2. Hij maakt lange ritten, waarschijnlijk veel snelweg kilometers. Zo blijft de motor en ook DPF schoner.
Vroeger was het al slecht om korte ritjes te maken met de auto. Nu is het met de moderne motor nog slechter.
 

eriktv

Forumguru
Exact, ik fiets de 28km vv. naar mijn werk al jaren op de speed pedelec, dus wat resteert blijven een stuk of 2 kortere ritten per week en de reizen naar familie op 200/800/820km afstand. Een beter baasje kun je haast niet treffen als auto denk ik :)
 

eriktv

Forumguru
Nouja je gaat er misschien minder vaak heen, maar wel langer: als ik je nu eens vertel dat we regelmatig een heel weekend of zelfs een week naar m’n schoonmoeder gaan... :yeah::yeehaa:;)
 

Eltjo

Forumguru
En dat laatste is denk ik juist het verschil met jou @eltjo2. Hij maakt lange ritten, waarschijnlijk veel snelweg kilometers. Zo blijft de motor en ook DPF schoner.
Vroeger was het al slecht om korte ritjes te maken met de auto. Nu is het met de moderne motor nog slechter.
Ik vat je opmerking niet... ondanks
Ik rijdt 7 km ritjes w-w, maar ook langere ritten >200km enkele reis met ca. 100 km/uur.
Toch rijdt mijn 2.0TDI na de 4,5 dkm vakantieritten (o.a. 2 x >1000, 450, 650 km/rit) soepeler.
Zijn jouw ritafstanden kort of sta je veel in de file?

In 100 dkm dat de auto rijd heb ik nu één keer gezien dat het dpf ledje brandde. Toen had ik veel 2 km en 7 km ritjes in een verhuisperiode en was over na 10 km max. 80 km/u in z'n 3 te rijden. Dit was bij ca.170 dkm, nu heb ik 248dkm op de teller.
en heb net zoals mijn collega nog nooit wat van regeneren gemerkt.​
 

eriktv

Forumguru
De onze doet het al sinds we hem hebben af en toe, in het begin kon je zelfs de rook in de spiegel zien. Nu zal hij wat beter schoongebrand zijn kennelijk, want ik merk het alleen aan het stationaire toerental, ander schakelgedrag DSG en het nalopen van de koelvinnen bij thuiskomst.

Eigenlijk juist bijzonder dat jouw auto het kennelijk niet (merkbaar) doet, terwijl je zelfs een DPF-lampje hebt gezien. Dit is bij ons nog nooit aangeweest.

Het mooiste zou zijn dat je auto je gewoon met een geel lampje waarschuwt dat DPF verzadigd raakt, doorlopend naar oranje voordat ‘ie echt in de noodloop schiet. Dit is altijd op een ongunstig moment natuurlijk.
 

Eltjo

Forumguru
Geeft niet VAG-man, zo'n vermoeden had ik al. Snel medium dat internet. Ik ben blij dat hier tenminste normale mensen op het forum zitten en niet van die.... kankeraars en vuilspuiters. Pardon my french.
 

Eltjo

Forumguru
Uit het bovenstaande artikel:
"Ook zijn de rijomstandigheden erg bepalend. Veel stadsverkeer zal resulteren in vaker regenereren. Veel rustig gereden snelweg kilometers resulteert in minder vaak regenereren."

Ik rij bijna geen "stadsverkeer" en de korte stukjes bij een erg laag toerental (62 km/u in z'n 5 bij 1250 tpm). De snelweg in NL meestal 103 km/u. Verder accelereer ik rustig en geleidelijk en trek 'm af en toe na een lange rit eens lekker door richting rood. Misschien verklaard dat het e.a.
 
Bovenaan Onderaan