Ik zal iedereen van zijn spanning halen......De Fabia is thuis!
Nog een mededeling van de monteur, gelieve de eerste 500 km wat rustig aan te doen ivm vervangen zuigerveer....nou ok..prima.
Ik dus op weg naar huis....
Maaarrrrr......dat ging niet zonder slag of stoot.
Nadat ik wegreed daar, liep de Faab redelijk goed, maar naar mate die warmer werd werd dat steeds minder.
Stationair niks aan de hand, maar onder belasting begon ie steeds meer te sputteren...geen vermogen...en het idee dat ie op 2 cilinders liep.
Affijn.......met dat ik onderweg was met behoorlijk wat minder power dan dat ik voor de kapotte pakking had, ben ik bewust maar achter een vrachtwagen blijven hangen op gepaste afstand......de Faab wou eigenlijk niet meer harder dan 100km/h
......bij gasgeven kon je echt merken dat 1 of 2 cilinders niet mee wilden......
.....als dit maar goed komt dacht ik nog..maar zo lang het motortje nog loopt.....blijven rijden! Motormanagent lampje was gaan branden in de tussentijd ...ging ook weer uit zo snel je het gas los liet..
Tijdens de tocht naar huis heb ik de meter in het dashboard maar eens op zijn actuele verbruik gezet.....daar viel mij wat op....dat ie niet verder kwam dan 11,5L/100km op vollast in 5.....hmmm vreemd....maar ik begreep wel waarom die zo weinig verbruikte bij volgas in 5.
Maar door gesukkeld naar huis......eenmaal thuis....auto in vrij gezet...motor laten lopen......duidelijk kleppen hoorbaar...ook de distributie ketting ( dat was al..staat in de planning om vervangen te worden volgende week).
Na dat ie afgekoeld was vanavond heb ik het kleppen deksel maar eens gedemonteerd, en mijn gedachte klopte aardig.....klepspeling op 1 of meerdere kleppen.
De monteur heeft zijn werk niet netjes afgemaakt....geen kleppen gesteld na de/montage van de cilinderkop.
Sterker nog.....ik kon als de nokkenas goed stond, de klepstoterstang en zo van tussen pakken. Borgmoer van de stelbout zat ook gewoon doodleuk los. Ik ben blij dat het zooitje er niet af is gelopen.
Gelukkig ook weinig schade aan de tuimelaar en nokkenas ( de klep sluit en opent zoals de rest ook doet). Gelukkig maar...
Eenmaal de klepjes gesteld te hebben....het moment van de waarheid.......starten( uiteraard met het kleppendeksel er op).....hij slaat aan...hij loopt...geen geknikker meer van kleppen.....geen overslaande cilinders...loopt als een zonnetje!
Tijd voor een ritje.......omg...wat een verschil met vanmiddag! Hij pakt velen malen beter op, reageert veel beter op het gaspedaal, sputterd nog wel iets, maar daar geef ik de bougies de schuld van....maar wauw...wat een verschil!
Ook de verbruiksmeter in het dashboard geeft veel meer verbruik aan als je het gas in trapt....nu gaat ie wel verder dan 11,5L/100km.......die gaat nu veel sneller naar de 25liter op 100km. Ook bleef het lampje van de motormanagement heel de test rit nu uit.
Dus al met al, de Faab is eindelijk thuis...maar zoals gezegd...dit ging niet zonder slag of stoot..
1 ding weet ik wel.....het onderhoud van mijn Faab doe ik voortaan zelf wel zover als dat gaat (ben automonteur van beroep geweest) maar mocht het zo zijn dat dit mij te ver gaat gaat ie dus naar de garage waar ik al jaren kom...en die er geen weken over doet om zoiets als dit mij nu is overkomen.
Maar mensen...wat een avontuur weer...pffff...hij is gelukkig thuis en daar gaat het om
Eerst maar er eens wat op drinken
Op naar het volgende avontuur met de Faab