Verkeerde auto besteld

Falcon

Donateur
Ik zou in eerste instantie ook niet akkoord gaan, maar mocht je je auto laten tunen voor dat je hem bestelde? Zo niet dan is dit misschien nog niet eens zo gekke oplossing. De bijtelling zal dan waarschijnlijk ook voordeligere voor je uitkomen etcetra.

Doe eens een berekening voor je zelf en daarnaast afwegen wat je verwacht van de auto (stiller etc)

Volgens mij als hij getuned is en je hebt een goedkopere auto, heb je een win-win situatie wat betreft kracht/snelheid/netto bedrag wat je kwijt bent aan de auto per maand

Verlies situatie zal altijd zijn dat je een andere motortechnische auto hebt, maar geluid in de auto is veel aan te doen met geluidsisolatie.

Ik zou toch eens gaan kijken of de 140pk versie met chiptuning en geluidsisolatie..kwa financieel, snelheid en kracht niet een betere oplossing is.

Geluidsisolatie en chiptuning moet je niet meerekenen in de bijtelling.
 

michelover

Forumguru
Bij mij was het "gelukkig" alleen maar de verkeerde kleur , zwart i.p.v anthracite grey. Maar afleveren met de verkeerde motor is echt slecht. Ik zou hem ook zeker niet nemen dan maar wat langer op de juiste auto wachten. Misschien is zo een tuning wel aardig maar het is niet wat je verwachte te krijgen.
 
Het lijkt me toch echt sterk dat je vervangend vervoer kunt claimen bij de dealer.

Er worden nooit garanties gegeven over de afleverdatum (hooguit verwachtingen). En doordat de verkeerde wagen is besteld, wordt de afleverdatum van de juiste wagen 'verschoven'. Met een week of 8 naar achteren. (idd, toevallig net zo lang als het duurt om een S2 te bestellen..)
(Stel dat er tijdens het vervoer naar NL iets zou misgaan en de wagen zou verloren raken. Dan heb je ook gewoon pech..)

De klant is idd niet verplicht de verkeerde wagen te accepteren. Hij heeft een bestelling volgens bepaalde specificaties gedaan. Iets anders hoeft hij niet te accepteren. Dat mág natuurlijk wel. En je kan natuurlijk met de dealer iets overeenkomen :aangenaam: om het verschil in het geleverde en verwachtte te compenseren. (Dit verschil is niet alleen op financieel gebied, maar ook op het emotionele vlak. Zo kan je bijvoorbeeld bewust voor een CR hebben gekozen vanwege de stillere motor. Nu zit je met een 'lawaaierig' blok.)

Aan de andere kant, volgens mij is de delaer niet eens verplicht jou een andere wagen te leveren. Hij kan (kort door de bocht) zeggen: Take it or leave it. :disc:
Stel dat hij niet bereidt is een nieuwe bestelling voor jou te plaatsen, dan houdt het volgens mij gewoon op. Zit hij nog wel met een verkeerde auto opgescheept, maar dat is dan zijn probleem. Maar het lijkt me sterk dat een dealer zich zo zal opstellen.

Samengevat, als je met de huidige levering kan leven, kan jeer misschien nog wat leuks uit slepen. En anders begint het lange wachten gewoon weer van voren af aan. :koffie:
 

Constant

Erelid
Gelukkig is het Neerlands recht anders dan hierboven staat en dienen leveranciers hun verplichtingen na te komen. Bij ingebrekestelling kan er weldegelijk een schadevergoeding worden gevorderd.
 

Gieliovd

Forumguru
Aan de andere kant, volgens mij is de delaer niet eens verplicht jou een andere wagen te leveren. Hij kan (kort door de bocht) zeggen: Take it or leave it. :disc:
Hoe zie jij dit gebeuren?

Je maakt een overeenkomst om iets aan te schaffen. Hierdoor worden 2 partijen verplicht hun deel van de overeenkomst te vervullen. Leveren en betalen.

Je kunt als leverancier niet zomaar afhaken, idem koper. Dat zal fijn zijn!

Bestel ik morgen een LCD tv, krijg ik een plasma geleverd. Ook mooi beeld, maar het energieverbruik.... Zegt de leverancier, oeps.. foutje. Ach, komt toch ook beeld uit? We kunnen er wel een nieuw stickertje op doen voor u.
 

LenK

Forumguru
Tsjonge, jonge, jonge.
Hun oerdomme fout goed laten maken met het tunen van de 140pk motor vind ik geen alternatief, als het al toegestaan is door de lease maatschappij.

Maar natuurlijk wel heel erg balen dat je weer van voren af aan begint met wachten en ik weet dat dat heel erg vervelend is.

Aan de andere kant, volgens mij is de delaer niet eens verplicht jou een andere wagen te leveren. Hij kan (kort door de bocht) zeggen: Take it or leave it.
En dan ga je dus gewoon naar een andere dealer.

Zie net dat beide motorversies € 1800 in prijs verschillen. Dan is tunen + trekhaak niet veel meer dan het prijsverschil vereffenen. Magertjes.
 
En dan ga je dus gewoon naar een andere dealer.
Inderdaad. En (daarom) ook zeker geen wenselijke reactie van de dealer, wil hij nog een beetje normaal zaken kunnen doen. Maar volgens mij wel terecht. Maar volgens mij zou het wel mogen.

Als je een aanbetaling hebt gedaan is het een ander verhaal.
En als een feitelijke afleverdatum is afgesproken, dan ook.
 

Constant

Erelid
Ik vind het trouwens idioot dat de dealer de auto toch bezorgd heeft bij de klant, bij aflevering loop je toch nog een keer het contract na om te controleren dat alles in orde is? Waarom betaal je anders iets van 600 Euro voor een afleverbeurt?
 

LenK

Forumguru
Ik vind het trouwens idioot dat de dealer de auto toch bezorgd heeft bij de klant, bij aflevering loop je toch nog een keer het contract na om te controleren dat alles in orde is? Waarom betaal je anders iets van 600 Euro voor een afleverbeurt?
Ik me ook niet voorstellen dat ze het niet hebben opgemerkt. Een foute auto bestellen is al oerdom, maar hem vervolgens op kenteken zetten is nog van veel grotere domheid als je weet dat het een verkeerde auto is.
 

renYek

Lid
Balen zeg! Ik heb bij mijn vorige O2 de verkeerde kleur gekregen, wat minder ingrijpend en ik vond zwart achteraf ook mooier dan graphite grey (die ik eigenlijk had besteld) dus het boeide me toen ook niet. Een andere motor daarentegen is wel heel heftig..
 

skodaoctavia2

Actief lid
Tsjonge, jonge, jonge.
Hun oerdomme fout goed laten maken met het tunen van de 140pk motor vind ik geen alternatief
Nee leuk tunen maar de 170 pk crd en die dan even tunen zit je toch al op een slordige 200+pk
dat fix je niet met een chippie alleen op de 140pk PD uitvoering.

Ik zou hier persoonlijk niet mee akkoord gaan,
de verkoop waarde van de CRD ligt toch wat hoger dan de PD uitvoering na een aantal jaartjes.
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad. En (daarom) ook zeker geen wenselijke reactie van de dealer, wil hij nog een beetje normaal zaken kunnen doen. Maar volgens mij wel terecht. Maar volgens mij zou het wel mogen.

Als je een aanbetaling hebt gedaan is het een ander verhaal. En als een feitelijke afleverdatum is afgesproken, dan ook.

Helaas. Het mag niet. Dat het wel kan, is een ander verhaal. Een overeenkomst bestaat uit twee verbintenissen: één tot levering en één tot betaling. De dealer moet de (overengekomen) auto leveren, net zo goed als ik (bij juiste levering) moet betalen.

Natuurlijk kan de dealer hier schijt aan hebben en zeggen: zoek het uit. Dan ga je uiteraard naar een andere dealer. MAAR... dan stel je de dealer ook direct aansprakelijk voor de door zijn stommiteit veroorzaakte schade (lees: de extra kosten). Als de dealer zijn werk goed had gedaan, had jij immers niet 8 weken langer op een nieuwe auto moeten wachten (en dus geen 8 weken extra kosten hoeven te maken).

Als de auto ergens tussen de fabriek en de dealer van de trein is gerold, is het een heel ander verhaal. Daar kan de dealer niets aan doen. Een rechter zou in zo;n geval oordelen dat een dergelijk omstandigheid niet voorzienbaar is en dus ook niet voor risico van de dealer behoort te komen.

Maar een verkeerde motorisering aanvinken is dermate stom dat dat heel uitdrukkelijk wél voor risico van de dealer komt (en hoort te blijven!).

Neemt niet weg dat je altijd kunt kijken of je ergens een win-win-situatie kunt creeeren. Zal ook van de opstelling van de dealer afhangen.
 
Het is rond. Ze komen de auto vandaag halen er vind een tuning plaats en er wordt een trekhaak op gemonteerd. Weet iemand of je een certificaatje bij zo'n tuning krijgt?
Ik blij en dealer blij (denk ik).
 

___JC___

Forumguru
Ik had dit niet gedaan denk ik. Zit je wel 4 jaar met zwaar verouderde techniek. Ik irriteer me nog bijna elke dag aan het tractorgeratel van de pompverstuiver.

Maar goed fijn dat je dr uit bent en zelf ook tevreden. Hoop wel dat je koppeling en turbo heel blijven.
:aangenaam:

Ow ik heb geen certificaat gehad bij mn tuning. Maar geloof me je merkt het wel als je wegrijdt!!
 

MK74

Lid
Het is rond. Ze komen de auto vandaag halen er vind een tuning plaats en er wordt een trekhaak op gemonteerd. Weet iemand of je een certificaatje bij zo'n tuning krijgt?
Ik blij en dealer blij (denk ik).

Hou je wel even in de gaten dat je een andere auto hebt gekregen dan besteld; en dat dus ook het contract met de leasemaatschappij :koffie: aangepast zou moeten worden. (goedkopere motor, dus waarschijnlijk minder kosten). Daarnaast voor je eventuele bijtelling (als je de auto ook prive rijdt), de trekhaak en de tuning vallen in dit geval niet onder de fiscale waarde, en scheelt je dus gewoon de nodige centen.
 

guitar_billy

Senior Member
er wordt een aantal keren gesproken over hoe dom, onvoorstelbaar, etc het is van de dealer om de andere motor te bestellen en af te leveren.
toch kan ik me zeker voorstellen dat dit gebeurt, het zijn beide 2.0 liter diesel motoren toch ? dat het verschillen motoren zijn met verschillende vermogens, tuurlijjk, maar het is ook maar 1 van de (te) vele opties die men kan kiezen.
en degene die de auto op naam zet, kijkt waarschijnlijk gewoon in de bestelling en/of auto gegevens. en daar stond in dit geval al 2.0 diesel 140pk/xxKW.
just my 2cents...

wel super vervelend als het jezelf overkomt !
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Pieter Klote! maar ik ben het niet eens met de 'zware' klachten van het geluid.
ik heb zelf dan uiteindelijk ook de 140 pk besteld, maar dat was nadat ik beide motoren, zowel 170 als 140 pk diesel heb bereden. Ok, ok, het zal dan 1 of 2 db schelen, maar meer echt niet. Deze motor (140 pk) is in tegenstelling tot die in de passat (die ik daarvoor had) echt veel en veel stiller. Ik kon dan een verschil merken, maar dat was voor mij direct geen issue meer, terwijl ik er vooraf ook zo over in zat dat ik de commonrail wilde vanwege geluid. Dit valt echt heel heel erg mee. Misschien buiten wel, maar binnen niet.
Ook is het nog zo dat je uit de tuning die de garages aanbieden (dat zal abt en oct oa. zijn) meer koppel haalt uit de 140 pk met chip dan de standaar 170 pk. Deze laatste heeft 350nm en mijne na chip oct 385nm minimaal zegt de tuner, maar ze waren voorzichtig met de opgaves. Nu begrijp ik dat je een chip krijgt die je anders niet had gedaan bij de 170 pk toch? Of het nu allemaal wel of niet deze waarden zijn. Het gaat allemaal meer dan snel. Je zit zo maar op 160 en je hebt het niet door, want motor is stil. Als je van de 6 terugschakelt naar 5 bij een 130 a 140 km/u, dan hoor je dat bijna niet! Echt niet. Isolatie is gewoon goed.

Maar goed, fout is fout en besteld is besteld. Maar ik denk dat je zelf er meer last van hebt dan dat je moet hebben, als je denkt dat de 140 pk echt veel luider zou zijn. Niet dus.

Ik denk dat je moet doen waar je blij mee bent. Kan de dealer als compensatie niet de 18inch velgen toepassen? Dat oogt ook erg leuk!! En die kosten de dealer ook niet gelijk de wereld! Of zit je met lease en de banden?

Succes in ieder geval!
 

___JC___

Forumguru
Rij zelf met een gechipte 140 PD. Misschien dat de isolatie in een Superb beter geregeld is, zou kunnen. Maar bij een koude start nagelt die van mij er lustig op los. Rijden met je ramen open zomers leer je dan wel snel af. ;)

Wel lekker veel vermogen uiteraard en een pompverstuiver schop onder je kont bij ongeveer 2.000 toeren. Denk dat puur op vermogen en koppel een gechipte 140pk hogere waardes zal hebben dan een standaard 170pk. Had zelf op de rollerbank ook 186pk en 390NM.
 
Bovenaan Onderaan