Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Antera

Donateur
volgens mij worden de nederlandsche onderborden wel goed herkend. Als ik na 19:00 langs een bord rijdt staat bijvoorbeeld 120 boven en 100 onder. Het viel mij ook pas een keer op toen ik om 19;00 ocer de A44 reed en ee borden van volgorde wisselden. Dit los van het feit dat automatisch ingrijpen voor mij niet hoeft en ik dat gelukkig ook nog niet heb op mijn auto.
Ook deze worden niet goed verwerkt in het systeem altijd. Nogmaals het zijn ook hulpsystemen en geen geleidingssystemen. Welke land maakt ook niet uit voor de camera en zal de auto ook geen rekening mee houden.

Je moet alleen de functie even uit zetten in je systeem dat hij adaptieve functie voor de verkeersborden. Dan heb je er geen last meer van als het afwijkt. Ik heb die bv ook uit staan alleen de de functie dat hij rekening houd met de wegens en zoals kruispunten , rotondes dat hij zelf daarop gaat afremmen.
 

Antera

Donateur
@CharlesTucker

Daarnaast zie je dat ondersteunende systemen nog wel eens verkeerd gebruikt worden, een mooi voorbeeld is de 'dode-hoek-verklikker' die veel auto's tegenwoordig hebben. Die systemen zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen die bijvoorbeeld op de snelweg van rijstrook willen wisselen zijdelings tegen de neus rijden van de auto naast hun. Ik zie in de praktijk dat het vaak gebruikt wordt om bijvoorbeeld weer terug naar rechts te gaan, waardoor er 2-3 meter voor een andere auto op de snelweg wordt ingevoegd. :banghead:
Dat is vreemd want het lampje gaat pas uit als je voldoende meters de auto voorbij bent. Die afstand is veel meer dan 3 meter kan ik je vertellen uit ervaring. :-)
 

Cordoba

Forumguru
Misschien bij VAG wel, maar ik ik zie het bijvoorbeeld iedere keer als ik op de N11 rij bij verschillende merken/modellen: auto is 3-5 meter met zijn achterbumper voorbij mijn voorbumper, lampje in de spiegel gaat uit, en auto wordt direct naar rechts gepleurd.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Dat korte invoegen is nog tot daarentoe. Maar vaak gaan de mensen dan langzamer rijden dan de snelheid waarmede ze me traag voorbij kachelden.
En nog vervelender is dat mijn ACC dan meteen in de verdediging schiet, meteen afremt om de ingestelde afstand zo snel mogelijk te realiseren. Ook daarom vind ik de ACC waardeloos t.o.v. een CC.

Trouwens, waarom gebruiken zo weinig mensen hun CC of ACC? Ik merk dat aan het feit dat ze me voorbij komen en ik enige tijd later hun weer kan gaan inhalen?

Grtssss
 

Cordoba

Forumguru
:ot: Misschien beetje meer met de stroom meerijden, dan wordt je ook niet steeds ingehaald…
En ook een prent krijgen vanwege de trajectcontrole? Is 100 km/u weg (altijd zo geweest vanwege ontbreken vluchtstrook), maar er zijn er altijd bosjes die 110-120 rijden (blijkbaar foutje in hun verkeersbordherkenning ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

barretje

Senior Member
Volgens mij is het in Frankrijk zo geregeld dat je met een combinatie van onder de 3500kg 130km/u mag rijden, boven de 3500kg wordt het 90km/u. Dus als je combinatie onder de 3500kg zit klopt het wel dat je auto gewoon gas geeft tot 130km/u.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat het MAG, betekent natuurlijk helemaal niet dat het ongeacht de omstandigheden ook MOET.
Zo'n soort beslissing wens ik simpelweg zelf te nemen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Volgens de ANWB klopt dat inderdaad, zolang het niet regent. Gevoelsmatig lijkt me dat wel vrij hard met een caravan, maar als je ervoor kiest de auto te laten bepalen hoe hard je rijdt nam de auto in dit geval de juiste beslissing. En daarom zou ik er ook nooit voor kiezen dat aan de auto over te laten.
 

Captain Hook

Forumguru
Trouwens, waarom gebruiken zo weinig mensen hun CC of ACC? Ik merk dat aan het feit dat ze me voorbij komen en ik enige tijd later hun weer kan gaan inhalen?
Daar verbaas ik me dagelijks over. Van/naar werk rijd ik een recht stuk provinciale weg (80km/h), waar je prima 10km lang je auto op de cc kunt zetten (ik zet 'm meestal vast zo tussen 80-90km/h), dan zie je ze als gekken aankomen aandenderen in je achteruitkijkspiegel, gaan vlak op je hangen, doen een aantal pogingen om voorbij te komen (druk tegenverkeer). Of hangen eerst een paar kilometer achter je, en dan 'plotseling' krijgt men haast en gaan ze volgas er voorbij. :fool:
Ook regelmatig komt zo'n heethoofd je voorbij zeilen met snelheden ruim over de 80km/h en een paar kilometer verderop rijden ze juist weer langzamer (zitten ze duidelijk andere dingen te doen dan autorijden; met de slimfeun klooien o.i.d.). :pardon:

En dan zie je ze bij iedere afslag weer op de remmen gaan (volkomen onnodig, want het verkeer stroomt keurig door), en weer gas geven. Nog gekker, als de 80km/h weg eindigt bij een rotonde en vervolgens overgaat in een 50km/h gebied (bebouwde kom), staat het betreffende heethoofd gewoon voor je, bij de rotonde, te wachten omdat er een paar schoolkinderen oversteken (fietspad heeft voorrang).
En je ziet dit 'soort' mensen al ruim van tevoren in de ankers gaan, omdat ze gewoonweg veels te onrustig en te ongecontroleerd rijden.

Oh ja, en het zijn iedere ochtend ook vrijwel dezelfden... :koffie:
Misschien moeten ze hun wekker 2 minuten eerder zetten. ;)

Waarom vraag ik me dan af? Waarom?
 

Cordoba

Forumguru
Wat CC en ACC betreft: vrijwel geen enkele vrouw gebruikt dit, omdat ze het 'eng' vinden. Ik gebruik het heel veel en bij verandering van snelheid doe ik dat ook vaak via de CC-controle (bij afremmen vaak even CC uitschakelen om hem bij de juiste snelheid weer in te schakelen, bij hogere snelheid gewoon via CC rustig snelheid verhogen).
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben al fervent cruisecontrolgebruiker - en niet alleen op buitenwegen, maar juist ook binnen de bebouwde kom - vanaf de dag dat ik een VDO Tempostat liet inbouwen in de Audi80 die ik reed vanaf 1988 tot 1991. Deze heeft 14 jaar (tussen de 500k en 600k km) dienst gedaan, want steeds overgebouwd in de opvolgende drie auto's totdat ik in 2002 een F2c kreeg die er af fabriek mee was uitgerust. De huidige versie met het aparte hendeltje dat een afleesbare fijninstelling tot op de km nauwkeurig mogelijk maakt (in stappen van 1 of 10) werkt voor mij ideaal: ook in het 60km buitengebied raak ik het gaspedaal nog maar heel weinig aan. Op snelwegen trouwens ook niet: met een beetje anticiperen op wat er voor me en in de spiegels gebeurt volstaat het vaak om even met dat hendeltje te spelen - even beetje inhouden om iemand voorbij te laten voor ik zelf naar linksmoet, of tijdelijk een stap 10 omhoog om een eigen inhaalmanoevre te bekorten.

Hoewel het (gelukkig!) geen adaptieve versie is, lijkt er toch wel degelijk enige "intelligentie" te zijn ingebouwd. Als ik heb afgeremd voor een haakse bocht (zoals in de 60-zone hier rond het dorp), dan trek ik bij het insturen van zo'n bocht alvast aan "Resume". Je voelt hem dan eerst heel lichtjes oppakken, maar echt duidelijk trekken naar de ingestelde 63 gaat hij pas als de wielen weer zo goed als rechtuit wijzen. Er zit blijkbaar een relatie met de stuurhoeksensor ingebouwd.
De auto "denkt" trouwens steevast dat een aangegeven 60km-zone na een x-aantal meters spontaan verandert in een 50km zone, althans dat toont hij op de display. Gelukkig is dit "hulpsysteem" nog niet van het automatisch ingrijpende soort. Ik bepaal het zelf wel.
 

Peterklim

Nieuw lid
Inmiddels in de Octavia4 de pre adaptive cruis control uit laten zetten. Auto slaat gelukkig nu niet meer op hol met de caravan er achter naar 130 km.
Nu kom ik echter in mijn Octavia4 combi die dus pre adaptive cruis control heeft ook bijgaand menu tegen.
Mijn vraag zou dit de oplossing zijn om bij gebruik van de pre adaptive cruis controle de auto bijvoorbeeld vast te zetten op 95 km?????????
Graag een reactie, waarvoor dank.

foto voor forum.jpg
 

hemi24

Forumguru
@Peterklim : maakt het wat uit wat wij voor antwoord geven?
Wat je nu zelf hebt “ontdekt” is in post #2 t/m #8 al als oplossing aangedragen…

:koffie:
 

Peterklim

Nieuw lid
Goede morgen, mijn dealer Muntstad in de Meern kon ook niet direct antwoord geven wat het effect zou zijn van de instellingen op de eerder getoonde foto m.b.t. maximale snelheid met aanhanger.
De dealer zou contact opnemen met importeur Pon en mij informeren.
Dus nu even afwachten.
 

jongetje

Forumguru
Volgens mij is het sneller om het zelf te testen met een aanhanger of fietsendrager ingeplugd. Mijn ervaring is dat als je al een antwoord krijgt dat dit of vaag is of soms niet klopt.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien de predictive-functie van de ACC is uitgeschakeld, gaat het verder geen effect hebben, verwacht ik..?
 

MY00

Senior Member
Wij hebben onze Octavia nog niet. Maar op onze 3008 werkt de lane assist niet als er iets ingeplugd is in de stekker van de trekhaak,
Mocht dit bij de Octavia ook zo zijn heb je dit natuurlijk heel snel gecontroleerd.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn Kodiaq blijft de lane assist gewoon netjes werken als ik met de caravan of aanhanger onderweg ben.
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 bij mij niet en ik krijg ook een melding dat de systemen uitgeschakeld worden omdat er een aanhanger aangekoppeld is.

En nog vervelender is dat mijn ACC dan meteen in de verdediging schiet, meteen afremt om de ingestelde afstand zo snel mogelijk te realiseren. Ook daarom vind ik de ACC waardeloos t.o.v. een CC.

Totaal niet herkenbaar, inmiddels mijn 3e auto met ACC (allemaal VW's overigens) en ja de ACC laat gas los als iemand je inhaalt en voor je gaat rijden maar gaat echt niet in de ankers om de ingestelde afstand weer te halen. Het is eerder andersom dat ik denk van neem maar wat sneller weer afstand. Ik denk dat het vooral met de instellingen van je ACC te maken heeft, bij mij staat die op eco, ik kan me voorstellen dat wanneer je die op de sport stand zet het systeem wat anders reageert.
 
Bovenaan Onderaan