Ik heb slechts 150 km met een VW met op de kortste afstand ingestelde acc gereden. Als het rustig is en je niet zo oplet zie ik de voordelen er wel van. De gewone cc gebruik ik eigenlijk al die paar km naar het werk. Zo rijdt je ontspannen en kan kan je net onder de bekeuringsgrens doorrijden.
Nadelen; je nadert een voorganger en dan vertraagd de auto al zo ver van te voren dat het niet komt tot inhalen als je dat niet in de gaten hebt en voetmatig gas bijgeeft. Normaal rijdt ik hooguit kort te dicht op de voorganger om iemand op de linker baan nog net te laten inhalen.
Als 2 banen naast elkaar aankomen en je rijdt schuin rechts achter een auto, dan is ineens de vaart eruit omdat “links inhalen” niet wordt toegelaten.
Als er 2 auto’s achter elkaar rijden en je haalt die beide in, gaat soms de voorste auto netjes naar rechts. Prompt gaat de auto die er achter hing vanwege de acc dan weer harder rijden dan dat ik rij op de cc. Tja, zo kom je dus niet tot inhalen van die auto. Gisteren had ik dat zelfs zo sterk dat ik schrok omdat de afstand ineens kleiner was geworden dan dat het was toen ik keek om naar rechts terug te gaan.
Het liefst rijd ik zo constant mogelijk, dat geeft het minste verassingen. Maar al die acc’s wordt er soms nog meer roet in het eten gegooid dan wanneer mensen heuveltje op of af rijden. Dat is dan nog te voorspellen.