Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Mies75

Forumguru
Inmiddels dit artikel gevonden wat mijn probleem omschrijft:

 

Eltjo

Forumguru
Ik heb slechts 150 km met een VW met op de kortste afstand ingestelde acc gereden. Als het rustig is en je niet zo oplet zie ik de voordelen er wel van. De gewone cc gebruik ik eigenlijk al die paar km naar het werk. Zo rijdt je ontspannen en kan kan je net onder de bekeuringsgrens doorrijden.
Nadelen; je nadert een voorganger en dan vertraagd de auto al zo ver van te voren dat het niet komt tot inhalen als je dat niet in de gaten hebt en voetmatig gas bijgeeft. Normaal rijdt ik hooguit kort te dicht op de voorganger om iemand op de linker baan nog net te laten inhalen.
Als 2 banen naast elkaar aankomen en je rijdt schuin rechts achter een auto, dan is ineens de vaart eruit omdat “links inhalen” niet wordt toegelaten.
Als er 2 auto’s achter elkaar rijden en je haalt die beide in, gaat soms de voorste auto netjes naar rechts. Prompt gaat de auto die er achter hing vanwege de acc dan weer harder rijden dan dat ik rij op de cc. Tja, zo kom je dus niet tot inhalen van die auto. Gisteren had ik dat zelfs zo sterk dat ik schrok omdat de afstand ineens kleiner was geworden dan dat het was toen ik keek om naar rechts terug te gaan.
Het liefst rijd ik zo constant mogelijk, dat geeft het minste verassingen. Maar al die acc’s wordt er soms nog meer roet in het eten gegooid dan wanneer mensen heuveltje op of af rijden. Dat is dan nog te voorspellen.
 

Mies75

Forumguru
Is, merk ik zelf ook, wennen.
Ook voor andere weggebruikers.

Ik schat dat op de minimale afstand de 2 seconden regel aardig uitkomt, met als gevolg dat ik al meerdere keren rechts ben ingehaald en een break check kreeg...

Gelukkig is met de laatste vcds aanpassingen ook de klassieke cruise control weer geactiveerd dus kan altijd nog terug
 

hemi24

Forumguru
Met een klassieke CC gebruik je vaker de rem, terwijl je met ACC soms wat vaker de voet boven het gaspedaal houdt is mijn ervaring…
Anticiperen moet je bij beide systemen.
 

Okkie73

Senior Member
Dat zeg ik: blijkbaar komt dit niet uit de borden met snelheidslimieten…
Adviessnelheid kan de camera niet “lezen”, dus dat is het ook niet.
Blijft dus alleen de data uit de navigatie over!
Zet dat vinkje maar eens uit wat ervoor zorgt dat de auto anticipeert op rotondes en kruisingen…
Dat is precies wat het probleem grotendeels verhelpt is mijn ervaring. Dit heb ik al een paar maanden op deze manier ingesteld omdat de grootste ellende uit de software van de navigatie komt (niet alleen de kaarten dus). 5 juli krijg ik een grote navi update van 1803 naar 1896.. Eens kijken of dan de opties weer aangevinkt kunnen worden zonder alle onnodige ingrepen.
 

Mies75

Forumguru
Dat is precies wat het probleem grotendeels verhelpt is mijn ervaring. Dit heb ik al een paar maanden op deze manier ingesteld omdat de grootste ellende uit de software van de navigatie komt (niet alleen de kaarten dus). 5 juli krijg ik een grote navi update van 1803 naar 1896.. Eens kijken of dan de opties weer aangevinkt kunnen worden zonder alle onnodige ingrepen.
Niet dus...ik heb de 1896 update draaien....
 

hemi24

Forumguru
Een keer goed in je handleiding kijken zou ik zeggen.
Maar ik gok bij de wageninstellingen en dan onder rijhulpsystemen…
 

Mies75

Forumguru
Boekje doorgenomen net als de hulpsysteem menus maar ik kan nergens iets aan of uitvinken wat met data te maken heeft.

Is het misschien de functie "let op traject verloop" wat uitgeschakeld moet worden binnen het ACC menu?
 

Bijlagen

  • 20220618_211045.jpg
    20220618_211045.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
@hemi24

Bij mij is de uitklapbare trekhaak achteraf gemonteerd.
Helaas werkt de navi en maximaal snelheid niet.
Alles is wel origineel gemonteerd met schakelaar in kofferbak etc.
Ik denk dat ze vergeten zijn alles te coderen.
 

Mies75

Forumguru
Goh, ik wist dat Skoda lang bestaat, maar zó lang.
Ouder zelfs nog .

"ŠKODA is één van de oudste autofabrikanten ter wereld. In 1895 werd in Mladá Boleslav gestart met de bouw van fietsen, kort daarna volgden motoren en auto's.

Sinds 1991 is ŠKODA onderdeel van de Volkswagen Group, één van de meest succesvolle automotive groepen ter wereld. In nauwe samenwerking met de groep bouwt, produceert en ontwikkelt ŠKODA zelfstandig auto’s, alsmede onderdelen, motoren en transmissies."

Bron: https://www.skoda.nl/over-skoda/ges... de,succesvolle automotive groepen ter wereld.
 

Eltjo

Forumguru
Met een klassieke CC gebruik je vaker de rem, terwijl je met ACC soms wat vaker de voet boven het gaspedaal houdt is mijn ervaring…
Anticiperen moet je bij beide systemen.
Die rem gebruik ik dus sowieso bijna niet, maar zet de cc op stand-by. Soms met het nadeel als ik andere auto’s laat inhalen, dat ik kort erg dicht op de wagen zit die voor me rijd of die me inhaalt op het moment dat ik naar links ga.
Mijn door de vorige eigenaar bij de dealer geplaatste remblokken voor waren na 165 dkm nog lang niet versleten en de remschijven maar roesten. Tja, veel snelweg en gas op tijd loslaten.
Niet dus...ik heb de 1896 update draaien....
Caramba! Dat zou niet zo mooi zijn.

Ja, noem dat maar een update 116 jaar later.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een "klassieke CC" en (met in totaal al dik 34 jaar intensieve CC-ervaring) kan ik je zeggen dat die géén invloed heeft op het vaker of minder vaak gebruiken van het rempedaal. Waarom zou het ook? Het al dan niet gebruiken van de rem is vooral afhankelijk van de mate waarin de bestuurder anticipeert, hetgeen erop neerkomt dat je in voorkomend geval tijdig "het gas loslaat" oftewel de CC even op standby zet. Vervolgens hangt het vooral af van de mate waarin de auto op de motor kan afremmen of er op het laatst nog bijgeremd moet worden: bij de klassieke dieseltjes zat je bij gas los met je neus op het stuur, bij gedownsizede motoren zoals de 1.2TDI in mijn F2c én bij m'n huidige 1.0TSI gebeurt er niet zo gek veel bij gebrek aan tegendruk.
Een ACC neemt het anticiperen deels over van de bestuurder - in een mate die ik niet prettig vind, maar da's persoonlijk - en de predictve versies gaan nog een voor mij veel te grote stap verder door zelf in te grijpen.
En dat laatste geeft wél extra remgebruik (al gebeurt dat dan zonder het pedaal in te trappen)...
 

hemi24

Forumguru
En daarom @Canon-Eye ook mijn stelling dat je met een beetje anticiperen met ACC vaker het gaspedaal aanraakt: daarmee ‘overrule’ je dus (tijdelijk) het systeem door juist de remingreep die je net niet wilt (of in mindere mate) op te vangen.
Is in het begin even wennen, maar ik vindt het fijner werken dan een klassieke CC.
 
Bovenaan Onderaan