Verkeersbord herkenning

hemi24

Forumguru
En waarom zou er door de fabrikant geen software update gemaakt kunnen worden zodat het systeem de blauwe borden wel gaat herkennen? Het is een toevoeging van het bord aan de database. Hier is niks hardwarematigs aan. Denk zelfs dat het niet eens een al te grote update is.

Omdat bord G03 een bord is wat buiten NLD niet zo(veel) gevoerd wordt...
upload_2018-9-19_20-50-55.png

Meeste landen hebben bij de grens grote borden staan met 3 categorieën :
  • Binnen bebouwde kom;
  • Buiten bebouwde kom;
  • Snelwegen;
In NLD hebben we daar nog de kaaskop-categorie Autoweg...
 
Is het mogelijk om het uit te schakelen ? Dus dat hij alleen de info uit het kaartenmateriaal pakt. Heb volgens mij alleen een optie gezien om het wel of niet in het dashboard schermpje te laten zien.
 

hemi24

Forumguru
Geen idee eigenlijk of de snelheid vanuit het kaartmateriaal nog wel wordt weergegeven op het scherm van het navigatiesysteem als je de weergave op je maxidot uitzet...
Kwestie van een keer proberen!
 
heb ik al geprobeerd, uit de maxi-dot verdwijnt dan het verkeersbord + de kompas richting dat je rijdt. Op de navi blijft hij dan fout staan. Hij kijkt dan nog steeds niet alleen naar het kaart materiaal. Dus zou eigenlijk het hele verkeersborden herkenning dan liever uit willen hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Via de setup van het navigatiesysteem > kaartinstellingen >verkeersbordherkenning kan ik een vinkje weghalen; nog niet geprobeerd.
Ik weet trouwens ook niet in hoeverre het Seat Mediasystem Plus overeenkomt met (een van) de door Skoda gebruikte systemen.
 
Laatst bewerkt:

Rickm

Senior Member
De verkeersbordenherkenning kan in ieder geval met VCDS worden uitgeschakeld.

Ik heb het namelijk niet besteld, maar zelf aangezet met VCDS (samen met het automatisch schakelen van groot licht). In principe heb je daarvoor alleen de front camera (module A5) nodig, die je bij lane assist krijgt. Dat is dan ook direct de reden dat je bij de dealer het 'travel pakket' met verkeersbordenherkenning en grootlichtassistent alléén kon bestellen als je óók lane assist bestelt.
 
Heb afgesproken dat ze er even naar kijken bij de eerste beurt qua uitschakelen herkenning, uitlezen vd kaart vind ik prima. Het heeft geen haast, en is ook geen halszaak ofzo, vind het gewoon knullig, helemaal wanneer je met andere merken, zoals Kia, het perfect hebt zien werken. 1 bord extra inleren zou toch niet moeilijk moeten zijn?

Overigens zou ik echt niet weer terug willen naar die Kia Optima SW, deze rijdt veel fijner.
 

SjaakS

Lid
Hmm, ik vind het eigenlijk wel goed werken. Niet 100% maar het komt er dicht in de buurt.
Nu heb ik nog niet veel op provinciale wegen gereden maar ik zal daar eens op letten.

Ik heb er in Duitsland wel op gelet bij wegwerkzaamheden en daar klopte het precies. Alle stappen 120, 100, 80 en 60 werden op tijd aangegeven en aan het einde als je weer mag planken :D ook.
Ook als er aangegeven is dat je maar 80 mag bij nat wegdek wordt netjes als extra info op het scherm vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook wel goed werken, maar door 1 missend bord zit hij voor 80% van de tijd fout... op mijn dagelijkse route. Wanneer je niet op 100km N wegen komt zal hij voor 90%+ goed werken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wanneer je niet op 100km N wegen komt zal hij voor 90%+ goed werken
Op de veel voorkomende routes in mijn woonomgeving gaat-ie die 90% niet halen, tenzij ik een lange rit maak.

Het dorp is volledig omgeven door uitgebreide 60km-zônes en daar gaat het structureel fout: aan het einde van de bebouwde kom ziet hij inderdaad 60 staan, maar na de eerste de beste zijweg weet-ie het niet meer en dan lijk ik plotseling in een 50km-zône te zijn beland.
Alleen de bebouwde kom op zichzelf kan zo'n zône zijn (hier is dat vaak 30 trouwens), daarbuiten bestáán die helemaal niet... :pardon:
 
ik gebruikte mijn onderstreept om aan te geven dat mijn ervaring gewoon wezenlijk anders kan zijn, omdat iedereen een andere route rijdt en dat daardoor de perceptie van hoe goed iets werkt beïnvloed wordt. Op die zones zal ik ook eens letten. Anyway, denk dat we het allemaal wel over eens zijn dat er nog wel het een en ander mag gebeuren aan de verkeersbordenherkenning :):cheers:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vertrouw toch meer op mijn eigen, al zo'n jaar of 65 geleden ingebouwde en sindsdien regelmatig bijgewerkte, verkeersbordherkenning.

En op m'n losse Tomtom natuurlijk, die heeft het qua maximumsnelheid toch wel in de grote meerderheid van de gevallen bij het rechte eind en laat bovendien steeds de actuele gps-snelheid zien, inclusief visuele signalering bij overschrijding (de piepjes heb ik uitgezet).
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is dus "Zéér selectieve verkeersbord herkenning" :laugh:

Nu kun je het VAG ook eigenlijk niet kwalijk nemen, in Nederland weten chauffeurs van vlees en bloed soms niet eens meer waar ze aan toe zijn met al die wisselende en soms vreemde snelheden. Ik bedoel, wat is 60 nou voor snelheidsbeperking, of 70? Zeg dan 50 of 80. We hebben in Nederland 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en 130 kilometerzone's. (Sommige bedrijventerreinen meegerekend ook nog 5 en 15 en bij Esso ook 16 km/h als snelheidslimiet :laugh:) En maken we ook nog verschil op diverse tijden! Dat gaat toch helemaal nergens meer over, zeker niet als ze elkaar continue opvolgen op dezelfde weg?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou ja, als er een camera in zit die 60 ziet staan, al dan niet met "Zone" erboven, dan is toch het minste wat je kunt verwachten dat hij 60 blijft aangeven totdat hij een reden ziet om iets anders te gaan aangeven. Met dien verstande dat hij de zoneborden als zodanig ook zou moeten herkennen zodat hij niet bij de eerste de beste zijweg (of je die nu inslaat of niet) spontaan iets anders gaat aanwijzen.

Het is toch juist de bedoeling dat hij verkeerstekens oppikt waar de bestuurder mogelijk overheen gekeken heeft?
Welnu, dit lukt lang niet altijd goed. Dus is het systeem niet betrouwbaar en het zit er véél vaker naast dan mijn losse navigatie met 3-maandelijkse (echt actuele) updates.
 
Bovenaan Onderaan