Verlaagd en spoiler geplaatst

___JC___

Forumguru
POEH Grongingen. Daar kom ik niet vaak in de buurt helaas. Moederdag gaat me ook niet lukken denk ik. Heb bij mn dealer ook al ff geinformeerd waar ik een keer in een verlaagde Superb kan rijden.

Dit is 20mm voor en 30mm achter?
 

___JC___

Forumguru
Ik weet het ben dr jaren terug een weekendje geweest met werk. O.a. de 3 gezusters onveilig gemaakt. Die draaiende bar is wel gevaarlijk met een drankje op! :D
 

Skody

Actief lid
Zijn deze veren speciaal voor de Superb Combi door MAD ontwikkeld? Toen ik mn auto in februari kreeg was het van MAD 40 mm voor en 30 mm achter. Superb-MH heeft dit laten doen (zie ook mijn album) maar dit is in de praktijk praktisch gezien te veel (wielen raken af en toe de kassen). Is toen contact geweest met MAD en deze hebben andere veren volgens mij toen ontwikkeld (30mm / 30mm). Nu zou Skoda stoppen met MAD en overgaan op Eibach (30 mm / 30 mm). Heb zelf (zie ook album) mijn Superb Combi achteraf laten verlagen met de originele Skoda sportonderstel veren. Deze verlagen circa 15 mm / 15 mm. Als ik dit vergelijk met 20 mm achter dan zit er toch best een verschil tussen en dat is volgens mij meer dan 5 mm !?
 

ocie

Lid
@Skody: De problematiek rondom het verlagen was bij mijn dealer ook bekend. Ik heb daar nav dit draadje ook de nodige vragen over gesteld. Maar volgens hem had Skoda (MAD) zijn leven gebeterd. Ik stel voor om een vergelijkend warenonderzoek te doen. Ik heb de afstand tussen de grond en wielkast rand van de spatbord opgemeten. Zowel voor als achter is dit 67,2 cm. Ik ben natuurlijk benieuwd naar jou maatvoering.
 
Opmeten van de verlaging :
Hart as van het wiel tot rand van het spatbord (verticaal meten)

Even geen extra bealsting in de auto leggen en even op een vlakke weg staan en.... meten maar.

Volgende week Vrijdag krijg ik mij : Eibach 30/30 set eronder.
 
Zoals beloofd.... het is Vrijdag en zojuist mijn Superb opgehaald bij de dealer.

Zoals beloofd is de EIBACH set van 3,0 cm voor en 3,0 cm achter gemonteerd.
Al bij aankomst bij de dealer zag ik mijn auto op de parkeerplaats klaar staan met de EIBACH's eronder.

Resultaat : top !
Al bij het wegrijden vanaf het terrein van de dealer (die een aardig stoepje heeft liggen !) voldeed het compleet aan mijn verwachting.
Eenmaal op de weg realiseerde ik me dat er zovéél verschil kan zitten tussen een verlagingsset van MAD en EIBACH.
Alle mogelijke heuveltjes, woonerfjes doorgereden, waarna de snelweg aan de beurt was.
En daarmee kan ik echt melden :
De EIBACH 3,0 cm voor en 3,0 cm achter is echt de juiste oplossing en de Superb staat hiermee prachtig op zijn pootjes!

Kortom; een aanrader, ook in comfort !
 

Roel

Lid
Geen voorspoiler op de drempels?
Dat is één van de redenen dat ik van mijn O1 RS ben afgestapt.
Ik ben bang als ik mijn S2 verlaag dat ik weer hetzelfde probleem ga krijgen.....
 
Nee, geen enkel probleem meer met de drempels.
Daarnaast vind ik het comfort beter geworden.
Hij was uiteraard met de vorige set directer geveerd, en dat is nu meer comfortabeler geworden. Nog steeds een strak liggende Superb met een hoog comfort gehalte. Daarnaast heb ik dus geen enkel probleem meer met de voorspoiler of bodem van mijn auto.
De auto is in zijn totaliteit mooier op zijn pootjes gaan staan en met belasting (kinderen, boodschappen) blijft het comfortabel.
Persoonlijk was ik echter echt wel tevreden met de 4cm voorkant en 3cm achterkant, echter is het gewoonweg oplettender autorijden en zijn de drempels en opritjes een mogelijk probleem wat niet ten goede komt van de auto. Simpelweg was de 4cm aan de voorkant té veel van het goede.
Nu staat alles op EIBACH rondom 3cm verlaagd en dat is gewoonweg dé mooiste en meest effectieve verlaging voor de Superb (2.0 TDI).
En.... deze EIBACH verlaging is erkend door PON en gemonteerd door de dealer dus zoals ik in andere berichten aangaf is dit een erkende en perfecte verlaging binnen de (fabrieks)garantie. En dat vind ik persoonlijk altijd wel een prettig gevoel

Ik zal z.s.m. even een fotootje plaatsen, mannen !
 
@ Superb-MH

maak mij wellicht niet populair.....
Maar ik vind je een zeikerd, ik heb je " problemen" met de verlaging gevolgd.
3 cm verlaging brengt niks..zeker als je ook nog je comfort wil houden


ik begrijp dat je geen comfort wil in leveren, dan moet je hem ook niet verlagen.
Skoda weet echt wel hoe ze een auto moeten bouwen, om mensen zoal's jou tevreden houden.

je verlaagd een auto om sneller een bocht om te kunnen gaan...en dan lever je altijd comfort in....

verlagen= kortere veer weg=a bumpie ride..
 

___JC___

Forumguru
Verlagen heeft wel meer voordelen dan alleen harder door de bocht kunnen:
- verbruik gaat omlaag.
- het ziet er mooi uit (mits niet te laag want dan wordt het weer belachelijk)
- zwaartepunt van de hele auto zakt iets dus beter bochten gedrag, maar ook meer grip bij optrekken of remmen.

Tuurlijk heeft Skoda goed nagedacht over de wegligging, maar smaken verschillen. Mensen die uit een Citroen komen zullen een standaard Superb een stuiterbak vinden. Mensen uit een Golf GTI e.d. vinden het een zachte deinbak.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat je de Superb iets wil verlagen (met de voordelen zoals eerder genoemd) maar dat je niet de nadelen wilt zoals kruipen over drempels of (teveel) comfort inleveren.

Comfort is een relatief begrip he....
 
ik ben erg benieuwd hoeveel 3 cm verlaging brandstof besparing gaat opleveren!
die +/- 60cm2 minder oppervlakte zal echt geen groot verschil opleveren.
 

Wasmachineman

Forumguru
Skoda weet echt wel hoe ze een auto moeten bouwen, om mensen zoal's jou tevreden houden.

Tuurlijk weet Skoda wel hoe ze moeten bouwen. Alleen ze bouwen voor de grote meute. De meeste zullen de vering etc die standaard geleverd wordt prima vinden. Maar er zijn altijd mensen die iets anders willen. Nou, daar zijn dan accesoires voor op de markt om die auto aan te passen. Nu blijkt er wel degelijk verschil tussen bepaalde merken te zitten. Als je niets uit probeert weet je ook niets.
Dus ik snap Superb-MH wel dat de auto uiteindelijk toch met andere veren is uitgerust. En Skoda en de dealer heeft hier ook van geleerd voor de andere berijders die ook willen verlagen.

En of jij je niet populair maakt daar gaat het niet om, toch ? Jij geeft je mening. Iedereen doet dat hier. Maar probeer je ook te verplaatsen in iemand die iets doet met een bepaalde reden.

:ot:Zelf heb ik mijn auto ook verlaagd, standaard 16" LMV met 3 cm MAD. Eigenlijk iets teveel maar pech. Ik vind het wel mooi staan. En beter rijden !! Mijn volgende wordt niet verlaagd omdat deze volgende al 17" heeft en dat vind ik genoeg nu. Kijken hoe dat bevalt....want verlagen kan altijd nog achteraf !
 
@skodademeern

Laat mij maar een zeikerd zijn.
Ik weet tenminste wat ik had... en wat ik nu heb.
Ook kan je echter vertellen dat zeikende mensen meestal iets gekozen hebben waar ze achteraf spijt van hebben én te laat zijn om dit op te lossen of te melden bij de verkoper. Spijt had ik echter niet, maar 100% tevreden was ik ook niet. Dus reden genoeg om in overleg dit op te lossen. En dat is nu naar 100% tevredenheid gelukt. Daarnaast ben ik geen kuddedier die doet wat andere mensen ook doen.
Daarnaast mag iedereen er wat van vinden, echter kan ik met zekerheid zeggen dat er veel forum-leden aan deze informatie erg veel hebben.

Daarnaast beweer je dat 3,0 cm niks brengt ?
Waarschijnlijk weet je niet helemaal waar je over praat.
Leg mij maar eens uit wat het verschil is tussen MAD 3,0 cm en EIBACH 3,0 cm.....
Laat maar, want ik zal het je uitleggen.
Het is namelijk niet een klein beetje, maar een wereld van verschil.
Je beweert hiernaast dat Skoda echt wel een auto weet te bouwen om mensen zoals mij tevreden te houden. Ook hierin mag ik je teleurstellen. Juist het terugkoppelen van dit soort zaken geeft de importeur PON de gelegenheid om minpunten of kinderziektes terug te koppelen aan de fabriek waardoor de auto alleen maar verbeterd kan worden.
Heel helder : mijn vorige verlaging WAS het advies vanuit fabriek/PON, en dat was nou juist de verlaging die NIET kon.

Ik kan je met recht melden dat ik alle verlagingssets die beschikbaar waren heb gezien en ervaren. In de regel noemt men dit : ervaringsdeskundige.
Nu wil ik mezelf deze titel niet opspelden, maar zo werkt het wel.

Dus voor het overgrote gedeelte van onze forum-leden kan ik melden:
Het is en blijft de beste verlagingsset voor de Superb als je comfort en sportief uiterlijk samen wil hebben !

(PS ; ik wil geen zeikerd zijn hoor, maar ik moet dus niet in de Meern zijn voor een goed advies ?!) :winkie:
 
nou oke, laten wij er van uitgaan dat ik geen idee heb waar ik het over heb!
dat wil en zou ik ook nooit gaan beweren

vertel mij dan wat het jou gaat brengen op benzine verbruik.
Wat zal de besparing zijn nu hij 3 cm verlaagd is

vertel mij dan ook het verschil van weggedrag van voor en na de verlaging.
wat is zijn weggedrag geworden, duikt hij minder als je aan remt, is er minder rol in de auto.....enz....

Ik heb er geen verstand van, dus vertel ons ondeskundige waarom zij deze verlaging moeten nemen

jij als ervaring deskundige zou mij dat toch kunnen verwoorden.

" EN WERELD VAN VERSCHIL" is niet echt een deskundige opmerking.

ik wil je hierbij toch een goed weekend toe wensen......of is het weer te warm voor je ZEIKERD....:grin::grin::grin::grin:
 

michelover

Forumguru
Tuurlijk levert verlagen brandstof besparing op. Heb je wel eens goed gekeken naar de specificaties van de Superb Greenline????
Deze is verlaagd af fabriek, en niet voor een sportief rijgedrag maar om de cw waarde te verlagen en dus brandstof te besparen. En om mensen nu gelijk een zeikerd te noemen?! We betalen genoeg geld om in een naar onze mening leuke en goede auto te rijden als er dan dingen niet bevallen kan je daar wat aan doen. Dat heet geen zeiken! Liever wat vaker met dealer/importeur om de tafel en een auto naar je zin voor de deur dan elke keer als je gaat rijden jezelf ergeren.
@Superb-MH goed om te horen dat dit beter bevalt.
 

Skody

Actief lid
Ik snap eigenlijk niet goed waar Skodademeern zich druk over maakt. Ten eerste rijdt ie geen Superb, ten tweede begint ie over het hard door de bocht heen kunnen. Iets waar Superb-MH het totaal niet over heeft. Superb-MH geeft aan dat hij bij het verkrijgen van zijn auto de auto heeft laten verlagen met MAD veren die door PON en ook door de dealer in orde werden bevonden om voor de Superb sedan te gebruiken. Niet omdat hij hiermee benzine wil gaan sparen (voordeeltje leaseauto) of om hard de bocht heen te kunnen, nee omdat het optisch bij de Superb beter smoelt. Dit is persoonlijk, een ander zal hier wellicht geen issue van maken en vindt het gat tussen de wielen geen enkel probleem. Ik heb mijn Superb Combi bijvoorbeeld ook met het sportonderstel verlaagd, puur omdat ik dit optisch mooier vind, that's it. Bij Superb-MH was het echter zo dat door de verlaging voor van 40 mm zijn wielen bij het minste geringste tegen de kasten kwamen cq hij niet normaal de drempels kon nemen. Dit is dus fout en hierop dient zowel PON als de dealer gewezen te worden al is het alleen maar om JOU (skodademeern) of andere forumleden voor dergelijke issues te behoeden !! Hij heeft allerlei mogelijkheden gezien, besproken en gevoeld en komt nu tot de conclusie dat de Eibach's met 30 mm rondom gewoon het beste is qua zowel comfort als optiek, niks geen gescheur door de bochten cq. benzineverbruik reductie. Daarnaast hoef JIJ (skodademeern) helemaal geen verlaging te nemen en je er druk over te maken, want buiten het feit dat je er volgens eigen zeggen geen verstand van hebt, passen de veren niet bij je :-)))).
 
Bovenaan Onderaan