Zo, de stadslampjes vervangen door led's (
https://www.xenonlamp.nl/stadslicht-6-highpower-canbus-2-0-led). I.c.m. Xenon is dat een hele verbetering, al vind ik dat deze lampjes op korte afstand wel heel erg fel zijn. Het zou m.i. beter geweest zijn als de lampjes meer richting wegdek gericht zouden staan dan omhoog te stralen. Maar da's een kleinigheid. Tegenliggers zullen er niet door verblind worden lijkt me.
Gevoelsmatig schijnen de Xenonlampen nu echter iets minder ver dan voorheen, al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. 'k Zal voor de zekerheid binnenkort even een meting laten doen als ik met het vermoeden blijf zitten dat de lampen minder ver stralen.
De melding van het kapotte stadslicht is i.i.g. verdwenen!
Dank voor de tips die hier gegeven zijn.
Voor evt. anderen die dit willen gaan doen, hier nog even de diverse stappen (overgenomen van Rutger0706 en aangevuld):
- witte borgmoer los draaien (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- zekering omhoog (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- borgpin eruit trekken (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- unit eruit schuiven (zie instructieboekje bij vervangen lampjes)
- stekker los klikken (palletje indrukken; als je een klik hoort, kan de stekker gemakkelijk worden losgemaakt)
- unit uitnemen
Voor OEM Xenon:
- afdekkap met daarop de ballast los klikken. Zit vast met 4 klemmetjes.
- je kunt nu in de unit kijken en de achterkant van de lamp zien. Draai deze ongeveer een kwartslag tegen de klok in. De lamp komt dan los en kan voorzichtig worden uitgenomen.
Voor vervangen stadlicht: pak een platbektang en trek aan het plastic lipje (van zo'n 5cm groot). Het lampje kan nu vervangen worden.