Verschil 1.6 TDI greenline en 'normale' 1.6 TDI?

Rhobe

Lid
Zit er een verschil tussen deze 2 versies? Zo ja, scheelt het veel en zou dat softwarematig aan te passen zijn? Ik heb een greenline en ervaar dat er vooral bij lager toerental erg weinig fut in de motor zit. Ik kan me voorstellen dat om de 14% norm te halen de motor wat geknepen is maar dan zou dat toch ook vrij makkelijk ongedaan gemaakt moeten kunnen worden.
Iemand ervaring mee?
 

Stewie

Senior Member
Dat weinig fut hebben ze beiden hoor, de greenline wordt wss wel wat harder geknepen onderin. Je kan de motor altijd laten tunen maar echt vlot in de lage toeren wordt hij nooit natuurlijk.
 

Noord26

Forumguru
Het zijn dezelfde motoren met dezelfde afstelling. Waardoor een greenline onderin moeilijker op gang komt is 100% te verwijten aan de langere versnellingsbak.
 

Darkside

Forumguru
beide motoren zijn op zich prima. En leveren voldoende pit.
Maar het klopt dat als je remt voor een stoplicht welke dan weer op groen springt. Je met de greenline vaak te snel rijdt voor z'n 1. Maar te langzaam voor z'n 2. Waardoor je idd maar moeizaam vooruit komt.
Vanaf stilstaan heb ik dat niet ervaren met de greenline.
De greentech heeft ook veel minder problemen met de stoplicht situatie.

Een concessie die idd komt door de versnellingsbak verhoudingen.
 

KWc

Lid
Ik dacht dat enkel de laatste versnellingen langer waren om brandstofverbruik te reduceren.
 

tha a

Senior Member
is het niet zo dat de greenline het "nieuwe" 1.6tdi blok is? Vandaar de 110pk vs 105pk in de "oude"?

in de nieuwe passat doet ie trouwens 120pk...
 

Darkside

Forumguru
Ik had dat eens nagevraagd. Maar wat ik begreep zijn het nieuwe ontwerpen (aangepaste ontwerpen) van het oude 1.6 TDI blok. Maar beide versies hebben zelfde type nummer en zijn dus gelijk.
Het is puur marketing technisch dat de greenline meer pk's levert.

De nieuwe 1.2 TSI is ook anders dan de oude 1.2 TSI ondanks hetzelfde vermogen.
(en de nieuwe nieuwe 1.2 TSI (110pk) is volgens mij exact hetzelfde als het oude blok, maar ook pure marketing om hem 110pk te geven).
 

Stewie

Senior Member
Ik dacht dat de greenline 6 versnellingen had en de greentec 5, maar dat is omgekeerd dan?
De motor met de 6 bak zou vlotter moeten aanvoelen volgens mij.

De eindoverbrenging lijkt me trouwens gelijk ivm comfort op hoge snelheid.
 

Renzo4000

Forumguru
Nee, Greentech is met 5 verzetten en de greenline met 6. Overigens zijn 5 versnellingen vandaag de dag niet meer up-to-date.
 

Darkside

Forumguru
Greenline heeft er idd 6 en de greentech 5.
Heb geen overzicht van de verhoudingen. Maar volgens mij zijn die wel degelijk anders.
De topsnelheid van de greenline is ook hoger.

Misschien dat er ook nog wat 'gerommeld' is met de ecu om wat extra grammetjes te sparen.
 

Tafkah

Forumguru
Helaas is dat niet waar: uit ervaring bij de SII kan ik melden dat de 5 versnellings versie veel beter aanvoelt dan de 6. Het verschil bij de SII is ook dat de greenlines van vorig jaar (die nu niet meer in de 20% vallen ) een 5 bak hebben, en de greenlines van dit jaar (die wel in de 20% vallen) een 6 bak.

Bij deze 6 bak is vooral die eerste versnelling zeer lang.. en voor mijn gevoel kun je tussen de 1e en 2e versnelling nog een complete versnellingsbak kwijt..
Verder een fijne auto overigens :D
 

Rob

Forumguru
Ik reed 2 weken geleden een Polo 1.2TSI 90 pk Bluemotion uit 2014 met 5-bak als vervangend vervoer.
Stond zat verbaasd te kijken, bij 100 km/h in 5e versnelling zelfde toerental als m'n O2 in 7e versnelling.
 

Tafkah

Forumguru
SII doet 2500 toeren bij 160 km/u in 6... wel lekker rustig...

(netjes getest in Dld trouwens.. voordat ik commentaar krijg)
 

Darkside

Forumguru
Hmm gister in een rapid 1.2 TSI gereden. Maar als ik 120 rij dan geeft de rapid toch 3000 tpm aan.
Mijn O2 geeft dan 2400 aan. (100km.u niet gecontrolleerd)

@Tafkah (The Artist Formely Known As H.......?)
 

Stewie

Senior Member
Ach, als je 'vlot' rijdt met de 308 ga je bij 70km/h pas naar 3de en je draait dan niet zo gek veel toeren, ergens tussen 3000-3500rpm. Maar ik vind dat nogal een vermoeiende rijstijl en ben daar dus een MEGAslak mee :)
 

Rhobe

Lid
De motor heeft opzich ook vermogen zat maar je valt soms echt even in een gat en als ie weer op toeren komt schiet ie ineens vooruit. Dat is overigens vooral als ik in een drukke stad rijd en probeer milieu vriendelijk over te komen.
Deze discussie kwam bij ons vooral op gang omdat er een aantal mensen een sleurhut hebben en wij worden verplicht voor de greenline te kiezen. Deze mag minder trekken dan een normale octavia terwijl nagenoeg alles gelijk is.
 

Stewie

Senior Member
Dat is echt het gebrek aan koppel in de lage toeren. Dat krijg je met een 1.6TDI nooit niet echt goed. Onder de 1500rpm is er niemand thuis zoals we zeggen :).

De beperking in trekgewicht komt volgens mij niet uit de auto voort, enige wat je zou kunnen zeggen is dat de greenline armer staat en de motortemp hoger wordt. Zelfs de remmen zijn hetzelfde.
Ik vermoed eerder dat dit een 'eis' is omwille van de lage CO2.
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb geen ervaring met OIII 1.6, maar bij de SII is zelfs onder de 1800 toeren niet heel veel mensen/paarden thuis. Dat merk je vooral bij het wegtrekken met recreatiecontainer op een hellinkje.
Had voorheen een SII 1.4 TSI en die was daar toch echt veel beter in (zie topic dat ik al eens gepost heb).

Overigens, zelfs zonder aanhang/bepakking op een steile helling (garage in kelder van huis, steile oprit naar de weg toe) is de SII moeilijk boven te krijgen zonder met koppeling "te spelen". Lijkt wel of 'ie "verzuipt"...

Ben je eenmaal op pad en komt de toerenteller richting 2500 - 3000 toeren dan merk je dat hij echt wel vooruit wil (toch een beetje die "schop onder je kont" bij de oude turbo blokken...... klein schopje dan...)
 
Bovenaan Onderaan