Verschil 1.6 TDI greenline en 'normale' 1.6 TDI?

Import Yeti

Forumguru
Verschil zit em voornamelijk in de overbrengings-verhoudingen van de versnellingsbak(langer), start-stop systeem, en remenergie terugwinning. bij de Greenline.
De nieuwere 1.6 greenline modellen hebben inmiddels een 6-bak geloof ik....
 

peterbaarlo

Senior Member
de greenline heeft ook een watergekoelde intercooler, deze heeft de gewone 1.6 tdi ook niet dacht ik (gewoon luchtgekoeld)
 

Noord26

Forumguru
Ik heb een greenline en ervaar dat er vooral bij lager toerental erg weinig fut in de motor zit. Ik kan me voorstellen dat om de 14% norm te halen de motor wat geknepen is maar dan zou dat toch ook vrij makkelijk ongedaan gemaakt moeten kunnen worden.

De 1.6 TDI in de Greenline is zeker anders dan de gewone 1.6 TDI. De Greenline heeft motorisch 2 extra dingen. Namelijk nokkenasverstelling. En een tweede EGR klep.

Maar de hamvraag was waarom de Greenline onderin zijn toerentallen minder prettig op gang komt/aan voelt.. Versnellingsbakverhoudingen?
 

Renzo4000

Forumguru
Beetje een dooddoener, maar ik denk als ik het zo lees hier vanwege een combinatie van factoren. Langere versnellingen, iets armere afstelling, etc
 

tist

Actief lid
Hij heeft minder grondspeling, dat weet ik zeker, bij mijn dealer zijn er extra verhogingen op de vloer aangebracht omdat de bodem anders de brug bij het oprijden raakt.
Daarom dat ik zeker en vast nooit zo geen greenline wil.
 

Stewie

Senior Member
De huidige greenline heeft het gewone onderstel hoor. Dat scheelt ook niets met een greentech uitvoering.
 

Stewie

Senior Member
Dat was in het begin met de greenlines ook (-15mm), naderhand hebben de greenlines een standaard onderstel gekregen ivm leverproblemen.
 

tist

Actief lid
Toen ik op onderzoek ging bij meerdere dealers heb ik meerdere greenlines bekeken en vergeleken in de showroom, en de grondspeling was toch minder dan een niet greenline hoor, (gebruikte mijn notaboekje om te vergelijken).
Was wel dit voorjaar, misschien dat er in België daarin ook verschillen zijn.:arghh:
 

Rallye

Forumguru
(...) en zou dat softwarematig aan te passen zijn? (....) Ik kan me voorstellen dat om de 14% norm te halen de motor wat geknepen is maar dan zou dat toch ook vrij makkelijk ongedaan gemaakt moeten kunnen worden.

Overigens heb je geen 14% bijtelling meer als je dit gedurende de eerste drie jaar doet......
 

Renzo4000

Forumguru
Tja het risico's is dan voor jezelf. De kans dat de belastingdienst actief gaat controleren op tuning is zeer klein. Echter schade aan je motor oid lijkt me een belangrijker onderdeel om bij stil te staan als hier niet goed mee omgegaan wordt.
 

RBMaurice

Nieuw lid
Dat was in het begin met de greenlines ook (-15mm), naderhand hebben de greenlines een standaard onderstel gekregen ivm leverproblemen.
Heb eerder dit jaar een demo auto gereden van December 2013, vond het behoorlijk stoten (vergeleken met de Golf 7 die ik tot vandaag reed) maar dacht dat het wel zou wennen.

Vanochtend mijn nieuwe O3 GL BL HB opgehaald en tot mijn grote genoegen gemerkt dat het onderstel wat ik heb gekregen veel comfortabeler is. Ik wist wel dat er wat gewisseld was qua onderstel maar ik vond het echt een wereld van verschil. Eerlijk is eerlijk, de demo stuurde scherper maar deze O3 rijdt nog comfortabeler dan mijn vorige Golf. En laten we eerlijk zijn, de lease rijders onder ons hebben meer aan comfort dan aan een race monster... Want een sport onderstel met een eco diesel is toch ook een lichtelijk vreemde combo :tongue: (al valt die eco diesel me ook reuze mee nu ik hem echt even goed aan de tand heb kunnen voelen :) )
 
Heb voor het idee de 'driver setup' optie (of hoe hij dan ook officieel mag heten) besteld op de GL. In eerste instantie omdat ik graag een iets zwaarder sturende auto wil en vrouwlief liefst zo licht mogelijk. Leuke bijkomstigheid, je kunt de auto dus ook van de 'eco' motor management modus afzetten. Veel zal het allemaal niet helpen denk ik, maar je weet maar nooit. Kostte de kop niet zullen we maar zeggen. Ergens in een online review vertelde een presentator dat het het verschil was tussen 'wind tegen' en 'wind mee'. We zullen zien. Overigens zie ik allemaal O3s staan in de showroom die 'hoog op de poten' staan. Het smoelt niet echt, privé zou ik hem wel wat laten verlagen (maar ja dat mag niet van de baas).

Wat betreft een sport onderstel en eco motor, 'mijn' Fabia GL Combi heeft een sportonderstel en maar liefst 75 paarden krachten tot zijn beschikking. Ja, het is een idiote combinatie, maar hij gaat wel als een speer door de bocht. Waarschijnlijk bedacht omdat hij dan wat lager op de grond ligt (destijds zelfs lager dan de RS).
 
Bovenaan Onderaan