Verschil in weggedrag 16"/17"/18" ?

  • Onderwerp starter Ex-lid 12606
  • Startdatum
E

Ex-lid 12606

Als het over banden en velgen gaat komen er vaak nogal persoonlijke subjectieve waarneming om de hoek kijken. Daarom een link naar een artikel dat nogal objectief de zaken naast elkaar zet...

http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Mijn beoordeling:

Je ziet in de tabel duidelijk dat, met het breder worden van de banden:
  • het brandstofverbruik oploopt
  • de acceleratie iets langzamer is (waarschijnlijk door het extra gewicht van de wielen)
  • dat de max. laterale G-kracht iets hoger is (waardoor je wellicht iets sneller door de bocht kunt ?)
  • dat de remweg iets korter wordt (maar niet veel)
  • en dat de prijs van de banden flink omhoog gaan
Naar mijn idee moet je brede banden dus vooral kopen omdat je het mooi vind staan, en nergens anders voor...

Succes...:thumbsup:

Dat is een heel interessante test! Had niet verwacht dat het verschil in roadholding (grip) tussen 205 55 16 en 225 45 R17 zo klein zo zijn. Die kortere remweg geldt natuurlijk op droog wegdek; ben benieuwd hoe de remweg was geweest op nat wegdek.

In de test zie je ook goed het voordeel van een 'W' band tov een 'V' band (225/18" W tov 225/17" V) terug. Wordt ook netjes omschreven. Dat verschil lijkt dus flink groter te zijn dan de hoogte van de band.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Dat lichte sturen heb ik inderdaad wel eens in een test gezien, maar daar werd weinig aandacht aan besteed. Aan dat directe/lichte sturen ben ik zelf gewend van mijn Seat Ibiza ST Sport, misschien dat het me daardoor niet is opgevallen tijdens de proefrit. Ik heb mijn O3 trouwens nog niet (duurt nog ruim een week), dus misschien kom ik het in de praktijk toch tegen.

@Octaviaapeldoorn voor de zekerheid blijft een proefrit in een andere O3 handig. Dan weet je tenminste zeker dat jouw auto geen andere problemen heeft die dit veroorzaakt.
I
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Inderdaad een goed idee om in een andere octavia test te gaan rijden... Voor de seat had ik een O2 goede auto maar de O3 eigenlijk heb ik spijt. Want er is nog meer de stoelen welke ik in half leer heb lijken wel hangmatten tenminste zo noemt de specialist ze want die heeft er al een extra lende steun in gezet en gisteren viel van het columbus systeem de bluetooth ook weg niet meer terug te krijgen tot vanochtend... Overigens wel een erg mooi systeem.

Maar de weglegging baal ik het meeste van overigens met de dunlop sport maxx of de wintraxx extreem die er nu onderliggen geen verschil...
 

andrehj

Forumguru
Ofwel: ik ga de zomervelgen/banden 205 55 R16 91H testen (die liggen al om mijn O3), voor de winter ga ik voor de Continental TS850 205 55 R16 94V. Stijvere wang, zoals @paultie al schreef.

De Michelin Alpin kun je ook gewoon in 94V krijgen hoor (daar rij ik namelijk op). De afweging zou bij mij nu ook tussen Conti (TS850) en Michelin (Alpin A4) gaan, waarbij de Conti iets meer grip biedt in natte omstandigheden en iets stiller en iets zuiniger is, en de Michelin meer grip biedt bij droge omstandigheden en veeeeeeel langer meegaat (en daardoor dus ook veel goedkoper is).
Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
 

andrehj

Forumguru
Je ziet in de tabel duidelijk dat, met het breder worden van de banden:
  • het brandstofverbruik oploopt
  • de acceleratie iets langzamer is (waarschijnlijk door het extra gewicht van de wielen)
  • dat de max. laterale G-kracht iets hoger is (waardoor je wellicht iets sneller door de bocht kunt ?)
  • dat de remweg iets korter wordt (maar niet veel)
  • en dat de prijs van de banden flink omhoog gaan
Naar mijn idee moet je brede banden dus vooral kopen omdat je het mooi vind staan, en nergens anders voor..

Inderdaad! Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar jij hebt het alleen nog maar over brede banden. Daar zijn inderdaad nog wel wat argumenten voor te verzinnen.
Maar waarom wil men toch steeds van die platte banden met enorme velgen? Als dat nou zo fantastisch is voor de prestaties, waarom rijdt men dan in de Formule 1 op die enorme ballonbanden rond? Als er ergens op prestaties wordt geoptimaliseerd is het daar wel...:pieker:
 

Noord26

Forumguru
Sportauto's rijden met velgen die exact net groot genoeg zijn voor remmen die er op moeten zitten. Het liefst zo klein mogelijk idd.
 
E

Ex-lid 12606

Inderdaad een goed idee om in een andere octavia test te gaan rijden... Voor de seat had ik een O2 goede auto maar de O3 eigenlijk heb ik spijt. Want er is nog meer de stoelen welke ik in half leer heb lijken wel hangmatten tenminste zo noemt de specialist ze want die heeft er al een extra lende steun in gezet en gisteren viel van het columbus systeem de bluetooth ook weg niet meer terug te krijgen tot vanochtend... Overigens wel een erg mooi systeem.

Maar de weglegging baal ik het meeste van overigens met de dunlop sport maxx of de wintraxx extreem die er nu onderliggen geen verschil...

Die wegligging: dan zou het dus niet aan de banden kunnen liggen. Als een andere O3 beter rijdt, dan zou je het dus moeten zoeken in de sporing, maar daar kunnen andere forumleden je vast meer over vertellen dan ik. Overigens, als een andere )3 beter rijdt, dan is het het probleem van de dealer, laat die het maar netjes oplossen.

Wel vervelend dat die stoelen door de specialist zo slecht worden beoordeeld. Die kun je niet goed beoordelen tijdens een proefrit, dus ik hoop dat dat meevalt. Ik heb zelf een 'gevoelige' rug, dus ga er zeker op letten als ik mijn auto ga rijden. Dat ook nog de bluetooth uitviel, maakt het er zeker niet leuker op allemaal, maar dat lijkt me nog het simpelste probleem (makkelijk uit te lezen door de dealer)?

Ben benieuwd naar je ervaringen, en ik denk nog vele anderen met mij, dus ik zie uit naar je verdere ervaringen!
 
E

Ex-lid 12606

Sportauto's rijden met velgen die exact net groot genoeg zijn voor remmen die er op moeten zitten. Het liefst zo klein mogelijk idd.

Maar hoe zit het dan met al die Porsches en Ferrari's? Ik dacht dat ook bij de circuitraces van 'standaard' auto's (bekeek net even wat beelden van de Clio cup) je weer grotere velgen en plattere banden ziet? :sterretjes:
 

Noord26

Forumguru
Nogmaals, dat is puur omdat de remmen een minimale maat vereisen. De remmen van 'standaard' auto's houden het niet 1 rondje vol kan ik je uit ervaring melden na een rondje Zandvoort in een Swiftje Sport.

En voor grip tijdens droog wegdek heb je profijt van een bredere slof, wat weer op een wat bredere (en dus ook grotere diameter) velg moet.

Bedenk zelf eens: wat zou er sneller zijn? 14" of 22" met dezelfde breedte sloffen en dezelfde stijfheid in wang?

;)
 
E

Ex-lid 12606

Nogmaals, dat is puur omdat de remmen een minimale maat vereisen. De remmen van 'standaard' auto's houden het niet 1 rondje vol kan ik je uit ervaring melden na een rondje Zandvoort in een Swiftje Sport.

;)

Ja, volg hem nu (ben wat traag op zondagavond...). :sleep:
 

Fean

Forumguru
Wegligging?

De 1.4 ligt prima "ok" standaard hoor. Inderdaad, als je harder rijdt kan de auto gaan deinen helemaal als je geen Eibach of iets dergelijk er onder gooit. 18inch ligt iets stabieler. Correcties moet ik ook maken, eigenlijk veel meer dan m'n vorige auto welke een sportonderstel had. Het ligt er maar net aan wat je bent gewend.

Ik moet wel toegeven dat de 1.4 wel lichtvoetig is waardoor je vooral onderin meer kans maakt op wielspin. Is het nat dan zelfs ook in de 2de versnelling! Een zandzak van 50kg in de neus en wat strakkere veren voor zou dit euveltje wel kunnen verhelpen:)

Inmiddels al winderbanden erop laten leggen.. en tot mijn verbazing was met 6500km al 2mm kwijt...
Maar goed toen de missus 's de eerste weeen kreeg en ik 60km van haar vandaan was... nou die 60km ('s nachts) heb ik niet geheel spaarzaam gereden.. tevens de top gehaald; de naald ging niet verder dan 220.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Wegligging?

De 1.4 ligt prima "ok" standaard hoor. Inderdaad, als je harder rijdt kan de auto gaan deinen helemaal als je geen Eibach of iets dergelijk er onder gooit. 18inch ligt iets stabieler. Correcties moet ik ook maken, eigenlijk veel meer dan m'n vorige auto welke een sportonderstel had. Het ligt er maar net aan wat je bent gewend.

Ik moet wel toegeven dat de 1.4 wel lichtvoetig is waardoor je vooral onderin meer kans maakt op wielspin. Is het nat dan zelfs ook in de 2de versnelling! Een zandzak van 50kg in de neus en wat strakkere veren voor zou dit euveltje wel kunnen verhelpen:)

Inmiddels al winderbanden erop laten leggen.. en tot mijn verbazing was met 6500km al 2mm kwijt...
Maar goed toen de missus 's de eerste weeen kreeg en ik 60km van haar vandaan was... nou die 60km ('s nachts) heb ik niet geheel spaarzaam gereden.. tevens de top gehaald; de naald ging niet verder dan 220.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Afspraak vandaag gemaakt bij de Skoda dealer voor

- Columbus probleem bluetooth probleem en het springen van Duits naar Nederlands
- weglegging welke zenuwachtig is met name achterzijde
- stoelen daar zullen ze niks mee kunnen maar even afwachten.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen overigens lang geleden dat ik een auto naar de dealer heb gebracht buiten een beurt om ruim 250.000 met een O2 2.0TDI gereden en 100.000 Met Seat Exeo zonder problemen.

De O3 moest de wegligging van de seat hebben en de goede stoelen van de O2 dan was ik zeer gelukkig want de motor 1.4TSI 140 is perfect!
 

Pollewop

Forumguru
Wegligging?

De 1.4 ligt prima "ok" standaard hoor. Inderdaad, als je harder rijdt kan de auto gaan deinen

Deinen ??? Ik heb een 1.2 TSI, en die "deint" echt niet, ook al rij ik > 190 kmh. Wellicht geldt het specifiek voor de 1.4 TSI ???:fool:
 

Fean

Forumguru
Deinen ??? Ik heb een 1.2 TSI, en die "deint" echt niet, ook al rij ik > 190 kmh. Wellicht geldt het specifiek voor de 1.4 TSI ???:fool:

Nee dit geldt voor iedere auto.

Als mensen met een sportonderstel hebben gereden weet men precies wat men met deinen bedoeld. In de bochten blijft de auto als het ware meer "horizontaal" ipv dat deze naar links/recht veert. De lelijke eend van Citroen had enorme deining, ik kan mij nog herinneren dat ik als kind tegen het raam zat geplakt bij lutteloze snelweg afrit. Door de G kracht van de bocht word je al naar één kant gedrukt... en met deinen wordt dat nog veel meer... Als het ware zit de bestuurder niet meer op de juiste positie achter het stuur wat de controle feitelijk verminderd. Sportonderstel verminderd dat naar links en rechts veren.

Er zijn mensen die vinden dit totaal niet storend, met name als je wat rustiger rijdt + rechtdoor. Op de Autobahn met 190km.. en plotseling een vage bocht dan zit je met je schouder tegen het raam te sturen. Persoonlijk zit ik liever "rechter" in mijn stoel. Sportonderstel gaat veelal gepaard met inclusief sportstoelen.. de lenden worden hier ook meer ondersteund 3x raden waarom.

Je kan het volgende proberen;... neem eens een scherpere bocht met 190 en kijk eens of je je koffie nog in je kopje kan houden:D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan