Verschil Tiptronic en DSG tiptronic

herbiek

Senior Member
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen tiptronic en DSG tiptronic. Ik weet dat de eerste alleen op benzine motoren wordt geleverd en de tweede op diesel motoren...

Omdat mijn O2 bestelling met 1.9 TDI dieselmotor misschien niet doorgaat (vanwege het lage aantal km's (iets meer als 30.000 op jaarbasis)) ben ik alvast wat info aan het uitzoeken voor een eventuele benzine variant.

SkodaMan

Actief lid
De automaten voor auto's met dieselmotoren zijn tot nu toe van het DSG type. DSG staat voor Direct Shift Gearbox of in het Duits: Direktschaltgetriebe. De bak bevat twee assen met koppelingen waarbij de elektronica beslist welke de volgende versnelling is die dan vervolgens schokvrij ingeschakeld wordt. De DSG van VAG is geschikt voor vrijwel elk type motor en lijkt qua aansluiting het meest op een handbak. Het maximale koppel ligt op ca. 325 Nm.

De benzine motoren van de VAG worden uitgerust met "klassieke" automaat met hydraulische koppelomvormer. De moderne 6 bak Tiptronic heeft niets meer gemeen met ouderwetse energievretende automaten van weleer en schakelen tegenwoordig even prettig als de DSG automaten. Een automaat met Hydraulische koppelomvormer heeft echter een heel andere aansluiting op de motor als een handgeschakelde bak en blijft altijd ietsjes meer energie gebruiken als een handbak of DSG.

De verwachting is dat de nieuwe benzinemotoren van de VAG zoals de 1.8 TFSI een DSG automaat zullen hebben. Al is het alleen maar om aan huidige en toekomstige emissienormen te kunnen voldoen.

herbiek

Senior Member
Klopt het dat je bij beide automaten niet zelf meer kunt schakelen? Dat doet de automaat voor mij?
Welke automaat werkt het prettigste als je bijvoorbeeld zoveel gas geeft dat de automaat net iets hoger opschakeld en je daarna meteen het gas weer loslaat?

Als ik nu op cruisecontrol rijd en ik wil deze tijdelijk uitzeten dan doe ik dat door de koppeling even in te trappen zodat achterop komend verkeer niet denkt dat ik ga remmen. Dat is met een automaat zoals 1 van deze 2 niet meer mogelijk? (geen koppeling toch?) Ik zal echt de knop op het handeltje aan de stuur moeten gebruiken?

jurjen

Lid
De DSG kun je zelf schakelen als je wilt. Het leukste daarvan vind ik dat je daar mee kunt beginnen en stoppen wanneer je maar wilt, de bak kan moeiteloos in alle omstandigheden van volautomaat naar halfautomaat gezet worden en vice versa.

De andere automatische bak zou volgens mij ook te schakelen moeten zijn(al heb ik er geen ervaring mee) , daar staat juist het 'tiptronic' in de naam voor.

Voor wat betreft de cruisecontrol, het knopje op het hendeltje went erg snel.

SkodaMan

Actief lid
Klopt het dat je bij beide automaten niet zelf meer kunt schakelen? Dat doet de automaat voor mij?
Welke automaat werkt het prettigste als je bijvoorbeeld zoveel gas geeft dat de automaat net iets hoger opschakeld en je daarna meteen het gas weer loslaat?

De Tiptronic automaat kan in de stand D (drive) automatisch schakelen maar door de handle vanaf D opzij te bewegen in de manule stand kan je zelf schakelen. In deze stand kan je door de handle naar voren of achter te duwen (tippen) "handmatig" schakelen. Vindt het systeem dat je te laat schakelt dan wordt alsnog de juiste versnelling ingelegd om te voorkomen dat je schade krijgt.

Het schakelen op het grensgebied tussen twee versnellingen wordt door de elektronica bepaald aan de hand van je rijgedrag en de stand van de keuzehandle (D of S). De computer "leert" hoe je op dat moment rijdt en regelt daarmee de automaat maar ook de elektromechanische stuurbekrachtiging. Even flink op het gas en de wagen gaat strakker sturen en schakelt later terug bij het loslaten van het gaspedaal.

Als ik nu op cruise control rijd en ik wil deze tijdelijk uitzeten dan doe ik dat door de koppeling even in te trappen zodat achterop komend verkeer niet denkt dat ik ga remmen. Dat is met een automaat zoals 1 van deze 2 niet meer mogelijk? (geen koppeling toch?) Ik zal echt de knop op het handeltje aan de stuur moeten gebruiken?

Klopt, je kunt de automaat uitschakelen door te remmen of door de aan/uit-schakelaar te bedienen. Het volstaat om de schakelaar te "tippen" zonder dat je de hele cruise control uitzet. Zo voorkom je dat je de snelheid die in het geheugen staat wist en kun je met "resume" gewoon weer terug naar de "oude" snelheid. Het gebruik van de schakelaar van de cruise control op deze manier voorkomt tevens dat je achterliggers onnodig alarmeert met je remlichten.

tuppertrut

Nieuw lid
DSG Tiptronic

Klopt, ik heb zelf een 2.0 TDI DSG Tiptronic. Je kunt gewoon van automaat naar half automaat overschakelen. Half automaat is overigens alleen maar omhoog (+ versnelling) of omlaag (- versnelling). Tevens heeft de DSG Tiptronic ook nog een sport stand, ik weet niet of dit bij een DSG ook het geval is.

Pim

Lid
Er is niet zoiets als een DSG en een DSG-tiptronic.
Tiptronic is een moderne traditionele automaat waarmee ook zelf geschakeld kan worden. DSG is als door Skodaman beschreven bak welke eveneens indien gewenst zelf geschakelt kan worden.
Overigens zijn nu reeds diverse benzine motoren in andere VAGproducten met DSG leverbaar: o.a. Audi TT 3.2, Golf GTI, Golf 1.4TFSI
In functie zijn de bakken dus vergelijkbaar, echter in techniek is DSG vooruitstrevender.
Cruisecontrol en automaat heeft trouwens ook een voordeel, de bak kan schakelen zonder dat de cruisecontrol uitschakelt, dit is perfect in heuvelachtig gebied waar je automatisch in 5 met bijv 140km/h omhoog gaat en in 6 naar beneden.

Rallye

Forumguru
Twee reacties, één opmerking:
1) volgens mij ligt het omslagpunt van een diesel beneden de 30.000km, dus zou een diesel wel uit kunnen bij jou.
2) je kunt de DSG met de hand schakelen. In de Skoda met de pook (opschakelen is vooruit (richting dashboard), terugschakelen achteruit (richting achterbank). In de Golf GTI en de R32 met DSG kun je ook "flippers" achter het stuur krijgen om me te schakelen; in de Skoda niet.

Voor sommige mensen, waaronder ik, schakelt de DSG in de handmatige stand "verkeerd om". Gevoelsmatig is wat mij betreft beter om vooruit te duwen om terug te schakelen (je lichaam gaat namelijk bij het terugschakelen ook vooruit) en naar achter om op te schakelen (ook weer met je lichaam mee). Ik heb eens verschillende mensen in een Smart Roadster laten rijden (met een automaat met dezelfde bediening) en die deden het ook allemaal op hun gevoel tegengesteld aan de auto. Ter geruststelling: je zult de handmatige stand niet vaak meer gebruiken.

ad5000

Actief lid
Ik heb ook al wat jaren ervaring met TT achtige automaten en in het begin wil nog wel eens met de pook 'spelen', maar dat gaat idd heel snel over.

De automatische stand is goed genoeg en je krijgt niet snel het idee dat je het zelf beter kan.

herbiek

Senior Member
Klopt, je kunt de automaat uitschakelen door te remmen of door de aan/uit-schakelaar te bedienen. Het volstaat om de schakelaar te "tippen" zonder dat je de hele cruise control uitzet. Zo voorkom je dat je de snelheid die in het geheugen staat wist en kun je met "resume" gewoon weer terug naar de "oude" snelheid. Het gebruik van de schakelaar van de cruise control op deze manier voorkomt tevens dat je achterliggers onnodig alarmeert met je remlichten.

Ik heb dat even geprobeerd op de weg naar huis, cruisecontrol aan op 120 km/h vervolgens deze uitzetten door knopje (boven) op de handel om te zetten (off) en daarna weer aanzetten. Die ingestelde snelheid was ik wel kwijt, wat bedoel je met "tippen". Ik neem toch aan dat de cruisecontrol identiek werkt in jouw O2 en mijn Golf V ?

Die andere twee knoppen links zijn voor het in stapjes (door kort te drukken) van 2 km/h te verhogen danwel verlagen. (of natuurlijk vastzetten van snelheid of resumen van eerder ingestelde snelheid) Uitzetten zonder ingestelde waarde te verliezen is mij nog niet gelukt..

LenK

Forumguru
Tippen is handle-tje dat boven op de richtingaanwijzersteel naar rechts duwen zonder dat je door de klik weerstand (schakelaar) heen drukt.
Kwestie van gevoel, in het begin drukt iedereen te hard, maar het is dus inderdaad een soort tippen.

Tevens heeft de DSG Tiptronic ook nog een sport stand, ik weet niet of dit bij een DSG ook het geval is.

DSG blijft een DSG en die heeft een S(port) stand. Bij gaat dan als de brandweer.

Overigens iedereen veel plezier met het handmatig schakelen van 6 versnellingen. Dit ben je na 5 minuten beu, als je zo'n fijne DSG bak hebt.

SkodaMan

Actief lid
Ik heb nooit gesnapt waarom er een mogelijkheid tot handschakelen op automatische bakken zat. Wellicht hebben de ontwerpers het er op gezet om verfente bezineroerders hun zin te geven. Ik gebruik het nooit. Je kunt toch niet beter schakelen dan de computer en leuk is het al helemaal niet.
De S stand is wel leuk af en toe. Je merkt gelijk dat de wagen sterker afremt op de motor en terug- en opschakelen doet ie veel later. Ook het sturen voelt steviger en directer aan.

Meest van de tijd zit ik te genieten van de kracht en de souplesse. Lekkah croezen, helemaal supah.:xyxthumbs:

herbiek

Senior Member
Ik ben benieuwd met welke regels mijn werkgever/leasemaatschappij straks aankomen voor het wel of niet kiezen van benzine of diesel.

Ik heb een tijd een 1.6 benzine Seat Leon gereden en dat was een lekker pittig karretje. Ik woonde toen in het oosten van het land en files waren daar een zeldzaamheid. Nu sta ik af en toe in de file en erg langzaam rijden/optrekken met een (1.9TDI) diesel is dan wel lekker..

Hoe gaat die tiptronic en DSG daar mee om?

Als jullie zouden mogen kiezen tussen 1.6 FSI (115pk) en 1.9TDI 105pk... (beide de O2 combi) waar zou je dan voor gaan?

Rallye

Forumguru
1.6 FSI lijkt mij erg weinig voor de Octavia, hoewel degenen op het forum die er één hebben er tevreden mee lijken te zijn. De Skda is volgens ij wel zwaarder dan de Leon. Ik heb met een 105pk TDI gereden en zou, zeker als ik je opmerkingen over files hoor, voor de TDI, evt. zonder DSG, gaan. Die kun je inderdaad mooi op koppel rijden, dus zonder gas te geven in de file.

will

Lid
Sinds 27 Maart rij ik in een O2 1.9 TDI BE met DSG, en geloof me, als je eenmaal met een DSG in de file hebt gereden, wil je nooit meer anders.
Nog nooit zo relaxed in de file gestaan !
Gas geven en remmen, en als het even kan gas geven met de knoppies van de cruisecontrol.

Overigens, ik heb zowel de 2.0 als de 1.9 met DSG gereden, en in het dagelijks verkeer is de 1.9 meer dan voldoende .

SkodaMan

Actief lid
Ik ben benieuwd met welke regels mijn werkgever/leasemaatschappij straks aankomen voor het wel of niet kiezen van benzine of diesel.

Ik heb een tijd een 1.6 benzine Seat Leon gereden en dat was een lekker pittig karretje. Ik woonde toen in het oosten van het land en files waren daar een zeldzaamheid. Nu sta ik af en toe in de file en erg langzaam rijden/optrekken met een (1.9TDI) diesel is dan wel lekker..

Hoe gaat die tiptronic en DSG daar mee om?

Een automaat (DSG of niet) zijn ideaal in de file. Je hoeft niet meer om de haverklap de koppeling in te drukkken en door de kruip van de automaat kun je de wagen lekker laten rollen.

Als jullie zouden mogen kiezen tussen 1.6 FSI (115pk) en 1.9TDI 105pk... (beide de O2 combi) waar zou je dan voor gaan?

Volgens mijn eerdere berekeningen ligt het diesel/bezine omslagpunt op ca. 23.000 km per jaar (berekening inclusief bijtelling etc.). Dus vanuit economisch oogpunt kun je beter diesel rijden als je meer dan 23.000 km/jaar rijdt.

Diesel:
- spijkert na het starten
- dieseldreun
- diesellucht aan je handen na het tanken
+ relatief meer koppel (trekkracht)
+ lekker in combinatie met automaat

jurjen

Lid
Ik heb nooit gesnapt waarom er een mogelijkheid tot handschakelen op automatische bakken zat.

Voor die grote hobbels in 't buut'nlaand :-) Bergen ofzo. ;)

Je moet in ieder geval bij het afdalen in kunnen grijpen, want de automaat wil alleen maar opschakelen terwijl je naar beneden suist en je bent zo verrotte snel door je remblokken heen als je niet ook kunt afremmen op de motor. Bergop is het soms ook wel prettig om de toeren ietsje hoger te houden dan de automaat eigenlijk wil.

Vroeger had een automaat daarvoor de zogenoemde bergstand, waarmee je de bak als het ware verbood om de hoogste versnelling(en) te kiezen.

SkodaMan

Actief lid
Voor die grote hobbels in 't buut'nlaand :-) Bergen ofzo. ;)

Je moet in ieder geval bij het afdalen in kunnen grijpen, want de automaat wil alleen maar opschakelen terwijl je naar beneden suist en je bent zo verrotte snel door je remblokken heen als je niet ook kunt afremmen op de motor. Bergop is het soms ook wel prettig om de toeren ietsje hoger te houden dan de automaat eigenlijk wil.

Vroeger had een automaat daarvoor de zogenoemde bergstand, waarmee je de bak als het ware verbood om de hoogste versnelling(en) te kiezen.

Vorig jaar heb ik in de bergen rondgereden op Sicilië en daar voldoet de S(port)stand boven verwachting goed. In Nederland heb je er dus niet veel aan maar het is wel leuk.

Bovenaan Onderaan