Nadat ik eind vorig jaar mijn Fabia combi uit 2003 heb gekocht, voor een aantal zaken onderdelen bij Versluis (dichtsbijzijnde dealer) besteld. Hierbij moet je denken aan kofferbakverlichting, stekkers voor OEM-mistlampen die ik op de sloop heb gekocht, dat soort zaken. Volgens Versluis zou mijn auto (nagezocht op kenteken) standaard kofferbakverlichting moeten hebben, het kostte me enige moeite om de magazijnman te overtuigen dat er echt alleen maar een stekkertje lag waar ik de verlichting zo in kon prikken. Bestellen kan alleen nadat je eerst fysiek bent langsgeweest bij de dealer, dus een ritje van bijna 10 km gemaakt om te bestellen. Vervolgens duurt het weken voor het bewuste lampje aanwezig is bij Versluis.
Op het moment dat ik stekkertjes bestel om mijn mistlampen aan te sluiten: een soortgelijk ritueel, en als toppunt is alleen het buitenwerk besteld, men is vergeten het binnenwerk te bestellen. Als ik op een gegeven moment bel, of het binnenwerk (na 6 weken!!!) er is, krijg ik te horen dat het binnen is en dat ik het 's avonds op kan halen. Dat verwonderd me, omdat het normaal gesproken wel een reguliere vrijdagse koopavond zou zijn, maar deze vrijdag is geen gewone vrijdag (ik dacht iets van Goede Vrijdag ofzo). Ik vraag de receptioniste dan ook met nadruk of ze inderdaad wel open zijn omdat het ....dag is. Er wordt bevestigd dat ze 's avonds echt open zijn. Ik er 's avonds naar toe, maar natuurlijk is de boel dicht. De volgende dag (een gewone zaterdag) besluit ik een nieuwe poging te wagen, en ze zijn inderdaad open, maar mijn onderdelen liggen niet klaar, en het aanwezige personeel weet niet waar ze liggen. Tot zover een hele reeks van slordigheden en kleine irritaties.
Afgelopen 'zomer', krijg ik ineens een brandend ABS-lampje op mijn dash. Ik besluit om even te bellen met Versluis, om de auto uit te lezen om te kijken wat er aan de hand is. Ik hoef geen afspraak te maken, en kan gewoon een keer langs komen om de auto even uit te laten lezen. Een paar weken later op mijn roostervrije dag rij ik langs bij Versluis om de auto uit te laten lezen. De monteur (blijkt achteraf de chef-monteur) komt niet in het systeem om de auto uit te lezen, en ook voor de oorzaak van de ABS-storing kan ie niets zeggen. :smiley29: Enkele dagen later ga ik zelf op onderzoek uit, en kom er achter dat de 40A zekering van de ABS-pomp is doorgescheurd (dit blijkt vrij regelmatig voor te komen als gevolg van trillingen, dat had een monteur in 1 minuut kunnen controleren). Deze zekering bestaat uit een dun metaalplaatje oven op de accu. Na een telefoontje, kan ik op koopavond langskomen om een andere zekering op te halen. Verbazend is, dat men niet kan zeggen welke waarde de zekering moet hebben, maar men zal alle soorten van dit type zekering klaar leggen, zodat de juiste erbij zit. Vooraf thuis de oude verwijderd, en hier stond een waarde van 40A op, dus eenzelfde zekering meegenomen en thuis gemonteerd. Het is vreemd dat men de juiste waarde bij de dealer niet kan achterhalen, maar de service van het klaar leggen, was goed geregeld.
Na het vervangen van de zekering functioneerde de ABS weer, en ook het lampje van de ABS was uit. Voor de zekerheid wilde ik echter de auto toch uit laten lezen op storingen. Opnieuw langs gereden om de auto uit te laten lezen, deze monteur kon in alle systemen kijken behalve het ABS-systeem, en vanwege de drukte is er geen tijd voor nader onderzoek, dus het verzoek om een afspraak te maken om nader onderzoek te doen, over het waarom. Ik heb een nieuwe afspraak gemaakt, en afgesproken dat er maximaal anderhalf uur besteed zou worden om de oorzaak op te sporen. Deze zoektocht werd weer door de chef-monteur gedaan, en geen oorzaak gevonden, zijn 'oplossing' was om voor 500-600 euro het boordnetapparaat te vervangen. Dit vond ik toch wel een fors bedrag voor iets waarvan uiterst onzeker was, of het de oplossing was. Dus afgesproken met de monteur dat ik eerst naar een andere VAG-dealer zou gaan voor een second opinion. Uiteindelijk naar de Seat-dealer gegaan, omdat die voor mij het kortste bij zit. Bij deze dealer kon ik zonder afspraak terecht, dus op een vrije dag even gebeld wat de beste tijd was om langs te komen. Bij deze Seat-dealer was het probleem in een paar minuten gevonden en verholpen: de oorzaak was de aftermarket radio die al bij aankoop in mijn auto zat. Door deze los te koppelen, of door de juiste draadjes door te knippen kan de auto gewoon worden uitgelezen. Na onderzoek op internet, blijkt dit een veel voorkomende oorzaak te zijn, waardoor een auto niet is uit te lezen op foutcodes. Vervolgens contact opgenomen met Versluis, en dit grove gebrek aan kennis bij deze Skoda-dealer voorgelegd.
De aanwezige chef-monteur mocht over de rekening geen beslissing nemen volgens zijn zeggen, en verwees mij naar de directeur Besseling, die niet aanwezig was. Na heel wat pogingen om de heer Besseling te spreken (het is vandaag zijn vrije dag, hij is vandaag vertrokken voor 1 maand vakantie, hij is nu net naar een ander merk (van dezelfde eigenaar)) is het me na een paar maanden gelukt om een gesprek met de heer Besseling aan te gaan. Zijn antwoord: u krijgt niets terug van de betaalde rekening of de rekening bij de Seatdealer, want u bent naar een ander gegaan, zonder ons de mogelijkheid te geven om de zaak op te lossen. U had na onderzoek door Seat, met ons contact op moeten nemen om het op te lossen.
De man beweert dus, dat de Seat garage die de auto eerst heeft geprobeerd om uit te lezen met radio, vervolgens in 2 minuten radio losgekoppeld, en opnieuw een (geslaagde) uitleespoging heeft gedaan. Ergens had moeten stoppen om contact op te nemen, en vervolgens had ik dan 10 minuten moeten rijden, om daar een probleem van 2 minuten op te lossen.
Mijn conclusie is dat Versluis een uitermate ondeskundige garage is, die absoluut niet reëel is, als je probeert via een gesprek zaken op te lossen. Mijn advies: ga naar 'beun' die is goedkoper en vrijwel zeker meer deskundig.