Vervoeren van hond in de koffer van een combi

topper 01

Banned
Ik rijdt een octavia 3 rs tdi naar volle tevredenheid en ben sinds kort lid op dit Skodaforum, gewoon uit nieuwsgierigheid en voor het informatieve karakter van dit forum, en wil meteen even gebruik maken van ervaringen van medeforumleden.

Sinds kort zijn mijn vrouw en ik in bezit van een hond (labrador), nu willen we deze meenemen op vakanties etc. Nu zijn er zoveel oplossingen te koop om een hond te vervoeren, zelf denk ik aan een soort kuip en de koffer van onze combi, maar wilde middels dit forum eventuele leden met hond vragen hoe zij dit opgelost hebben en waarmee ze tevreden zijn.

Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Wij hebben een Mechelaar, en die zit achter in de combi, op de rubbermat en achter het hondenrek, alle ruimte van de wereld, en lekker veilig!

LT83

Forumguru
Onze Ridgeback gaat ook gewoon achterin de combi, hebben geen hondenrek. Heeft nooit de neiging om naar voren te willen en past toch niet tussen de hoofdsteunen en het dak door ;)

Majefloti

Forumguru
Je kunt de Labra ook op zijn rug leggen, poten gespreid en verankeren aan de sjorhaken. Kan hij lekker relaxed liggen, genieten van de sub, weet jij zeker dat je al het vermogen kunt benutten, dat je het uitzicht naar achteren behoudt, geen kwijl in je nek of in je Columbus krijgt en de hond niet wagenziek wordt omdat hij het verkeer niet voorbij ziet vliegen ;)

Joske

Forumguru
Je kunt de Labra ook op zijn rug leggen, poten gespreid en verankeren aan de sjorhaken. Kan hij lekker relaxed liggen, genieten van de sub, weet jij zeker dat je al het vermogen kunt benutten, dat je het uitzicht naar achteren behoudt, geen kwijl in je nek of in je Columbus krijgt en de hond niet wagenziek wordt omdat hij het verkeer niet voorbij ziet vliegen ;)
lichtjes gestoord zou ik zo denken...

gelukkig staat er een knipoogje op het einde van je uitleg :D

LT83

Forumguru

Bedankt voor je idee!
Ik heb het net geprobeerd, alleen door de vreemde houding plaste hij tegen het dak, heb je hier een oplossing voor? :D

RayDelft

Forumguru
Ik heb af fabriek een rubberen mat met opstaand randje besteld en ook zo,n oprolnet waardoor de hond niet vrolijk naar voren kan. Dat laatste heeft een nadeel. Het zit bij mijn Superb vastgemonteerd aan de neerklapbare achterbank. Aan het brede 2/3e deel. Die kan nu niet meer plat zonder ook het overige 1/3deel mee te nemen.
Ik kan dus alleen 1/3e neerklappen of alles tegelijk en dat vind ik erg onhandig. Die mat is prima, die trek je eruit en schud je na een strandwandeling leeg.

RayDelft

Forumguru

Dat is de zogenoemde schoonmoedermethode maar dan in ruglig.

Wilko

Senior Member
Wij hebben onze wolfhond ook in de achterbak van de (O2) Combi.
Ik heb een rek achter de achterbank plus nog een deelrek in de achterbak zodat er bagage naast kan worden gestapeld. Erg handig voor vakanties en andere trips, maar ook handig als je meerdere honden wilt vervoeren maar wilt voorkomen dat ze in de achterbak gaan dollen.

Geen idee of die rekken inmiddels al voor de O3 Combi te krijgen zijn, maar het zal slechts een kwestie van tijd zijn.

Afbeelding:

P1150874-o2-4x4-beladen.JPG

Het merk is Trav/All.

Hiervoor vervoerden we de hond in een bench in de auto, maar daar schoof ze heen en weer op haar deken, kon niet zelf soepel in en uit de auto springen en er was naast de bench erg weinig bruikbare ruimte in de achterbak vrij.

Ik zit overigens nog te twijfelen om een verhoogde laadvloer in het gedeelte waar de hond in zit te bouwen. Dan benutten we een deel van de ongebruikte ruimte aan die zijde ook nog eens nuttiger.

Orange860

Senior Member
Koelboxen, ik tel zeker zes flessen cassis, tig weekendtassen op het dak, twee dakkoffers, een ijskrabber in de rechter achterportier, in de box op het trekhaakrek nog een paar extra kratten. Maar goed dat @Wilko niet met Ryanair vliegt....

Deze zomer zou ik gewoon een all inclusive boeken. En de honden lekker thuislaten! ;)

Wilko

Senior Member
Dan ben ik toch blij dat wij een aanhangertje hebben :D

Dat is geen goed alternatief want daar mag je ook geen 160+ mee op de Duitse autobahn en dat is ook nog eens een stuk onhandiger op smalle onverharde bergpaadjes.

Koelboxen, ik tel zeker zes flessen cassis, tig weekendtassen op het dak, twee dakkoffers, een ijskrabber in de rechter achterportier, in de box op het trekhaakrek nog een paar extra kratten. Maar goed dat @Wilko niet met Ryanair vliegt....

Deze zomer zou ik gewoon een all inclusive boeken. En de honden lekker thuislaten! ;)

Kleine correctie: dat is maar een klein zichtbaar deel van een jaarvoorraad Sloveense ijsthee, geen cassis. :-)

Ik heb niks aan Ryanair, want die stoppen niet bij de bergbeekjes waar wij aan wildwatervaren doen.
Die all inclusive hebben we in deze winter al gedaan, maar dat doet niks af aan het feit dat dit setje hekken in de achterbak en boxen op en achter onze O2 voor onze soort van buitensportvakanties beter werkt dan de alternatieven die hier al dan niet gekscherend worden aangedragen.

Wilko

Senior Member
Dat mag je toch al niet als je de specs van de dakkoffer erbij pakt. ;)

Daar staat een adviesnelheid van 130km/h.
Wettelijk is er geen snelheidsbegrenzing.

Als je de crashtestresultaten van skiboxen er bij pakt dan zul je zien dat het daarbij gaat om een box met maximale belading en vooral ook de ski's die met behoorlijke massa en klein oppervlak dreigen door de overlappende rand aan de voorzijde heen te komen.
Er zitten bij ons enkele zelfopblaasbare matrassen, lichtgewicht slaapzakken, tassen met kleding en een tent (zonder stokken) in. Totaal gewicht ruim onder de 25kg.

Bovenaan Onderaan