Canon-Eye
Forumguru
@henriz, @Wilko, @Joske,
Uit efficiency-overwegingen verwijs ik even naar deze post (en wat ervoor en erna staat).
Regel 1 is inderdaad, zorgen dat objecten geen ruimte hebben om te schuiven, want bij een noodstop (of erger) wordt de kracht die de lading uitoefent op de zekeringsmiddelen daardoor alleen al in belangrijke mate gereduceerd. Die boodschappentassen etc. dienen dus bij voorkeur klem tegen de achterbankleuning aan gezet te worden. Maar vergeet ook de zekering in zijwaartse én achterwaartse richting niet.
De mate van zekering (zeg maar: het aantal benodigde spanbanden) wordt voorts bepaald door diverse factoren, zoals de wrijvingscoëfficënt tussen lading en laadvloer (te vergroten bv. met behulp van antislipmatjes), het type spanbanden en ratels, de hoogte van het zwaartepunt in relatie tot de breedte/lengte van het te laden object, en nog het een en ander. Dit alles leidt tot een berekening via formules waar ik niemand mee wil lastigvallen - al was het maar omdat ik die inmiddels ook niet (meer) uit mijn hoofd ken en dus moet gaan opzoeken...
Voor lading in vrachtauto's is de minimale norm dat deze in voorwaartse richting tot 0,8 G op z'n plaats moet blijven, in alle andere richtingen (zijwaarts, achterwaarts en zelfs opwaarts!) tot 0,5 G.
Ook die 0,8 G is overigens niet genoeg als je in botsing komt met een object dat niet meegeeft - zeg bv. een viaductpijler. Maar als zich dát voordoet, dan heb je waarschijnlijk andere zorgen dan de lading - of juist niet (meer...).
Voor personenauto's zijn er in principe geen voorschriften. De natuurwetten werken echter ook op die kleinere schaal exact hetzelfde. Wie het beter denkt te weten, hoeft zich daar natuurlijk niets van aan te trekken.
Maar dan achteraf geen gezeur a.u.b. - ook niet van de erfgenamen...
Uit efficiency-overwegingen verwijs ik even naar deze post (en wat ervoor en erna staat).
Regel 1 is inderdaad, zorgen dat objecten geen ruimte hebben om te schuiven, want bij een noodstop (of erger) wordt de kracht die de lading uitoefent op de zekeringsmiddelen daardoor alleen al in belangrijke mate gereduceerd. Die boodschappentassen etc. dienen dus bij voorkeur klem tegen de achterbankleuning aan gezet te worden. Maar vergeet ook de zekering in zijwaartse én achterwaartse richting niet.
De mate van zekering (zeg maar: het aantal benodigde spanbanden) wordt voorts bepaald door diverse factoren, zoals de wrijvingscoëfficënt tussen lading en laadvloer (te vergroten bv. met behulp van antislipmatjes), het type spanbanden en ratels, de hoogte van het zwaartepunt in relatie tot de breedte/lengte van het te laden object, en nog het een en ander. Dit alles leidt tot een berekening via formules waar ik niemand mee wil lastigvallen - al was het maar omdat ik die inmiddels ook niet (meer) uit mijn hoofd ken en dus moet gaan opzoeken...
Voor lading in vrachtauto's is de minimale norm dat deze in voorwaartse richting tot 0,8 G op z'n plaats moet blijven, in alle andere richtingen (zijwaarts, achterwaarts en zelfs opwaarts!) tot 0,5 G.
Ook die 0,8 G is overigens niet genoeg als je in botsing komt met een object dat niet meegeeft - zeg bv. een viaductpijler. Maar als zich dát voordoet, dan heb je waarschijnlijk andere zorgen dan de lading - of juist niet (meer...).
Voor personenauto's zijn er in principe geen voorschriften. De natuurwetten werken echter ook op die kleinere schaal exact hetzelfde. Wie het beter denkt te weten, hoeft zich daar natuurlijk niets van aan te trekken.
Maar dan achteraf geen gezeur a.u.b. - ook niet van de erfgenamen...