Vervoeren van hond in de koffer van een combi

Canon-Eye

Forumguru
@henriz, @Wilko, @Joske,
Uit efficiency-overwegingen verwijs ik even naar deze post (en wat ervoor en erna staat).

Regel 1 is inderdaad, zorgen dat objecten geen ruimte hebben om te schuiven, want bij een noodstop (of erger) wordt de kracht die de lading uitoefent op de zekeringsmiddelen daardoor alleen al in belangrijke mate gereduceerd. Die boodschappentassen etc. dienen dus bij voorkeur klem tegen de achterbankleuning aan gezet te worden. Maar vergeet ook de zekering in zijwaartse én achterwaartse richting niet.
De mate van zekering (zeg maar: het aantal benodigde spanbanden) wordt voorts bepaald door diverse factoren, zoals de wrijvingscoëfficënt tussen lading en laadvloer (te vergroten bv. met behulp van antislipmatjes), het type spanbanden en ratels, de hoogte van het zwaartepunt in relatie tot de breedte/lengte van het te laden object, en nog het een en ander. Dit alles leidt tot een berekening via formules waar ik niemand mee wil lastigvallen - al was het maar omdat ik die inmiddels ook niet (meer) uit mijn hoofd ken en dus moet gaan opzoeken...

Voor lading in vrachtauto's is de minimale norm dat deze in voorwaartse richting tot 0,8 G op z'n plaats moet blijven, in alle andere richtingen (zijwaarts, achterwaarts en zelfs opwaarts!) tot 0,5 G.
Ook die 0,8 G is overigens niet genoeg als je in botsing komt met een object dat niet meegeeft - zeg bv. een viaductpijler. Maar als zich dát voordoet, dan heb je waarschijnlijk andere zorgen dan de lading - of juist niet (meer...).

Voor personenauto's zijn er in principe geen voorschriften. De natuurwetten werken echter ook op die kleinere schaal exact hetzelfde. Wie het beter denkt te weten, hoeft zich daar natuurlijk niets van aan te trekken.
Maar dan achteraf geen gezeur a.u.b. - ook niet van de erfgenamen... :)
 

EdK

Forumguru
@EdK erg indrukwekkend... sta je niet zo bij stil.
Ja dat vond ik ook toendertijd dat ik t zag.
En ik weet het , het is een fabrieksfilm maar ondanks dat word het gegeven van losse spullen of zelfbouw kasten zwaar onderschat.
En ook door mij jaren terug, tot je opeens is een keer wat tegen de ruit ziet aanklappen.
En je eens wat beter gaat orriënteren, en mbt de kasten in een bedrijfswagen is het vaak moeilijk om dit in je wagen te krijgen bij de baas als men de prijskaartjes ziet.
Maar als je dan voorrekent wat het elke keer kost om er zelf wat in te timmeren en na inruil voor nieuwe weer en dan dat bv de Bot vario redelijk eenvoudig van de ene naar de andere wagen is over te zetten.
Dat alles geordend in de wagen ligt en dat je in één oogopslag ziet wat bijgevuld moet worden en dat dit ook weer tijd bespaard krijg je ze in algemeen wel over de brug.
Maar t kost aardig wat overedingskracht en door bv dit filmpje laten zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Probleem is vaak, dat men zich wel druk maakt over het bedrag dat besteed moet worden aan veiligheid terwijl men zich vaak niet realiseert welke kosten gemoeid kunnen zijn met een ongeval (om van verdere narigheid nog te zwijgen).
Totdat het een keer gebeurt natuurlijk.

"So you think safety is expensive? Just try an accident..."
(Hing bij mijn baas aan de muur in z'n kantoor - hij snapte het wél, gelukkig):jaja:
 
Bovenaan Onderaan