Vochtige achtermat + aangeslagen voorruit > dealer zegt lekkage

Noord26

Forumguru
Hierbij even een schaamteloze kopie vanuit het 'mijn auto' topic nadat onze bolide langs is geweest bij de dealer voor een wintercheck.

Ze hebben ook nog gratis het oliepeil aangevuld. En het achterlicht bestaat uit 3 lampjes. Dus een totaalprijs: 3 lampjes en (circa 1 liter) motorolie voor €8,35.

Echter: de dealer meldde dat de auto nog 2 dagen naar binnen moet komen. Ze hebben wat vocht onder 1 van de matten achterin gevonden. Het interieurfilter is dan niet de oplossing, maar een kleine remedie daartegen. De constatering zou zijn ergens (lichte) lekkage.

Dealer doet wel erg hun best om het op te lossen nu ze dat gevonden hebben na een simpele melding dat het vochtig is in de auto.

Vraag is nog even of ze wel onder verlengde garantie op willen lossen. Conform voorwaarden zou dat wel moeten natuurlijk, lekkage zou niet onder garantie vallen?: De Zekerheidspolis sluit naadloos aan op de fabrieksgarantie. Dit betekent dat alle reparaties die eerder onder de fabrieksgarantie vielen, nu door de verzekering zijn gedekt. Als bijvoorbeeld de airconditioning onvoldoende koelt, ben je zeker van een deskundige én kostenloze reparatie. De Zekerheidspolis dekt alles, van zijairbags en veiligheidsgordels tot centrale deurvergrendeling en spiegelverwarming. Kortom ook na de fabrieksgarantie geen zorgen over onverwachte reparatiekosten.

Iemand enig vermoeden waar het in kan zitten? Pano-dak bijvoorbeeld?

CDO

Forumguru
Vochtige achtermat = kofferbakmat??

Dan zou het goed lekkage kunnen zijn van een afwateringsslang van het panodak. Vaak ook water in de bak van het reservewiel en links of rechtsachter is het zijpaneel ook vochtig. Been there done that.
Dealer heeft dit voor mij toen goed opgelost.

Vochtige achtermat = voetmat van achterpassagiers?

"k zou het niet weten.....

EdK

Forumguru
Tsja panodak is één van de bekende problemen met vocht ( slangetjes )
De deuren van de Fabia waren een probleem maar zie je heel af en toe ook terug bij andere type skoda
Via de reservewielbak is er wel eens het één en ander aan vocht problemen geweest...

Dus zeg het maar..........
Denk zo dat na terugkomen bij dealer het wel bekend zal zijn....
Begin vast met oude kranten neer te leggen zodat je in ieder geval al vast vocht onttrekt en eventuele schimmel voorkomt

Noord26

Forumguru
De achtermat is bij de voeten wat vochtig aan de onderzijde (bij de achterbank). Niet in de kofferbak.

CDO

Forumguru
Dan zoals gezegd heb ik geen idee / ervaring met de Superb. Zou mijns inziens dan eerder van de deuren af komen of van de een verstopte paravaan / lekkage airco waarbij het water naar het laagste punt stroomt.

Heb ooit een Passat sedan gehad met vochtige matten achterin. Toen ik de vloerbedekking optilde schrok ik me kapot. Ondermat geheel volgezogen met water en daaronder nog een paar cm water op de bodem....

Oorzaak nooit kunnen achterhalen, gat in de bodem geboord uiteindelijk en auto de export ingeduwd met 200K op de teller. Was geen verstopte paravaan / koelwaterlekkage van kachelhuis / geen airco lekkage / geen deur lekkage en dan ben je op een gegeven moment wel klaar met zoeken.

Noord26

Forumguru
Zoals gezegd zit de auto nog in de garantie. Airco is gecheckt en de parafaan is ook schoon is al geconstateerd tijdens het vluchtig nalopen tijdens de wintercheck.

SuperBeeb

Forumguru
Zou even m'n reservewielbak checken, en de bak rechtsachterin de kofferruimte.
Ik merkte het zelf ook toen ik de achterbank omklapte en het daaronder een beetje vochtig was. De vloer van de kofferbak was kurkdroog, maar de bakken links (daar zit bij mij de accu) en rechtsachter waren vochtig, en in de reservewielbak zwommen vissen in 10cm water. Was ook de afwatering van het panodak. Is een modificatie voor. Je kunt checken of die al is doorgevoerd door te kijken of de rubberen afwateringsdoppen bij de achterklep helemaal dicht zijn, of een flapje bevatten. Dicht = gemodificeerd. Zitten links en rechtsboven in het achterklep"kozijn", waar je tegenaankijkt als je de klep open hebt staan.
Is bij mij ook onder garantie gedaan, anders ben je weer 5-600 euro verder. En als het tegenzit, is ook het uitneembare lampje in de kofferbak kaduuk, nog eens 62 euro.
succes!

s-line

Forumguru
Zou ook gewoon via de deur panelen kunnen komen hoor, dat zijn de ijzeren platen achter de bekleding en die zitten gekit maar ook dat gaat soms lekken. Misschien zijn ze al een keer los geweest door bijv. een schade.

Noord26

Forumguru
Inmiddels bevestiging dat het onder de verlengde garantie valt. Enigste kosten die wij nog krijgen zijn de brandstofkosten voor de leenauto. Binnenkort gaat hij dus een paar dagen bij de dealer logeren. Zal van tevoren zelf ook even in en rondom de kofferbak kijken hoe het gesteld is met vocht.

Krijgen een vergelijkbare leenauto mee. Ben benieuwd.. O3 RS staat er als rijdende demo voor de deur full-option in wit met zwarte velgen.

Edit: bij het reservewiel ligt idd een behoorlijk wat water, en de afspraak is gemaakt dat de auto dinsdag over een week bij de dealer binnen gaat om het op te lossen.

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
dan vrijwel zeker panodak. bij mij stond er (na 2 dagen hoosbuien) ongeveer 5-10 cm in...
binnenhemel eruit, slangetjes verleggen naar helemaal onderin de kofferbakruimte links en rechts (modificatieset), huidige rubber doppen met flapjes vervangen door dichte doppen.
dat de kofferbakbodem zelf niet nat is, komt doordat de binnenkant van de hemelbekleding van plastic is; het water stroomt door de B of C zuilen links en rechts naar beneden.
zoals gezegd, check ook je losse lampje op corrosie. Is dan vermoedelijk overleden. bij mij doet het zaklampdeel het nog wel, maar het kofferbaklampje gaat niet meer aan.
Oh ja, en leg je afneembare trekhaak niet achter de auto, dan rijdt er een buurtgenote met volle snelheid overheen :mad::angry::banghead:

CDO

Forumguru
en let ff goed op je hemeltje als ie er weer in zit. Er zijn monteurs die dit soort werk gewoon met zwarte olie handen doen....:mad:

Laatst bewerkt door een moderator:

Noord26

Forumguru
Vrouwlief kreeg eerst een telefoontje dat ze het inderdaad graag op willen lossen en dat ze voor het zoeken €90,- in rekening zouden moeten brengen. Van hier uit zouden wij dan kunnen beslissen om het op te laten lossen aan de hand van wat ze gevonden zouden hebben; cq. het kostenplaatje.

Even zelf maar terug gebeld dat er naast een vochtige mat achterin ook een laag water stond bij het reserve-wiel. Wat ze dus eigenlijk gezien zouden moeten hebben bij de winter-check. Totaal wordt er volgens de lijst op 25 punten gecontroleerd. Nr.3 op de lijst is namelijk bandenreparatieset/reservewiel en nr.4 is de bandenspanning. Als ze bij nr. 3 niet zien dat het reservewiel aardig nat is, hebben ze daar helemaal niet naar gekeken, maar alleen er een vinkje bij gezet.

Toen werd het al even stil, waarop ik rustig tegen de receptioniste vertelde dat de auto ook nog in de verlengde garantie zit. Samenvattend, maar dat heb ik de dealer nog niet verteld, is dit wederom een zeer matige ervaring met de dealer. Punten afstrepen die helemaal niet goed nagekeken zijn en 'vergeten' dat de auto nog garantie heeft en meteen over geld beginnen..

@CDO: bedankt voor de tip!
@s-line: blij dat wij de verlengde garantie bij hebben onderhandeld tijdens aanschaf nu in ieder geval. En dat de dealer zelf aan heeft gegeven dat het een lekkage is. Hij dacht wellicht: mooi geld verdienen, totdat ik te kennen gaf dat er nog verlengde garantie op aanwezig is. Kijk er niet van op dat in de Fabia3 het dak helemaal niet meer open kan!
@Corné de Kluijver : ik weet dat jij ook een aantal zeer matige ervaringen met je dealer hebt mee gemaakt inmiddels. Maar ook weer een aantal goede. Dat siert een echte dealer totaal niet en deel je mening inmiddels volledig over die wisselende ervaring. Het voelt gewoon niet prettig om je gelijk te moeten halen bij een bedrijf waar je grof centen achter laat en hoopt een prettige 'samenwerking' in de toekomst.
@hemi24: er is afgesproken dat wij een leenauto met vergelijkbare ruimte krijgen ivm alle spullen die mee moeten voor de kleine. En de enige die ik zie staan is een fully-loaded O3 RS (in wit met zwarte velgen). Nu rijden wij er niet meer mee, maar reken er maar op dat die aan de tand gevoelt zal gaan worden!
@SuperBeeb: wij hebben een vaste trekhaak. Zat er op toen wij hem kochten, maar zeer grote kans dat die nooit gebruikt gaat worden. Of iemand moet de auto willen lenen.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg water binnen als de superb in een bepaalde helling stond. Wagen is een week binnen geweest en volledig onder garantie hersteld.

Noord26

Forumguru
Er bleek bij ons ook een defect te zijn in het pano-dak. Onderdelen zouden morgen binnenkomen en maandag wordt alles ingebouwd. Het schijnt een hels karwei te zijn om het op te lossen en we willen niet zien hoe de auto er bij staat momenteel..

CDO

Forumguru
Er bleek bij ons ook een defect te zijn in het pano-dak. Onderdelen zouden morgen binnenkomen en maandag wordt alles ingebouwd. Het schijnt een hels karwei te zijn om het op te lossen en we willen niet zien hoe de auto er bij staat momenteel..

Ik heb naast deze lekkage problematiek ook nog een compleet nieuw frame gekregen omdat het dak niet meer lekker sloot. Stond hier wel los van moet ik eerlijk zeggen.

Maar nu al weer 2 jaar zonder problemen en vocht.

Succes in de strijd @Noord26 als je een goede dealer hebt ben je straks weer van het gedoe af en kan je weer genieten...

Noord26

Forumguru
@CDO: daar ga ik wel vanuit, geen gedoe meer, maar alleen genieten!

Het zou alleen niet onder garantie vallen als het met de carrosserie te maken zou hebben. En gezien het telefoontje was dat niet het geval. Heb ook al aangegeven dat ik niet tevreden ben dat het nu pas serieus opgepakt wordt na meerdere malen het aan gegeven te hebben van het vocht. En dat ze het aquarium bij het reservewiel niet gezien hadden tijdens de wintercheck. Waar het reservewiel onderdeel van uit maakt..

Nu hij naar een ander filiaal is gegaan, maar van dezelfde directeur, blijkt er opeens wel een defect in het pano-dak te zitten. Wellicht dat ik voortaan maar opteer voor dat andere filiaal. Die vroegen zelfs zeer netjes of wij een O3 combi voldoende zouden vinden als leenauto, want een S2 combi hebben ze niet als uitleenauto. Waar bij het standaard filiaal in Tilburg ik eerst Citigo op het lijstje zag staan als leenauto en na dat gemeld te hebben een (frikandel) seat st mee kregen. Die is krapper als een fabia combi. Ook belde dat andere filiaal (Waalwijk) vanmiddag terug of wij het erg zouden vinden om van het weekend nog met de O3 combi te rijden. Anders zouden ze heel het dak nu terug in moeten gaan bouwen en maandag weer alles eruit te halen. Pfoe, dat noem ik wel klantgericht denken! Alleen al dat je het aan biedt om voor 2 dagen weekend alles tijdelijk terug te bouwen, zodat wij die 2 dagen met de eigen auto zouden kunnen rijden. Ooit wel eens gezien hoeveel er los moet (werkzaamheden er in zitten) om een pano-dak te herstellen?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan