Inderdaad zoals s-line al aangeeft: electronica en bedrading die nat wordt, dat is echt het probleem bij een auto die 'te water gaat'. Water kruipt dan tussen stekkerverbinden en binnen de isolatiemantel, waardoor je overal roest krijgt in je electrische verbinden en op printplaten en dergelijke. Een auto die te water is geweest, is dus total loss op basis van het feit dat je om weer een betrouwbare auto te krijgen alle draadbomen moet vervangen en alle electronica zeer nauwgezet moet controleren of ze vervangen moeten worden of niet.
Nichtje van me heeft het ook gepresteerd om de neus van een auto van een talud af de sloot in te rijden. De auto is compleet gestript, (bekleding, tapijt eruit) dagenlang in een droogcabine van een spuiterij gestaan, maar de jaren daarna steeds storingen, tot de auto is ingeruild.
Puntlassen zullen inderdaad minder goed beschermt zijn, maar aan de andere kant zolang er geen mechanische beschadigingen optreden aan de laklaag, zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.