VOI melding bij 17.000km??

Samsony

Banned
Beste heren en dames.

Ik kreeg in mijn Superb 1.8TSI DSG ineens een melding voor service. Dat na 17.000km net gepaseerd te zijn. Ik in me boekje kijken en zag daar na 2 jaar of 30.000. Nu werd me duidelijk dat dit VOI systeen het zelf beoordeeld. Ik even kijken op de site. Klein beurtje 175,- euro. Nadat ik over dat bedrag geen was vertelde me dealer dat die een VOI beurt nodig heeft a 285,- euro. Ik rij veel korte stukjes. Maar is dit al zo snel nodig??

Weet iemand of het daadwekelijk nodig is en wat ik voor die 285 euro krijg??

Noord26

Forumguru
Je kan de melding ook krijgen als er een bepaalde vloeistof laag op niveau staat. Heb je van de meest voor de hand liggende vloeistoffen die al eens bekeken?

Voor de €285,- kijkt je dealer welke onderdelen er minimaal 30Dkm tegenaan moeten kunnen. In de praktijk is de normale 15Dkm afwisselde groot/klein beter op langere duur omdat de olie vaker ververst wordt en zeker niet duurder als VOI.

Samsony

Banned
Danku. Ik doe het nu maar even omdat de auto nog dik in de garantie zit. En mogelijk is het inderdaad beter om de olie rond elke 15dkm te vervangen gezien de korte ritjes.

Nu dan nog een VOI beurtje en daarna klein vervolgt door groot?

Noord26

Forumguru
Melding op zich zal idd niet zo snel verdwijnen. Zeker als je korte stukjes rijdt zou ik opteren voor een vaste interval van 15Dkm, afwisselend klein/groot.

Onze gaf laatst nog 1000km aan tot de volgende beurt. Er moest wat olie bij en toen gaf hij opeens 5000km aan tot de volgende beurt..

Spierings

Forumguru
Zou de dealer eerst even vragen of ze kijken of hij goed ingesteld is, soms komen ze verkeerd vanaf de fabriek waardoor deze op normaal interval staat.

Maar het is wel gewoon mogelijk dat deze door alle korte stukken het een stuk eerder aan geeft.

Als deze echt een beurt nodig heeft zou ik met de dealer overleggen, kan zijn dat je gewoon normaal interval kunt doen in overleg met behoud van de garantie.

Samsony

Banned
Nee. Netjes olie op temperatuur laten komen in maxidot. Wat is wild? Even snel naar de supermarkt gaat niet volgas.

Misschien nog rustiger doen.

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring met de 1.8TSI is dat de olie van het minimale streepje naar het maximale er 2 liter bij gaat. Dus om exact in het midden tussen min en max uit te komen er nu 1 liter bij zou moeten. 5W30 wel te verstaan.

Overigens zou je boordcomputer het ook aan moeten geven als je olieniveau vrijwel op minimaal staat?

Samsony

Banned
Maar is dat wijsheid om nog even te doen? Dinsdag gaat de auto naar de dealer vopr doe beurt. En er zal nog max 350km mee gereden worden tot dan. Krijg nog een olie melding in me scherm. Of wellicht leuk om te weten of die dagen dan opschuiven? Remvloeistof baart me toch zorgen.

Cordoba

Forumguru
Remvloeistof zakt eigenlijk alleen door slijtage van de remblokken (tenzij je lekkage hebt). Het lijkt erop dat alles minimaal gevuld is bij aflevering/productie.

Ik zou zeggen vul wat (juiste) motorolie bij, en ook de koelvloeistof. Het kan zijn dat je VOI dan ineens een stuk verder weg is. Overigens zeker bij veel korte stukjes rijden, hoef je niet verbaasd te zijn als je VOI niet na 30000 maar bijvoorbeeld na 23000 km nodig is.

Samsony

Banned
Ja kan wel even die 2 bijvullen. Remblokken zijn nog perfect dus zal inderdaad erg minimaal gebult zijn. Koelvloeistof enkel op kleur letten of nog op andere dingen?

Spierings

Forumguru
Koelvloeistof is een zogenoemde g12+ koelvloeistof welke altijd rood is

Persoonlijk zou ik gewoon door rijden tot de beurt, als het peil te laag is krijg je toch een melding...

Samsony

Banned
Dank. Had nog een klein likkie staan wat ik erbij gedaan heb. Koelvloeiatof heb ik nietm ga even wat bestellen maar ga er inderdaad niks bijgooien voor de beurt. Maar... beirtje is wel nodig dus. Dan valt het bedrag weer beter te verwerken.

Samsony

Banned
Motor olie. 200ml maar hoor.

Iemand een adresje voor olie en koelvloeistof? Als voorraad op vakantie.

Bovenaan Onderaan