VOI melding bij 17.000km??

Cordoba

Forumguru
Koelvloeistof kun je gewoon bij de Action halen, let wel op dat je G12plus koelvloeistof hebt (ze hebben behalve deze roze koelvloeistof ook de universele blauw-groene koelvloeistof maar die is ongeschikt voor je Skoda).
Olie kun je ook bestellen bij oliewereld dan heb je 1e klas olie voor een nette prijs. Het bijvullen van de olie heeft als gevolg dat de vervuiling die in de olie aanwezig is, zich over meer liters olie verspreidt, dus schonere motorolie en dus ook later aan een beurt toe. (let op niet overvullen, dat is ook niet goed)
 

Samsony

Banned
Ik las een ander stukje op het forum.

Maar kan ervan uit gaan dat motor olie en filters toch bij die prijs van 285,- zijn meeberekend? Of zou dat nog buiten dat bedrag zijn? Ik ga morgen maar eens even een belletje ertegenaan gooien. Vooraf weten wat het kost.
 

Cordoba

Forumguru
Interieurfilter zit er volgens mij niet bij, maar het beste is gewoon vooraf even contact opnemen zodat het duidelijk is.
 

michelover

Forumguru
Prijzen kloppen kijk maar in de folder. Vloeistoffen worden berekend als ik het goed gelezen heb. Dat de melding zo snel komt kan inderdaad het gevolg van korte ritten zijn. Mijn RS moest ook na 18000km al voor een beurt.
 

Bijlagen

  • SKODA%20onderhoudsprijzenfolder%20internet.pdf
    0 bytes · Weergaven: 8

Samsony

Banned
Super. Bedankt voor je antwoord. Nja als alles dan weer goed is om de wonter in te gaan en het behpud van je wagen goed blijft is het bedrag nog te accepteren :-)
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Ik heb 235 euro betaalt voor mn eerste beurt van 30.000 km.
Ben wel op 26.500 km naar de garage gegaan gezien ik niet zo houd van alles eruit te persen.
En ook omdat VAG zeer streng blijkt te zijn ivm garanties volgens mn dealer.
Dus 5 l longlife olie, oliefilter, ruitensproeierantivries, lampje vervangen van kentekenplaatverlichting.
 

Samsony

Banned
Ja op het flesje dat ik had ataat 50400/ 50700.

Ik ga zo een bellen en vragen of de motorolie inclusief is, lijkt me wel want bij een grote beurt zit het er ook bij. En op de site geven ze aan dat de VOI beurt uitgebreider is. Maar waarom volstaat een kleine beurt niet na 17.000km?
 

CharlesTucker

Forumguru
Een kleine beurt volstaat niet omdat de auto zelf op basis van waarschijnlijk een aantal sensoren en algoritmes vind dat er een VOI beurt nodig is. Helaas heb ik geen idee waarom, het lijkt me wel zeer snel en uitzonderlijk. Mijn dealer heeft me verteld dat op VOI ingestelde auto's meestal zo tussen de 24000 en 26000 km aan een beurt toe zijn.

Er zijn echter uitzonderingen, in ieder geval aan de bovenkant. Ik heb nu zelf 2x de 30.000 gehaald, en de voorspelling van de auto (maxidot) is nu ook weer dat ik in de buurt van de 30000km ga uitkomen. Ik rij wel zo'n beetje 95% snelweg, en redelijk rustig, vrijwel nooit korte ritjes. Kennelijk zijn er ook uitzonderingen aan de onderkant, zoals bij jou.

Ik zou wel aan de dealer eens heel grondig navragen wat er aan de hand is, 17.000 lijkt me wel heel erg kort, daar moet een reden voor zijn lijkt me.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heeft toch wel veel met het soort ritten te maken, lijkt het dan. Bij mij ook al 2 x geen waarschuwing alvorens de 30 000 limiet te bereiken. Ook praktisch alleen snelweg en nauwelijks korte ritjes.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Bij mij was er ook nog geen melding hoor, maar ga op vakantie (+/- 3500 km) en dan wil ik graag doorsnorren met nieuwe stroop op de motor, boordcomputer gaf nog speling tot 29.800 km.
 

Samsony

Banned
Oke. Ja hier wel 95%stad gebruik. Er staat nog 4000km of 16 dagen. Ik ga vandaag even de koelvloeistof bijvullen. Motor olie en remvloeistof laat ik aan de garage over. Sowieso ben ik boorstander van optijd olie verversen. 15dkm is niet verkeerd. Vind alleen zo een VOI beurt wat overdreven. Maar... doe ik 1x omdat het voor de garantie is, daarna gewoon afwisselend klein en grote beurt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben (uiteraard) ook een voorstander van op tijd olie verversen (alsmede van ander noodzakelijk onderhoud). Aangezien ik echter zelf niet goed weet wat "op tijd" is voor een moderne motor vertrouw ik toch maar op de VOI meldingen, ik ga er van uit daar over nagedacht is door mensen die er verstand van hebben voor die specifieke auto/motor :pieker:.
 

Joske

Forumguru
@Samsony
Hoe lang rij je al met de wagen op deze olie? In tijdspanne uitgedrukt?
Weet niet wat anderen hun ervaring is qua tijdspanne voor allereerste oliewissel? Bij de Faab ging de eerste olie er al af na 1500 km, voor ijzerdeeltjes en vuil van nieuwe motor eruit te krijgen. Vind het raar dat ze dat afgeschaft hebben.. :pieker:
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
@Samsony
Hoe lang rij je al met de wagen op deze olie? In tijdspanne uitgedrukt?
Weet niet wat anderen hun ervaring is qua tijdspanne voor allereerste oliewissel? Bij de Faab ging de eerste olie er al af na 1500 km, voor ijzerdeeltjes en vuil van nieuwe motor eruit te krijgen. Vind het raar dat ze dat afgeschaft hebben.. :pieker:



Als ze de olie wegzuigen via peilstok blijft evt ijzervijlsel wel in je carterpan, er is niet voor zomaar een magneet in je aflaatplug verwerkt, jammer dat garages nu voor gemak kiezen, ik hou er van om de olie af te laten via het onderste punt in de motor, en dat is volgens mij nog steeds de carterplug. Jammer de de garages daar nu anders over denken, dat vind ik een serieus minpunt....
 

andrehj

Forumguru
Beste heren en dames.

Ik kreeg in mijn Superb 1.8TSI DSG ineens een melding voor service. Dat na 17.000km net gepaseerd te zijn. Ik in me boekje kijken en zag daar na 2 jaar of 30.000. Nu werd me duidelijk dat dit VOI systeen het zelf beoordeeld. Ik even kijken op de site. Klein beurtje 175,- euro. Nadat ik over dat bedrag geen was vertelde me dealer dat die een VOI beurt nodig heeft a 285,- euro. Ik rij veel korte stukjes. Maar is dit al zo snel nodig?

Als je je auto op VOI staat, heb je inderdaad de VOI beurt nodig. Dat heeft ie dan ook nog. En als dat al na 17.000 km gebeurt, rij je te hard of te veel korte stukjes. Dat is nou het mooie van VOI. Als je veel lange afstanden rijdt (zoals ik, mijn onderhoudsinterval blijft netjes op de max van 30.000 km of 2 jaar staan), wordt je hiervoor beloond met lange intervallen. En als je veel korte afstanden rijdt, waarbij de olie veel sneller veroudert, heb je dus eerder onderhoud nodig.
 

andrehj

Forumguru
In de praktijk is de normale 15Dkm afwisselde groot/klein beter op langere duur omdat de olie vaker ververst wordt en zeker niet duurder als VOI.
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn rijprofiel (ca 14.000 km per jaar, auto wordt gebruikt als lange-afstands-auto, vooral voor in de weekenden) past het uitstekend en hoef ik dus maar 1x per 2 jaar naar de garage. Dit scheelt mij veel onderhoudskosten en onnodige garagebezoekjes.
 
Bovenaan Onderaan