VOI melding bij 17.000km??

andrehj

Forumguru
Koelvloeistof kun je gewoon bij de Action halen, let wel op dat je G12plus koelvloeistof hebt (ze hebben behalve deze roze koelvloeistof ook de universele blauw-groene koelvloeistof maar die is ongeschikt voor je Skoda).

Dit klopt niet. Volgens het instructieboekje van een S2 heb je koelvloeistof nodig volgens de norm TL-VW 774 G. Dit komt overeen met G12++ (dus met twee plusjes). En het lijkt me sterk dat je die bij de Action kunt kopen. Ik heb de mijne gewoon bij een automaterialenhandel gekocht.

De G12+ (dus met 1 plusje) is verouderd en mag niet (meer) in voertuigen van na 2008 worden gebruikt. Dit heeft onder andere te maken met de gebruikte materialen en legeringen in het motorblok.

Hier nog een PDFje over G13, wat blijkbaar vanaf 2012 in MQB auto's wordt gebruikt (kan iemand met een O3 dat bevestigen?)

Samsony

Banned
Kan Kroon oil coolant SP 13 erin? Wat ik zo lees moet het kunnen maar het is even voor de zekerheid.

andrehj

Forumguru
@Samsony: Het zou schelen als je even vermeldt welke auto je hebt en welke motor daarin ligt :D . Hint: zet dit in je signature.

Noord26

Forumguru
In eerste I
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn rijprofiel (ca 14.000 km per jaar, auto wordt gebruikt als lange-afstands-auto, vooral voor in de weekenden) past het uitstekend en hoef ik dus maar 1x per 2 jaar naar de garage. Dit scheelt mij veel onderhoudskosten en onnodige garagebezoekjes.

Persoonlijk ben ik wat in overleg geweest met JD en VAGtechniek. Ze krijgen regelmatig auto's binnen welke op VOI staan en last hebben van vervuiling voornamelijk in kanaaltjes van het blok. Dit komt pas naar boven als men de auto uit laat lezen op presteren alvorens te tunen. De verhouding tussen bepaalde klachten en/of metingen hangen op langere duur samen met niet minimaal 1 maal per jaar het blok voorzien van verse smering. Grootste aannemelijkheid zou zijn dat de olie ook niet bestand zou zijn tegen inwerkingen van buitenaf zoals vocht/condens en afname van werking van additieven gedurende het eerste jaar.

Je merkt hier niets van op kortere duur. Op langere duur is het aannemelijk dat je storingen kunt krijgen door wat vervuiling. Aan de andere kant: waarom is VOI ooit in het leven geroepen? Ik denk aan rijders die veel kilometers maken en ipv 4maal dan maar 2maal per jaar langs de garage hoeven.

Onder aan de streep bespaar je nu wat op onderhoud. Op echt langere duur kan het anders uit pakken. Ik ben benieuwd hoe de dealer denkt over VOI met een laag kilometrage. Waarom was een Fabia greenline niet mogelijk met VOI en de identieke Polo Bluemotion wel? Men zou wat meer inzicht in de verschillen en mogelijke negatieve/positieve aspecten moeten geven bij aankoop van een auto toegespitst op de bestuurder en auto. Dat verschilt gewoon.

Samsony

Banned
Oh haha ja. 1.8TSI uit 2012.

Laat ik nou een foto gemaakt hebben bij aflevering onder de motorkap. Staat die koelvloeistof ook al op de MIN. Dus lekker kort afgevuld door skoda haha. Remvloeistof idem bij mijn collega die hem net nieuw heeft, ook de koelvloeistof.

En ja, olie lekker optijd verversen.

andrehj

Forumguru
@Samsony: Excuses. Ik had niet door dat jij de topicstarter was (want in de eerste post staat wel je motortype). Dat betekent dat de nieuwe G13 ook in mijn 1.8 TSI zou kunnen. Goed om te weten, maar voorlopig heb ik dat gelukkig niet nodig, want ik heb nog maar een beetje hoeven navullen (paar 100 ml, volgens mij stond die van mij af-fabriek ook te laag).

Samsony

Banned
Kleine Update.

Na nogmaals even naar het expansivat te kijken staat daar G12 op. Ik de dealer bellen want de koelbloeistof is ook echt roze en niet Lila zoals G13 is. Die zeggen.. roze G12 erin! Maar G12 is rood. G12+ als G12++ is roze. Ja als het maar Roze is dan is het goed volgens hun.

Dit zeggen ze bij 2 bedrijven. Ik ga der nog 1 bellen.

Samsony

Banned
Na een leuk belrondje door het land heb ik eigelijk overal hetzelfde gehoord "als het maar roze is" en G13 mag ook. Maar g12+ en G12++ volstaat. Zeker voor de kleine hoeveelheid als bijvullen.

Nou weet ik dat ook weer :-p

Bovenaan Onderaan