Rij nu 3 maanden in een GTE. Kort review van mijn kant:
Ik heb er trouwens niet voor gekozen maar het beleid van mijn nieuwe werkgever schrijft een hybride of elektro auto voor.
De GTE is een voorloop auto en de A3 e-tron is bestelling.
KOSTEN
Als je de GTE maximaal wil benutten en ook niet te lui bent om op te laden dan zijn 850km met de 40l tank geen utopie. In tegendeel.
De week voor mijn vakantie veel stadsverkeer en lokaal verkeer (25-30km van huis). Bijna alles elektrisch gereden. Pas bij 785km ging de reserve lamp aan. In tussentijd 4,5x volledig opgeladen. De "inhoud" van de elektro tank is 8,9 kw.
1 kw kost 0,23 EUR gemiddeld. Met een volle tank kun je in theorie 50km rijden. In de praktijk (zonder Airco aan te zetten) is 40km haalbaar. Ik heb dus 180km extra gereden (vooral dus stadsverkeer) met de elektro motor. De 180km kostte me uiteindelijk 9,2 EUR.
Ter referentie: 1l benzine kost 1,67 EUR (95) Met een verbruik van 7l per 100, kom je dus uit op 3,5l per 50km.
Kortom op puur elektrisch kosten 50km 2,05 EUR en benzine 5,84 EUR. das dus mee dan het dubbele. Zelfs gerekend met Diesel is dat nog steeds een ruim verschil.
Voor lange afstanden kun je de vulling van de accu's gebruiken als hulpmotor. Zodoende kun je als je hybride rijdt (GTE modus bijvoorbeeld) de consumptie op de benzine motor (iets drukken). Ik kom dan uit op zo'n 6,4l /100km.
Over de zakelijk bijtelling is al veel besproken. Ik betaal nu 127 EUR per maand. De catalogus waarde is 42000 EUR. Is uiteraard een schijntje maar als je de auto echt oplaadt en gebruikt zoals betaamd niet oneerlijk, daar je wel echt minder uitstoot.
Uiteindelijk zou je de auto oneindig op een tank kunnen laten rijden voor minimale kosten, mits je de discipline hebt om ieder dag trouw te laden. Voor veel leaserijders helaas onzin, maar ik doe het wel, omdat er niet alleen maar geld is maar ook het besef dat we iets moeten doen voor de toekomstige generaties.
PRESTATIES
Gecombineerd vermogen is 204pk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Volvo wordt het vermogen niet bij elkaar opgeteld. De 1.4TFSI levert 150pk en de elektromotor 102pk. Het geheel is gekoppeld aan een 6-bak DSG. Het koppel van 330/350 is direct beschikbaar. En dat merk je bij nat wegdek. De tractiecontrole grijpt vrij snel in. Na 15 jaar diesel te hebben gereden, voelt deze aandrijfcombinatie ook beetje "diesels". Ik vind het prettig rijden en je kan of helemaal los gaan of gewoon cruisen. Ga je helemaal los, dan is het manueel helpen schakelen van de 6-bak DSG aanbevolen. Met de kick-down heeft de DSG namelijk af en toe wat moeite en zoekt naar de juiste toeren.
Trouwens, zet de DSG altijd in B stand (S stand voor Audi), dan heb je maximale pret maar remt de auto ook direct als je voet van het gas gaat. Is wel wennen. Voordeel auto wordt opgeladen op dat moment.
Fijne aandrijflijn met soms wat "zoekerige" DSG. Combinatie van beide motoren levert vol vermogen op. Puur elektrisch levert meeste comfort echter vergrendeld bij 130 km/h
RIJGEDRAG
De Golf rijdt niet verkeerd, maar staat wel hoog op z'n pootjes. De vering is sportief maar niet te hard. Lichte oneffenheden worden goed geabsorbeerd. Goede mix tussen comfort en sport. De auto is zwaarder dan een GTI, ruim 200 kilo, voornamelijk door het accupakket. De accus liggen op de achteras (tank is verplaatst naar kofferbak) en je merkt niet echt dat je de extra kilo's aan boord hebt. De auto is ondanks zijn 1500 kilo toch lichtvoetig.
Ook met dakkoffer en volgepakt (2 volwassen en 2 kinderen) stuurt de auto nog steeds goed.
Ik heb geen referentie anders dan mijn Skoda O3 Combi om het rijgedrag af te zetten. Beide zijn gelijk, alhowel de Skoda uiteraard verlaagd en 19" had ten opzichte van standaard veren en 17" op de GTE.
CONCLUSIE
Ik vind de Golf GTE geen bijzonder mooie auto. Zowel niet van buiten of van binnen. Vandaar ook de keuze voor een A3. De full LED lampen zijn wel een feest in het donker. Geweldig licht.
Ben wel enthousiast over de de aandrijving en het rijdgedrag. Het is geen sportkanon maar wel een lekker sportieve auto die met normaal mensenverstand ook nog eens zuinig gereden kan worden. Elektrisch rijden is helemaal leuk, alleen wel gevaarlijk in de stad. Je hoort hem echt niet. Je moet dus niet alleen voor jezelf op letten maar ook op de fietser naast of voor je.
Ik ben wel verkocht aan de (hybride) elektro technologie. Tis allemaal nog nieuw maar de potentie is groot.
Alhoewel ik betwijfel of stroomladen nu de toekomst heeft?
We zullen het zien. Hyundai heeft met ix35 FCEV een waterstof alternatief. Tanken gaat binnen 3 minuten en actieradius is 600km, uitstoot is 0 gram. Maar in heel Nederland heb je 2 tankstations....Dus zolang dit niet verder ontwikkeld is zal ik lekker blijven "stekkeren"! (Tesla
)?