Volkswagen UP!

Fabia

† In Memoriam
Na afloop van de presentatie van de Audi R8 op de Detroit Motorshow 2007 opperde de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep het idee een kleine auto te gaan bouwen. Er moest weer een ‘wagen’ voor het volk komen met een vanafprijs onder de tien mille. Op de terugvlucht vanuit Detroit ging chefdesign Walter da Silva direct aan de slag en nog vóór de landing waren de eerste levenstekenen van de Volkswagen Up een feit.
Ruim een half jaar later, in september 2007, presenteerde Volkswagen op de IAA in Frankfurt de Up Concept, min of meer de opvolger van de Fox, maar dan met een volledig eigen gezicht. Het concept van het studiemodel riep wel enige vraagtekens op: een achterwielaandrijver met de motor achterin. Dat daarvan uiteindelijk is afgeweken is eenvoudig te verklaren: te duur. De productieversie heeft gewoon de motor voorin. Of ja, gewoon, het was volgens de technici flink puzzelen om alle componenten in de schrikbarend kleine motorruimte onder te brengen. De wielen staan immers op de uiterste hoeken van de carrosserie. Zo heeft de radiator bijvoorbeeld een plek gevonden schuin naast de motor in plaats van de gebruikelijke plek, exact ervoor.
Ikea
De Volkswagen Up is slechts 3.54 meter lang en 1.64 meter breed. De wielbasis daarentegen bedraagt een keurige 2.42 meter. De ruimte tussen de wielen komt volledig ten goede aan het interieur. Weet dat de wielen van de Polo 2.47 meter uit elkaar staan en je kunt een aardige inschatting maken van het binnenste. Royaal is misschien niet de juiste benaming, maar zowel voor- als achterin kunnen twee volwassenen tot 1.90 meter gewoon goed zitten. De instap naar achteren verloopt zonder horten of stoten, alleen keert de stoel niet terug naar zijn oorspronkelijke positie. Opvallend is ook de grootte van de kofferruimte. In menig concurrent kun je nog geen boodschappenkratje kwijt, de Up kan 251 liter behappen, ruim boven het gemiddelde van 150 liter in deze klasse. De bagageruimte heeft bovendien een dubbele vloer en de achterbank kan in delen neergeklapt worden. Als je vervolgens ook nog de ‘opvouwoptie’ van de bijrijdersstoel aanvinkt, ontstaat een vrijwel volledig horizontale ‘vloer’ zodat voorwerpen tot 2 meter (!) lang in de Up vervoerd kunnen worden. Dus ook de Billy-kast van Ikea kan gewoon mee in de Up. In de verpakking welteverstaan.
Maps en more
Het interieur is mooi afgewerkt en opgetrokken uit keurige materialen. Volgens Da Silva zijn dezelfde kwaliteit materialen gebruikt, die ook in andere Volkswagen modellen te vinden zijn. Met andere woorden, er is niet op bezuinigd. Om wat kleur in het binnenste te brengen komt de carrosseriekleur terug op dashboard en deurpanelen. Bijzonder is het optionele maps en more, een systeem dat in samenwerking met Navigon is ontwikkeld. Het betreft een mobiel (uitneembaar) navigatiesysteem, maar eenmaal in de steun bovenop het dashboard geprikt, maakt ie verbinding met het netwerk van de auto. Behalve navigeren, geeft het systeem ook telefoon-, uitgebreide informatie- en entertainmentfuncties weer, zoals de optische parkeerhulp en de Think Blue-hulp, die helpt de bestuurder zuiniger te laten rijden. Maps en more kan in de toekomst verder uitgebreid en geactualiseerd worden met nieuwe ‘apps’ en kost in Duitsland slechts 400 euro.
Volkswagen levert de Up met ESP en (uniek in dit segment) City Emergency Braking (CEB), oftewel een remhulp. Het systeem scant via lasersensoren voortdurend de omgeving vóór de auto op eventueel aanrijdinggevaar en kan in een noodsituatie (tot een snelheid van 30 km/u) de Up volledig tot stilstand brengen. De motor slaat in dat geval af. In Europa vinden dagelijks 5.000 ongelukken plaats, waarvan 65 procent in de stad. Als je bedenkt dat 75 procent van alle A-segment auto’s voornamelijk in de stad wordt gebruikt, is zo’n remassistent dus helemaal zo gek nog niet. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, in Duitsland wordt het systeem voor 200 euro aangeboden en in ons land is het standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau (move up) in combinatie met ESP. Volgens een woordvoerder van de importeur zou de Up als move up in ons land nog steeds onder de tien mille blijven.
Meer smaken
We reden de meest vermogende Up voorzien van een 1.0 liter driecilinder met 75 pk. Diezelfde motor komt straks ook in een 60 pk uitvoering te koop. De driecilinder is helemaal nieuw ontwikkeld, uit aluminium opgetrokken en modulair van opzet: er kan een extra cilinder aangeplakt worden én de motor kan worden voorzien van directe inspuiting. Deze zogeheten EA211-motorengeneratie zien we straks dus ook terug in andere modellen van de fabrikant. Een van de technici liet bovendien ontglippen dat een snellere uitvoering van de Up (een Up GTI?) ook in de pijplijn zit, net als een vijfdeurs variant en een mini-MPV, al waren die twee modellen reeds ‘aangekondigd’.
Met een leeggewicht van slechts 790 kilogram heeft de 75 pk uitvoering weinig moeite om de Up op snelheid te brengen. Een driecilinder heeft van huis uit een typisch rauwe klank bij accelereren, en dat is in de Up niet anders. Wel te prijzen valt de loopcultuur van de driepitter met weinig tot geen vibraties. Stationair draait het blok vrijwel geluidloos en ook op constante snelheid is de driepitter stil. Hoewel de Up vooral als stadsauto wordt aangeprijsd, gedraagt ie zich daarbuiten ook heel volwassen, waarbij zowel besturing als demping in positieve zin opvalt. Je hebt eigenlijk nooit het idee met zo’n kleine stadsrakker op pad te zijn. Ook weer te danken aan die relatief lange wielbasis. De motor wordt trouwens gekoppeld aan een eveneens nieuw ontwikkelde handgeschakelde vijfbak. Diezelfde bak komt volgend jaar ook als halfautomaat op de markt. De fabrikant belooft een snellere gangwissel dan we tot nog toe gewend zijn van dergelijke automaten.
Bluemotion
De eenliter noteert een CO2-uitstoot van 105 en 108 g/km voor respectievelijk de 60 en 75 pk-versie. Die laatste zou in theorie dus genoegen nemen met 4.2 l/100 km. Onze test-Up voorzien van 16-inch lichtmetaal kwam tijdens de eerste kennismaking op een gemiddelde van 6.8 l/100 km (1 op 14.7). Niet helemaal representatief misschien, want we hebben regelmatig aanspraak gemaakt op z’n volle vermogen, maar het geeft toch enigszins aan dat de fabriekscijfers je (zoals zo vaak) enigszins op het verkeerde been kunnen zetten.
Een paar maanden na zijn debuut komt de Up ook als Bluemotion Technology te koop. Een stop-/startsysteem, banden met een lagere rolweerstand, andere ovebrengingsverhoudingen en enkele aërodynamische aanpassingen verlagen de CO2-uitstoot tot 97 g/km en 99 g/km voor beide uitvoeringen. Dat is goed nieuws, want per 1 juli 2012 wordt de maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling verlaagd naar 91 g/km voor diesels en 102 g/km voor benzineauto’s. De Up! is pas echt een CO2-kampioen in de CNG-versie, die later verschijnt. Deze aardgas-Up scoort als Bluemotion Technology een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km, het laagste cijfer voor een auto zonder elektromotor. Over een elektromotor gesproken, in 2013 volgt er ook nog een elektrische Up.
Prijzen
Zoals gezegd zijn de prijzen van de Up nog niet bekend. De vanafprijs blijft in ieder geval ruim onder de tien mille. Reken op een instapprijs van om en nabij de 8.800 euro voor de Up in take up-uitvoering. Het tweede niveau ‘move up’ zal net onder de tien mille blijven en de high up, de meest luxe versie, zal de 10.000 euro grens wel overschrijden. Begin 2012 staat de Up in de showroom. Zo heeft Volkswagen eindelijk weer een ‘wagen’ voor het volk. Wat ons betreft: missie geslaagd!

Bron: Autovandaag.nl
 
E

Ex-lid 2926

Als de prijs in het bovenstaande artikel klopt dan kunnen de verkopers in de VW showroom het wel eens druk krijgen.
@Michelover: Wat die verkoopaantallen betreft: Ik heb de drieling bovenaan gezet omdat ik de verkopen van Aygo, C1 en 107 bij elkaar opgeteld heb. Het zijn tenslotte op een paar details na identieke auto's.
Zou je ze afzonderlijk bekijken dan is dit jaar de Polo koploper. Voor de liefhebbers van verkoopcijfers: bij het topic "handige links" heb ik een verwijzing geplaatst naar een prachtige website (blog) over autoverkopen in de hele wereld. Met mooie foto's van modellen die in dit deel van de wereld niet te koop zijn.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ben ook erg benieuwd naar wat de Skoda City gaat kosten in vergelijking met de Up. Misschien moeten de kopers wel ff wachten.
 

Fabia

† In Memoriam
Via de officiële weg kregen we alleen een vanafprijs van de Volkswagen Up, maar dankzij een bron hebben we alle specificaties gekregen.

Zoals eerder gemeld: de basisversie is de 60 pk sterke Take Up. Die heeft een vanafprijs van 8.490 euro. De standaarduitrusting omvat airbags voor bestuurder en passagier, een knieairbag voor de bestuurder, radiovoorbereiding met twee speakers, in kleur meegespoten bumpers, neerklapbare achterbank, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en dagrijverlichting.
Het middelste uitrustingsniveau is de Move Up. In combinatie met de 60 pk sterke 1,0-liter driecilinder is de prijs 9.400 euro, met 75 pk is dit 10.110 euro. Alle Ups hebben een wegenbelastingvrije status en voldoen aan de eisen voor 14 procent bijtelling.
De meeruitrusting van de Move Up ten opzichte van de basisversie bestaat uit ESP, City Emergency Braking, elektrische ramen voor, hoogglans zwarte accenten in het interieur, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in kleur meegespoten buitenspiegels en deurhendels, tyre leak indicator, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, easy entry en een in delen neerklapbare achterbank.
De topversie is de High Up. Die kost met 60 pk 10.320 euro met 75 pk 11.030 euro. De meeruitrusting? 15-inch lichtmetaal, Volkswagen Radio RCD 215, lederen stuurwiel met zwarte hoogglans inleg, lederen schakelpookknop en handremgreep, mistlampen vóór, chromen accenten in het interieur, elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, dashboard pad in kleur gespoten.

Pakketten
De oplettende lezer mist tot nu toe de airconditioning, en inderdaad: daar moet je een pakket voor bestellen. Bijvoorbeeld het Up White pakket. Dit omvat naast de Climatic airco 16-inch lichtmetaal, Maps+More portable infotainmentsysteem, ‘Pure White’ lak, diefstalbeveiligde wielbouten, buitenspiegelbehuizing in de kleur ‘chroom’, instaplijsten ‘chroom’, vloermatten voor en achter, dashboard PAD in kleur Pure White, 65 procent donkergetinte ruiten achter en stoffen bekleding ‘Stripes’. Het pakket kost 1.510 euro.
Airconditioning is ook inbegrepen in het Up Black pakket. Dat omvat naast de Climatic airco 16-inch lichtmetaal met zwarte afdekplaat, Maps+More portable infotainmentsysteem, ‘Deep Black Pearl’ lak, diefstalbeveiligde wielbouten, buitenspiegelbehuizing in de kleur ‘chroom’, instaplijsten ‘chroom’, 65 procent donkergetinte achterruiten, vloermatten voor en achter, dashboard PAD in kleur Pure White en stoffen bekleding ‘Stripes’. De meerprijs van dit pakket is 1.880 euro.
Dan is er het Comfortpakket. Dat bestaat uit elektrische ruiten voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, tweetonige claxon, geluidssignaal bij niet-uitgeschakelde verlichting en een parkeerlicht. Dat kost 375 euro. Het Executivepakket bestaat uit Radio-/CD-speler RCD 215 (standaard op High Up), Maps+More en Climatic. Op de Move Up kost dit 765 euro, bij de High Up is dit 545 euro.
Het Veiligheidspakket omvat City Emergency Braking, ESP en deactivering van de rechterairbag met sleutel en kost 425 euro. Dan is er het Winterpakket van 315 euro, dat je verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en mistlampen vóór verschaft. Het Drive pakket bestaat uit cruise control, park distance control achter en boardcomputer plus. De prijs is 375 euro. Het laatste pakket dat we aanstippen is het Dynamic pakket. Dat brengt je voor 500 euro een sportonderstel, 16-inch ‘Triangle’ lichtmetaal en 65 procent getinte ramen achter.
Onze lezer weet ons verder te melden dat een automatische transmissie in week 22 van 2012 beschikbaar komt. De Volkswagen Up verschijnt in februari bij de dealers.

Bron: Autoweek
 
E

Ex-lid 2926

Deze week de IAA bezocht. Voor het (uitermate fraaie) Frankfurter Hauptbahnhof stonden al een paar UP's prominent te pronken. En in een groot warenhuis hadden ze er ook al één geplaatst.
Natuurlijk even in een Up gezeten en ik moet zeggen dat het interieur van deze kleine auto mij wel aanstaat. Lekker grote stoelen en met de ruimte valt het ook erg mee.
De buitenkant vind ik wel wat behoudend vormgegeven, maar de auto zal daardoor wel goed verkopen.
Als je dan op de Renault stand de vernieuwde Twingo ziet dan vind ik die toch wat volwassener en vrolijker. Die geel metallic Twingo RS vond ik wel heel erg gaaf voor een auto uit het A segment.
Een andere concurrent van de UP, de nieuwe Fiat Panda, is ook niet verkeerd.
 

TL@

Forumguru
Stom dat er geen diesel is, valt ie meteen af als vervanger voor mijn vrouw haar auto.
 

Hetzer

Forumguru
De eerste foto van de sportieve UP was een foto shop, het word sowieso geen GTI, maar slechts een GT
Dit is hem in het echt, en deze heeft ook slechts 100 pk icm 17 inch lichtmetalen wielen, grotere luchtinlaten, achterspoiler, twee uitlaten, LED-dagrijverlichting en een ander interieur is deze Up! een echt racemonster. ik zeg laat de RS versie van de Citigo ook maar snel komen !!!!!!!!!!!

148db1g.jpg
2zp7doj.jpg
xfnite.jpg
339njno.jpg
 

Fabia

† In Memoriam
Rijimpressie: City specialist - Volkswagen Up 1.0

2 november 2011 - 17:42 | Rijimpressie | Volkswagen | Up
Door: Mark van Loo
Waarom de Volkswagen Lupo in 2005 geen opvolger heeft gekregen is ons nog steeds een raadsel. De Fox die erna kwam was immers een slag groter en had zijn roots in Zuid-Amerika liggen. Met de nieuwe Up! heeft Volkswagen weer een echte stadsauto in de familie zitten, die nog extra veilig is ook. Zijn de Duitsers weer back in town?Stadsauto's worden steeds populairder in ons land. Niet alleen omdat ze zuinig rijden en in aanmerking komen voor fiscale vrijstellingen, ook zijn deze kleintjes tegenwoordig zodanig 'volwassen' geworden in verfijning en uitrusting dat ze voor een aanzienlijke groep ook dienen als een alternatief voor een grotere auto. Volkswagen kan met komst van de Up in dit felbevochten segment een grote rol gaan spelen.
City specialist
Walter de'Silva staat aan de wieg van de Up als het om design gaat. Hij tekende een koets met typisch killeVolkswagen belijning, vooral van opzij gezien is er geen spektakel onder de zon. Gelukkig wist hij dat in het A-segment een beetje frivoliteit wel op zijn plaats is, en dus heeft de Up! een vrolijk neusje. Zonder grille trouwens, die de Lupo ook niet had. De zwarte achterklep is bij de Up volledig van glas - broertje Seat Mii en Skoda Citigo hebben er een van staal – en contrasteert met de rode achterlichten, die er vlak in liggen. Geinig. Om als City specialist - want zo wordt de Up door zijn makers aangeprijsd - goed voor de dag te komen is de Up! niet groter dan 3.54 meter en staan de wielen op helemaal op de hoeken van de carrosserie. Op die manier realiseert Volkswagen een stabiele basis met maximale binnenruimte.
Plat stuurtje
In de Up bewijst Volkswagen de kneepjes van het vak 'interieurstyling' perfect onder de knie te hebben. Het dashboard is zorgvuldig opgetrokken uit ronde en rechte lijnen en oogt daardoor lekker overzichtelijk. Hierbij is de afwerking van het middelste deel in carrosseriekleur (bijvoorbeeld wit, pianolakzwart of rood) een aanrader om de afwerking te matchen met het eigentijdse sfeertje. Het standaard kunststof is wat ‘basic’, zoals we vaker zien in deze klasse. Helaas zul je voor deze franje altijd de meest luxueuze uitvoering moeten bestellen. Waarom de Duitsers er voor kiezen om het portier deels onbedekt te laten is ons niet duidelijk. Worden kleintjes nooit volwassen? Aan de andere kant, het staat wel weer leuk bij een kleurig dashboard. De Duitsers kiezen verder voor een combinatie van vertrouwde en verfrissende details; de lichtschakelaar en stuurhendels zijn gesneden koek; het afgeplatte stuurtje en ronde ventilatieroosters hebben we nog niet eerder gezien. Leuk!
Klein als de Up is, zijn de voorstoelen dat juist niet. Niets is zo fijn als een stoel die goed ondersteunt. De Up heeft er twee met geprofileerde wangen en een lang zitvlak, eventueel nog verwarmbaar ook. Daardoor zit je in de Up niet op een krukje, maar in een stoel. En dat is wel zo prettig tijdens langere ritten. Net als het stuur is ook de stoel standaard in hoogte verstelbaar en dus is het niet lang zoeken naar een goede zit. Achterin is het allemaal net-aan, nadat je je via de voorportieren naar binnen hebt gewurmd. Bij de vijfdeursversie - die slechts 315 euro duurder is - kunnen we onze mening iets bijstellen, maar daar moeten we nog tot april op wachten.
Fijne driecilinders
Vanaf de start is de Up! leverbaar met twee motoren; een eenliter driecilinder met 60 of 75 pk, gekoppeld aan een vijfbak. Later volgt nog een semi-automaat, evenals een Up op aardgas (2012), een elektrische Up (2013). In Rome reden we daarom eerst met beide benzinemotoren. Kort en goed: die kunnen we allebei aanraden. De driepitters lopen zeer trillingsarm en klimmen graag in toeren. Ze zijn energiek en geven niet de indruk gebukt te gaan onder het ik-moet-heel-zuinig-zijn-virus. Het typische ronkje van driecilinders komt nauwelijks ter ore en wat je hoort klinkt best leuk; Volkswagen heeft veel werk gemaakt van geluidisolatie. Ook het onderstel doet zich groot voor en maakt van de Up een relatief comfortabel karretje; de lange wielbasis en geraffineerde demping dragen bij aan het gevoel in een iets grotere auto te zitten.
Welke eenliter moet je nemen? De 75 pk-versie heeft iets meer puf zodra je in de toeren klimt en kan daardoor makkelijker uit de voeten op de snelweg. Toch voldoet de 60 pk-versie ook zeker, helemaal wanneer vooral in de stad wordt gereden. In het brandstofverbruik zijn beide varianten praktisch even zuinig; met een gemiddelde van 4.7 liter komt elke Up in aanmerking voor alle belastingvoordelen die ons landje rijk is; geen wegenbelasting, geen BPM en 14% bijtelling. De Volkswagen Up is ook te bestellen met innovatieve BlueMotion Technologies, waar een start/stop-systeem onderdeel van is. In dat geval is de Up fractioneel zuiniger, maar ook iets duurder in aanschaf.
Musthaves - noodrem en maps+more
Twee andere opties zijn zeker hun geld waard; Emergency City Brake (425 euro) en maps+more navigatie (295 euro). Het eerste systeem is standaard op de move-up en high-up uitvoering en fungeert als noodrem om een kop-staart botsing te voorkomen. Met behulp van lasersensoren wordt de omgeving vóór de auto voortdurend op eventueel aanrijdinggevaar gescand. Dreigt er een aanrijding en remt de bestuurder niet, dan brengt Emergency City Brake de Up zelf volledig tot stilstand. Tenzij je harder dan 30 km/u rijdt, boven die grens is dit uiterste redmiddel buiten werking. Vooral heel handig is het nieuwe maps+more; een uitgebreid infotainmentsysteem van Navigon dat telefonie, een boordcomputer en navigatie verpakt in één afneembaar apparaat, geplaatst bovenop het dashboard. Maps+more laat zich gemakkelijk via een touchscreen bedienen en wist ons moeiteloos door de stadsjungle van Rome te leiden – onder het genot van de hilarische Engelse uitspraak van Italiaanse straatnamen.
Prijzen en uitrusting
Volkswagen levert de Up vanaf 8490 euro. Deze take-up uitvoering (met 60 pk) heeft vier airbags plus een knie-airbag, in kleur gespoten bumpers, dagrijverlichting en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging in de uitrusting. Airco en centrale vergrendeling zijn optioneel verkrijgbaar. De move-up kost 9400 euro en biedt het veilige City Emergency Braking, ESP, elektrische raambediening vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, easy entry, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Ook is het dashboard dan met hoogglans zwarte accenten afgewerkt. De high up! is er vanaf 10.320 euro en vult de uitrusting aan met 15 inch lichtmetalen wielen met diefstalbeveiligde wielbouten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, chromen interieuraccenten, leren bekleding van stuur, pookknop en handremgreep, mistlampen vóór en dashboarddelen in carrosseriekleur. Een radio/cd-speler is pas vanaf deze uitvoering standaard en kost op de andere uitvoeringen 315 euro.
Conclusie
Volkswagen is back in town met de Up. De Up is niet zomaar een stadsauto met VW-badge op de neus, maar een frisse verschijning met een vrolijk interieur, leverbaar met systemen die stadsritjes aangenaam en veilig maken. Dankzij goede stoelen, een stille, verfijnde driecilinder en capabel onderstel voelt de Up zich ook thuis buiten de stad. Bovendien is de vanafprijs aantrekkelijk en zijn opties – waarvan je er toch wel een aantal wilt hebben – zeer betaalbaar.

Bron: Autovandaag.nl
 

turboturbo

Forumguru
Die Navigon navigatie is een absolute aanrader. Je kunt tegen eenmalige betaling een live verkeersdienst krijgen (dus geen abonnement) die qua accuracy tussen de HD Traffic van TomTom en de standaard RDS verkeersdienst in zit.
Ik gebruik Navigon al 2 jaar jaar tevredenheid om mijn iPhone, het uiterlijk ziet er ook mooi uit en doet wat prestatie betreft niet onder voor een TomTom.

Verder ben ik erg benieuwd naar het uiterlijk van deze nieuwe 3-ling in het echt. Ik vind ze op plaatjes / foto's niet spectaculair en zelfs aan de Daihatsu denken. Waarschijnlijk valt dat in het echt reuze mee, doordat ze mogelijk breden zijn.

En de vooroordelen over 3 cilinders krijg je toch de wereld niet uit, dus dat onderwerp laat ik maar links liggen. Heeft volgens mij vooral ook met persoonlijke voorkeur te maken en kan je dus over van mening verschillen. Ik zou wel de 75pk versie nemen, persoonlijk. Je weet maar nooit.
 

ppaddo

Lid
Die GT Up1 is wel echt heel stoer om te zien! 100 pk in zo'n rugzak moet ook best vooruit willen. dat is ook het vermogen ongeveer van de oude Lupo GT(I)?
Dingetje zal denk ik hard richting de 15 mille gaan...

Iemand al een idee wanneer die variant leverbaar zou moeten zijn?
 

Fabia

† In Memoriam
Autotest Forum Specificaties Foto's
Volkswagen Up!

Kartoffeln met pizza

Kartoffeln met pizza, dat klinkt als een ongebruikelijke combinatie. Toch is dat de combinatie waarmee Volkswagen de markt voor kleine auto's definitief wil veroveren. Traditioneel zijn het de Italiaanse fabrikanten die meesters zijn in het bouwen van kleine, begeerlijke autootjes. Duitsers bouwen grote, degelijke auto's. De Up moet beide nu combineren: de compacte afmetingen en pittige prestaties van een Italiaan met Duitse degelijkheid.
Volkswagen introduceert de "Up!" (altijd geschreven met uitroepteken) niet in Frankfurt of Berlijn, maar in het mekka van de kleine auto: Rome. In deze fantastische verkeerschaos is een grote auto onhandelbaar. Bovendien is parkeerruimte in Rome schaars en dan telt iedere centimeter. Juist in Rome voelt de Up! zich helemaal thuis.
Italiaanse vormgeving

Bovendien misstaat de Up! niet tussen de vele Italiaanse design-autootjes en dat is omdat deze kleinste Volkswagen is vormgegeven door een Italiaan (Walter de'Silva). De Up! wordt gekenmerkt door welgekozen lijnen zonder franje. Dankzij een uitgebalanceerde vlakverdeling klopt de auto gevoelsmatig helemaal. Kenmerkend voor de Up! is de achterklep die, ongeacht de lakkleur, altijd zwart is. Let ook op de knik in de achterste zijruit die een speels element vormt in het silhouet (maar het lastiger maakt voor kleine kinderen om naar buiten te kijken vanaf de achterbank).
De vrolijke uitstraling wordt binnenin voortgezet. Ook hier zijn het de details die het verschil maken tussen een eenvoudig stadsautootje en een slimme, compacte auto. De Up! is bovendien verregaand te personaliseren met fleurige stoelbekleding, een speciale versnellingspook of een contrasterend dashboard.
De voorstoelen bestaan uit één stuk; één van de vele manieren waardoor de prijs laag kan worden gehouden. De geïntegreerde hoofdsteunen zijn hoog genoeg om ook voor lange bestuurders een bijdrage te leveren aan de veiligheid. Omdat de stoelen enige zijdelingse steun bieden, hebben de inzittenden het gevoel in de auto te zitten en niet er op (zoals bij diverse andere kleine auto's).
De hoofdruimte voorin is bovengemiddeld goed, de beenruimte is prima. De ruimte achterin is sterk afhankelijk van de inschikkelijkheid van de bestuurder en bijrijder en varieert van redelijk tot nihil. De bagageruimte is voorzien van een verstelbare laadvloer. De kofferruimte is niet lang of breed, maar met de laadvloer in de laagste positie wel heel diep. Per saldo biedt de Up! net iets meer ruimte dan gemiddeld.
Italiaans weggedrag

Dat is mede te danken aan het feit dat de wielen op de uiterste hoeken zijn geplaatst. Bovendien maakt dat de Up! zeer stabiel. In stadsverkeer is remmen slechts optioneel.De Up! laat zich bij voorkeur door de bochten smijten. ESP is standaard, maar de wegligging is zo goed dat dit elektronische stabiliteitssysteem alleen bij gladheid echt nodig is.
Het koetswerk is zeer overzichtelijk, waardoor de Up! zich eenvoudig tussen het overige verkeer door laat manoeuvreren. Dat wordt nog makkelijker (en leuker!) gemaakt door de directe besturing. Omdat de overhang voor- en achteraan minimaal is, is de Up! ook niet bang voor een stoeprand of verkeersdrempel. De draaicirkel is met 9.8 meter klein, maar niet zo klein als van stadskamipoenen als de Smart ForTwo of Toyota iQ.
De pret wordt verder verhoogd door de pinnige 1.0 liter motor die zeer alert op het gaspedaal reageert. Tot zo'n 100 km/u zijn de prestaties prima. Dan roffelt de driecilinder er lustig op los, maar dankzij een ongebruikelijke verfijning is dat absoluut niet storend. Sterker nog: doordat de motor iets hoorbaar is, lijkt de auto sneller.
Om de bestuurder te helpen zuinig te rijden, is een schakelindicator standaard. Een stop/start-systeem is vooralsnog niet beschikbaar en dat is voor een stadsauto echt een gemis. Een dag door Rome rijden kostte een kleine 10 liter per 100 km en dat had veel zuiniger gekund.
Duitse degelijkheid

Tot zover de Up! vanuit Italiaans perspectief gezien. Voor een Duitser moet een auto vooral degelijk zijn en dat gaat prima samen met het vrolijk ogende koetswerk. Verwacht geen wonderen van een auto in deze prijsklasse, maar voor een auto als deze is de Up! zeer solide gebouwd. De uitrusting kan worden samengevat als eenvoudig maar doordacht.
Bovendien kan de uitrusting met verrassend bescheiden geprijsde opties eenvoudig worden uitgebreid. Heel bijzonder is "City Emergency Braking": een systeem waarmee de Up! automatisch remt voor obstakels bij snelheden lager dan 30 km/u. Daarmee worden kop-staart botsingen in de file effectief voorkomen. Een test (met een opblaasbare Up!) wijst uit dat het systeem perfect werkt en de meerprijs zeker waard is.
Volkswagen heeft in samenwerking met Navigon een navigatiesysteem voor de Up! ontwikkeld. Dit is uitneembaar, zodat de Up! overal zorgeloos geparkeerd kan worden. De meerwaarde boven andere losse navigatiesystemen is dat dit exemplaar gekoppeld wordt aan het audiosysteem en ook dienst kan doen als mp3-speler en Bluetooth carkit.
Helaas is de bediening verwarrend en reageert het navigatiesysteem storend traag. Een ander nadeel: de houder neemt de plek in van een luchtrooster, waardoor slechts twee roosters in de uiterste hoeken frisse lucht in het interieur blazen.
Autobahn

Terwijl een Italiaanse auto veel tijd in de stad doorbrengt, is de Autobahn het domein van de Duitse auto. Dankzij de lange wielbasis (2 meter 42) en grote spoorbreedte is de Up! net iets stabieler dan gebruikelijk. Op hoge snelheid is met name de rijwind hoorbaar, de motor en de banden zorgen nauwelijks voor extra rijgeluiden.
De motor levert afhankelijk van de gekozen uitvoering 60 of 75 pk. In de stad is het verschil tussen beide minimaal. Op de snelweg zorgt de 75 pk motor voor iets meer souplesse, maar het verschil blijft gering. In beide gevallen moet een tussensprint van 100 naar 120 km/u in de vijfde versnelling niet met een stopwatch, maar met een kalender worden gemeten. Alleen wanneer de krachtbron nadrukkelijk op toeren wordt gehouden (terugschakelen), presteert de Up! ook op de snelweg naar behoren.
De 75 pk motor presteert in alle gevallen iets beter, maar de prestaties van de 60 pk zijn al ruim voldoende. Omdat de 75 pk motor zowel in aanschaf als gebruik duurder is, verdient de basisuitvoering de voorkeur. Die is met name op provinciale wegen zeer zuinig. Na een testrit buiten de stad toonde de boordcomputer een verbruik van slechts 4.4 liter per 100 km!
Conclusie

Kartoffeln (aardappelen) met pizza klinkt misschien als een onsmakelijke combinatie. Duitse degelijkheid in combinatie met Italiaanse flair klinkt heel wat aantrekkelijker en dat is precies wat de Volkswagen Up! biedt. Volkswagens nieuwe instapmodel is door een Italiaan getekend en voelt zich helemaal thuis in druk stadsverkeer.
Dankzij de nuchtere Duitse inbreng is de Up! degelijk gebouwd en is er veel aandacht voor veiligheid en milieuvriendelijkheid. Terwijl Volkswagen zeer succesvol is in bijna alle segmenten van de automarkt, is dat in het laagste segment (met de Lupo en Fox) nooit gelukt.De Up! heeft alles in zich om Volkswagen het succes te brengen dat met de voorgangers uitbleef.





Prijzen
Up! high up!:
€ 10.320,-
Prijs instapmodel:
€ 8.490,-
Prijslijst

Plus en min
plus
  • Zeer zuinig
  • Moderne, bruikbare techniek
  • Wendbaar, overzichtelijk en vlot
min
  • Hoedenplank scharniert niet mee met achterklep
  • Trage werking en onhandige bediening navigatiesysteem
  • Stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar, niet in afstand tot de bestuurder
a>


a>

Bron: Autozine.nl
 

Fabia

† In Memoriam
Toch dus, want in eerste instantie zou de GT niet komen. Wel gaaf dat íe toch komt.
 
Bovenaan Onderaan