Fabia
† In Memoriam
Gereden: Volkswagen GT Up (prototype)
Gereden: Volkswagen GT Up (prototype)
Het is zo goed als zeker dat-ie in productie gaat, de door een nieuwe driecilinder turbo aangedreven variant op Volkswagens A-segmenter. Wij reden alvast met een prototype van de GT Up in een besneeuwd Wolfsburg.
Al op de IAA in Frankfurt toonde Volkswagen de conceptversie van deze snelle Up. Met een agressieve voorbumper, die het nieuwe eigen gezicht van de gewone Up een beetje ongedaan maakt, en een dikke achterkant met twee uitlaatpijpjes. Niets van dat alles in de auto waar wij nu mee rijden: ogenschijnlijk een normale Up, totdat je de motor start. De eenliter driecilinder onder de kap van deze Up mag TSI heten, dankzij de montage van een turbo. Het resultaat: 110 pk en 175 Nm koppel.
Voldoende om deze nog in ontwikkeling zijnde GT Up, met een rijklaar gewicht van 960 kilo, behoorlijk rap vooruit te sturen. Boven de 2.500 toeren is de turbo duidelijk merkbaar druk aan het werk: tussensprints gaan 'm lekker vlot af, zonder gelijk te hoeven roeren in de zesversnellingsbak, die we trouwens kennen uit de Polo. Zelfs in het hoogste verzet is er genoeg trekkracht om vlot van 100 km/h naar de 130 te gaan.
Winterweer
Volkswagen claimt een sprint van nul tot honderd in 8,5 seconden, al laten de sneeuwige omstandigheden (en de winterbanden) ons niet toe om dat te proberen. Om diezelfde reden hebben we deze snelste Up niet het vuur na aan de schenen kunnen leggen in de bochten. Wel is de ophanging feitelijk gelijk aan het verlaagde onderstel dat je als optie voor een gewone Up kunt bestellen.
Zo heet als de Twingo RS is de GT Up niet, maar de extra 'bite' van de turbomotor is erg aangenaam. Interessant om te weten: eenmaal productierijp zal de geblazen driecilinder ook z'n weg vinden naar de Polo en wellicht de Golf, aldus de mensen van Volkswagen.
Bron Autoweek
Gereden: Volkswagen GT Up (prototype)
27 januari 2012 | 19:22 | Tekst: Joe van Burik |
Al op de IAA in Frankfurt toonde Volkswagen de conceptversie van deze snelle Up. Met een agressieve voorbumper, die het nieuwe eigen gezicht van de gewone Up een beetje ongedaan maakt, en een dikke achterkant met twee uitlaatpijpjes. Niets van dat alles in de auto waar wij nu mee rijden: ogenschijnlijk een normale Up, totdat je de motor start. De eenliter driecilinder onder de kap van deze Up mag TSI heten, dankzij de montage van een turbo. Het resultaat: 110 pk en 175 Nm koppel.
Voldoende om deze nog in ontwikkeling zijnde GT Up, met een rijklaar gewicht van 960 kilo, behoorlijk rap vooruit te sturen. Boven de 2.500 toeren is de turbo duidelijk merkbaar druk aan het werk: tussensprints gaan 'm lekker vlot af, zonder gelijk te hoeven roeren in de zesversnellingsbak, die we trouwens kennen uit de Polo. Zelfs in het hoogste verzet is er genoeg trekkracht om vlot van 100 km/h naar de 130 te gaan.
Winterweer
Volkswagen claimt een sprint van nul tot honderd in 8,5 seconden, al laten de sneeuwige omstandigheden (en de winterbanden) ons niet toe om dat te proberen. Om diezelfde reden hebben we deze snelste Up niet het vuur na aan de schenen kunnen leggen in de bochten. Wel is de ophanging feitelijk gelijk aan het verlaagde onderstel dat je als optie voor een gewone Up kunt bestellen.
Zo heet als de Twingo RS is de GT Up niet, maar de extra 'bite' van de turbomotor is erg aangenaam. Interessant om te weten: eenmaal productierijp zal de geblazen driecilinder ook z'n weg vinden naar de Polo en wellicht de Golf, aldus de mensen van Volkswagen.
Bron Autoweek