Volkswagen UP!

Fabia

† In Memoriam
Gereden: Volkswagen GT Up (prototype)

Gereden: Volkswagen GT Up (prototype)
m1fy5exbhh93_600.jpg

27 januari 2012 | 19:22 | Tekst: Joe van Burik
Het is zo goed als zeker dat-ie in productie gaat, de door een nieuwe driecilinder turbo aangedreven variant op Volkswagens A-segmenter. Wij reden alvast met een prototype van de GT Up in een besneeuwd Wolfsburg.


Al op de IAA in Frankfurt toonde Volkswagen de conceptversie van deze snelle Up. Met een agressieve voorbumper, die het nieuwe eigen gezicht van de gewone Up een beetje ongedaan maakt, en een dikke achterkant met twee uitlaatpijpjes. Niets van dat alles in de auto waar wij nu mee rijden: ogenschijnlijk een normale Up, totdat je de motor start. De eenliter driecilinder onder de kap van deze Up mag TSI heten, dankzij de montage van een turbo. Het resultaat: 110 pk en 175 Nm koppel.
Voldoende om deze nog in ontwikkeling zijnde GT Up, met een rijklaar gewicht van 960 kilo, behoorlijk rap vooruit te sturen. Boven de 2.500 toeren is de turbo duidelijk merkbaar druk aan het werk: tussensprints gaan 'm lekker vlot af, zonder gelijk te hoeven roeren in de zesversnellingsbak, die we trouwens kennen uit de Polo. Zelfs in het hoogste verzet is er genoeg trekkracht om vlot van 100 km/h naar de 130 te gaan.
Winterweer
Volkswagen claimt een sprint van nul tot honderd in 8,5 seconden, al laten de sneeuwige omstandigheden (en de winterbanden) ons niet toe om dat te proberen. Om diezelfde reden hebben we deze snelste Up niet het vuur na aan de schenen kunnen leggen in de bochten. Wel is de ophanging feitelijk gelijk aan het verlaagde onderstel dat je als optie voor een gewone Up kunt bestellen.
Zo heet als de Twingo RS is de GT Up niet, maar de extra 'bite' van de turbomotor is erg aangenaam. Interessant om te weten: eenmaal productierijp zal de geblazen driecilinder ook z'n weg vinden naar de Polo en wellicht de Golf, aldus de mensen van Volkswagen.

Bron Autoweek
 

vinshi

Lid
ik heb voor mijn vrouw een up gekocht vind ik toch net wat gelikter dan de citigo.bij gevoegd een voorbeeldfoto in dezelfde kleur zij krijgt de move up met executive pakket en drive pakket. 1037751-1.jpg volkswagen-up-0811-02.jpg
 

Hetzer

Forumguru
Ben vandaag met mijn schoonzus naar de VW dealer geweest om te kijken voor een Up voor haar.
we hebben gereden in een rode Move-up, best een leuk karretje met veel binnenruimte, motortje is niets speciaals in de 60 pk uitvoering, maar voor haar meer dan genoeg.

szerm8.jpg


Uiteindelijk naar wat onderhandelen zijn we tot een accord gekomen en heeft mijn schoonzusje de handtekening gezet voor haar eerste nieuwe auto.
Het is een 5 -deurs variant geworden in light-blue, levertijd .... ahum 6 maanden
 

Hetzer

Forumguru
Citigo is er nog niet en zij vond de Up een leuk model, en ik ben sowieso een VAG freak, dus waarom niet ;)
Het interieur van de UP is wel wat mooier afgewerkt dan de Mii en de Citigo.
 

vinshi

Lid
de up van mijn vrouw word in week 10 geproduceerd dus over een 6tal weekjes zullen wij hem waarschijnlik hebben.
 

Fabia

† In Memoriam
Vier nieuwe Upjes op Autosalon Genève
m1fy7n8bxxlh_600.jpg

1 maart 2012 | 07:44 | Tekst: Alexander Inia

Het lijken wel konijnen daar bij de familie Up! Op de autosalon van Genève presenteren de Volkswagens hun volgende spruiten, de Swiss Up, x Up, winter Up en Cargo Up.

De Swiss Up is een eerbetoon aan de Autosalon van Genève. Aan de buitenkant van de auto en in het interieur domineert een rood-witte kleurencombinatie, uiteraard een verwijzing naar de Zwitserse vlag.
De Winter Up is gebaseerd op de Cross Up en heeft een houder voor vier snowboards. Die snowboardhouder kan momenteel overigens ook gewoon al bij de dealer worden besteld. De concept-car is extra geschikt gemaakt voor wintersportgebieden met ESP en een EDS (elektronisch sperdifferentieel). Volkswagen lakt de auto in de kleuren 'Pure White' en 'Malibu Blue'.
De x Up is net als de Winter Up gebaseerd op de Cross Up. De concept-car richt zich op het terreinwerk en heeft een box op het dak met twee schijnwerpers. Bij de voor- en achteras heeft de x Up een extra beschermplaat tegen stenen en andere zaken die je tegen kunt komen als je offroad gaat. Volkswagen lakt de x Up in de kleur 'Burned Orange metallic'.
Met de laatste van 't kwartet, de Cargo Up, richt Volkswagen zich op bijvoorbeeld pizzabezorgers. De auto is uitgevoerd in de kleur 'Tornadorot', ook de geblindeerde achterruiten. De 60 pk sterke auto heeft een laadruimte van 1.400 liter en heeft een maximum laadvermogen van 426 kilogram.

Bron: Autoweek.nl
 

Fabia

† In Memoriam
Gerobotiseerde handbak voor Volkswagen Up
m1fy50vbxisx_600.jpg

1 maart 2012 | 12:10 | Tekst: Alexander Inia

Vooralsnog was de Volkswagen Up alleen met handbak beschikbaar. Het merk uit Wolfsburg introduceert nu echter een alternatief voor de mensen die liever niet zelf willen koppelen.


De nieuwe bak heet AGS. De transmissie heeft vijf verzetten en is beschikbaar voor zowel de 60 pk als de 75 pk versie. Het gemiddeld verbruik is 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot is in beide gevallen 105 g/km.
De Up met de nieuwe AGS-transmissie debuteert op de Autosalon van Genève, net als de vijfdeurs Up. In de lente verschijnt de Up met vijf portieren bij de dealers, de Up AGS volgt later. De vijfdeurs Up is er vanaf 8.805 euro, de prijzen van de Up AGS zijn momenteel nog niet bekend.

Bron: Autoweek
 

vinshi

Lid
ja hoor wij zijn super tevreden.hij was eerst voor mijn vrouw, maar ik rij er nu in naar mijn werk op en neer.160 km per dag we hebben hem nu een 9 tal maanden en er staat nu pas 6000 km op de teller maar dat gaat nu wel veranderen. verbruik met alleen maar snelweg 1:21,5. daar hoef je geen diesel voor te rijden. en het onderhoud voor de up en wegenbelasting is ook nog eens goedkoper.
 
Bovenaan Onderaan