Voorverwarmen en Skoda octavia IV phev

Mr_McPhisto

Actief lid
Iemand hier met een hybride welke je heeeerlijk kan voorverwarmen als het koud is op de ochtend?….

Zijn er dan ook bezitters waarbij dit net als bij mij alleen maar werkt als het buiten niet te koud is???? Lekker dat het het doet als het niet koud is, maar niet werkt als je het nodig hebt…
Trouwens de app skodaconnect lukt het veelal met te koud weer ook niet in te loggen op de wagen.

Het is werkelijk onvoorstelbaar wat ik softwarematig allemaal meemaak en ‘moet’ pikken van deze kar. Had ik em maar nooit gezien denk ik te vaak…

Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Trouwens de app skodaconnect lukt het veelal met te koud weer ook niet in te loggen op de wagen.
Ha, welkom in de niet altijd connected wereld van Skoda.
Same here vanmorgen, bevroren ramen maar 2 Skoda's niet connected om voor te verwarmen.

IMG_4513.jpeg

Maar wat betreft je vraag, op welke temperatuur stel je hem in. Ik heb weliswaar geen hybride, maar EV, maar voorverwarmen zal op dezelfde manier gaan. Je moet wel iets van 25 graden kiezen, bij 18-20 graden doet hij niet veel aan voorverwarmen / ontdooien.

het probleem is herkenbaar! Vanochtend wilde ik mijn Octavia phev voorverwarmen. Ging de laatste maanden prima. Dus de temperatuur ( buiten of de gewenste) lijkt niet het probleem.Ik was al op mijn hoede omdat de laatste weken de server pas gevonden wordt na meerdere pogingen. De verbindingsproblemen zijn dus weer terug! Ook nu wel weer verbonden met de auto maar klimaatregeling start niet. Na meerdere pogingen krijg ik nota bene de melding dat 'om de accu te beschermen' na meerdere opdrachten het niet meer mogelijk is om deze functie te starten!!! Je mag van een merk als Skoda/Volkswagen verwachten dat hier iets aan gedaan wordt.

Mr_McPhisto

Actief lid
Hoi dank voor je info.
Ik heb het op 22 graden staan.
De agenda staat aan ieder dag voorverwarmen, maar dat is af en toe wel en en af en toe niet zo. Maar geregeld gebeurt er gewoon helemaal niks met de verwarming: niet aan of niks en kom er je ook niet bij.
Gebeurt ook regelmatig dat de tijd van slag is in de wagen op de ochtend en dus alles sowieso ontregeld is. Wat ik zei eerder, softwarematig is het echt een bud produkt.
Als het rijdt is het prima, maar betrouwbaarheid is echt een drama en ken ik niet eerder van alle Skoda’s superb die ik reed.

Japanese Power

Donateur
De agenda staat aan ieder dag voorverwarmen, maar dat is af en toe wel en en af en toe niet zo. Maar geregeld gebeurt er gewoon helemaal niks met de verwarming: niet aan of niks en kom er je ook niet bij.
Die optie gebruik ik niet omdat hij het vaker niet dan wel vanuit de geprogrammeerde info.

Ik zet hem op het moment dat ik uit bed stap op voorverwarmen vanuit de app.

Mits de app werkt natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Zijn er dan ook bezitters waarbij dit net als bij mij alleen maar werkt als het buiten niet te koud is????

Same here. Als het rond het vriespunt is of lager, werkt voorverwarmen niet. Niet vanuit de app, vanuit het voorprogrammeren of vanuit Home Assistant.

Rallye

Forumguru
Het lijkt erop dat bij een PHEV de verwarming op elektriciteit werkt en dus afhankelijk is van de mate van laden of het aangesloten zijn een laadpunt?

En natuurlijk van de bereikbaarheid van de server......

JMS

Lid
Het werkelijke probleem is de beschikbaarheid van de server... Ik weet niet welke knuppel daar in ontwikkeling moet gedacht hebben om geplande vertrekken (vertrekplanner) te starten via de server maar regelmatig werkt dit niet zelfs als er voldoende batterij beschikbaar is.

Het is overigens beschamend dat een betalende dienst zo erbarmelijk werkt.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@JMS Dat is inderdaad één van de problemen, maar de laadtoestand kan dat ook zijn, toch?

Bij een PHEV zit er ook geen afstandbediening aan de sleutel dus? Dat is bij een brandstofaangedreven standverwarming wel zo. Bij een PHEV is de functie dus gewoon "weg" als de serverondersteuning stopt?

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Die voorklimatisering bij een PHEV of EV kun je ook in de auto zelf instellen. Gelukkig geen extra sleutels oid. Er is dus niets weg

Laatst bewerkt:

JMS

Lid
@ertromp, je kan deze inderdaad in de auto zelf instellen, maar ... Dit werkt niet altijd (zelf als de batterij voldoende opgeladen is): de aansturing gebeurt vanop de server en indien deze niet goed werkt gebeurt de voorklimatisering niet. Het is dus wel weg.

ertromp

Forumguru
Best vreemd want in een VW ID3 wel een EV wordt het in de auto zelf opgeslagen en gesynchroniseerd richting App of omgekeerd. Wellicht verschil VW en Skoda? Ik kan me ook niet voorstellen dat dit aangestuurd wordt middels een server op afstand. Alleen parameters zullen op afstand ingesteld kunnen worden maar de complete regeling zit in de auto. Waar heb je vandaan dat de sturing helemaal onafhankelijk van je auto gaat @JMS daar ben ik benieuwd naar

Laatst bewerkt:

JMS

Lid
Ervaring, ik heb de planning opstaan op elke (werkdag) om 8h05 klimatisering 21,5°, en zorg ervoor dat de batterij meer dan 80% opgeladen is. Regelmatig (1 op 3) heeft de klimatisering niet gewerkt. Ik kon me ook niet voorstellen dat dit van op afstand zou gestuurd worden, maar ik zie geen andere verklaring (vandaar m'n opmerking "ik weet niet welke knuppel...", maar net gezien dat ik de "niet" vergeten ben :D -- inmiddels aangepast).

ertromp

Forumguru
Blijft een vreemd gebeuren dan. Als je de klimatisering in de auto ingesteld hebt en je zit daarna niet meer in de App ervaar je dan ook problemen? Het kan niet anders dan een synchronisatieprobleem zijn want hetgeen in je auto opgeslagen staat is leidend en als je daarna wellicht in de App bij de voorklimatisering en data gaat kijken tot dan verstoring optreedt / de app onvolkomen werkt.
Maak je wel eens het cache geheugen van de App leeg?

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@JMS Jij benoemt dus een “heen en weertje”. Je stelt, in de app of in de auto, in wat je wilt en de server geeft vervolgens op het juiste tijdstip de opdracht. Behalve als de server het even niet doet……dan komt er gewoon geen opdracht en heb je geen voorclimatisering. Zelfs als je de zaak in de auto zelf hebt geprogrammeerd. Dat kan nog leuk worden over een jaar of 10……

Overigens heb ik dit nog niet kunnen constateren bij de standverwarming op mijn Golf. Ik heb één keer gehad dat ik niet kon synchroniseren vanuit de app en toen heb ik de afstandsbediening aan de sleutel gebruikt. Bij wel geprogrammeerde sessies heeft hij het deze hele winter gewoon gedaan.

QOTSA

Actief lid
Ik wil dit topic niet kapen of vervuilen maar ik heb iets vergelijkbaars: bij mijn Octavia 1.0 eTec gebeurd helemaal niks als ik via de app de ventilatie aanzet. Ik had niet verwacht dat het goed zou werken maar er gebeurt gewoon helemaal niets.

Rallye

Forumguru
Heb je geen standkachel? Dan zal de ventilatie wellicht alleen aangaan bij hogere temperaturen.

RoelF

Forumguru
Ik heb ook een 1.0eTec. Ventilatie aan via de app is letterlijk alleen de blazer aan. Niet koelen, niet verwarmen. Tamelijk nutteloos.

Bovenaan Onderaan