vraag 12v splitter

Rosinfield

† In Memoriam
Omdat mijn Yeti pas na mijn vakantie komt, moet ik nog met mijn Yaris Verso op vakantie. Heb daarom bij Halfords een 3-weg 12V splitter gekocht voor in het sigarettenaansteker contact. Wil hierop max. aansluiten m'n navigatie, een fm-transmitter voor de Ipod en een gsm-oplader. De max. belastbaarheid van de splitter bedraagt 5A. Ben een totale leek op elektronica gebied en mijn vraag is of dit zonder problemen kan.

Op de adapters (en anders wel op de apparaten zelf) staat meestal wel hoeveel vermogen ze afgeven (of opnemen).

5A lijkt mij eigenlijk wel voldoende voor de genoemde apparaten.

Bakkertje

Forumguru
Prik er alleen geen koelbox bij (zo'n grote camping variant), die trekken 75W (die van ons in ieder geval) en da's toch zo'n 6,5A..

Wimus

Actief lid
deze past perfect in je Yeti

http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en-pechhulp/auto-elektronica/auto-12v-splitter/855671.html

De kabel voor mijn TomTom is weggewerkt en komt boven uit het opbergvak op het dasboard naar buiten, als ik hem los zou aansluiten zou de kabel voor over het dashboard lopen en dat ziet niet uit. (zo zit de TomTom dus midden op de voorruit). Als je je navi links onder in de hoek van de voorruit wil hebben, kan je dealer evt een extra 12V aansluiting maken links onder het dashboard, de kabel komt dan aan de raamstijl naar buiten.

Gieliovd

Forumguru
Is eigenlijk altijd standaard 500mA bij deze apparaten (volgens specs).

Of dat ook voor deze geldt is moeilijk te zeggen maar ga er maar vanuit.

Racer

Lid
Goedemorgen,

Let wel dat je accu redelijk serieus aan het werk moet met al deze apparaten. Ik heb zelf de splitter met verlengkabels (3m) gekocht bij Halfords, maar zelfs als je niks aansluit, heb je al aanzienlijke verliezen (lekstromen).

Dus als je even een half uurtje stopt op vakantie, zorg er dan wel voor dat de stekker eruit is. En laat de splitter er niet standaard inzitten, want dat kost je een accu.

Racer

Rosinfield

† In Memoriam
Precies, heb ik ook gedaan, stekker er alleen in als je rijdt, dan is er nix aan de hand. Apparaatjes zelf (oplader telefoon/zaklantaarn, fm-transmitter, navigatie) kunnen makkelijk tegelijkertijd op het splittertje.

Bakkertje

Forumguru
Ik had zelf naar de onderstaande zitten kijken voor het laden van m'n HTC. Het ding levert 1,2A
http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en-pechhulp/auto-elektronica/auto-12v-splitter/857132.html

Maar die voor in de bekerhouder is eigenlijk veel handiger (zeker als we langer in de auto zitten, dan gaan toch vaak de schermpjes mee voor de achterbank..)

Het mooiste zou zijn om die voor in de bekerhouder te hebben via een geschakelde +. Ik zit al te denken om een relaistje te maken, die dan geschakeld wordt vanuit het contact en daar dan die beker-lader op aan te sluiten, maar dat is dan weer een hoop gedoe voor die ene keer dat ik meerdere aansluitingen nodig heb..

Gieliovd

Forumguru
De vraag is of je accessoirecontact al geschakeld is.

Meestal is de "sigarettenaansteker" al geschakeld en dan is een extra relais en zaken echt niet nodig.

En wat betreft lekstromen en accu's leegtrekken, dit valt echt allemaal wel mee. Ga eens rekenen... Als je een 45 Ah accu erin hebt liggen dan moet je met zo'n splittertje wel héél erg je best doen om hem leeg te trekken.

Kijk, als je contact continu gevoed is en je laat hem eraan als je stopt met rijden dan vraag je erom. Maar gezien de kermisverlichting op dat splittertje doe je dat niet snel.

W.b. de tip van Bakkertje, dat ding ziet er mooi uit. De Action verkoop ook van die 12V naar 5V USB dingen (500mA) voor €1,69 of iets in die richting. Die steekt dan wat meer uit.

Ik heb zelf daar ook een splitter vandaan, kost hetzelfde... Net op motorvakantie mee gehad, werkt als een speer.

Wimus

Actief lid
wat het schakelen van de "sigarettenaansteker" betreft, is er blijkbaar geen echt beleid binnen de VAG groep. In mijn vorige auto, een New Beelte van 2007 was hij geschakeld, en dus ging de spanning eraf als het contact uit was. Bij mijn Yeti blijft er gewoon spanning op staan.
Wat de ruststroom voor de splitter betreft: dit zou een probleem kunnen zijn als je je auto langere tijd niet gebruikt, maar als je hem dagelijks gebruikt, is dit echt te verwaarlozen.
Als optie zou je hem ieder keer kunnen uittrekken/insteken, is een kwestie van wennen denk ik. In mijn geval, de Yeti word dagelijks gebruikt, zal hij gewoon blijven insteken.
Als alternatief kan je ook de aansteker (laten) ompluggen in je zekeringkast, van constant naar geschakeld.

Gieliovd

Forumguru
Overigens zou ik nooit zo'n ding erin laten zitten omdat ik als de dood ben dat mijn wagen affikt door die goedkope troep uit China.

Rallye

Forumguru
Die splitter die Wimus bij Conrad gezien heeft, heb ik van Halfords. Werkt prima. Ik heb hem regelmatig een nacht (leeg) laten zitten, maar nooit moeilijkheden met de accu gehad. Onder het rijden laadt hij de TomTom, een DVD-speler met een extra scherm en een Nintendo DS.

Bakkertje

Forumguru
De lekstroom zal volgens mij wel meevallen, zolang er niets ingeplugd zit wat echt stroom trekt. Het lijkt me niet dat een ledje zomaar je accu leeg trekt. In mijn geval wordt de auto ook bijna dagelijks gebruikt dus ik ben er helemaal niet bang voor dat de accu leeg raakt.

Die bekerhouder is qua aansluitingen eigenlijk precies wat ik nodig heb voor langere reizen. Voor het dagelijks gebruik heb ik eigenlijk alleen een USB lader nodig (zo'n HTC is gewoon altijd leeg..). De ideale oplossing voor mij zou 2 hoofdsteunen met schermpjes zijn en een plug in de aansteker, dan heb ik de minste snoeren..

Wimus

Actief lid
Heb vandaag de bestelling van Conrad onvangen en daar ben ik NIET blij mee.
Deze firma levert doodleuk een vervangartikel dat in de verste verte niet eens lijkt op het bestelde :biggthumpdown:
Vrijdag nog een bevestiging per email ontvangen dat het bestelde uitgeleverd werd, en hier staat wel het correcte bestelnummer en alles op, op de pakbon staat ook doodleuk een ander artikel (ter vervanging van....)
Zo kan ik ook geld verdienen, ik verkoop een klant een Mercedes, en lever doodleuk een Dacia. Moet kunnen, is ja ook een auto........

Bovenaan Onderaan