Vraag over de breedte stralers

cortrans

Forumguru
Dat dacht ik dus ook??? Vandaar.
Ook de dagrijlichten stonden uit, maar dat was een kwestie van de schakelaar op het zekering kastje omzetten
 

Spierings

Forumguru
Heeft de wagen bij aflevering ook de APK gehad e. Zo ja, effe bij RDW informeren en afdwingen doordat ze niet volgens richtlijnen gewerkt hebben.. Dus afgemeld terwijl het afkeur is....

Bij garantie is het helemaal makkelijk...

Dagrijlicht en staan vaker uit, meesten weten niet eens de schakelaar te vinden
 

Joske

Forumguru
zeer vreemd verhaal vind ik dit alleszins wel.. ook in BE is het zo dat alle aanwezige lampen dienen te werken om door de technische keuring te geraken.

Ik geloof wel eens in Elsawin gezien te hebben dat het zekeringschema verschilt van hetgeen in het instructieboekje staat, dus misschien is het wel een andere zekering en is deze gewoon stuk?
zal nog eens kijken in elsa als ik er aan denk
 

cortrans

Forumguru
Daar zou je mij echt mee helpen Joske. De auto is bij Skoda dealer/garage Hamers in Voorschoten nog in september goed gekeurd, dus toen werkte ze blijkbaar nog, of waren ze toen al losgekoppeld?????
 

Spierings

Forumguru
Bij de dealer zullen echt niet alles eruit gehaald hebben inclusief andere lichtschakelaar.. Dus dan is het logisch om te denken dat ze toen werkten..

Zou er iemand met een testkast naar laten kijken. Is ook vreemd dat je geen melding krijgt dat de lampjes kapot zijn. Dit zit er volgens mij wel op..
 

Cordoba

Forumguru
@cortrans Wat anders een optie is, om één van de stekkers van een mistlamp (zit pakweg een halve meter draad vanaf de lamp) los te halen en meten of er wel spanning staat op de draad naar de lampen (dan hoef je niet naar zekeringen e.d. te zoeken). Staat daar spanning op, dan is het vrijwel zeker het massapunt waar het probleem zit, staat daar geen spanning op, dan bij de lichtschakelaar gaan meten (of laten doen door de verkopende dealer)
 

Joske

Forumguru
ik heb zekeringschema's nagekeken van voor november, en na november 2010. In beide gevallen wordt zekering 38 benoemd als zijnde de zekering voor de mistlampen..

stroomloopschema in bijlage ter info.
 

Bijlagen

  • stroomloopschema F2 10 2010 mistlamp en drl.pdf
    174,1 KB · Weergaven: 6

cortrans

Forumguru
Dank je, ik heb inmiddels van een ander forumlid dit schema ook al gehad.
Ga me dit weekend er eens in verdiepen.........
 

cortrans

Forumguru
Zijn die halogeen mistlampunits al wel bedraad? Als dat zo is, zal het vermoedelijk toch niet heel veel werk zijn om de voedings- en schakelkant ook in orde te krijgen - als je kunt achterhalen waar die draden precies vandaan komen.
En anders gewoon nieuwe draden trekken vanaf een relais (aan te sturen door de draai- en trekschakelaar) waarbij de voedingszijde van het relais ofwel van de zekeringkast komt, ofwel desnoods met een zwevende zekering ertussen direct van de accu?
ik denk dat uw oplossing ook maar gedaan gaat worden in de toekomst.
Ik heb namelijk de zekering kast helemaal los gehad, en alle draden bekeken die er liggen (en dat zijn er heel wat :sterretjes:) maar er liggen geen draden los. Ook is er geen wit/gele draad te vinden die volgens de verkregen schema's (waarvoor nog mijn dank aan de stuurders ervan) van de breedte stralers moet zijn.

Zoals al eerder gezegd, zitten er wel lampjes in de lamp zelf, dus neem ik aan dat hier de bedrading wel klaar ligt.
Een leuk klusje dus voor als ik even tijd over heb.:yeah::yeah:
 

EdK

Forumguru
Schiet me net te binnen bij het lezen van je laatste post @cortrans ,
in de periode dat ik mijn RR ( roomster ) had ( versie 1 ) zaten er geen mistlampen standaard in.
Maar de uitsparingen wel !

En daar ik toch wel die mistlampen er in wilde hebben ben ik op bepaald moment naar de dealer gegaan voor prijsopgave.
Toen werd er aan mij gevraagd, wil je werkende mistlampen of dummies ??

Maw men had toen blijkbaar 2 soorten uitvoering.
Ik heb uiteindelijk voor de werkende gekozen, waardoor je een nieuwe lichtschakelaar / stuk bedrading en de mistlampen ingebouwd kreeg.
Hoe de dummies er uit hadden gezien durf ik je niet te zeggen.
Wat ik toendertijd aan bedrag heb betaald weet ik ook niet meer , maar kan nooit meer dan rond de 300 eurie geweest zijn , anders had ik het te duur gevonden en niet gedaan.
 

EdK

Forumguru
Ik had het al gelezen in je andere topic.
En ik kan eigenlijk nog maar één ding concluderen hieruit.
Je hebt de lichtknop in de juiste uitvoering, het lampje brand in dashboard en de mistlampen met lampjes zijn gemonteerd.
En de code heb je voor de lampen, dus de dealer kan op eigen kosten aan je wagen sleutelen totdat de mistlampen het doen.
En het is zijn probleem hoe hij dat met de importeur verrekend , dat is jouw probleem niet.

En nu dus het gevecht ( mondeling ) aangaan met je dealer !!
 

cortrans

Forumguru
@EdK
Helaas is deze auto niet bij een dealer gekocht.
Het is een ex-lease auto (zover ben ik al), die is nieuw geleverd door Hamers uit Voorschoten.
Ik heb hem gekocht via een autobedrijf zonder garantie. Dus helaas, kan ik mij daar niet op beroepen.
Deze garage heeft wel voor mij gekeken wat er mis was, toen ik tijdens de proefrit opmerkte dat de dagrijverlichting niet werkte en de breedte stralers ook niet.
De dagrijverlichting, bleek het schakelaartje omzetten bij de zekering kast, en werkt dus weer.
En hij melde mij, dat er geen zekering en klemmetjes in de zekeringkast zaten op de plaats van de zekering (nummer 38)
Dit heb ik inmiddels zelf ook gecontroleerd
 

EdK

Forumguru
Ehh oké nu ik het lees komt het weer boven dat je dit verteld had.
En dan blijft er over dat je zelf of laat uitzoeken door een skoda dealer welke delen van bedrading er wel inzitten en welke niet.
En aan de hand van wat er ontbreekt deze zelf of laten toevoegen zodat het uiteindelijk wel werkt.
Kan me niet voorstellen dat we nu nog over verschrikkelijke bedragen spreken mbt materiaal.
Uren kan je nog niet inschatten omdat je niet weet wat er aan bedrading ontbreekt en hoeveel tijd het kost dit erin te krijgen.
 

Space_NL

Senior Member
Gekke vraag misschien, maar heb je al eens met een voltmeter gemeten of de lampen stroom krijgen als je de schakelaar uittrekt? Als je daar 12 volt (naja, draaiende motor, 13,8 dus..) meet moet je in de lichtunits zoeken, als je geen stroom/spanning meet bij de lampunits moet je terug gaan zoeken.

Simpele multimeter volstaat, en dan weet je wel waar je moet (beginnen met) zoeken.
 

cortrans

Forumguru
Gekke vraag misschien, maar heb je al eens met een voltmeter gemeten of de lampen stroom krijgen als je de schakelaar uittrekt? Als je daar 12 volt (naja, draaiende motor, 13,8 dus..) meet moet je in de lichtunits zoeken, als je geen stroom/spanning meet bij de lampunits moet je terug gaan zoeken.

Simpele multimeter volstaat, en dan weet je wel waar je moet (beginnen met) zoeken.
Nee nog niet. Ik verwacht inderdaad geen stroom bij de lampen.....
Waarom niet???
Omdat er ook geen draden bij het zekering kastje zitten op de plaats van zekering 38.
En ik verwacht zeker niet dat als het er af-fabriek in zit, dat dit zonder zekering aangesloten zou zijn.
En als ik er dus wel stroom zou meten (bij de lampen), zouden ze dus ook werken, lijkt mij.

Ik ga dus inderdaad vanuit de lampen de bedrading na lopen, kijken waar het op houd........
 

Space_NL

Senior Member
Waarom niet???
Omdat er ook geen draden bij het zekering kastje zitten op de plaats van zekering 38.

Ik snap wat je zegt, maar de auto is een paar jaar oud, wellicht ooit iets stuk gegaan of veranderd en is het toch opeens een ander zekeringsnummer. Even voltage meten en je sluit wellicht een hoop uit.
 

cortrans

Forumguru
Ik snap wat je zegt, maar de auto is een paar jaar oud, wellicht ooit iets stuk gegaan of veranderd en is het toch opeens een ander zekeringsnummer. Even voltage meten en je sluit wellicht een hoop uit.
Dank voor je mee denken...... Ik ga dit ook zeker nog na meten.
Moet eens even kijken hoe ik "achter" de lampen moet komen?
Kan ik de unit er zo uit wippen, of moet de onderplaat tussen het bumper en de motor er af gehaald worden????
Dan moet ik dus nieuwe klipjes kopen, want die gaan vaak stuk
 

Spierings

Forumguru
Als er een zelfcheck op zit zal je nooit iets meten.. Als deze een defecte lamp herkend wordt deze uitgeschakeld.

Zou gewoon aan de hand van stroom loop schema kijken waar de bedrading wel en niet zit... Maar zou gewoon eerst even uitzoeken of ze er standaard op zitten...

Volgens mij zitten ze er op jouw uitvoering gewoon standaard op...

Plaats anders een foto van de sticker in de kofferbak of onderhoudboekje
 
Bovenaan Onderaan