Vraag over DRL op Skoda Octavia Combi III

Heb de indruk dat als ik de lichtschakelaar overdag op de O-stand heb, dat de voorlichten dan exact hetzelfde branden als wanneer ik hem op de Auto-stand zet en ook exact hetzelfde wanneer ik hem op de Stadslicht-stand zet. Betekent dat dat mijn DRL gewoon 1 en hetzelfde lampje is als het stadslicht?

's Avonds hetzelfde verhaal, behalve dan dat op de auto-stand dan het dimlicht gaat branden (uiteraard). En volgens mij brandt dan het DRL/stadslicht-gedeelte ook nog, maar dan wat minder fel. Is dat correct? Is dat dan hetzelfde lampje die minder fel brandt, of een ander lampje in dezelfde unit?

Dank alvast voor de info!
 

ertromp

Forumguru
Dat is 1 en hetzelfde lampje

0da6e05debbbf83faa941e152a49271f.jpg


Dat is die nummer 4
 
Dank voor de info. Snap het alleen nog niet helemaal. Nummer 4 is alleen als je Xenon hebt toch? Heb ik volgens mij niet. Sowieso heb ik Facelift-model, dus ziet het er allemaal iets anders uit.

En bij halogeen is grootlicht dezelfde lamp als DRL (nummer 1?) Verrassend.
 

hemi24

Forumguru
In de stadslicht stand zullen de dagrijlampen doorgaans ook minder fel branden als het goed is..?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet om welk bouwjaar O3 het gaat, maar de eerste jaren was de DRL een versterkt parkeerlicht/stadslicht, later is de DRL veel feller geworden toen het LED is geworden.
 
Het betreft bouwjaar 2017, modeljaar 2018. Volgens mij heb ik geen LED. Maar zie dus ook geen versterking als ik switch van stadslicht naar auto-stand.

Edit: bedenk me nu dat ik misschien alleen gecheckt heb stiltstaand, misschien zelfs met motor uitgeschakeld. Zal voor zekerheid extra checken met motor aan.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Modeljaar 2018 is toch de facelift, dat is voor een origineel Nederlandse auto volgens mij in elk geval DRL met Led-verlichting. Bij mijn Fabia dec. 2016, model 2017 zijn de DRL en kentekenverlichting ook Led, maar er zijn (Oost-Europese?) versies waarbij dat nog geen led is.
 
Ja, het is de Facelift. Op het plaatje van @ertromp staat ook een Facelift-versie zonder LED. De mijne is een Nederlandse auto.

Wel gek trouwens. In het specificatie-document dat ik op basis van m'n VIN heb kunnen vinden bij Skoda staat wel:
H7 headlamps with LED separate daytime running lamps
LED rear lights
Separate daytime running light with automatic headlight control and manual
Coming and Leaving Home feature

Dus zou ondanks dat het geen full LED is toch een LED DRL moeten hebben. Ik ga nog eens kijken...

Update, net getest.

Op de O-stand brandt alleen de DRL. Dit blijkt toch wel LED te zijn trouwens. Als ik schakel naar Stadslicht, blijft dit exact hetzelfde (alleen gaat het achterlicht dan ook aan uiteraard). Het betreft gedeelte 4/5 uit het plaatje hierboven van de Facelift. Ik ga dit nog eens testen als het buiten wat lichter is. Mogelijk dimt DRL automatisch als het niet licht genoeg is en ontstaat er met meer zon toch wel verschil als je schakelt naar Stadslicht.

In de Auto-stand of Dimlicht-stand dimt de DRL en gaat het dimlicht (lamp 1 op tekening) erbij aan. Dit is halogeen in mijn geval. Als ik later opnieuw ga testen, blijft in Auto-stand waarschijnlijk de DRL op volle stand branden en blijft het dimlicht uit, we zullen zien.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als ik schakel naar Stadslicht, blijft dit exact hetzelfde (alleen gaat het achterlicht dan ook aan uiteraard).
Tip: zorg ervoor dat ook in de 0-stand de achterlichten meebranden, dat is veiliger.
Dit kan via VCDS/VCP of OBD11, maar ook de dealer kan dit in een paar seconden regelen (mocht je daar toch moeten zijn voor een beurt of zo). Mocht de dealer toch beweren dat het niet kan, dan berust dat 100% zeker op onwil óf onkunde - en ik weet niet wat erger is...
 
Getest nu het wat lichter was buiten. Er zit nog steeds geen verschil tussen felheid van de DRL-Leds bij stadslicht en DRL, maar dimlicht blijft netjes uit op de Auto-stand.
 
Ook nog getest: overdag bij helder weer jas over de sensor gelegd, dit heeft 0 effect op de felheid van de DRL. Dus conclusie: overdag brandt de DRL net zo fel als 's nachts. En stadslicht is bij mij dus hetzelfde als DRL (maar dan met achterlicht ingeschakeld). Alleen met dimlicht ingeschakeld, dimt de DRL.

PS: groene lampje op lampschakelaar gaat aan bij stadslicht of dimlicht of bij auto-stand in het donker (dimlicht). Hieraan is ook de dag/nacht-modus van de amundsen-navigatie gekoppeld. Eigenlijk wel grappig dat dat bij stadslicht overdag het geval is, maar zal wel over nagedacht zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hieraan is ook de dag/nacht-modus van de amundsen-navigatie gekoppeld.
Dat is bij mij ook het geval in de auto-stand, maar dat vind ik dan weer irritant aangezien ik overdag ook nogal eens met dimlichten aan rij - dat houdt voor mij niet in dat de navi dan in de nachtstand moet. Die schakel ik dus altijd handmatig naar dag- of nachtstand via "Weergave".
De tomtom doet (ook) dit een heel stuk beter, want automatisch. Waarschijnlijk doet die dat op basis van de tijden van zonsopkomst en -ondergang in de database gecombineerd met het gps-tijdsignaal, want ik heb nergens een sensortje kunnen ontdekken.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba : en wat zou dat voor verschil maken of het nu wel led is of niet?

Een led versie DRL is fel en moet dus wettelijk gedimd worden in combinatie met andere verlichting (dimlicht of ander licht), een gloeilamp DRL is niet zo fel en hoeft dus ook niet gedimd te worden, in combinatie met andere verlichting, dus eigenlijk net als de ouderwetse stadslichten.
 

Canon-Eye

Forumguru
De wet heeft het niet over "fel" - die schrijft alleen voor dat DRL "niet mag branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Standlicht c.q. parkeerlicht (of ook wel abusievelijk, want achterhaald, aangeduid als "stadslicht") mag dat wel.
Dus als de DRL gewoon als DRL op dezelfde sterkte aan blijft, dan mag dat strikt genomen niet. Of je zou moeten stellen dat hetgeen nu doorgaat voor DRL feitelijk toch eigenlijk gewoon het standlicht is, dan kom je er wettelijk gezien mee weg...

Ik heb overigens ruim 7 jaar welbewust rondgereden met de DRL van de Fabia2 i.c.m. de standlichten (omdat dit de enige mogelijkheid was om de achterlichten via het contactslot altijd te laten meebranden) zonder daar ooit een opmerkjng over gehad te hebben van een koddebeier of keurmeester. Maar het was evengoed wel in strijd met de letter van het betreffende voorschrift.
 
Wat ik zo opmerkelijk vind... als de led-DRL daadwerkelijk zo fel is, waarom brandt die dan even fel als het donker is? Met andere woorden: als ik 's avonds met standlicht of op O-stand (af te raden wegens geen achterlicht) zou rijden, dan zou dat toch heel verblindend moeten zijn? Of zouden ze daar rekening mee hebben gehouden en zijn ze sowieso niet zo fel?
 

Canon-Eye

Forumguru
Echt verblindend zijn ze m.i. niet. En dat kun je makkelijk zelf constateren door de auto op een donkere weg neer te zetten met deze lichten aan en dan vanaf een met of 25-50 ernaar te kijken.
 
Bovenaan Onderaan