Vraag over DRL op Skoda Octavia Combi III

hemi24

Forumguru
Ik zou me er niet zo druk om maken en de lichtschakelaar gewoon lekker op AUTO zetten!
Misschien nog de achterlichten laten bijschakelen bij de DRL met VCDS of OBDeleven...
 
Enige wat ik me blijf afvragen: branden mijn DRLs niet zo fel als ze zouden moeten? Of branden mijn standlichten feller dan ze zouden moeten? Of is het gewoon zoals het hoort dat ze gelijk zijn? Als je op internet zoekt, kom je bijna overal tegen dat de DRL dimt in standlicht-stand namelijk. Ik zal in elk geval even checken hoe het standlicht nu overkomt in het donker.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Kijk anders even dit filmpje:


Dit is weliswaar full led, maar hier is wel zichtbaar dat de lichtsterkte in de DRL en stadslicht stand even fel schijnen, in de dimlicht stand neemt de sterkte af (begint te knipperen door de camera). Jouw Octavia werkt dus zoals het vanuit de fabriek is ingeregeld.
 
Dank, helemaal gerustgesteld ;) Wel jammer dat ik die 'eyelashes' niet heb tijdens standlicht, maar goed, ik kan ermee leven :D Zal ook nog even checken wat de DRL's doen tijdens knipperlicht, ook wel interessant. De buurvrouw vond het trouwens maar raar dat ik überhaupt keek wat m'n lampen deden, "wat boeit dat nou" :deuk:

Neem aan dat je wel controleert met ingeschakeld contact?

:pardon:

Ja, zelfs met ingeschakelde motor.
 
Nog even getest: DRL reageert niet op richtingaanwijzer.

Vandaag ook nog kennis mogen maken met het fenomeen 'parkeerlicht'. Ineens een DRL aan 1 kant die heel zachtjes brandt (en aan de achterkant ook)... bleek m'n vriendin ingeparkeerd te hebben met richtingaanwijzer ingeschakeld. Auto geeft dan gelukkig wel een piep als je uitstapt, maar niet iedereen merkt dat op blijkbaar :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat "heel zachtjes" branden van het voorste stadslicht komt overeen met wat ik normaal gesproken zou verwachten vande DRL gedimd naar standlichtmodus...
 

hemi24

Forumguru
Kan ook zijn dat de vorige eigenaar (of bestuurder) aanpassingen heeft gedaan middels VCDS of OBDeleven en daarbij de lampen bij DRL-stand feller heeft gezet (of laten zetten)...
 
Dan zouden de DRL's juist minder fel gezet moeten zijn. Of de standlichten feller. Maar denk niet dat dat het geval is eerlijk gezegd.

In het filmpje van @jesse_s93 is ook wel duidelijk dat er geen verschil zit tussen standlicht en DRL (behalve dan de eye-lashes), dus zo vreemd is het blijkbaar ook weer niet.

Dat "heel zachtjes" branden van het voorste stadslicht komt overeen met wat ik normaal gesproken zou verwachten vande DRL gedimd naar standlichtmodus...

Same here. Ben benieuwd of er nog meer bezitters zijn van een O3 Facelift-model met de combi van led DRL en halogeen-dimlicht en hoe het bij hen werkt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Maar als ik me goed herinner heb ik ooit wel eens voorbij zien komen dat het dimmen van de DRL in standlichtstand met VCDS instelbaar is (percentage), maar ik weet niet meer waar en wanneer. Misschien kan @Antera daar meer over zeggen?
 
Gisteren auto laten aanpassen met VCDS/VCP.

Software-update-foutmelding (ik had zelf een update uitgevoerd) is eruit gehaald
Andere fouten zijn gescand, waren allemaal verklaarbaar (bijvoorbeeld lege batterij sleutel)
Blower-status van airco wordt nu getoond in auto-stand
Bezinetankstatus is nu digitaal in te zien
Contactwaarschuwingspiep bij deur open is uitgeschakeld
Needlesweep (haha, leuke gimmick)
Start/stop permanent uitgeschakeld

In de O-stand gaat de DRL nu niet meer aan. Lampen zijn dan allemaal uit.
Als DRL wel is ingeschakeld (auto-stand overdag), gaan de achterlichten ook aan. En dan alleen de achterlichten, dus niet de kentekenverlichting en dashboardverlichting. Navigatie blijft dan ook op dagmodus. En groene lampje op schakelaar blijft uit. Tenzij het donker wordt en dimlicht aan gaat natuurlijk.

De 'standaard' manier voor bijschakelen achterlichten hadden we ook even geprobeerd, maar dan wordt auto-stand overdag eigenlijk vervangen door standlicht-stand. Dat wil zeggen: ook kentekenverlichting, dashboardverlichting en groen lampje op lampschakelaar. Je krijgt dan geen indicatie meer of je dimlicht wel of niet is ingeschakeld.

Deze informatie m.b.t. DRL vond ik nog wel interessant om te delen voor een mogelijke toekomstige lezer.
 

hemi24

Forumguru
@erikoctavia : hou er dan even rekening mee, dat hoe het nu bij jouw auto geprogrammeerd is de lampen op de aanhanger uit zullen blijven als je DRL actief is..!

Geen probleem, maar wees je er wel van bewust..!
 

Canon-Eye

Forumguru
In de O-stand gaat de DRL nu niet meer aan. Lampen zijn dan allemaal uit.
Zo wil ik niet eens kunnen rijden...
Ik hecht eraan dat er altijd minimaal DRL plus de achterverlichting brandt, inclusief fietsdrager/caravan. Ik wil simpelweg niet dat er door wie dan ook per abuis zonder licht kan worden gereden. Dimlicht of DRL is daarbij een bewuste keuze naar gelang de omstandigheden en daar heb ik de schakelaar voor.
Al sinds de jaren '70 rij ik ook overdag altijd met ingeschakelde lichten; tot medio 2011 was dat altijd dimlicht bij gebrek aan iets anders. Met de DRL op mijn Fabia kwam er een optie bij nadat de dealer voor aflevering had gezorgd dat de achterlichten (inclusief standlicht voor, dat kon nog niet anders) via het contact werden geschakeld.
 

Tees

Donateur
En nog een stapje verder: het is officieel APK-afkeur. Ik betwijfel of de gemiddelde keurmeester dit opvalt, maar officieel moet DRL niet uit kunnen (behalve uiteraard als een ander voorlicht aan is). En met een goede reden wat mij betreft, ook ik rij altijd met dimlicht aan, zeker op de O2 zijn die DRL lampjes meer 2 waxinelichtjes...
Maar goed, ieder z'n meug, als TS altijd in de Auto stand rijdt, dan branden of de DRL of de dimlichten iig altijd.
 
Wij rijden altijd in Auto-stand of Dimlicht-stand, daar blijft de schakelaar dan ook op staan en vanaf heden zullen dus ook altijd de achterlichten branden. Het gaat mij erom dat ik ergens buiten op een parkeerplek kan wachten in de auto met contact erop, zonder bij iemand in de ramen naar binnen te schijnen. In theorie zou ik dan bij het wegrijden kunnen vergeten de verlichting weer in te schakelen, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

@Tees heb je een bron voor de APK-eis waardoor dit afkeur zou zijn? Ik zie dat het eu-regelgeving is dat het aanwezig moet zijn en ingeschakeld moet zijn als de motor draait. Maar bij de APK-eisen vind ik het niet terug. Zie ook https://www.anwb.nl/experts/auto/100/dagrijlicht-vervangen , DRL is überhaupt geen APK-eis staat daar. En volgens https://www.ad.nl/auto/is-rijden-met-een-dagrijlicht-verboden~a1f77b9c/ mag je zonder of zelfs met 1 kapotte rondrijden.

@hemi24 heb geen aanhanger, wel een fietsendrager. Zal eens gaan testen wat hij doet...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
wachten in de auto met contact erop
Maar wat is dáár dan het voordeel van? :pieker:

Ik sta wekelijks wel een tijdje te wachten terwijl mijn vrouw boodschappen doet - ik lees onderwijl de krant met het leeslampje en de radio aan. En inderdaad, na 30 minuten gaan beide uit en moet ik ze even opnieuw inschakelen, maar ik zie verder geen enkel voordeel in het aanhouden van het contact. Eerder nadeel, omdat er allerlei zaken spanning krijgen (warm worden?) terwijl dat m.i. geen enkel nuttig doel dient.
 

Tees

Donateur
@erikoctavia je hebt helemaal gelijk, mijn fout! Ik had de (blijkbaar merkwaardige) redenatie dat als iets verplicht is, het ook gecontroleerd wordt bij de APK. Maar in de Nederlandse wetgeving is, om mij onduidelijke redenen, de verplichting van DRL niet opgenomen. Overigens gaat Europees recht boven Nederlands recht, dus strikt genomen ben je wel in overtreding hiermee. Maar goed, geen haan die daar dus naar gaat kraaien...
 
In het menu van de auto kon ik standaard DRL sowieso al uitschakelen trouwens. Wat ik nu heb gedaan is eigenlijk hetzelfde, maar dan alleen in de O-stand.

@hemi24 helaas is het vandaag de hele dag te donker om de DRL goed te kunnen testen. De fietsendrager reageert verder zoals verwacht, net als de achterlichten van de auto zelf eigenlijk. O-stand = uit. Auto-stand (dimlicht vandaag dus), standlicht-stand en dimlicht-stand zorgt voor ingeschakelde lampen op de drager. Hopelijk morgen wat lichter, om het DRL-gedrag te kunnen testen... Ik verwacht/hoop eigenlijk dat ze gewoon aan zullen zijn, we zullen zien.
Maar wat is dáár dan het voordeel van? :pieker:
Ik sta wekelijks wel een tijdje te wachten terwijl mijn vrouw boodschappen doet - ik lees onderwijl de krant met het leeslampje en de radio aan. En inderdaad, na 30 minuten gaan beide uit en moet ik ze even opnieuw inschakelen, maar ik zie verder geen enkel voordeel in het aanhouden van het contact. Eerder nadeel, omdat er allerlei zaken spanning krijgen (warm worden?) terwijl dat m.i. geen enkel nuttig doel dient.
Goede vraag wel, was er onbewust vanuit gegaan dat ik contact nodig had voor allerlei zaken, maar dat klopt dus voor een aantal dingen (radio, leeslicht) sowieso niet. Misschien nog bijvoorbeeld voor de (stoel)verwarming en de elektrische ramen? Alhoewel je inderdaad wel een beetje op je accu moet gaan letten dan.
 
Bovenaan Onderaan