vraag

EdK

Forumguru
??????????????
Vertel je nu iets of vraag je iets of wilde je kijken of je tekst hier echt wel kwam te staan ??? :koffie:

Fr0ns

Lid
Ik wou allemaal bijdehante antwoorden gaan posten maar ik denk dat de meeste mensen het zouden waarderen dat je wat inzet toont in je topic. Je zou kunnen beginnen met wat informatie over je auto te plaatsen, plaatsen wat je precies wil, wat je zelf al gevonden of uitgezocht hebt en wat bijvoorbeeld je budget is. Dit komt allemaal nogal ongemotiveerd over. Dat is verder ook prima maar dan kun je dit beter in een zoekmachine gooien.

Tees

Donateur
Nou, stekker loshalen, doe het achterlicht open, haal het lampblok eruit, te vervangen lampje kwartslagje draaien, LED lampje erin draaien, blok erin, licht dicht, stekker erin. En repeat voor de andere kant.
Als je de goede LED lampjes hebt gekocht geven ze geen CANbus melding, zo wel, dan moet je die laten wegprogrammeren.

Kijk je ook nog even in de Meet & Greet?

hemi24

Forumguru
Gloeilampje eruit, ledlampje er weer in; moeilijker wordt het niet!
In je dashboardkastje ligt waarschijnlijk nog wel de originele handleiding, die heeft een heel hoofdstuk wat gaat over lampen, welk type en hoe je ze moet vervangen.

Misschien vind je hier wel een complete set: https://www.xenonlamp.nl/

Pindasaus

Forumguru
Nou, stekker loshalen, doe het achterlicht open, haal het lampblok eruit, te vervangen lampje kwartslagje draaien, LED lampje erin draaien, blok erin, licht dicht, stekker erin. En repeat voor de andere kant.
Als je de goede LED lampjes hebt gekocht geven ze geen CANbus melding, zo wel, dan moet je die laten wegprogrammeren.
Als ik me niet vergis zou je daarmee niet door de APK mogen komen. Het zijn namelijk niet de lampjes waarmee het armatuur is toegelaten.

Of de module Central Electrics aangeeft dat een lamp kapot is, wordt bepaald door het stroomverbruik van de lamp, niet door de kwaliteit. Je kan de module inderdaad vertellen dat er een led-lamp in zit i.p.v. een gloeilamp - dat kan in ieder geval bij de Fabia 3.

Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De Fabia ll (de mijne was van 2013) geeft een foutmelding wanneer er achter LED's geplaatst worden ipv gloeilampjes.
@Pindasaus Je hebt gelijk, maar weet jij van APK keurmeesters die de achterlichten openmaken om te zien of daar 'toegelaten' lampjes inzitten?
In OBD eleven kon ik destijds geen mogelijkheid vinden om de lampcontrole om te zetten naar LED, dus ik heb toen het idee van LED's opgegeven.

Tees

Donateur
Of dat te programmeren is bij de F2 kan @Antera vast uitsluitsel over geven. En technisch gezien is het idd niet toegestaan, want geen UN ECE goedkeuring, maar zéker voor achterlichten zal dat echt geen enkel probleem zijn bij de APK. Mijn LED koplampen mogen officieel ook niet maar komen gewoon door de APK keuring heen, want correct lichtbeeld.
En ze mogen bij de APK niet eens de boel open maken: alles moet op zicht of via een meting.

Bovenaan Onderaan