Vraagje mbt inbouwen xenon.

Mr_Margucci

Actief lid
Beste mensen,

Ik heb een nieuw setje XENON incl canbus op de kop getikt.

En ik zou hem kunnen laten inbouwen. Maar ik zou het wel leuk vinden om dat zelf te doen. Vraag is raden jullie mij dit aan of af.

Ik lees dat sommige mensen dat een behoorlijke klus vinden en de andere is in no time klaar.

Maak me een beetje zorgen om het lichtbeeld. Moet men die altijd afstellen of geldt dat alleen als men de koplampen echt totaal heeft gedemonteerd.

???
 
Laatst bewerkt:

Roedie76

Senior Member
Ik heb geen xenon ingebouwd, maar ben wel van de standaard koplampen naar Monte Carlo koplampen gegaan en heb de ombouw zelf gedaan.
Ik heb daarna wel de afstelling van de koplampen laten nakijken.

Als je de complete units los haalt voor het plaatsen van de xenon gaat het waarschijnlijk wel een heel stuk makkelijker.

Ik was met de ombouw in iets meer als een uur klaar en heb dat gewoon op staat gedaan.
 

Mr_Margucci

Actief lid
@Roedie76 thnx voor je reply. Je hebt vast gelijk na demontage zal het vast makkelijker gaan maar je snapt dat ik het liefst zo min mogelijk los haal. Hoe was jou lichtbeeld na demontage en montage van de nieuwe set ?
 

innocenti

Forumguru
Als je lampen nu goed staan kan je afstellen zelf.

Plaats 1 xenon lamp
Zet de auto voor een muur en stel de xenon lamp gelijk aan de NIET omgebouwde lamp.
Plaats lamp 2
Stel lamp 2 gelijk aan lamp 1

Xenon inbouw is niet heel moeilijk als je n beetje handig bent. Lastigste deel is lamp plaatsen in de halogeen behuizing. En mogelijk moet je t klemmetje van de lamp modificeren.

Zoek n YouTube filmpje om wat de ombouw inhoudt. En volg de videoinstructie.
 

Roedie76

Senior Member
Bij de nieuwe lampen stonden de bundels zelfs iets te laag als ik me niet vergis.

Ik vind wel dat de lichtopbrengst me erg tegen valt vergeleken met de voorgaande Peugeot 306 met xenon.
Ik rij nog gewoon met H7 halogeen in de Fabia.
 

Mr_Margucci

Actief lid
@innocenti mijn lampen staan nu indd gewoon goed apk namelijk net gehad.

Maar wat ik niet snap is wat je bedoelt met nadat de xenon geplaatst is de lamp dan te "stellen". Doe ik dit dmv stelschroef of iets dergelijks.?

Ik ben de verhalen met modificatie van klemmetjes ook al tegen gekomen indd.

Laten we hopen dat mijne plug and play is. Heb net ff gekeken en als je de koplampen niet demonteren is je werkruimte heel beperkt.

@Roedie76 ja bij mij zelfde verhaal check regelmatig of de lampen aan staan omdat ik dat savonds soms in verlichte straten nauwelijks kan onderscheiden. Maar zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Thnx voor de tips!
 

Roedie76

Senior Member
Ik denk dat ik binnenkort de xenonsets die ik nog in mijn klushok heb liggen maar eens meeneem om te kijken hoe of wat met de oude standaard koplampen die nu nog in de box liggen.

En dan maar even goed nagaan of het geen problemen gaat geven voor de apk, voor ik iets ga plaatsen op de auto.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Ook dat is niet onbelangrijk indd, maar bij mijn garage zeggen ze geen apk afkeur dus dan kan ik gerust sleutelen. Ik hoop ze in ieder geval voor het weekend erin te hebben
 

innocenti

Forumguru
Elke koplamp heeft 2 stelschroeven. Aan de buitenzijde van de koplamp om links/rechts te stellen. Achter de koplamp aan de grill zijde om de hoogte te stellen. Met deze stelschroeven kan je de lamp nastellen.

De projectorlampen geven zelden afkeur na ombouw naar xenon. Reflectorlampen zijn een ander verhaal.
 

greenlinediesel

Senior Member
Maak me een beetje zorgen om het lichtbeeld.

Welke F2 heb je? Ik heb een FL Greenline Combi en eind vorig jaar Xenon erin laten hangen. De lichtopbrengst is duizend keer beter en door de projectorglazen lichtbeeld prima. Heb nog geen seinende tegenliggers gezien, naar mijn mening zijn de lampen nog ok maar laat ze toch stellen door de dealer als 't beestje weer voor de APK moet over een maandje. Wel zo'n fijn idee.
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik denk dat ik binnenkort de xenonsets die ik nog in mijn klushok heb liggen maar eens meeneem om te kijken hoe of wat met de oude standaard koplampen die nu nog in de box liggen.

En dan maar even goed nagaan of het geen problemen gaat geven voor de apk, voor ik iets ga plaatsen op de auto.

Heb er sinds eind vorig jaar Xenon in hangen. Ik laat het je weten als ik bij de APK ben geweest, maar verwacht geen problemen :-)
 

Roedie76

Senior Member
Mijn auto moet voor 11 maart gekeurd zijn, dus ik zal het dan ook bij mijn keurmeester nog even navragen.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Setje xenon zit er inmiddels in. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet kan spreken van een zeer sterke toename van lichtopbrengst. Maar goed overal waar ik meestal rij is goed verlicht dus dan zie je het ook nauwlijks.

Ik heb het uiteindelijk toch maar uitbesteed. En daar ben ik achteraf alleen maar blij mee. Wan de beste man was 45 min bezig en heeft jarenlang ervaring.

Hij heeft de koplampen niet gedemonteerd.

3 pijnpunten..

Zoals innocenti aangaf het plaatsen van de lamp in de behuizing. Dat deed de beste man gewoon op gevoel maar ach wat wil je ook met zoveel ervaring. Ik doe het em niet na iig.

Verder indd het verhaal van het klemmetje. Hij heeft die van de originele halogeen gebruikt. Klemmetje niet aangepast, maar wel stukje rubber die erin komt van de xenonlamp met een slijptol lichtjes opgeschuurd om het toch passend te maken.

Last but not least ruimte maken bij de rechterkoplamp door de brandstofpomp los te maken. Want als die vast blijft zitten kom je er niet bij. Links bij de accu kwam hij er overigens gewoon bij

Al met al zoals eerder aangegeven ben blij dat ik het voor paar tientjes heb uitbesteed en mezelf een hoop frustratie heb bespaard.

Ik ben voor 6000k gegaan omdat ik voor wit licht met een tintje blauw wou gaan. Zo werd 6000k ook geadverteerd. In de praktijk neigen de lampen toch meer naar blauw dan wit. Maar ik denk dat dat per merk verschilt. Want de monteur die dacht ook dat het 8000k was.

Foto's volgen nog. Ben aan het wachten op de led stadslichten want die combi van xenon met gele stadslichtjes gaat geen schoonheidsprijs winnen.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Welke F2 heb je? Ik heb een FL Greenline Combi en eind vorig jaar Xenon erin laten hangen. De lichtopbrengst is duizend keer beter en door de projectorglazen lichtbeeld prima. Heb nog geen seinende tegenliggers gezien, naar mijn mening zijn de lampen nog ok maar laat ze toch stellen door de dealer als 't beestje weer voor de APK moet over een maandje. Wel zo'n fijn idee.

Ik heb ook de greenline combi. Zag je foto op je profiel staan zag er goed uit. Vroeg me alleen af hoe je het voor mekaar heb gekregen drl icm stadslichten werkend te krijgen ?

De stadslichten zien er op je foto ook megafel uit waar heb je die vandaan ?
 

greenlinediesel

Senior Member
Setje xenon zit er inmiddels in. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet kan spreken van een zeer sterke toename van lichtopbrengst. Maar goed overal waar ik meestal rij is goed verlicht dus dan zie je het ook nauwlijks.

Ik heb het uiteindelijk toch maar uitbesteed. En daar ben ik achteraf alleen maar blij mee. Wan de beste man was 45 min bezig en heeft jarenlang ervaring.

Hij heeft de koplampen niet gedemonteerd.

3 pijnpunten..

Zoals innocenti aangaf het plaatsen van de lamp in de behuizing. Dat deed de beste man gewoon op gevoel maar ach wat wil je ook met zoveel ervaring. Ik doe het em niet na iig.

Verder indd het verhaal van het klemmetje. Hij heeft die van de originele halogeen gebruikt. Klemmetje niet aangepast, maar wel stukje rubber die erin komt van de xenonlamp met een slijptol lichtjes opgeschuurd om het toch passend te maken.

Last but not least ruimte maken bij de rechterkoplamp door de brandstofpomp los te maken. Want als die vast blijft zitten kom je er niet bij. Links bij de accu kwam hij er overigens gewoon bij

Al met al zoals eerder aangegeven ben blij dat ik het voor paar tientjes heb uitbesteed en mezelf een hoop frustratie heb bespaard.

Ik ben voor 6000k gegaan omdat ik voor wit licht met een tintje blauw wou gaan. Zo werd 6000k ook geadverteerd. In de praktijk neigen de lampen toch meer naar blauw dan wit. Maar ik denk dat dat per merk verschilt. Want de monteur die dacht ook dat het 8000k was.

Foto's volgen nog. Ben aan het wachten op de led stadslichten want die combi van xenon met gele stadslichtjes gaat geen schoonheidsprijs winnen.
45 is best lang :-O bij mij zat het er binnen 20 min allemaal in (xenon, stads, drl en mist). Hm misschien de ballasten niet helemaal lekker? Ik heb er ook 6000K in (35watt) en ik 'overschijn' eigenlijk alles. (Behalve de hele dikke bakken met OEM Xenon, daar is de kwaliteit toch echt een tikkie beter van)
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb ook de greenline combi. Zag je foto op je profiel staan zag er goed uit. Vroeg me alleen af hoe je het voor mekaar heb gekregen drl icm stadslichten werkend te krijgen ?

De stadslichten zien er op je foto ook megafel uit waar heb je die vandaan ?
Alles is erin gebouwd door TopXenon in Amersfoort. Geschikte gozer, goede service en snelle instalatie. T zijn 'high-power' LEDs, meer kan ik er helaas niet over zeggen. DRLs ook lekker fel!

Heb je VCDS/VCP? Zo ja, even goed zoeken bij Central Electrics > Adaptation > Parking lghts terminal 15 op 1 zetten en voilla je stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting schakelt in met DRL.
 

Mr_Margucci

Actief lid
45 is best lang :-O bij mij zat het er binnen 20 min allemaal in (xenon, stads, drl en mist). Hm misschien de ballasten niet helemaal lekker? Ik heb er ook 6000K in (35watt) en ik 'overschijn' eigenlijk alles. (Behalve de hele dikke bakken met OEM Xenon, daar is de kwaliteit toch echt een tikkie beter van)

Aan de ballasten ligt het niet denk ik. Want eentje sneuvelde al na 1 dag nadat ik de auto startte toen de lampen nog aan stonden. Dus heeft die monteur er tijdelijk een reserve ballast in gezet en lichtopbrengst zelfde. Dus denk dat het gewoon gevolg is van te hoge verwachtingen. Maar goed al met al oogt het strakker en is het wel een upgrade. Behalve dan nu telkens te moeten opletten dat de lampen uit staan alvorens je start.
 
zou ik een link mogen krijgen waar jullie de exenon lampen met canbus hebben besteld?....heb ook een fabia 2 greenline combi bj 2012 maar lichtopbrengst vind ik echt matig vergelegen mijn mijn vorige franse auto.

ik zal het dan ook laten doen..ben zelf geen handige.hahah
 

greenlinediesel

Senior Member
Aan de ballasten ligt het niet denk ik. Want eentje sneuvelde al na 1 dag nadat ik de auto startte toen de lampen nog aan stonden. Dus heeft die monteur er tijdelijk een reserve ballast in gezet en lichtopbrengst zelfde. Dus denk dat het gewoon gevolg is van te hoge verwachtingen. Maar goed al met al oogt het strakker en is het wel een upgrade. Behalve dan nu telkens te moeten opletten dat de lampen uit staan alvorens je start.

AliExpress is je grote vriend! Daar een auto lichtschakelaar besteld, deze detecteert starten en schakelt de lichten automatisch uit tijdens starten (ivm de piekspanning).
 
Bovenaan Onderaan