Vraagje over alarm

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb mijn auto gekocht met op de optielijst alarm klasse 1, startonderbreker. Dat staat ook op mijn verzekeringspolis. Nu is er iemand met een uit Duitsland geimporteerde Polo GTI waar geen alarm op zit.
De mijne is ook uit Duitsland geimporteerd door de dealer. Iemand beweert nu dat je in het Car menu onder openen en sluiten moet kunnen zien of er een alarm is. Bij mij staat daar echter niets. Klopt dat verhaal?
 

brepus13

Forumguru
Klasse 1 alarm ( die start onderbreker) zit er volgens mij altijd op. Het is meer iets van de laatste jaren dat het benoemd wordt in advertenties “alarm klasse 1” is in mijn optiek meer marketing/misleiding :-)

een klasse 3 systeem is een optie. Je kunt simpel testen of er een alarm op zit door hem met je raam open op slot te doen. Even de deur met de hand openen en als hij gaat loeien is dat je alarm systeem. Doet hij niks dan zal je het niet hebben. Voor de verzekering heb je normaal gesproken (voor duurdere auto’s ) een certificaat nodig En moet je systeem dus ook jaarlijks gekeurd worden.

ik heb zelf een geïmporteerde bmw gehad waar ook geen klasse 3 systeem in zat terwijl alle Nederlandse high executive uitvoeringen het standaard hadden. De Duitsers doen het soms net anders.
 

brepus13

Forumguru
Overigens is voor een gti een beetje alarm geen overbodige luxe. Zijn toch auto’s met een hoger risico.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb wel het kenteken in alle ramen gegraveerd, met bijbehorend stickertje ter attendering. Voor wat het waard is
 

EdK

Forumguru
Maar waar ik woon zal het wel loslopen
Maar wat zegt je verzekering ?
Staat er nergens in de kleine letters dat je polo een klasse 3 alarm nodig heeft ?
Had vloegel met motorfietsen ook, werd me niet verteld maar ergens in de polis stond het wel !
En indien niet ingebouwd dan niet uitbetalen bij diefstal...

Dus zet de leesbril maar op, pak de loep erbij en pluis de kleine letters maar eens uit !
 

leon-cupra

Forumguru
Overigens is voor een gti een beetje alarm geen overbodige luxe. Zijn toch auto’s met een hoger risico.
Beste alarm is een goede full risk verzekering. Ongeacht het alarm, als ze hem willen, zullen ze hem wel op 1 of andere manier ophalen. Gps-tracking, jammer ertussen. Bearlock, wordt hij op de trailer gezet. gewoon alarm, geen enkele omstander die daar nog naar om kijkt... en als je er dan hebt die de sleutels aan je bed komen “vragen” .... :nono:
Uiteraard met een goed alarm schrik je wel de amateurs wel af.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is startblokkering al zo'n 30 jaar eis van de verzekeringswereld in Nederland, en als ik me niet vergis is het tegenwoordig ook gewoon een eis om een Europese typegoedkeuring voor een auto te krijgen. Een auto aanprijzen omdat ie startblokkering heeft, is voor mij dus net zoiets als adverteren dat een auto 4 wielen heeft en daarom stabiel is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 3-wielige Reliant die je vroeger nog wel eens zag.
Top-Gear-Reliant-Robin-rolling-2.jpg


Overigens heb ik het vroeger met mijn Golf 1 ook wel gepresteerd om op 2 wielen door de bocht te gaan bij het politieburo in Heemstede. Volgens anderen ging ik ook standaard op 3 wielen door de bocht met die Golf, waarbij óf het voorwiel óf het achterwiel iets loskwam van het wegdek.

Edit: ik was iets te enthousiast, startblokkering voor auto's in Europa is niet 30 jaar verplicht, maar 22 jaar, dus sinds 1998, zie dit linkje. Als ik het goed heb had in mijn eerste echt nieuwe auto wel een startblokkering, en dat was in een Seat Ibiza uit 1991.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens mij heb ik de discussie over de startblokkering al in 1999 met mijn verzekeringsmaatschappij gevoerd. Die wilde mijn Peugeot 206 GTI alleen verzekeren met een klasse 1 alarm - dat bleek de standaard aanwezige startblokkering te zijn....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Verzekering heeft verder geen eisen gesteld. Als ze hem willen nemen ze hem idd toch. Stiekem denk ik dat de met kenteken gegraveerde ramen misschien nog wel het meeste effect hebben, if any. Daar zullen ze dan toch iets aan moeten doen, hetgeen ze er misschien van weerhoudt en op zoek doet gaan naar een makkelijker prooi.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor de meeste verzekeringen vragen ze geen bijkomende alarmen wanneer de waarde minder is dan 50.000euro.
Ik ga vandaag een offerte aanvragen voor een wagen met een nieuwwaarde van +- 55.000euro (factuurwaarde is wel +- 20.000euro minder, jonge okkazie), zal er eens op letten of ze bijkomende voorwaarden stellen naar alarm toe.
 

eriktv

Forumguru
Bij de Unive moet je een klasse 3 alarm hebben als de calogus prijs meer als €50.000 is.
Ik moest dat ook op de S2, heb klasse 3 in laten bouwen. Na een aantal jaren verviel certificaat en moest hij herkeurd worden, dat was een heel gedoe. Lang verhaal kort: Skoda en VW hadden géén idee wat ik nodig had, uiteindelijk bij Audi geweest. Bleek mijn hellingshoekdetectie (tegen wegslepen/wielen jatten) kapot, dus praktisch functioneerde het slechts als klasse 2. Na lange discussie met verzekeraar dat dagwaarde intussen <€15.000 lag bleek dat na een x aantal jaren klasse 3 tóch niet meer hoefde :facepalm:. En omdat dit een “wijziging op de polis” was moest ik daar kosten voor betalen en werd de premie geactualiseerd naar een hogere waarde :mad:. Het is dat ik bij deze verzekeraar zo’n hoge korting heb, maar anders...

Moraal voor wie dit leest: opletten dus in de kleine letters diep weggestopt of deze verplichting niet na een aantal jaren vervalt.
 

Okki

Donateur
...bij de verzekering van mijn motor staat ook ergens vermeld dat de motor "aard en nagelvast" met een goedgekeurd ART4 slot moet zijn afgesloten......

..dus parkeer ik hem "los" maar wel op slot bij de zaak......en hij wordt gejat, dan heb ik pech.
 

MarcoO2

Forumguru
Stiekem denk ik dat de met kenteken gegraveerde ramen misschien nog wel het meeste effect hebben, if any. Daar zullen ze dan toch iets aan moeten doen, hetgeen ze er misschien van weerhoudt en op zoek doet gaan naar een makkelijker prooi.
Ben bang van niet. Dit soort auto's blijft vaak niet in NL (tenzij amateurs), maar vertrekken direct richting landen waar een kenteken in de ruit echt niemand boeit.
 
Bovenaan Onderaan