Vraagje over climate control

TheoStek

Forumguru
@TheoStek, er zit een erg vies luchtje aan jouw uitspraken vandaag, daar kan geen refresh middel tegenop :nono:
Juist , en dat vies luchtje breekt jouw uitspraak en bevalt je totaal niet... . maar mijn fundering is ondermijnd en kan niet tegen een vies luchtje, als je het er niet mee ééns bent moet je fibreze kopen, misschien krijg je dan zelf een andere geur op airco gebeuren.
Als je het dan beter weet? ben ik 1 en al een luisterend oor met een vies luchtje aan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind het jammer dat waar TheoStek de rest van de forumleden hier een hoop heeft bijgeleerd over airco's, de discussie nu ontaardt puur op de persoon. Ik hoop dat als bij alle deelnemers de temperatuur weer is gezakt, de discussie weer gewoon over zaken kan gaan. Overigens is mijn inschatting dat Joske een mailtje naar Vagtechniek heeft gestuurd, om te vragen wat nu hun exacte werkwijze is.
 

micky

Forumguru
Ik heb me een tijdje afzijdig gehouden, het werd mij een beetje teveel "wij van WC eend adviseren WC eend" en wat blijkt, na een goede dag wordt mij eea enorm duidelijk.
 

TheoStek

Forumguru
Zeg het rechtuit dirkkroneman, en zit niet rond de schijtpot te draaien, maar toevoegende aspecten heb je niet...alleen maar dergelijk soort uitspraakjes en vullen echter geen holle kies..

Nou, weet je wat...we zullen afwachten oke, iedereen tevreden...het gaat toch nergens meer over.
Hoef ik ook geen input meer te vermelden, want het draait nergens meer over..
Mijn antwoord, doe wat je niet laten kunt en doe zo als iedereen doet.

@Cordoba ik ben daar niet over begonnen dat de discussie is ontaard in een persoonlijke vete, maar alles kan en mag, maar hou het serieus, dat doe ik ook.
Nu blijkt dat het nergens meer over gaat en een schijt lijster (dirkkroneman) toch weer effe een steek onderwater moet geven, dat is de spirit van dergelijk soort mensen, maar het knooppunt missen ze toch.
 

Artbij

Senior Member
Nog nooit zoveel taalfouten in een post gezien als hierboven (taalfouten, geen spelfouten), volgens mij doet hij het erom.
 

TheoStek

Forumguru
ogja het licht eraan waar je je aan stoord, ov je haakt in op een bestaant topik, maar ook dad kan nied meer.
Weer een beidrage die nergenz op slaad.
Ojaa het waren taalfouten :lezen:vergipsing:banghead:
Voor mij is deze case closed en de rest ook... hier steek ik geen tijd meer in.:tongue:
 

CDK

Forumguru
@TheoStek, ik had en heb je nog steeds best hoog staan qua kennis van zaken, gebaseerd op alle waardevolle postst die ik van jou gelezen heb, maar de manier en toon hoe je gisteren communiceerde, stuitte o.a. mij nogal tegen de borst, vooral hoe je het op de man speelde met name tegen @Joske, die te goeder trouw extra info en kennis probeert te vergaren door een mail te sturen naar VAG Techniek om dit op te helderen, vandaar deze post.
 

dirkkroneman

Forumguru
Zeg het rechtuit dirkkroneman, en zit niet rond de schijtpot te draaien, maar toevoegende aspecten heb je niet..
Nou, als je dat rond de schijtpot draaien vindt heb je denk ik oogkappen op.
Nee klopt, ik heb op dit gebied niet genoeg verstand ervan om inhoudelijk op dit topic in te gaan. Ik zie wel dat het flink ongezellig begint te worden, omdat jij een post van Joske verkeerd interpreteerd. Dat staat mij niet aan, omdat het nergens op slaat.
Edit: daarnaast heb ik zeker geen zin om mij inhoudelijk te mengen, want er is iemand die het toch beter weet. Prima als iemand ergens verstand van heeft, maar het is hier een gemoedelijk forum waar gewoon normaal gediscussieerd wordt.
 

Tallguy

Forumguru
Kunnen de mensen hier aub weer ontopic gaan en niet meer elkaars hersens inslaan? Bij de eerstvolgende post die weer over het elkaar van alles en nog wat verwijten gaat, sluit ik het topic. We hebben het een poosje aangezien of jullie er zelf uit konden komen....blijkbaar niet.
Ontopic anders gaat het topic dicht.
 

Gieliovd

Forumguru
Weer wat geleerd. Er zit dus blijkbaar olie in het circuit zelf om alles te smeren. Ik dacht al, zal er alleen olie in de pomp zitten?

Mijn airco maakt een stuk minder herrie dan de eerste dagen, gelukkig maar. Straks ben ik twee weken weg en moet het wel heel blijven.

Valt me wel op dat ook deze nieuwe compressor goed hoorbaar is tijdens bedrijf.
 

Captain Hook

Forumguru
En het blijft een raadsel... :pieker:
Hoe zit het nou in elkaar?
  • -Doet de reguliere Skoda garage nou wel of niet op een correcte (wettelijk c.q. technisch) wijze airco onderhoud?
  • -En is het veelbesproken airco certificaat nou verplicht of niet? En kun je/moet je daar om vragen als er onderhoud aan je airco wordt uitgevoerd?
  • -Hoe herken je nou de juiste en correct handelende auto airco specialist?
  • -Is het simpel meten van de uitstroomtemperatuur nou voldoende indicatie voor een correct werkende airco c.q. vulgraad (denk het niet)?
  • -Is er überhaupt een Skoda garage die in het kader van de VerrassendSkoda-gratis-airco-check-actie eigenlijk ECHT de vulgraad van je airco systeem meet? Of het gaat het altijd op basis van de steek-de-temp-sensor-maar-in-het-luchtroostertje-methode?

Waarom is het toch zo moeilijk om gewoon antwoord te krijgen op dit soort vragen?
 

Cordoba

Forumguru
Weer wat geleerd. Er zit dus blijkbaar olie in het circuit zelf om alles te smeren. Ik dacht al, zal er alleen olie in de pomp zitten?

Mijn airco maakt een stuk minder herrie dan de eerste dagen, gelukkig maar. Straks ben ik twee weken weg en moet het wel heel blijven.

Valt me wel op dat ook deze nieuwe compressor goed hoorbaar is tijdens bedrijf.

Als het goed is, staat onder de motorkap aangegeven hoeveel koelmiddel er in het systeem hoort, én hoeveel olie er in het systeem moet. De hoeveelheden zijn typisch iets van 520 gram koude middel en 30 gr olie (orde van grootte om een idee te krijgen).
 

TheoStek

Forumguru
En het blijft een raadsel... :pieker:
Hoe zit het nou in elkaar?
  • -Doet de reguliere Skoda garage nou wel of niet op een correcte (wettelijk c.q. technisch) wijze airco onderhoud?
  • Dat hangt er vanaf, of de garage zich aan de wettelijke vast gestelde regels houd.
  • -En is het veelbesproken airco certificaat nou verplicht of niet? En kun je/moet je daar om vragen als er onderhoud aan je airco wordt uitgevoerd?
  • Het airco certificaat hoort bij het voertuig waaraan airco service heeft plaats
    gevonden en is wettelijk verplicht gesteld volgens de wetgeving (VROM).
  • -Hoe herken je nou de juiste en correct handelende auto airco specialist?
  • Die werkt volgens de werkzaamheden die verricht moeten worden.
  • -Is het simpel meten van de uitstroomtemperatuur nou voldoende indicatie voor een correct werkende airco c.q. vulgraad (denk het niet)?
  • Nee, hiervoor zal de nakoeling/oververhitting berekend moeten worden.
  • -Is er überhaupt een Skoda garage die in het kader van de VerrassendSkoda-gratis-airco-check-actie eigenlijk ECHT de vulgraad van je airco systeem meet? Of het gaat het altijd op basis van de steek-de-temp-sensor-maar-in-het-luchtroostertje-methode?
  • Waarom is het toch zo moeilijk om gewoon antwoord te krijgen op dit soort vragen?
Weer wat geleerd. Er zit dus blijkbaar olie in het circuit zelf om alles te smeren. Ik dacht al, zal er alleen olie in de pomp zitten?

Het totaal aantal ml olie wat is voorgeschreven, daarvan zit 50% in het carter van de compressor. De andere 50% zit verspreid door het gehele systeem, airco leidingen 5 %, verdamper 15%, condensor 20% en filter/droger 10%. De olie wordt getransporteerd door het koudemiddel, zorgt voor smering, afdichting van de O-ringen, koeling van de compressor.

Mijn airco maakt een stuk minder herrie dan de eerste dagen, gelukkig maar. Straks ben ik twee weken weg en moet het wel heel blijven.

Valt me wel op dat ook deze nieuwe compressor goed hoorbaar is tijdens bedrijf.

In principe mag de compressor geen hoorbaar geluid produceren en zeker niet de nieuwe generatie.

De verplichte werkzaamheden die nageleefd dienen te worden.

Zodra het systeem is gerecoverd, weet de persoon hoeveel koudemiddel is terug gewonnen.
In veel gevallen is dit minder dan de vulgraad van het systeem, bijvoorbeeld vulgraad is 500 gram, terug gewonnen 300 gram. Di is een verlies van 200 gram, dit kan door een emissie verlies zijn ofwel een lekkage.

De wet schrijft voor.

Indien het systeem drukloos is gemaakt, moet het systeem afgeperst worden met droge stikstof op een max afpersdruk van 10 bar. Afpersen zal aantonen of het systeem lekdicht is en leidingen/slangen niet vervormen/deformeren. De exploitant dient met een vloeistof alle leidingen/slangen/koppelingen en andere verbindingen te controleren op lekkage.
Wanneer de installatie lek dicht is, stikstof aflaten.
Hierna zal de installatie gevacumeerd moeten worden volgens de wettelijke voorschriften, beneden een absolutedruk van 2025 micron= 270 Pascal (Pa) = 2,7 millibar.
Als de druk lager is dan 2025 micron, kranen dicht,vacuumpomp uitzetten, volgens de regelgeving gaat nu de standtijd in van 30 minuten. De onderdruk moet gehandhaafd blijven en mag niet oplopen.

Hierna volgt de vul procedure, na het vullen moet de installatie met een elekronische lekdetektie meter gecontroleerd worden.
Installatie in bedrijf stellen en wederom een elekronische lekdetektie uitvoeren.

Dan dient begonnen te worden met temperatuur meting van de installatie en de berekening nakoeling/oververhitting of de installatie ook werkelijk juist functioneerd.

1. persdruk.
2. zuigdruk
3. verdampingstemperatuur
4. verdampingsdruk
5. Temperatuur persleiding
6. condensatietemperatuur
7. temperatuur zuigleiding
8. Condensatiedruk
9. Oververhitting
10 Temperatuur uitgang verdamper
11 Nakoeling
12 Omgevingstemperatuur.

Noteer deze gegevens en vul nadien het airco certificaat in.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb voor over 2 weekjes een afspraak staan bij de Skoda garage voor o.a. die airco check. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren...
(de airco werkt naar mijn idee echter prima)
 

Ron_2

Senior Member
Goh, na deze hele verhitte (ellenlange) discussie zal ik nog even een leuk steentje bijdragen wat het verhaal van Theo onderschrijft.
Ik kom net van de airco-specialist waar ik al jaren kom, had naar aanleiding van de hele discussie toch maar even een airco-check afgesproken, die biedt hij aan zijn vaste klanten gratis aan :-)
Hij checkt visueel, op koeltemperatuur, meet de druk in het systeem en het verschil in temperatuur in aan- en afvoerleiding.
Uitslag: koelt niet voldoende, vulgraad laag. Oorzaak: condensor lek op twee plaatsen. Duidelijk voor mij te controleren omdat ik er altijd bij mag blijven. De lekkages zitten in beide onderste hoeken waar de koelribben tegen de staande kanalen aanzitten, geen enkele schade van steenslag te zien.

Afspraak bij dealer over twee weken, hele dag werk want de halve neus schijnt er af te moeten.
Twee weken alleen Arko.

Conclusie:

  • ook een gratis airco-check kan serieus uitgevoerd worden.
  • ook bij een auto van 2 1/2 jaar en 35.000 km kan het stuk
  • de jaarlijks check heeft dus zin
  • het gevoel dat hij het prima doet zegt dus niets

Ik denk dat de kans levensgroot was dat ik in de vakantie panne had gekregen, aangezien deze pompen altijd meedraaien?

Dealer en lease-maatschappij zoeken het maar lekker samen uit, ik ben blij dat ik dit heb gedaan wat voor deze hele discussie eigenlijk nog helemaal niet bij me op was gekomen.
 

Pendragon

Donateur
Hoe mijn dealer de airco-check doet weet ik niet, ik zal het ze eens vragen. Wat ik de laatste keer wel heb laten doen is een reiniging omdat de airco rook naar zweetsokken. Ze gebruiken hiervoor dit middel:

http://www.forte-nwe.nl/NL/Over-Forte/Nieuws/Forte-aircoreiniger-Ctgb-goedgekeurd.html

Werkt goed, maar achteraf bleek dat ze daarna niet het interieurfilter vervangen hadden. Na het vervangen geen problemen meer gehad. Het goedje ruikt de eerste week wel erg en elke ochtend wanneer je in de auto stapt weet je weer dat het gedaan is. Op de factuur staat: Airco-geurbehandeling (inclusief airco-check). Dat laatste ga ik dus eens navragen.
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar had ik in mijn voorbeeld de verkeerde eenheid gebruikt voor de hoeveelheid olie: gram in plaats van ml.
Ik dacht dat de hoeveelheid olie ook aangegeven was, maar dat is blijkbaar een foutje van mij, zie plaatje hieronder van het plaatje onder de motorkap:
plaatjes onder motorkap-resized.jpg

Overigens @TheoStek olie wordt toch gelijk bij het koelmiddel toegevoegd, of vergis ik me. De voorgeschreven vacuumdruk is (voor een vacuumtechnicus) erg hoog, vandaar dat die druk zonder pompen een half uur later nog gelijk moet zijn. (bij hoog vacuum en ultra hoog vacuum komen er overal dampen vandaan, waardoor de druk zonder pompen wel behoorlijk oploopt)

Een andere vraag Theo: ik begrijp dat jij normaal systeem leeg pompt en de vloeistof in de ene cilinder opslaat en met verse vloeistof uit een andere cilinder vult (of heb ik dit fout begrepen?). Wat doe je dan met het teruggewonnen koelmiddel? Wordt dit koelmiddel later gereinigd en dan weer hergebruikt?
 
Bovenaan Onderaan