En het blijft een raadsel...
Hoe zit het nou in elkaar?
- -Doet de reguliere Skoda garage nou wel of niet op een correcte (wettelijk c.q. technisch) wijze airco onderhoud?
- Dat hangt er vanaf, of de garage zich aan de wettelijke vast gestelde regels houd.
- -En is het veelbesproken airco certificaat nou verplicht of niet? En kun je/moet je daar om vragen als er onderhoud aan je airco wordt uitgevoerd?
- Het airco certificaat hoort bij het voertuig waaraan airco service heeft plaats
gevonden en is wettelijk verplicht gesteld volgens de wetgeving (VROM).
- -Hoe herken je nou de juiste en correct handelende auto airco specialist?
- Die werkt volgens de werkzaamheden die verricht moeten worden.
- -Is het simpel meten van de uitstroomtemperatuur nou voldoende indicatie voor een correct werkende airco c.q. vulgraad (denk het niet)?
- Nee, hiervoor zal de nakoeling/oververhitting berekend moeten worden.
- -Is er überhaupt een Skoda garage die in het kader van de VerrassendSkoda-gratis-airco-check-actie eigenlijk ECHT de vulgraad van je airco systeem meet? Of het gaat het altijd op basis van de steek-de-temp-sensor-maar-in-het-luchtroostertje-methode?
- Waarom is het toch zo moeilijk om gewoon antwoord te krijgen op dit soort vragen?
Weer wat geleerd. Er zit dus blijkbaar olie in het circuit zelf om alles te smeren. Ik dacht al, zal er alleen olie in de pomp zitten?
Het totaal aantal ml olie wat is voorgeschreven, daarvan zit 50% in het carter van de compressor. De andere 50% zit verspreid door het gehele systeem, airco leidingen 5 %, verdamper 15%, condensor 20% en filter/droger 10%. De olie wordt getransporteerd door het koudemiddel, zorgt voor smering, afdichting van de O-ringen, koeling van de compressor.
Mijn airco maakt een stuk minder herrie dan de eerste dagen, gelukkig maar. Straks ben ik twee weken weg en moet het wel heel blijven.
Valt me wel op dat ook deze nieuwe compressor goed hoorbaar is tijdens bedrijf.
In principe mag de compressor geen hoorbaar geluid produceren en zeker niet de nieuwe generatie.
De verplichte werkzaamheden die nageleefd dienen te worden.
Zodra het systeem is gerecoverd, weet de persoon hoeveel koudemiddel is terug gewonnen.
In veel gevallen is dit minder dan de vulgraad van het systeem, bijvoorbeeld vulgraad is 500 gram, terug gewonnen 300 gram. Di is een verlies van 200 gram, dit kan door een emissie verlies zijn ofwel een lekkage.
De wet schrijft voor.
Indien het systeem drukloos is gemaakt, moet het systeem afgeperst worden met droge stikstof op een max afpersdruk van 10 bar. Afpersen zal aantonen of het systeem lekdicht is en leidingen/slangen niet vervormen/deformeren. De exploitant dient met een vloeistof alle leidingen/slangen/koppelingen en andere verbindingen te controleren op lekkage.
Wanneer de installatie lek dicht is, stikstof aflaten.
Hierna zal de installatie gevacumeerd moeten worden volgens de wettelijke voorschriften, beneden een absolutedruk van 2025 micron= 270 Pascal (Pa) = 2,7 millibar.
Als de druk lager is dan 2025 micron, kranen dicht,vacuumpomp uitzetten, volgens de regelgeving gaat nu de standtijd in van 30 minuten. De onderdruk moet gehandhaafd blijven en mag niet oplopen.
Hierna volgt de vul procedure, na het vullen moet de installatie met een elekronische lekdetektie meter gecontroleerd worden.
Installatie in bedrijf stellen en wederom een elekronische lekdetektie uitvoeren.
Dan dient begonnen te worden met temperatuur meting van de installatie en de berekening nakoeling/oververhitting of de installatie ook werkelijk juist functioneerd.
1. persdruk.
2. zuigdruk
3. verdampingstemperatuur
4. verdampingsdruk
5. Temperatuur persleiding
6. condensatietemperatuur
7. temperatuur zuigleiding
8. Condensatiedruk
9. Oververhitting
10 Temperatuur uitgang verdamper
11 Nakoeling
12 Omgevingstemperatuur.
Noteer deze gegevens en vul nadien het airco certificaat in.