Vraagje over opties Oc GL BL

intruder1400

Actief lid
Ik kan nergens vinden of de Skoda Octavia Greenline Businessline wel of geen start-stop-systeem heeft. Wie kan me dit vertellen?
 

peterbaarlo

Senior Member
wel, er is zelfs een knop aanwezig om deze uit te schakelen tijden een rit.

na afzetten contact en opnieuw inschakelen staat start stop weer aan.
 

henriz

Forumguru
De Greenline is niet verkrijgbaar met DSG automaat. Je moet als rijder de stop zelf activeren door de pook in z'n vrij te zetten en de koppeling op te laten komen. Wanneer je dit niet doet en dus de koppeling ingetrapt houdt zal de motor niet stoppen.
Het is aan jou of je dit positief of negatief vind. ;)
Ik merk zelf dat ik het wennen vind en dus weinig gebruik maak van start-stop.
 

serum

Forumguru
bij mijn huidige auto; Als ik als eerste bij het stoplicht staat, gebruik ik hem niet. Sta ik 2e of verder weg, is het prima te gebruiken. Niets irritants aan. (alleen die ene keer dat ik voor het stoplicht stond. Gordel even af om de jas uit te trekken. Bsssssssst daar wordt de servo-handrem aangetrokken. Moest hem weer gewoon starten, alsof ik instapte. Sleutel verwijderen, koppeling intrappen, sleutel doorduwen. Was een beetje een ongelukkige samenloop. Kan me voorstellen dat dit in een wasstraat ook nog wel voor problemen kan zorgen.
 

WillemJan

Forumguru
Hoi,
(...)
Ik merk zelf dat ik het wennen vind en dus weinig gebruik maak van start-stop.
De Kia Rio die ik nu heb (en ik hoop niet te lang meer) heeft dat ook. Ik gebruik het regelmatig. Niks irritant aan. Het is wel een handbak....
Bijkomend voordeel is wel dat ik weet hoe lang ik gemiddeld voor een verkeerslicht sta te wachten. Als het nog maar kort is, dan houd ik de koppeling gewoon ingetrapt en staat de versnelling in zijn 1.

For my few cents....
Willem-Jan
 

henriz

Forumguru
Zoals je ziet: degenen die last hebben van start-stop zijn de mensen met een DSG. Wanneer je een handbak hebt heb je zelf de keuze of je start-stop gebruikt of niet.
 

Antera

Donateur
Ik heb er ook al genoeg met een handbak uitgeschakelt het is maar net wat je zelf prettig vind.
 

CharlesTucker

Forumguru
Klopt helemaal, ik doe het zelf al bijna 100.000 km op de manier zoals "serum" hierboven beschrijft, en ben er blij mee. Wel vraag ik me af hoeveel het in uitstoot en brandstof scheelt, bij m'n normale woon/werk ritjes kom ik nadat de motor voldoende is opgewarmd nog 2 stoplichten tegen.

Ik heb wel het idee (maar niet de ervaring) dat het in combinatie met een automaat wel irritant kan zijn, en dat heb ik een medewerker bij de dealer ook wel eens horen zeggen.
 

MartijnW

Actief lid
bij mijn huidige auto; Als ik als eerste bij het stoplicht staat, gebruik ik hem niet. Sta ik 2e of verder weg, is het prima te gebruiken. Niets irritants aan.

Hier hetzelfde, niet gebruiken als ik vooraan sta, wel als ik iets verder naar achter sta. Dit vanwege de responstijd van het systeem.
 

intruder1400

Actief lid
Je moet als rijder de stop zelf activeren door de pook in z'n vrij te zetten en de koppeling op te laten komen. Wanneer je dit niet doet en dus de koppeling ingetrapt houdt zal de motor niet stoppen.
Sta ik net na 30 km snelweg voor een brug met sluis (duurt altijd erg lang). Ik dacht, nou is het wel handig dat start/stop. Ik de auto in zijn vrij, koppeling oplaten komen..... Motor blijft gewoon lopen.

Eerder heb ik het wel eens gebruikt, toen werkte het prima. Temp stond op 20 graden, airco op auto, dus geen gekke energieverbruikers.

Weet iemand wat redenen zijn waarom start-stop het niet zal doen?
 

peterbaarlo

Senior Member
Sta ik net na 30 km snelweg voor een brug met sluis (duurt altijd erg lang). Ik dacht, nou is het wel handig dat start/stop. Ik de auto in zijn vrij, koppeling oplaten komen..... Motor blijft gewoon lopen.

Eerder heb ik het wel eens gebruikt, toen werkte het prima. Temp stond op 20 graden, airco op auto, dus geen gekke energieverbruikers.

Weet iemand wat redenen zijn waarom start-stop het niet zal doen?

grote kans dat het roetfilter op dat moment aan het regenereren is geweest. dan werkt start stop niet.


in onderstaand draadje wordt eea uitgelegd
http://www.skodaforum.nl/forum/i/nakoelen-motor.19742/page-4#post-369838
 

intruder1400

Actief lid
Dat had ik eerder al eens gelezen. Aanleiding was het blijven draaien van de ventilator? nadat ik de auto uitzette.
Brand er niet een lampje als het roetfilter geregenereerd wordt?
 

CDK

Forumguru
Nee er brand dan geen lampje, als dat wel brand, mag je de dealer met een bezoek gaan vereren...
 

intruder1400

Actief lid
Wanneer dat lampje brand, zo werd mij verteld bij oplevering, vooral auto niet uitzetten en in hoge toeren doorrijden, door je dat niet, dan heb je kans op schade.
Hierover hing een briefje aan de sleutelbos.
Is dit dan weer wat anders?
 

jongerik

Actief lid
@intrudere1400. Zal hetzelfde zijn. Bij Honda Civic diesel kreeg je eerst roetfilter melding zonder uitroepteken.
Dan is het, volgens de handleiding, de bedoeling dat je langere tijd, 10 a 15 min, boven de 50km/h blijft rijden en kan de auto zelf het filter alsnog schoonbranden. Komt er een uitroepteken bij dan is de auto niet meer zelf instaat om het op te lossen en kun je naar de dealer. Turbo en CC werden dan ook uitgeschakeld, heel irritant. Dit laatste verschillende keren meegemaakt. Pas de 2e dealer gaf aan dat je niet alleen boven de 50 km/h moest rijden, maar ook hoog in de toeren om de uitlaatgas temp voldoende te laten zijn, dit laatste stond dus niet in de handleiding.
 
Bovenaan Onderaan