Hallo Skodaforum lezers ik heb vanmiddag bericht ontvangen van mijn dealer ( Swarttouw uit Barendrecht ) over de nieuwe
wet die van kracht wordt in 2006. Zeer positief voor een ieder die xenon verlichting in zijn auto heeft. Zie bericht onder :
Oudere auto’s die achteraf zijn voorzien van xenonlampen hoeven per 1 januari 2006 tóch niet aan dezelfde eisen te voldoen als auto’s die hier van fabriekswege mee zijn uitgerust. In juli van dit jaar kondigde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een dergelijke regeling aan, maar na overleg met BOVAG en RAI wordt de regelgeving toch nog wat anders.
Het ging met name om een automatische niveauregeling van de koplampen en koplampsproeiers. Die zouden aanvankelijk voor de jaarwisseling moeten zijn aangebracht op alle auto’s waar achteraf xenonverlichting op was aangebracht en waarbij de lichtsterkte meer dan 2000 lumen is. Toen dit werd aangekondigd heeft BOVAG alle zeilen bijgezet om de onuitvoerbare eisen voor het bestaande wagenpark te voorkomen. “Dit zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen ”, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. “Ook was voor ons onduidelijk hoe je zou moeten vaststellen of dimlichten nu wel of niet een lichtsterkte hebben van meer of minder dan 2000 lumen. Om niet alleen ons zelf maar ook de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat nader kennis te laten maken met xenonverlichting en de vervelende effecten die kunnen ontstaan met retrofit hebben we recent het laboratorium van Philips in Aken bezocht. Daar hebben deskundigen ons een en ander gedemonstreerd en toegelicht.”
Wel van toepassing op alle nieuw te leveren auto’s.
Naast alle voertuigen die van fabriekswege met xenonverlichting zijn uitgerust, moeten alle nieuwe voertuigen die voor het eerst in 2006 op de weg komen en die via retrofit van gasontladingslampen (xenon) zijn voorzien, voldoen aan eisen die het ministerie eerder dit jaar publiceerde. Dus koplampsproeiers en een automatische niveauregeling van de koplampen. “De exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar het is duidelijk dat deze accessoires maar beter niet langer als retrofit op nieuwe auto’s aangebracht kunnen worden”, besluit Hamel.