Het nieuwsbericht wat is geplaatst op de website van het ministerie van VenW wat nogmaals luidt als volgt:
-------
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.
De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.
-------
Zoals het artikel al aangeeft, gaat het hier om de eisen om in aanmerking te komen voor een Europese typegoedkeuring. De verwachting is dat dit voor Nederland wordt overgenomen als richtlijn, met eventuele vooralsnog op dit moment onbekende aanpassingen zoals extra normen of mogelijke uitzonderingen.
Dus veel wijzer zijn we niet...