Vraagje over XENON...

higgy

Forumguru
Scherpere eisen aan ingebouwde xenon-lampen

door onze redacte

DEN HAAG - Auto's met achteraf ingebouwde xenon-verlichting moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens die af-fabriek met deze verlichting zijn uitgerust. De maatregelen zijn nodig om verblinding van andere bestuurders op de weg te voorkomen.

Xenonlampen werken door middel van gasontlading en geven veel sterker licht dan bijvoorbeeld halogeenlampen. Om verblinding te vermijden moeten de 'nieuwe' auto's met deze lampen bijvoorbeeld voorzien zijn van een automatische niveauregeling en koplampsproeiers. Echter, op auto's waar xenon-verlichting later wordt ingebouwd hoeven de voorzieningen niet aanwezig te zijn.

Het ministerie van Verkeer vindt het "logisch" dat deze veiligheidseisen voor alle auto's met xenon gelden. Zij krijgen tot 1 januari 2006 de tijd hun auto's aan te passen.

sunnyboy

Senior Member
Xenon achteraf inbouwen is weer een hot-item. En de meningen zullen zeer verschillen met alle daarbij aangevoerde argumenten. Terecht dat achteraf Xenon aangepast moet worden!
Heb ik zelf al eerder in het forum aangegeven dat door vervuiling van de koplampglazen verstrooiing van het lciht optreedt wat verblindend KAN zijn.
Ook automatische lichthoogteregeling is een must om andere weggebruikers niet te verblinden bij wisselende bagage.
Wie weet plaatst er iemand een polletje.

higgy

Forumguru
Ik vind het op zich wel een goede ontwikkeling. Als ik zeg dat ik Xenon heb, reageren mensen altijd zo van "o, dat zijn die irritante blauwe lampen". Ten eerste zijn ze wit, en ten tweede verblinden die van mij door de hoogtecorrectie echt niet. Het zijn wellicht (!) de achteraf ingebouwde sets of helemaal niet de Xenon-lampen maar die Sjonnies met die 8000 K (Kelvin) H1 of H4-lampjes van 100 watt.

rickske

Actief lid
De beunhazen zullen wel snel uit de mand vallen.Maar die gasten denken dat ze slim zijn en als ze naar de keuring rijden halen ze gewoon hun lampjes eruit en steken eventjes de orginele er terug in,hopelijk gaat de politie hierop streng controleren zodat de Jhony's toch beboet worden. /forum/images/graemlins/grin.gif

nomad

Senior Member
Dan wil ik wel zien wat er gebeurt als er een gewoon lampje aan een xenoninstallatie wordt gehangen. Volgens mij is dat boem en klaar.

Afgezien van het feit dat het niet zal passen, overleven de gewone gloeilampjes die ontsteekspanning echt niet nee... /forum/images/graemlins/tongue.gif

rickske

Actief lid
Tja dan zal je het beste alles orgineel houden dan zullen er nergens problemen zijn.

DAT IS EIGENLIJK WAT IK MET MIJN POST WIL ZEGGEN.

higgy

Forumguru
Off-topic: ik HEB ooit een lego-motortje op 220 v.,laten lopen /forum/images/graemlins/cool.gif. Een halve seconde. Toen deed 'ie BOEM.
(Tja, je experimenteert wat af als kid he?) /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik ben iedere dag nog blij dat ik voor af-fabriek Xenon heb gekozen en dat is met die projectielenzen toch echt het mooiste...

Trouwens, voor de mensen die zelf lampen willen vervangen: Juist bij de O2 is het een genot om zelf lampjes te vervangen, want met twee simpele bewegingen haal je namelijk de complete koplampunit eruit. Da's wel wat anders dan bij een Golf IV bijvoorbeeld.

Trek de motorkap open en schroef de kunstof schroef bovenop de koplamp er af en trek aan de handle rechts van de linker en links bij de rechter koplamp en voila, als een lade schuift de hele koplamp naar voren. ff de stekkers lostrekken en je hebt de koplamp in je handen. Een mooier systeem als dit ben ik nog nooit eerder tegengekomen! /forum/images/graemlins/smile.gif

VEEJAY

Forumguru
Bericht van de dealer n.a.v. het nieuws:

Geachte heer xxxxx,

De berichten in de media berusten alle op een uitspraak van de minister. Hoe, wat en wanneer en voor wie de zg. maatregel zal gelden is nog niet bekend. Wij weten evenveel als u. Als de wet inderdaad veranderd wordt is de enige mogelijkheid, de auto weer voorzien van halogeen lampen. Zover is het echter nog lang niet.

Wij hopen u heirmee voorlopig voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

octofreak

Actief lid
Me so happy met af-fabriek Xenon, maar oh oh, de consument zal weer eens niet de dupe worden.
Laten ze die regel maar lekker laten ingaan voor auto's die op dat moment besteld gaan worden......

sunnyboy

Senior Member
Wist ik toch al...en jij natuurlijk ook blij dat je standaard xenon genomen heb toch?
Ik gaf de voorkeur aan Xenon boven Maxidot en klein leerpakket. Heb er geen spijt van, hoewel een leren stuurtje wel lekker plakt denk ik.
En maxidot zou handig geweest zijn, hoef ik niet op m'n handheld gps uit de oertijd te kijken voor m'n werkelijke topsnelheid.(en dan niet heuvel-af he, heb ik nog niet geprobeerd)
Je kan ook niet alles hebben tenslotte. /forum/images/graemlins/wink.gif

VEEJAY

Forumguru
"en jij natuurlijk ook blij dat je standaard xenon genomen heb toch?"

Dat heb ik nooit gezegd ... /forum/images/graemlins/mad.gif

VEEJAY

Forumguru
Als die Xenon eraf moet biedt ik mij auto aan collega's aan, dan neem ik er eentje met af fabriek Xenon. Misschien gelijk een 170PK TDI :-)

sunnyboy

Senior Member
Oh joh, ik zag inderdaad wel Xenon staan bij je regeltje, maar wist niet dat deze aftermarket was. /forum/images/graemlins/blush.gif Spijtig. /forum/images/graemlins/frown.gif

sbm

Lid
Re: Vraagje over XENON... *DELETED*

Oorspronkelijk bericht verwijderd door sbm

Ik had hier een reactie staan op het eerdere bericht van Veejay n.a.v. de berichtgeving die hij had ontvangen van zijn dealer.

Ik was namelijk vanmiddag even naar mijn dealer geweest, Skodacenter Utrecht in De Meern, om nou eens uit te zoeken hoe het nou werkelijk zit. Daar werd mij verteld dat er op dit moment inderdaad nog geen oplossing is, maar dat er waarschijnlijk wel een oplossing zou komen voor de achteraf ingebouwde Xenonverlichting m.b.t. automatische hoogteverstelling. Zeker omdat de aftermarket markt nu voor een probleem is komen te staan en die zullen dus vast wel met een oplossing gaan komen.

Werd ik om 17.30 uur gebeld door het Skodacenter Utrecht. Bleek dus dat zij dat bericht aan Veejay hadden verstuurd en dat dit bericht ook inderdaad blijkt te kloppen. Het is dus NIET mogelijk om Xenon achteraf aan te laten passen.

Echter in tegenstelling tot de berichtgeving van dat e-mailbericht van het Skodacenter aan Veejay, bericht de nieuwspagina van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat echter dat de wetgeving er al door zou zijn en dus per direct van kracht.

Tot dusver mijn berichtgeving hierover.

Bovenaan Onderaan