Vraagje over XENON...

smg

Lid
Als goede 'after-market'-handelaar zie je hier natuurlijk vooral een kans in: in plaats van alleen maar de lampjes, kun je nu ook een automatische hoogteregelaar verkopen. Hoe meet zo'n regelaar de stand van de auto? Zo'n sensor zal toch niet vreselijk duur zijn.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als goede 'after-market'-handelaar zie je hier natuurlijk vooral een kans in: in plaats van alleen maar de lampjes, kun je nu ook een automatische hoogteregelaar verkopen. Hoe meet zo'n regelaar de stand van de auto? Zo'n sensor zal toch niet vreselijk duur zijn.

[/ QUOTE ]

Gaat dat niet met een soort waterpas /forum/images/graemlins/grin.gif die er voor zorgt dat de verlichting atijd horizontaal of beter gezegt verticaal voor zich uit schijnt?

octofreak

Actief lid
Het gaat lijkt me volgens een gyroscoop systeem. Het niveau wordt gemeten t.o.v. van de horizontale lijn van de auto. Dus bergop of zwaar beladen, kan dus worden onderscheiden.

VEEJAY

Forumguru
Re: Vraagje over XENON... *DELETED*

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Oorspronkelijk bericht verwijderd door sbm

Ik had hier een reactie staan op het eerdere bericht van Veejay n.a.v. de berichtgeving die hij had ontvangen van zijn dealer.

Ik was namelijk vanmiddag even naar mijn dealer geweest, Skodacenter Utrecht in De Meern, om nou eens uit te zoeken hoe het nou werkelijk zit. Daar werd mij verteld dat er op dit moment inderdaad nog geen oplossing is, maar dat er waarschijnlijk wel een oplossing zou komen voor de achteraf ingebouwde Xenonverlichting m.b.t. automatische hoogteverstelling. Zeker omdat de aftermarket markt nu voor een probleem is komen te staan en die zullen dus vast wel met een oplossing gaan komen.

Werd ik om 17.30 uur gebeld door het Skodacenter Utrecht. Bleek dus dat zij dat bericht aan Veejay hadden verstuurd en dat dit bericht ook inderdaad blijkt te kloppen. Het is dus NIET mogelijk om Xenon achteraf aan te laten passen.

Echter in tegenstelling tot de berichtgeving van dat e-mailbericht van het Skodacenter aan Veejay, bericht de nieuwspagina van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat echter dat de wetgeving er al door zou zijn en dus per direct van kracht.

Tot dusver mijn berichtgeving hierover.

[/ QUOTE ]

Ja je hebt helemaal gelijk, de overgangsperiode is nu al ingegaan. Is het mogelijk zo'n sproei installatie in te bouwen?

Ik baal echt als een stekker /forum/images/graemlins/mad.gif

higgy

Forumguru

Zo'n sproeiinstallatie zal het probleem niet zijn.
Die hoogteregelaar veel meer.

VEEJAY

Forumguru

Ik heb een groot aantal emails richting verschillende dealers gestuurd.

Hopelijk zit er een creatieve tussen die iets voor mij en andere kan betekenen.

Die hoogteregeling vind ik minder belangrijk omdat de auto toch pas na 3 jaar gekeurd moet worden, en de vraag is of en hoe ze overigens gaan testen tijdens de keuring.

Als je aangehouden wordt lijkt het mij lastig om de niveauregeling te controleren.

graag uwer reacties.

sbm

Lid

Aangezien mijn auto nog in bestelling staat en productie pas over een aantal weken plaatsvindt, heeft mijn dealer de bestelling nog kunnen wijzigen naar Xenon af fabriek. Dan maar voor het zekere boven het onzekere.

Ik heb zojuist een telefoontje gepleegd met het informatienummer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ondanks dat mijn auto nu wordt voorzien van Xenon af fabriek, wil ik nu toch wel eens weten wat nu de officiële status is van dit wetsvoorstel. Nou, zelfs bij het ministerie weten ze het niet. Maar er werd wel gesteld dat de wijze waarop het bericht op de nieuwspagina is geformuleerd zou aanduiden dat dit al de kamer met een goedkeuring heeft gepasseerd. Ik krijg binnen 3 werkdagen via de e-mail een uitsluitsel. Zodra ik meer weet, weten jullie het ook.

Nog even @ Veejay: wat ik ervan begrepen heb, beschikt jouw type Xenon verlichting niet over spiegels bij de lamp. Deze zijn echter wel benodigd voor de automatische niveauregeling en het is niet mogelijk om dit achteraf aan te laten passen.

Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat de aftermarket markt straks met volledig automatische Xenon verlichting komt, maar dat je dan ook volledig nieuwe koplamp units moet nemen. Oftewel je betaalt gewoon weer voor het volledige pakket. Dit laatste, even voor de duidelijkheid, is mijn eigen veronderstelling en is niet afkomstig van een dealer.

octofreak

Actief lid

Wat SBM zegt, klopt mijn inziens ook. De spiegels zorgen voor de hoogteregeling, aangestuurd door mijn zgn. gyroscoop gedachte.

VEEJAY

Forumguru

Okay SBM, goedkoop blijkt toch weer duurkoop.

In hoeverre kan oom agent bij staandehouding de automatische regeling controleren? Wie weet dat?

higgy

Forumguru

Wellicht gewoon optisch: zijn het die priemende oogjes dan af-fabriek Xenon?

sbm

Lid

In jouw geval zit er waarschijnlijk een knop in je auto waarmee je handmatig de hoogteverstelling van de koplampen kunt regelen. Volgens mij heeft de af fabriek variant dit niet. Maar dit is slechts even een veronderstelling.

VEEJAY

Forumguru

@sbm, dat klopt, maar dat weet meneer agent toch niet. Doen ze bij APK keuringen ook automatisch hoogteverstelling controleren?

octofreak

Actief lid

Bij de APK wordt bij mijn weten inderdaad de verlichting en ook de stand van de verlichting gecontroleerd. Dat geldt ook voor conventionele lampen.

smg

Lid
De werking van autom. hoogteregeling is (begrijp ik van een ander forum) dat er een soort wip vastzit aan het chassis en de voor- en achteras. Door te meten hoever de voor- en de achteras is ingedrukt, kan het systeem bepalen hoe de koplamp moet worden gericht.
Overigens kan ik met mijn after-market Xenon de hoogte handmatig verstellen, dus het verhaal dat ik ook mijn spiegels/reflectoren zou moeten vervangen lijkt me niet waar.
Ik wacht het bericht van het ministerie wel af...

sunnyboy

Senior Member
Het ministerie moet daar een richtlijn inrichtingseisen voor maken.(RVV)
Zodra ik eerder hierover informatie heb dan een ander forumlid horen jullie dat van mij.

VEEJAY

Forumguru
"Overigens kan ik met mijn after-market Xenon de hoogte handmatig verstellen, dus het verhaal dat ik ook mijn spiegels/reflectoren zou moeten vervangen lijkt me niet waar."

Geldt ook voor mij.

Morgen bel ik met de leasemaatschappij of zij al in oplossingen denken of hoe het met de maandelijkse leasebedrag zit als er een optie afgaat.

octofreak

Actief lid
Heren, het handmatig vertellen is nou juist wel het probleem lijkt me. Omdat Xenon enorm kan verblinden én met een manuele instelling niet gegarandeerd kan worden dat medeweggebruikers niet worden verblind. Simpelweg omdat je er geen erg in hebt en twee niet continu aan de knop zit te draaien.

Want elke auto met after market Xenon lijkt mij, heeft in ieder geval handmatige verstelling, tenzij ingebakken in een 2CV of opel kadett /forum/images/graemlins/grin.gif

higgy

Forumguru
Op Citroen's als de Xantia na...die hebben door hun veersysteem een automatische hoogtecorrectie. Denk dat die, indien voorzien van after-market Xenon, gaan ontsnappen aan de sancties.

Bovenaan Onderaan