Vragen aanschaf 03 ABL 1.2 TSI DSG

2015ABL

Forumguru
@Joske
Nee, dit was het. Ik heb hetzelfde bij een andere garage gezien met een demo yeti van 9 maanden oud. Ook al was het nieuwe (actie)model veel aantrekkelijker, ze konden gewoon de auto niet afwaarderen. Misschien omdat dan pijnlijk zichtbaar is hoeveel ze in korte tijd moeten afschrijven?

Zat uiteindelijk 1.200 euro verschil tussen een nieuwe yeti en de demo met 15.000km. Te weinig om aantrekkelijk te zijn dus. Maar ook onverkoopbaar dus.
 

2015ABL

Forumguru
@Rene C: de ABL heeft nu dankzij het plus pakket half lederen stoelen, dit is de "Shine":

octavia-combi-design-interior-black-shine.jpg


Lijkt beter dan de standaard EBL stoelen?
 

Rene C

Forumguru
ehm. geen idee heb zelf de dynamic stoelen..:bloos:

hoor/lees echter veel klachten over de GL stoel. Lees echter ook negatieve berichten over standaard speakers. speakers van de Canton zijn echt wel goed, de sub is alleen geen sub zoals een aftermarket sub en gaat minder laag, maar is echt niet verkeerd.
 

Klaasje

Forumguru
Ik heb ook niet de standaard stoelen, maar de Dynamic stoelen. Ook al helemaal beschreven in een ander topic.
de ABL stoel vond ik bagger zitten, maar ook dat is voor iedereen weer anders.
Ik heb zelf de 1.4 DSG met zowat alle opties aangevinkt :-)
(zie handtekening)
 

Darkside

Forumguru
het word wel een groot verschil. Maar je zou zelf moeten kijken wat je precies wilt hebben en wat je dat waard is dan.
Zelf zou ik absoluut geen amundsen willen hebben. 5,8" vind ik klein. Resolutie vind ik laag, en hij is idd gewoon traag. Ondanks dat je alleen wilt navigeren met je maxidot, zul je toch een adres moeten invoeren, en meer zaken op je navi moeten regelen.
gewoon een goede proefrit gaan maken en kijken of het je bevalt of niet.
 

CDK

Forumguru
Tussen de klokken kijken? Het meest naar buiten mag ik hopen ;) dus minimaal een mooie doorzichtige voorruit meebestellen zou ik zeggen :)
 

spikehome

Forumguru
Zou ook voor de ebl gaan ipv de abl.
Die opties wil je uiteindelijk toch en ga je spijt van de abl krijgen.
Geld uitgeven doet maar 1x pijn.
Kan het weten zou ook de ebl 1.2 gekozen hebben.
Nu toch voor de golf 7 gegaan ook zoals darksite al zei de acc.
Maar ook de net wat luxere uitstraling.
Qua ruimte wint de Octavia het makkelijk (heb de hatchback).
 

widojo

Actief lid
Zoals eigenlijk iedereen hiervoor al schrijft, de EBL is zoveel mooier en completer. Opties die je anders misschien niet zou aanvinken worden ineens zeer gewaardeerd.
Columbus is vele malen beter (gewoon top) en ook al is de Canton audio niet 1 van de beste, het verschil hoor je echt.
Neem je usb stick mee (verschil op FM is er niet veel) naar je dealer en ga maar eens luisteren, keuze is dan snel gemaakt.

Maar ja, als je het geld maar 1x uit kunt geven en je moet ook nog kiezen tussen een 1.2 en 1.4 snap ik jouw dilemma best. De 1.4 loopt mooier, heeft reserve en geeft je als je erom vraagt meer rijders gevoel.

Wij hebben mede voor de EBL gekozen omdat we het beige interieur wilde hebben (niet mogelijk op ABL) en er geen ruimte/geld meer was voor de 1.4.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je ook even moet kijken, hoe lang je met de auto wil gaan rijden (i.v.m. inruil) en staat die van een half jaar al op kenteken, of nog niet? (in het laatste geval kan dat nog aardig schelen in de inruilprijs later).
 

s-line

Forumguru
Ik zou in ieder geval een zwaardere motor nemen! Wat heeft iedereen toch? Grote auto willen met 1.2 motor ik kan daar niet bij, maar zal wel weer typisch Nederlands zijn!:fool::banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: 030

2015ABL

Forumguru
Ga de knoop doorhakken. Of het wordt de ABL met pluspakket en Canton, of de EBL (met sunset en lederen achterkant voorstoelen). Is een kwestie van 12.500 bijleggen of 14.500. Waar ik aan het begin eigenlijk maar 10.000 wou bijleggen.

Onduidelijk punt zijn nog de stoelen. De ABL heeft dankij het pluspakket de shine/halfleder stoelen. Zijn deze gelijk aan de EBL, maar dan in half leder? Het zou fijn zijn als deze wat langer zitvlak hebben.

Grootste pluspunten die ik kan bedenken voor de EBL zijn de xenon met strakke dagrij LED (totaal onbegrijpelijk dat de halogeen versies dit niet hebben anno 2015!) en de columbus.
 
Laatst bewerkt:

2015ABL

Forumguru
Ik zou in ieder geval een zwaardere motor nemen! Wat heeft iedereen toch? Grote auto willen met 1.2 motor ik kan daar niet bij, maar zal wel weer typisch Nederlands zijn!:fool::banghead:
Het is 2.300 euro verschil naar een 1.4. Naar de 1.8, die ik het liefst zou willen, maar liefst 5.600.

De 1.8 tsi begint bij 32.500 in NL.
 

s-line

Forumguru
Ik zou daar voor gaan in ieder geval! En dan misschien maar geen elegance. Ik vind een beetje reserve toch wel belangrijker persoonlijk. Maar je ziet het overal, zelfs bij het merk waar ik nu heen ga de 1.2- 3 cilinder is niet aan te slepen. En de dealer zit je verbaasd aan te kijken als je de zwaarste motorisatie of meer wil. Het is zelfs zo dat geen 1 dealer meer een auto heeft staan om proef te rijden met een zwaardere motor, ze gaan er bijna al vanuit dat iedereen een 1.2 of sterker nog een 1.0 neemt!:fool:
 
Laatst bewerkt:

2015ABL

Forumguru
Ja, de meerprijzen voor een zwaardere motor zijn niet mals. Bij een yeti is het zelfs 3.000 verschil tussen de 1.2 en 1.4. Maar je hebt mij wel aan het denken gezet. Een 1.4 met zijn 140 pk en 250nm (tov 105/175) zal flink sneller zijn.

Of een ABL pluspakket 1.2 tsi DGS met extra audio (al een hele eer om te kunnen kopen!)
Of nog 2.300 erbij en een ABL 1.4 tsi DSG
Of nog 2.000 ebij en EBL 1.2 tsi DSG

"en" gaat niet, dit is echt de max. :bloos:

Ik zie trouwens dat bij de EBL het dynamic pakket mogelijk is, dat wil ik ook vanwege sportstoelen (langere zit, ja toch?) en 3 spaaks stuurwiel. Dus eigenlijk 2350 erbij.

Verder zie ik dat op de PDF prijslijst veel meer opties te kiezen zijn dan in de configurator. Ook kleuren. En laat daar nu een kleur op staan die mij zeer intrigeert: steel grey. :geek:

DSC-0816.jpg


20141009181241gdp0aflxhv.jpg


Zou dit tzt ook nog enigszins inruilbaar zijn? Of onverkoopbaar?

EDIT: zie nu in de prijslijst (http://www.skoda.nl/~/media/Skoda2/Files/Prijslijsten/Prijslijst Octavia Businessline.ashx) bij deze kleur (RS) staan. Maar het is wel de lijst voor de business line?

Is steel grey nu "vrijgegeven" voor de gewone modellen, net als race blue?
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Gewoon een 1.2 nemen en even langs een goede tuner gaan, zou ik zeggen
Dat bedoel ik...., maar dan nog is het allemaal matig en nog steeds wat schraal voor zo een auto! Ik vind als je er ook nog mee op vakantie gaat met volle bepakking en belading en misschien wel een caravan
dat het niet echt overhoud.
Maar goed wat ik al zei typisch Nederlands kleine motor nemen en dan proberen dmv chippen toch nog wat erbij te krijgen. Om zodoende toch nog een beetje vooruit te komen.
 

2015ABL

Forumguru
Ja, het wordt zo min of meer afgedwongen door de fiscale toestanden. Brandstof en aanschaf is reteduur. In de VS of Canada zijn dit ondenkbare motoren, zo'n 1.2 of 1.4.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind dat reuze meevallen. Alleen al ongetuned ervaar ik de 1.2 tsi als veel krachtiger dan een gemiddelde ongeblazen 1.6. En met tuning vind ik het meer dan genoeg, ook met de veel zwaardere yeti hiervoor.
Maar het is uiteraard maar wat je gewend bent natuurlijk
 
Bovenaan Onderaan