Vragen aanschaf 03 ABL 1.2 TSI DSG

CDK

Forumguru
alles hangt van het budget af uiteraard, maar als ik me verplaats in @2015ABL en het budget laat me kiezen tussen een luxer uitgevoerde 1.2 en een relatief kale 1.4 zou ik toch ook echt voor die 1.2 gaan en een chip overwegen, sorry @s-line, ik zal ook wel een hollander zijn ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Altijd makkelijk spreken over wat je niet kent.

Ik rij nu 42.000 km met de 1.2 tsi DSG en het gaat heel prima vooruit. Met 4 volwassenen kreeg ik nog de vraag wat voor blok erin lag, hij was zo snel dacht de man, 2 liter?

Hij geloofde er weinig van toen ik 1.2 zei. En hij was niet de eerste.

Ja boven de 140 moet je niet te veel acceleratie verwachten natuurlijk. Het blijft 5 meter auto en stroomlijn is ook niet alles.

Sure, doe mij alsjeblieft de 1.4, 1.8 of nog veel liever de 2.0 tfsi!

Maar om nou te mekkeren over afzien, traag, vermogen tekort... Nee onzin.

Uiteraard ga er geen 1350 kilo achter hangen en dan 0-100 in 8 seconden verwachten.
 

2015ABL

Forumguru
Uiteraard ga er geen 1350 kilo achter hangen en dan 0-100 in 8 seconden verwachten.
Ik vraag mij af wat er gebeurt met een caravan van 1300kg (max). Ik geloof namelijk niet dat er snelwegen zijn, of normale doorgaande wegen die zo stijl zijn, dat je dan er niet op komt.

:ot:Ben je tevreden met candy wit als kleur? Ooit naast een moon white of laser white gestaan?
 

s-line

Forumguru
Ja zeker wel eens naast gestaan!:D
Maar zelf wil ik echt NOOIT een parelmoer witte kleur, is een drama als je er wat mee krijgt of iets wil laten spuiten bijv. En trust me i know!:jaja:
Het is niet zo dat ik het niet ken hoor de 1.2 tsi, ik heb een half jaar in een Jetta 1.2 tsi gereden maar rond de deur vond ik het prima maar verder vond ik het op de snelweg niets.
 

2015ABL

Forumguru
Aangezien steel grey toch alleen leverbaar is op de RS, neig ik nu naar brilliant silver. Lijkt een kleur waarbij de lijnen van de octavia goed naar voren komen. Bovendien zie je er weinig vuil op denk ik.

2014-Skoda-Octavia-Combi-Exterior.jpg


2014-Skoda-Octavia-Combi-Rear-Side-View.jpg
 

Pollewop

Forumguru
Ik heb een jaar lang gereden in een 1.2 TSI (met een handbak weliswaar), en daarin kwam ik nooit vermogen tekort. Brilliant Zilver staat de auto heel mooi. Vooral de lijnen zijn mooi te zien bij deze kleur.
Zorg er vooral voor dat je dynamic stoelen krijgt. De standaard ABL stoelen vind ik heel slecht.
Voor mij was het de reden om hem na een jaar in te ruilen.
Succes met je keuze... :thumbsup:
 

2015ABL

Forumguru
Ik heb een jaar lang gereden in een 1.2 TSI (met een handbak weliswaar), en daarin kwam ik nooit vermogen tekort. Brilliant Zilver staat de auto heel mooi. Vooral de lijnen zijn mooi te zien bij deze kleur.
Zorg er vooral voor dat je dynamic stoelen krijgt. De standaard ABL stoelen vind ik heel slecht.
Voor mij was het de reden om hem na een jaar in te ruilen.
Succes met je keuze... :thumbsup:
Dit zijn de half leren stoelen die nu in het ABL met pluspakket zitten, zo begrijp ik? Klopt dat? Model/optie "Shine".
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
De half lederen stoelen van de ABL zijn hetzelfde als de normale stoelen van een EBL. Maar dan dus deels met leder bekleed. De EBL stoelen zijn net wat beter dan de ABL.
Dynamic stoelen zijn een aparte optie en zijn "echte" sportstoelen. Met een goede steun die je wat meer vasthouden dan een EBL. En zijn ook fijne stoelen.
 

2015ABL

Forumguru
Ik lees hier echter elders op het forum dat de sportstoelen/dynamic juist slechter zijn dan de standaard EBL stoelen....? Slechter schuim/steun/stof?
 

Darkside

Forumguru
Ikzelf heb geen van alle. Kan alleen zeggen dat ik tijdens proefrijden de ABL echt minder fijn vond dan de EBL.
De Dynamic stoelen heb ik alleen bij de dealer even ingezeten. Van wat ik daarvan kan zeggen is dat het goede stoelen zijn.
Het klopt dat er hier op het topic geloof ik één persoon is die niet blij is met de dynamic stoelen (iets wat overigens kan het is immers ook iets persoonlijks, net als dat er mensen zijn die totaal geen klachten hebben over de ABL stoelen). Maar volgens mij is het merendeel tevreden met hun Dynamic stoelen.
 

2015ABL

Forumguru
Oh jee, ben nog bij VW gaan kijken, en ik moet zeggen dat de VW Variant businessline edition ook een goede deal lijkt. De auto is duidelijk wat krapper van binnen, maar ook beter afgewerkt. Prijstechnisch scheelt het nog geen 1.000 euro met een EBL. Ook door hoger inruil van zo'n 500 euro. Wel geen xenon, keyless go, park assistant, maar toch héél compleet zo:
    • 1.2 TSI BlueMotion Technology 77 kW
      7 versn. DSG |
      € 28.390
  • Kleuren & velgen Aanpassen
    • Lak: Pure white
    • Bekleding: Stof | New York, Zwart
    • Velgen: 17" Lichtmetalen velgen 'Dijon'
  • Opties & accessoires Aanpassen
    • Dynaudio € 629
    • Executive plus pakket € 788 (Boordcomputer Premium, Multimedia aansluitbox, Spraakbediening, Navigatiesysteem 'Discover Pro')
    • Elektrisch verstel- en inklapbare buitenspiegels € 160
    • Designpakket 'Milano' € 309 (Stoelbekleding Alcantara/leder 'Milano', voetmatten voor en achter, Verwarmbare voorstoelen, Zwarte dakhemel, Instaplijsten 'Milano', Decorinleg 'Milano')
Totaalprijs € 31.335

Had gedacht dat VW zo'n 3.000 duurder was. Misschien met xenon erbij en wat andere dingen ook makkelijk te halen...!

De VW is van buiten duidelijk minder mooi vind ik. Gedrongen achterkant, eerder van een polo station.

De VW heeft binnen een net iets blitser interieur. Het is soms nét wat slimmer / mooier afgewerkt. Bovendien ook heel goede stoelen, ergo sportstoelen met elektrische lendensteun/massage...

Klopt mijn beeld dat zo'n VW over zeg 5 jaar relatief meer opbrengt dan een octavia combi?
 
Laatst bewerkt:

ReDeMaTy

Senior Member
Ik heb een ABL met het plus pakket waaronder de half lederen bekleding en vindt de stoelen erg goed zitten. De Amundsen is inderdaad niet de snelste bij opstarten, route wijzigingen vind ik vrij vlot gaan. Is denk ik ook maar wat je gewend bent, ik heb namelijk nog nooit een Columbus onder handen gehad. In mijn vorige auto (O2) had ik ook een Amundsen en daar heb ik 5 jaar mee gereden.
 

Pollewop

Forumguru
@2015ABL

Ik denk dat de restwaarde van een VW zeker hoger zal zijn. Mede omdat er tegen die tijd een enorm aantal 2e hands Octavia III's op de markt zullen zijn... :pieker:
 

Darkside

Forumguru
Ik kan je zeker een golf variant 1.2 Tsi DSG BE aanraden. Heb er inmiddels 4000 tevreden km opnzitten. Maar dat zouden denk ik ook 4000 tevreden Skoda km zijn.
Als de Skoda rijker uitgerust kan worden dan de golf. Zou ik de Skoda nemen. Mijn reden voor de golf was acc wat niet mogelijk is bij de Skoda. En het feit dat hij in de lease goedkoper was. Dit heeft misschien met de restwaarde te maken.
Maar de BE modellen zijn zeker een kijkje waard als je de extra ruimte van een O3 niet nodig hebt
 

2015ABL

Forumguru
Vragen die ik nu heb:
- is het mogelijk om de 17 inch Terons met een kleine bijbetaling nog op te plussen? Bijv. de crystal 17 of turini zwart 18 (wat kost dit? vind dit niet terug in de configurator)
- heeft het pluspakket LED op de website nog wel LED achterlichten (want in de papieren leaflet staat een andere prijs 199 ipv 550 en zijn geen LED achterlichten genoemd)
- is xenon als upgrade mogelijk (kost 199 voor diesels conform actie, maar staat nergens hoeveel het dan kost voor benzine)?
- kan een neerklapbare passagierstoel nu wel of niet bij de stof/lederen bekleding?
Ik heb inmiddels al besteld, maar toch hierbij antwoord op een aantal vragen:

  • De Terons zijn af fabriek zo erbij, waardoor je niet met slechts een kleine bijbetaling (zoals in de configurator) te maken hebt, maar echt veel geld moet neerleggen. Inruil van nieuwe velgen bij de dealer - geen goede deal.
  • Het pluspakket LED heet niet meer zo, omdat de ambition businessline nu standaard LED achterlichten heeft
  • Xenon is niet terug te vinden als optie in de prijslijsten, het is dus - vreemd genoeg - alleen te krijgen als optie als je een diesel neemt, en dan kost het maar 199 meer
  • neerklapbare passagierstoel kan niet bij half leer
 

2015ABL

Forumguru
Mijn reden voor de golf was acc wat niet mogelijk is bij de Skoda. En het feit dat hij in de lease goedkoper was. Dit heeft misschien met de restwaarde te maken.

Ja, als de lease kosten lager zijn, moet dit eigenlijk liggen aan een hogere restwaarde. Toch zie ik dit niet terug. Ik heb namelijk dezelfde gedachte gehad, maar als ik golf variant en skoda octavia modellen in dezelfde range qua leeftijd en km stand zie van 5 jaar oud, zit daar nauwelijks verschil in. Hetzelfde nog eens bij 6 jaar geprobeerd en wat meer km, idem.
 

Darkside

Forumguru
Ja, als de lease kosten lager zijn, moet dit eigenlijk liggen aan een hogere restwaarde. Toch zie ik dit niet terug. Ik heb namelijk dezelfde gedachte gehad, maar als ik golf variant en skoda octavia modellen in dezelfde range qua leeftijd en km stand zie van 5 jaar oud, zit daar nauwelijks verschil in. Hetzelfde nog eens bij 6 jaar geprobeerd en wat meer km, idem.
Ik heb geen idee. Ik heb jaren gehoord dat VW's "zo goedkoop" in de lease waren. Vanwege restwaarde.
Maar voor mij waren ze toch te duur. Mijn Opel was rijker uitgerust en goedkoper dan een VW.
En de vorige skoda was ook een stuk goedkoper dan een gelijk uitgeruste Golf.
Mijn verbazing was ook groot dat dit nu andersom was. Toegegeven het gaat wel om een BE. Een highline is duurder. En voorheen waren er geen BE modellen.
 
Bovenaan Onderaan