Vreemd geluid tijdens rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Heb de hele band nagekeken, geen oneffenheden of spijker erin ofzo. Het is ook absoluut geen cupping v.d. banden (want dat zou je niet horen als je stapvoets de bocht omgaat).

Zit ook geen steentje tussen.

En ja hoor, gisteren weer het geval. Bij het wegrijden, de eerste paar bochten hoor je een soort van kloink-kloink geluid (maar absoluut geen trilling in het stuur) maar daarna geen vreemd geluid meer bij de volgende bochten (als de auto warm is), niks meer.
Oh ja, en tijdens het rechtuit rijden op de snelweg, af en toe gedurende een minuutje ofzo, dat geluid alsof je over een ribbelstreep rijdt, en vervolgens is het weer weg. Ik word er echt radeloos van; er moet iets aan de hand zijn, anders hoorde je dat niet, maar wat??? :confused:

Ga vanmiddag weer een poging doen om bij de dealer het te laten horen, maar ik vrees dat het dan net weer niet optreedt... :crazy:
 

Captain Hook

Forumguru
Zitten je wielbouten wel goed vast ?
Ja, da's één v.d. eersten dingen die gecontroleerd zijn.
Alles nog een keertje nagetrokken. Trouwens die zouden geen geluid a la ribbelstreep kunnen veroorzaken.

Wat het vooral zo bizar maakt is dat het af en toe gebeurd en niet continu aanwezig is.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ja, da's één v.d. eersten dingen die gecontroleerd zijn.
Alles nog een keertje nagetrokken. Trouwens die zouden geen geluid a la ribbelstreep kunnen veroorzaken.

Was te proberen.... meestal zijn het namelijk van die "lullige" dingen die de oorzaak zijn...

Maar wel balen man... hoop voor je dat ze het snel vinden!
 

Olavio

Senior Member
Hoewel ik mij niet wil aanmatigen de technische kennis van de anderen te hebben, doet het mij sterk denken aan hetgeen mij een keer bij een (lease)Ford Focus is overkomen. Daar bleek namelijk dat één van de hitteschilden niet goed vast zat en door uitzetten en inkrimpen als gevolg van temperatuur liep deze aan (of juist niet). Vastzetten van het ding verhielp de klacht.
 

Olavio

Senior Member
Naar ik begreep langs de uitlaat en andere onderdelen die warm worden, maar die warmte niet mogen doorgeven aan bijv. interieur.
 

Ronnie

Forumguru
Hmmm, geluid kwam van linksvoor, niet helemaal logisch dus....

Aandrijfasmoer trouwens ook correct aangetrokken?
Het enige wat nog in me opkomt is toch een defect wiellager, omdat het geluid met het wieltoerental synchroon is. Maar ik bedoel dan niet dat het lager versleten is, maar dat de kooi of een kogel gebroken is. (er zit een 2 delig ong. 6 cm breed lager in) Dan zal het geluid te pas en te onpas optreden.
Als het de kyneet niet is (bij mij toch 90% verdacht) en de schijf/klauw niet, dan blijven er weinig draaiende delen over.....
 

Captain Hook

Forumguru
Vanmiddag langs de Skoda dealer geweest, maar die hadden het zo druk, dat ze pas volgende week dinsdag tijd hadden om er naar te kijken.

Nog nadrukkelijk gevraagd of het verder geen kwaad kon, maar dat werd een beetje afgewimpeld.

Heb gekscherend nog gezegd: "Als ik eerder op de stoep sta, hangend aan een afsleepwagen, dan weet ik waar ik moet wezen..." :):winkie:
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, vandaag is mijn auto de hele dag bij de Skoda dealer geweest.

En... ze konden niks vinden. :ahum:
De monteur heeft van alles losgehaald en gecontroleerd, zelfs nog met behoorlijk wat geweld aan allerlei ophangingen, assen en stangen zitten sjorren om te kijken of er ergens speling zit.
Wiellagers, homokineten, fusee-/stuurkogels, remblokken/schijven, banden, wielophanging; niks van dat alles. Alles was nog in prima staat.
Kreeg zelfs nog een (positieve) opmerking dat bij deze kilometerstand (170KKM) er nog vrijwel geen speling c.q. slijtage was te constateren.
Komt zeker door m'n 'beschaafde' rijstijl. :smirk:
En het vreemde geluid trad uiteraard niet op in de garage en tijdens een proefritje.

Rijd vervolgens naar huis en ja hoor, bij de tweede bocht naar rechts hoor ik het weer. En weer twee bochten later is het weer over. :icon_smile_dead:
Aaargggh; wat moet ik hier nou mee? Wat kan het nou potverdikkeme zijn????
 

rbo

Senior Member
Nou, vandaag is mijn auto de hele dag bij de Skoda dealer geweest.

En... ze konden niks vinden. :ahum:
De monteur heeft van alles losgehaald en gecontroleerd, zelfs nog met behoorlijk wat geweld aan allerlei ophangingen, assen en stangen zitten sjorren om te kijken of er ergens speling zit.
Wiellagers, homokineten, fusee-/stuurkogels, remblokken/schijven, banden, wielophanging; niks van dat alles. Alles was nog in prima staat.
Kreeg zelfs nog een (positieve) opmerking dat bij deze kilometerstand (170KKM) er nog vrijwel geen speling c.q. slijtage was te constateren.
Komt zeker door m'n 'beschaafde' rijstijl. :smirk:
En het vreemde geluid trad uiteraard niet op in de garage en tijdens een proefritje.

Rijd vervolgens naar huis en ja hoor, bij de tweede bocht naar rechts hoor ik het weer. En weer twee bochten later is het weer over. :icon_smile_dead:
Aaargggh; wat moet ik hier nou mee? Wat kan het nou potverdikkeme zijn????

Misschien een stomme vraag maar heb jij wieldoppen of alu velgen??
 

Captain Hook

Forumguru
Misschien een stomme vraag maar heb jij wieldoppen of alu velgen??
Alu velgen.
En de zomerbanden zaten ook rond LMVs (maar andere dan die er nu onder zitten). Nu zitten er winterbanden onder, ook op LMVs gemonteerd. En het 'probleem' trad/treed met beide typen LMVs/banden op.
 

MennoW

Forumguru
orginele velgen ? ingeval van imi met bv. een andere et waarde zou het mischien kunnen dat je bij het in sturen de wielkasten raakt met de band.
de ene keer rij je wat sneller door de bocht waar door de boel meer inveerd? andere keer een scherpere bocht waardoor je verder instuurd?
bij grotere velgen komt het vaker voor kan ook wat anders zijn als een wielkast wat er geraakt wordt
 

Ronnie

Forumguru
Afschermplaat tegen de remschijf voor, zit met 3 m6 boutjes vast, misschien eentje afgebroken/losgerammelt? De plaat zal dan tegen de schijf "leunen" af en toe....
 

Captain Hook

Forumguru
scherpere bocht waardoor je verder instuurd?
bij grotere velgen komt het vaker voor kan ook wat anders zijn als een wielkast wat er geraakt wordt
Nope. Want het is een standaard Skoda velg waar het ook mee optreedt. En zoals al eerder vermeld, ook tijdens het rechtuitrijden.
Je hoeft er helemaal geen extreme stuuruitslag voor te doen.

Daarnaast als de wielkast geraakt zou worden, zou het altijd geraakt worden als je het juist uitprobeert door op een parkeerterrein rondjes te draaien met maximale stuuruitslag. En dan gebeurt het juist weer niet... :crazy:
 

Captain Hook

Forumguru
Afschermplaat tegen de remschijf voor, zit met 3 m6 boutjes vast, misschien eentje afgebroken/losgerammelt? De plaat zal dan tegen de schijf "leunen" af en toe....
Zal proberen of ik dat zelf kan controleren. Maar ik mag toch aannemen dat de garage dit gechecked heeft?
 

rbo

Senior Member
Kan ook nog ergens een flap los hangen of kunstof beschermings kap onder de auto ergens iets wat stuk is en door de rij wind gaat vibreren???
 

Octavia_II

Actief lid
Kijk ook een bij het wiel (onder het spatbord) naar BOVEN!

Bij mij is (af fabriek) dit gescheurd geweest.

Kan me goed voorstellen dat dit de veroorzaker is.

Groet,

Charlie
 

MennoW

Forumguru
ik zeg je bak op een 2 kolommer hefbrug een paar assteunen onder de ophanging zodat de wielen onder de normale stand komen te staan met belasting.
en laat maar draaien. net zo lang tot je er achter bent. je hebt dan alle vrijheid om verschillende snelheden te testen en je kan vrij alle kanten opsturen.
( ik zou er ook ziek van worden als ik het niet kon vinden )
 

Octavarium

Actief lid
Zit er volgens mij niet op, normaal is het een gesloten systeem wat geen olie verbruikt (uitgezonderd bij een kleine lekkage, of een scheurtje in een of andere leiding of zo) op dit zeer informatieve forum is dit al vaker behandeld.
Het kan dus zeer goed zijn dat bij grote stuuruitslag er net te weinig olie in zit en er dus een beetje lucht meegepompt wordt wat het tikken/schokken teweeg brengt.

Zit er bij de O2 facelift in elk geval wel op (dat oranje/rode stuurtje)..


If there is a fault in the power steering, the warning light up in the
instrument cluster
steering.jpg


Als het vloeistofpeil te laag zou zijn dan zou hij volgens mij een oranje stuurtje moeten geven op je dashboard... meestal gaat hij dan ook janken en zwaarder sturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan