Vreemd verhaal met dodelijke afloop

EdK

Forumguru
Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control
Auteur: MauritsH, gepost 25-11-2016 om 12:39 20 Reacties
skoda-octavia-grijs-750.jpg

Een bijzonder vaag verhaal vanaf de andere kant van het Kanaal.

De 32-jarige Kaushal Gandhi is op een gruwelijke manier om het leven gekomen. De man reed in zijn Skoda Octavia over de M40. Voor zover bekend kreeg hij z’n auto niet uit de cruise control. Daarop belde Gandhi het alarmnummer en tijdens dit gesprek zei hij het volgende:

“My car is not coming out of cruise control… It’s not letting me stop. It shows 70 mph but I am going much faster than this.”

Op aanraden van de telefonist probeerde Gandhi nog of de auto mogelijk vaart zou minderen door de ‘bak in z’n vrij te zetten. Dat plan mislukte, evenals het herhaaldelijk indrukken van de start/stop-knop. In tegenstelling tot wat de wanhopige automobilist hoopte bleef de Skoda accelereren. Het transcript van een deel van het 8 minuten durende gesprek check je hieronder:

Kaushal Gandhi (KG): My car is not coming out of the cruise control. I have just passed the exit of the M40 towards Slough. It is not letting me stop. It (the speedometer) shows 70mph but I think I am going much faster than this.

Call handler (CH): Can you slow to a stop by braking? Can you try to control the car’s speed using your gears?

KG: I am trying. It is not stopping at neutral. I have kept pressing the button but all it makes is a noise. My speed is increasing. I think what has happened was I tried to change the mode on the car, because I was on the sports mode. I pressed a button to come onto the normal mode and then it is not allowing me to do anything. It is just gone 77mph right now.

Hierop vroeg de telefonist of Gandhi de handrem al had geprobeerd.

KG: ‘I haven’t tried it because at this speed I am not sure what will happen. I am in the middle lane right now, there is no traffic. Do you want me to try the hand brake?

Gandhi gaf aan dit te zullen proberen en even later werd de verbinding verbroken. De Skoda had zich waarschijnlijk precies op dat moment op volle snelheid in een stilstaande vrachtwagen geboord. De klap was dusdanig heftig dat de gehele bovenzijde van de auto werd geslagen. Bloedtests wezen uit dat Gandhi niet onder invloed was ten tijde van het ongeval.

Experts vermoeden dat de Skoda gelijktijdig een software- en een hardwarestoring kreeg en dat de cruise control daardoor flipte. Toch blijft het zeer opmerkelijk dat hij de auto op geen enkele manier kon laten afremmen. Onderzoek aan de auto wees overigens uit dat de Skoda ten tijde van de crash ongeveer 200 km/u reed en dat het gaspedaal volledig was gevloerd, wat het verhaal er niet duidelijker op maakt. (via: Daily Mail)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Blij met mijn contactsleutel.
Die kan ik nog gewoon omdraaien, als de voetrem al niet voldoende zou zijn (al zal ik niet zo makkelijk aan de 200 km/u komen)...

vleier

Forumguru
las het net op autoblog.
Handrem neemt ook een risico met zich mee. Worden de remmen te warm en knappen ze dan kun je al helemaal niets meer.

Bakkertje

Forumguru
Wat een vreselijke angsten moet die man uit hebben gestaan!

Ik denk dat ik in zo'n situatie de auto in de vangrail had gestuurd, had de hele zijkant van de auto gekost maar stoppen zal die. En inderdaad handrem, in z'n vrij etc..

vleier

Forumguru
hij kreeg hem juist niet in de vrij. Dat was 1 van de problemen. Maar de vangrail is wel een goed idee ja.

Maar nu moet ik zeggen dat ik niet zou weten wat ik zou doen als het bij mij zou gebeuren. Alles lijkt dan eng.

Noord26

Forumguru
Blij met mijn contactsleutel.
Die kan ik nog gewoon omdraaien, als de voetrem al niet voldoende zou zijn (al zal ik niet zo makkelijk aan de 200 km/u komen)...

Wat heeft de contactsleutel er mee te maken? Fly-by-wire is al sinds geruime tijd aanwezig op alle Skoda's ipv een gaskabel.

EdK

Forumguru
Ik denk dat ik in zo'n situatie de auto in de vangrail had gestuurd,
Ach ja dat kun je NU wel denken dat je dat doet en alle verdere oplossingen die door een ander worden aangedragen.
Maar indien het verhaal waar is dan weet je pas wat je doet als je in de situatie zit... en niet eerder.
Het kan zomaar zijn dat je volledig dichtslaat omdat je een situatie hebt die je verstand te boven gaat en dus niet meer normaal kunt handelen.

B.Stuurder

Forumguru
"Het gaspedaal was volledig gevloerd" Hmmm. Volgens mij gaat je gaspedaal niet naar beneden als je versneld op cc.
En afremmen met de zijkant in de vangrail was ook een aardig advies geweest misschien. Blijft een erg vreemd verhaal.

vleier

Forumguru
vaak klap je juist helemaal dicht. Je kijkt om je heen. Je kan niets. Het is moeilijk als je alle controle uit de handen hebt.
Daarnaast is een vangrail met bij 140 ook geen pretje.
Er hoeft dan echt maar 1 dingetje uit te steken (moer bout of een takje) en het loopt heel anders af.

B.Stuurder

Forumguru
Nou @vleier als er een takje of een boutje uitsteekt, dan merk je daar niks van hoor met een 1200 kg zware auto bij 140 km/h.
Maar iedereen reageert anders. Ik heb al wel een aantal keren in een situatie gezeten waar anderen in paniek raakten en ik niet, maar dat kan telkens anders zijn natuurlijk.

EdK

Forumguru
Ach ja dat kun je NU wel denken dat je dat doet en alle verdere oplossingen die door een ander worden aangedragen.
Maar indien het verhaal waar is dan weet je pas wat je doet als je in de situatie zit... en niet eerder.
Het kan zomaar zijn dat je volledig dichtslaat omdat je een situatie hebt die je verstand te boven gaat en dus niet meer normaal kunt handelen.

Ach ik citeer het nog maar een keer........:dankje:

vleier

Forumguru
Nou @vleier als er een takje of een boutje uitsteekt, dan merk je daar niks van hoor met een 1200 kg zware auto bij 140 km/h.
Maar iedereen reageert anders. Ik heb al wel een aantal keren in een situatie gezeten waar anderen in paniek raakten en ik niet, maar dat kan telkens anders zijn natuurlijk.

Als je 140 rijd dan lijkt het me zo wie zo geen lekkere klap. Kan je wel een 1200 kilo zware auto hebben. maar knalt zon bout je lekker langs de zijkant van je auto en blijft die haken aan je deur dan krijg je lijkt mij wel een goede klapper.

B.Stuurder

Forumguru
Nee joh, die breekt gewoon af. Hij zal wel een scheur trekken in de deur. Maar op de motor is het andere koek, daar is een bromvlieg in je vizier al een heel feest voor je gezicht bij die snelheid hahaha

Bovenaan Onderaan