vreemde start

Ricky

Lid
Ik heb sinds een paar weken het volgende probleem met mijn Octavia combi.
Als hij hij een dag heeft stil gestaan of een koude nacht heeft gehad, geeft ie problemen na het starten.
Starten doet hij gewoon, maar het lijkt wel alsof de motor weer af wil slaan, hij begint te stotteren en de binnenverlichting flikkert. Als ik hem in zijn vrij heb staan en dan flink op het gaspedaal trap is het weg en heb er geenmlast meer van.
Totdat hij weer een tijd stil staat of een koude nacht.
Bij de garage geweest. Accu en dynamo zijn goed.

Wat kan dit zijn???
 

Cordoba

Forumguru
Wat kan dit zijn???

Auto die binnen wil slapen?;)

Serieus: lijkt een brandstofprobleem, maar ik kan niet echt een oorzaak bedenken die 100% matched met de verschijnselen. Bijvoorbeeld injector die wat brandstof lekt, bij stilstand. Dat kan het moeizame en stotterende starten verklaren, maar waarom dan bij koude meer problemen dan bij normale temperatuur? Het gasgeven, als middel om de problemen te verhelpen is dan ook logisch: door gasgeven (meer toeren) is de overmaat aan brandstof (door de lekkage) snel verdwenen.

Vervuild brandstoffilter ofzo is ook niet logisch: bij stationair lopen moet er veel minder brandstof door heen, dan bij gas geven.

Bij verder nadenken: misschien probleem van water in je tank (misschien getankt bij tankstation met slechte kwaliteit voorraadtanks, waardoor veel water in de brandstof kan komen). Als de auto lang stilstaat, gaat het water ontmengen, en zal er onderin de tank vooral water aanwezig zijn, bij rijden mixen water en brandstof weer door de beweging, en heb je geen probleem. Ik zou zeggen probeer eens of brandstofsysteemreinigingsmiddel verbetering geeft. (moet je volgens mij éénmalig in de tank gooien, en dan doet het zijn werk, kost typisch een paar tientjes)
 

Ricky

Lid
Het gaat om een MPI 1.6 75kW.
Vanmorgen was het weer drama. De garagehouder woont in de straat dus heb hem erbij gehaald.
Het zit in het motormanagement. Hij dacht zelf het koudmotorventiel of de brandstoftoevoer.
Volgende week maandaag gaat hij een nachtje bij de garage logeren en dan willen ze hem koud uitlezen.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik heb vorige week het brandstofpompregelapparaat (onmogelijk woord :banghead:) laten vervangen. Ik begreep van de garage dat dit ook nog wel eens problemen wil geven met stationair lopen na het starten. Ik heb overigens een 2.0 FSI.
 

Ricky

Lid
Hierbij wil ik nog even de stand van zaken melden. Maandag eind van de dag naar de garage gebracht, en hadden de tijd om hem al vast een keer uit te lezen. Zonder dat de motor draaide was er geen storing waar te nemen.
Toen stationair laten draaien, motor nat gespoten en weer aan de computer. Kreeg vreemde oploping bij twee cilinders. Als alles droog werdt gespoten liepen deze naar nul.
Conclussie om na 95000km de bougies maar te vervangen inclusief de bougieskabels.
Hij is daar een nacht gebleven ivm het koud uitlezen. Hierbij gaf de labdasensor een waarde van -32 graden.
Via e3n omweg met een goede sensor, waren deze waarde goed. Daarom op zijn advies ook deze vervangen.
Toch nog een nachtje gehouden om de volgende ochtend te kijkend. Gelukkig was het woensdag koud, dus de ultieme test.
Starte perfect, nergens last van. In de middag nogmaals, weer goede start. (volg3ns hem)
Woensdagavond kreeg ik de auto terug en verlangde naar de volgende ochtend om het zelf te ervaren.
En jullie kunnen wel raden wat er gebeurde. Weer een dramatische start. Garageman erbij gehaald en die wist/weet het ook niet meer. Vanmorgen was het ook weer dramatisch.
Het vreemde is dat het alleen bij de eerste start is 's ochtends, totdat ik stationair goed gas geef. De rest van de dag start hij pe re fect, beter dan ooit.
Heb hem nu voor 9 januari in de planning staan bij een Skoda dealer om hem uit te laten lezen via de Vag com. Totale kosten tot nu toe 560 euro. Vriend van me werkt bij een bergingsbedrijf en die heeft de bougies en de kabels gezien en die waren echt aan vervanging toe. Dus deze zijn niet onnodig vervangen.
Skoda rekent 25 euro met voor uitlezen en 103 euro voor elk uur onderzoek inclusief diagnose.

Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
 

turboturbo

Forumguru
Jee wat een gespook, zeg.

Vervelend als je zelf weet dat er iets niet klopt / mis is, maar niemand je kan helpen of het probleem kan opsporen.

Nu hopen op goed nieuws in januari :dankje:
 

leo442

Forumguru
waarom denk je daar aan Leo? (wil graag de redenering kunnen volgen :) )


Als de koelwater temperatuursensor bv -20 aangeeft en het is in werkelijkheid +5 dan zal de computer veel teveel benzine in laten spuiten ,waardoor hij verzuipt en slecht gaat lopen en men dan flink gas moet geven om hem aan de gang te houden.
 

Joske

Forumguru
Als de koelwater temperatuursensor bv -20 aangeeft en het is in werkelijkheid +5 dan zal de computer veel teveel benzine in laten spuiten ,waardoor hij verzuipt en slecht gaat lopen en men dan flink gas moet geven om hem aan de gang te houden.
ok, dat is helder, en dat gebeurt allemaal bij moment van starten? het is niet dat deze corrigeert NA dat de motor gestart is? (voor alle duidelijkheid, is gewoon interesse en geen in vraagstelling van jouw kennis ;) )
 

leo442

Forumguru
De temperatuursensor corrigeert als de temperatuur van het koelwater oploopt, hij geeft een bepaalde weerstand af bij elke graad Celsius. Het vervelende is dat er dikwijls een storing in deze sensoren zit. Als men de life-data van de computer uitleest ziet men de koelwater temperatuur. Is deze s'morgens erg afwijkend van de buitentemperatuur dan snap je wel dat dit niet logisch is, en men dan de sensor moet vervangen!
 

Ricky

Lid
Vandaag maar weer eens geprobeerd. Vandaag niet vroeg in de ochtend, maar om 14.00 uur. Lekker droog weer en een zonnetje.

En laat hem nu perfect starten.

Schiet mij maar lek.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de bougiekabels is het een benzineblok al dan niet met LPG. Even aangeven om welk motortype het gaat (bij voorkeur inclusief de motorcode, die meestal uit 3 letters bestaat), kan helpen om de oorzaak sneller te vinden, bepaalde motortypes hebben bepaalde problemen die regelmatig voorkomen.

Op basis van de huidige info denk ik in de richting van lekkende injectoren.
 
Bovenaan Onderaan