Altos
Banned
Beste forumleden,
Sinds een tijdje merkte ik dat als ik 80 km/u rijdt in de 6e versnelling en de weg is wat golvend op en neer, dat er een vreemde trilling ontstaat. Geen resonantie maar echt een trilling vanuit de motor.
De auto maakt dan ongeveer 2200 toeren dus onder toeren lijkt me niet de eerste oorzaak. Dit heeft als gevolg dat we met de paarden trailer (1200kilo) niet meer in de 6e versnelling kunnen rijden en zeker niet met de cruise control ingeschakeld. Nu hoor ik jullie al denken...dan doe je dat toch niet en rijdt je verder in de 5e versnelling? Maar het vreemde is dat de teller nu op 60.000 staat...en dit zich pas pak em beet 10.000 kilometer zo is...we hebben altijd de 6e probleemloos kunnen gebruiken ook bij 70 en 80km/u...de schakelindicator adviseert zelfs al bij 65km/u zonder aanhanger. Maar goed...ik heb dit dus aangegeven bij de dealer toen de auto er voor de 60K beurt stond en ze laten proefrijden maar ze hebben niets geconstateerd...
Ik ga hier mee terug uiteraard maar ik vraag me af of iemand me in de goede richting van het probleem kan sturen dmv ervaring, kennis of gewoon enig idee wat er mis kan zijn zodat ik een sterkere case kan maken en dit kan laten oplossen. Ikzelf dacht aan vervuiling in de turbo of egr klep? Bougies & luchtfilter? (zijn net vervangen bij 60K) ik weet het echt niet...het is er 45/50.000 km niet en nu wordt het steeds erger...
Een kleine toelichting: we rijden normaal tot de 3000 toeren met een geladen trailer en dan schakelen we op tot de hoogste versnelling en dan op de cruise 80/90 km/u, zonder trailer maken we zelfs minder toeren voor we opschakelen maar ook dan bij 80/90 km/u en een beetje heuveltje op op de snelweg dan is het hetzelfde schokkerige, niet verfijnde gevoel. Het betreft overigens een O3, 1.2 Tsi 105pk handgeschakelde auto.
Wie kan me helpen/adviseren?
Sinds een tijdje merkte ik dat als ik 80 km/u rijdt in de 6e versnelling en de weg is wat golvend op en neer, dat er een vreemde trilling ontstaat. Geen resonantie maar echt een trilling vanuit de motor.
De auto maakt dan ongeveer 2200 toeren dus onder toeren lijkt me niet de eerste oorzaak. Dit heeft als gevolg dat we met de paarden trailer (1200kilo) niet meer in de 6e versnelling kunnen rijden en zeker niet met de cruise control ingeschakeld. Nu hoor ik jullie al denken...dan doe je dat toch niet en rijdt je verder in de 5e versnelling? Maar het vreemde is dat de teller nu op 60.000 staat...en dit zich pas pak em beet 10.000 kilometer zo is...we hebben altijd de 6e probleemloos kunnen gebruiken ook bij 70 en 80km/u...de schakelindicator adviseert zelfs al bij 65km/u zonder aanhanger. Maar goed...ik heb dit dus aangegeven bij de dealer toen de auto er voor de 60K beurt stond en ze laten proefrijden maar ze hebben niets geconstateerd...
Ik ga hier mee terug uiteraard maar ik vraag me af of iemand me in de goede richting van het probleem kan sturen dmv ervaring, kennis of gewoon enig idee wat er mis kan zijn zodat ik een sterkere case kan maken en dit kan laten oplossen. Ikzelf dacht aan vervuiling in de turbo of egr klep? Bougies & luchtfilter? (zijn net vervangen bij 60K) ik weet het echt niet...het is er 45/50.000 km niet en nu wordt het steeds erger...
Een kleine toelichting: we rijden normaal tot de 3000 toeren met een geladen trailer en dan schakelen we op tot de hoogste versnelling en dan op de cruise 80/90 km/u, zonder trailer maken we zelfs minder toeren voor we opschakelen maar ook dan bij 80/90 km/u en een beetje heuveltje op op de snelweg dan is het hetzelfde schokkerige, niet verfijnde gevoel. Het betreft overigens een O3, 1.2 Tsi 105pk handgeschakelde auto.
Wie kan me helpen/adviseren?