Vreemde trilling bij belasting van de motor.

Altos

Banned
Beste forumleden,

Sinds een tijdje merkte ik dat als ik 80 km/u rijdt in de 6e versnelling en de weg is wat golvend op en neer, dat er een vreemde trilling ontstaat. Geen resonantie maar echt een trilling vanuit de motor.
De auto maakt dan ongeveer 2200 toeren dus onder toeren lijkt me niet de eerste oorzaak. Dit heeft als gevolg dat we met de paarden trailer (1200kilo) niet meer in de 6e versnelling kunnen rijden en zeker niet met de cruise control ingeschakeld. Nu hoor ik jullie al denken...dan doe je dat toch niet en rijdt je verder in de 5e versnelling? Maar het vreemde is dat de teller nu op 60.000 staat...en dit zich pas pak em beet 10.000 kilometer zo is...we hebben altijd de 6e probleemloos kunnen gebruiken ook bij 70 en 80km/u...de schakelindicator adviseert zelfs al bij 65km/u zonder aanhanger. Maar goed...ik heb dit dus aangegeven bij de dealer toen de auto er voor de 60K beurt stond en ze laten proefrijden maar ze hebben niets geconstateerd...
Ik ga hier mee terug uiteraard maar ik vraag me af of iemand me in de goede richting van het probleem kan sturen dmv ervaring, kennis of gewoon enig idee wat er mis kan zijn zodat ik een sterkere case kan maken en dit kan laten oplossen. Ikzelf dacht aan vervuiling in de turbo of egr klep? Bougies & luchtfilter? (zijn net vervangen bij 60K) ik weet het echt niet...het is er 45/50.000 km niet en nu wordt het steeds erger...
Een kleine toelichting: we rijden normaal tot de 3000 toeren met een geladen trailer en dan schakelen we op tot de hoogste versnelling en dan op de cruise 80/90 km/u, zonder trailer maken we zelfs minder toeren voor we opschakelen maar ook dan bij 80/90 km/u en een beetje heuveltje op op de snelweg dan is het hetzelfde schokkerige, niet verfijnde gevoel. Het betreft overigens een O3, 1.2 Tsi 105pk handgeschakelde auto.
Wie kan me helpen/adviseren?
 

ertromp

Forumguru
Dus je maakt meestal weinig toeren?
60.000km > het zou zo maar met vervuiling van kleppen/inlaattraject te maken kunnen hebben. Zeker als je advies van de schakelindicator volgt
 

Octavia32

Forumguru
Lijkt mij ook wat @ertromp aangeeft, en inderdaad bij 3000 toeren overschakelen is wel wat aan de vroege kant bij een benzine auto met lading, in zon geval zou ik zeker tot 4000 gaan.EGR heb je niet want je hebt geen diesel maar vervuiling van het inlaattraject kan zeker ontstaan met deze rijstijl.
Er wordt binnenkort een collectieve reiniging georganiseerd via dit forum misschien is dit het proberen waard.
 

Altos

Banned
@SNARFB kun je me uitleggen wat dat is en welke functie deze heeft?
@Corné de Kluijver ik heb idd nagedacht over die aanbieding maar ik vind dat de dealer eerst een oplossing mag bedenken, als die reiniging de oplossing is hoop ik dat hun hierin meegaan qua kosten.
@Octavia32 ik ben zojuist nog met de trailer op pad geweest maar 4000 toeren is me echt veel teveel. De regel met paardenvervoer is dat de stabiliteit gewaarborgd moet worden door vloeiend rijden waardoor het paard stil blijft staan. Gaat het paard wel verstappen komt er een soort schokgolf door de auto door de grote verschuiving van massa...dit wordt totaal niet bevorderd als ik pas bij 4000 toeren schakel. Ook het verbruik wordt dan zeer hoog terwijl er onder normale omstandigheden gerust met 2200 toeren gereden moet kunnen worden, als alles eenmaal rolt is het prima maar als de weg wat omhoog gaat gebeurt dit.
Net ook opgevallen, het is het ergste in de 6de...soort overdrive misschien? Weinig trekkracht? Vanuit 4 vanaf 1500 toeren trekt hij wel lekker door.
 

SNARFB

Senior Member
Door de periodische ontbrandingen in een verbrandingsmotor worden er onparige draaimomenten tot stand gebracht. Dit veroorzaakt geluiden, zoals versnellingsbakratelen, trillingen, bij lastwissel en het dreunen van de carrosserie. Het doel bij de ontwikkeling van het tweedelig vliegwiel was deze trillingen zo dicht mogelijk bij de bron te dempen en te scheiden van de aandrijflijn. Het tweedelig vliegwiel absorbeert met zijn geïntegreerd veer/dempingssysteem de onparigheid, met als resultaat een significante vermindering van de geluiden en trillingen, dus meer comfort en minder slijtage.

http://info.koren-autoparts.nl/Handleidingen/Luk 2-massa vliegwiel technisch bekeken.pdf
 

Cordoba

Forumguru
Net als @SNARFB denk ik in eerste instantie ook aan het 2m-vliegwiel. Tenminste eerst dacht ik aan DSG en koppeling, maar toen duidelijk was dat het om een handbak gaat, was dit mijn eerste gedachte.

Als je de auto start, en stationair laat lopen, hoor je dan ook kleine variaties in het toerental? Het is zeer moeilijk te beschrijven, maar onder dergelijke omstandigheden is het wel het beste waarneembaar als het 2-massa vliegwiel niet goed meer is. Overigens zijn er ondertussen ook al aardig wat 2-massa-vliegwielen vervangen door een vast vliegwiel, doordat die bij sommige motoren goed kan, en je geen kans meer loopt op opnieuw dezelfde reparatie.
 

SNARFB

Senior Member
Ik heb even in Etka gekeken maar ik denk dat de 1.2 benzine uitvoering geen 2massa vliegwiel heeft. Dat denk ik omdat het vliegwiel van dit type 'maar' 235 euro kost. Dergelijke 2massa vliegwielen zijn doorgaans 3x zo duur.
 

martijn v o

Forumguru
Als het de combinatie is van een bepaald toerental met een golvende weg, dan denk ik als eerste aan de aandrijfassen of de homokineten eventueel in combinatie met de motorophanging.

Het 2massavliegwiel is inderdaad voor de demping, maar heeft minder effect bij een constante snelheid.
Er staat hierboven ook dat een EGR alleen van toepassing is op een diesel, dat vraag ik mij af. Er zijn ook benzine motoren met een EGR. Ik weet niet hoe dit bij Skoda zit, maar bij VW zitten ze ook op de benzine modellen.
Overigens denk ik niet dat het de EGR is want die veroorzaakt weinig trilling, alleen beroerd lopen.

Kun je anders een proberen om bij een toerental in de 6 te kijken of je het kan reproduceren om vervolgens met dezelfde snelheid ook te kijken in 5 maar dan bij een hoger toerental of dat dan ook voorkomt?
 

Cordoba

Forumguru
Net als @martijn v o dacht ik bij het elimineren van het vliegwiel als schuldige ook als eerste aan bijv. lichtjes kromme aandrijfas, vervormde ovale velg of iets dergelijks, maar ik kan die oorzaken niet rijmen met het 'licht golvende wegdek'.

In combinatie met het golvende wegdek denk ik eerder aan bijv. een schokbreker die iets krom is, een braam heeft of iets dergelijks, maar waarom dat persé in de 6e versnelling moet optreden?

Naar mijn idee ontbreekt er nog een essentieel stukje informatie, maar ik weet niet welke info.

Mijn voorstel is om de volgende testjes te doen, om meer informatie te vergaren:
- kijk bij welke snelheid en welk toerental het verschijnsel optreedt,
- en probeer dit (op diezelfde weg) ook eens met dezelfde snelheid, maar in een andere versnelling,
- probeer het ook met hetzelfde toerental, maar in een andere snelheid
- kijk eens of het lichtjes aantrekken van de handrem ook invloed heeft op het verschijnsel (de motor moet dan meer koppel leveren, bij dezelfde snelheid/toerental)

Een andere mogelijke oorzaak, waar ik aan denk: gecupte banden.
 

Joske

Forumguru
Er is wel degelijk recuperatie van de uitlaatgassen bij zowel de 1.2 als 1.4 TSI. Alleen zijn deze softwarematig niet dicht te zetten. Daar heb ik me namelijk al voor geïnformeerd bij VAG Techniek.
 

Joske

Forumguru
Wat ik zou proberen is 98 te tanken (ik ga er van uit dat je 95 tankt..) en kijken of je het probleem dan nog hebt. Op 98 gaat koppel en vermogensloop mooier verlopen. Het is maar een hersenspinsel van mij ;)
 

Altos

Banned
@Joske dat heb ik nog niet geprobeerd idd, volgende tankbeurt en eens kijken of het iets scheelt.
@ de rest, het "gevoel" lijkt echt het meeste op ondertoeren maar dan bij 2200 toeren...in de 5e bij 80/90 km/u geen last met accelereren maar dan loopt ie 2500 toeren ipv 2200 in 6. vervuiling lijkt me logischer dan een defecte schokbreker of homokineet...banden zijn niet gecupt, maar wie weet, ik ga 98 tanken en bij geen effect gaan alle voorstellen naar de dealer en hoop ik dat ze iets kunnen vinden. Iedereen vast bedankt voor het denkwerk!
 

Tom RS

Forumguru
Ik weet het niet, maar ben ik nu de enige die het raar vind dat als je een auto koopt met de bedoeling om een zware trailer te trekken, je dan een 1.2 koopt? Als je dan ook nog laag in de toeren rijdt zet je toch sowieso extra belasting op diverse onderdelen: dubbelmassavliegwiel, koppeling, homokineten, ... Als je op die manier wil rijden, zou ik voor een 2.0 tdi gegaan zijn. De koppeling lijkt mij ook nog wel eens de schuldige te kunnen zijn. Die moet in zesde met een zware trailer behoorlijk wat kracht overbrengen en na verloop van tijd zou daar wel eens slijtage kunnen optreden.
 

Altos

Banned
@Tom RS de 1.2tsi 105 pk mag gewoon 1300 trekken hoor, dus technisch moet dit normaal haalbaar zijn. De octavia wordt gebruikt voor woon werk verkeer (180km per dag) met vooral snelweg met 2x per maand een trailer met paard er achter van 1200 kilo...ook aan de portomonaie komt een keer een eind...we konden ons deze auto net veroorloven zonder rare sprongen te hoeven maken. De combi van een zuinige snelweg auto en een die een trailer mag trekken is lastig te vinden voor redelijk geld, diesel heeft een hoge maandlast, na zorgvuldige berekeningen kwam deze benzine versie er betaalbaarder uit. Ben ik de enigste die vind dat als de berijder alles volgens het boekje doet (kilo's, draaglast, schakelen) en er begint een mankement te vormen, de vraag wordt gesteld wat er mis kan zijn? Wij rijden normaal, schakelen later dan de indicator aangeeft, blijven binnen de grenzen van de specificaties van de fabrikant en ik lees vooral dat we met "te lage toeren rijden" wat niet waar is...ik ga niet met een paard in de trailer doortrekken tot 4000 toeren en dan in zijn 4 of 5 over de snelweg met 1:7 jakkeren omdat een gespecificeerde auto er niet tegen kan als je deze bestuurd zoals voorgeschreven wordt. We hebben in het verleden volvo en bmw gereden met diezelfde omstandigheden met weliswaar grotere blokken qua inhoud maar niet in de hoge toeren enzo...verbruik lag daarbij op 1:5 en zonder trailer amper 1:10...excuses als ik wat geïrriteerd over kom maar dat hoog in z'n toeren rijden is gewoon niet de oplossing...de eerste 45.000/50.000 km waren er GEEN problemen met dit rijgedrag.
 

turboturbo

Forumguru
De opmerking over de lage toeren he; ik snap de noodzaak om in lage toeren te rijden met de paarden in de trailer.

Ik denk dat die echter vooral als algemene waarschuwing geldt. Ik lees het meer hier dat TSI motoren door het zeer lage opschakelen snel kunnen vervuilen en ook de koppeling (in geval van dsg) sneller slijt hierdoor. Het is goed om als bestuurder hier bewust van te zijn en als het kan, er iets aan te doen (kleine aanpassing in het rijgedrag)

Is het evt nog een optie om een paar km in hogere versnelling te rijden tijdens continue snelheid, of wordt de combinatie dan ook te nerveus? Bv op de snelweg een stukje continue 90km/u in z'n 3.

Verder kan je deze 'low revs' ;) ritten compenseren door bij ritjes zonder trailer (of met lege trailer?) af en toe eens flink in de toeren te jagen (uitsluitend bij goed warme motor) bv bij optrekken of een keer een stukje snelweg in een lagere versnelling. Vroeger zeiden ze 'om te voorkomen dat de motor lui wordt'.

Ik weet, het klinkt stom, omdat je nota bene een zuinige auto hebt gekocht. Maar door de interne vervuiling na verloop van tijd gaat de motor steeds minder zuinig lopen en kom je per saldo op hetzelfde uit qua verbruik.

Ik ben zelf een zeer rustige en beheerste rijder, en sinds mijn Faab (heb geen eens een TSI hoor) EGR en gasklephuis problemen kreeg (aangekoekt vuil) sukkelden de prestaties en verbruik langzaam achteruit. Ik relateerde dit aan mijn rustige rij gedrag. Na die vervuiling (deels) opgelost te hebben is de pit weer terug alsook het zuinige verbruik. Om dit zo te houden, jaag ik sindsdien bewust de motor af en toe een tijdje flink in de toeren.

Tot zover even dit evangelie. Amen.
 
Laatst bewerkt:

Gunner

Forumguru
Als je op die manier wil rijden, zou ik voor een 2.0 tdi gegaan zijn.
Verschil in catalogusprijs van bijna 7000 euro en dan heb ik het nog niet eens over de houderschapsbelasting gehad. Wel wat veel voor een auto die het in theorie prima moet kunnen. Zo heeft deze motorisering diverse 'trek'awards gewonnen bij o.a. de ANWB. Zo vreemd vind ik de keuze dus niet.

Ben ik de enigste die vind dat als de berijder alles volgens het boekje doet (kilo's, draaglast, schakelen) en er begint een mankement te vormen, de vraag wordt gesteld wat er mis kan zijn?
Nee.
 
Bovenaan Onderaan