Vreemde trilling bij belasting van de motor.

Altos

Banned
Bedankt Gizzmo voor de uitleg. Ik realiseer me ook dat de eerste 50.000 niks garanderen voor de komende 50.000. Ik zie ook in dat ik vaker zal moeten doortrekken om de boel soepel te houden en waarschijnlijk in de 5e moet rijden met de trailer als ik 90 rij. Echter ben ik als echte Autofiel met redelijke techische kennis altijd ver gekomen met logica, nu heb ik de techneuten op papier iets teveel vertrouwd en gedacht dat alles kon wat ik deed, omdat ik ruim boven het minimum gebruik maakte van de mogelijkheden welke moderne motoren bezitten. Ik ga met de dealer kijken wat er te redden/repareren of schoonmaken valt, daarna zal de rijstijl moeten worden bijgesteld.
 

Tom RS

Forumguru
Het kan natuurlijk best zijn dat het aan het vervuilde inlaattraject ligt, maar dan zie ik geen reden waarom het niet zou optreden in gelijk welke andere versnelling, of mis ik iets?
 

Joske

Forumguru
ik denk, maar ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, dat de 6 e versnelling (de "langste" versnelling) niet gemaakt is om "kracht" over te brengen is maar eerder om bij constante snelheid (bijvoorbeeld cruisecontrol) te rijden is. Niet om de motor te belasten. Bij een vervuild inlaattraject maak je het alleen maar moeilijker imo.

misschien kan iemand het wat beter uitleggen maar ik denk dat het wel duidelijk is wat ik juist bedoel ;)
 

Altos

Banned
Ik begrijp precies wat je bedoeld Joske! Dat is ook precies het gevoel wat ik nu aan over hou, zeker na alle verschillende tips en adviezen...het overdrive effect zeg maar.
 

Gieliovd

Forumguru
ik denk, maar ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, dat de 6 e versnelling (de "langste" versnelling) niet gemaakt is om "kracht" over te brengen is maar eerder om bij constante snelheid (bijvoorbeeld cruisecontrol) te rijden is. Niet om de motor te belasten. Bij een vervuild inlaattraject maak je het alleen maar moeilijker imo.

misschien kan iemand het wat beter uitleggen maar ik denk dat het wel duidelijk is wat ik juist bedoel ;)
Alle respect @Joske maar dat is onzin. De zesde versnelling is geen high tech versnelling met allerlei intelligentie. Het is gewoon de versnelling met de grootste overbrenging verhouding. Waarom zou die geen kracht mogen overbrengen?

Wat denk je dat zijn functie is als je 130 rijdt? Dan brengt hij toch echt 90 PK en 175 Nm over op de wielen (geschat).

Ik zou de dealer eens uitnodigen en de situatie reproduceren. Hang er 1200 kilo achter en laat ze het voelen door mee te rijden.

Eerste waar ik aan dacht is 2M vliegwiel. Maar als die er niet in zit wordt dat lastig haha.
 

Joske

Forumguru
@Gieliovd

ik heb niet gezegd dat dit een high tech intelligente versnelling is, toch? Maar je geeft zelf eigenlijk al een stuk aan dat het vermogen en koppel dat overgebracht wordt kleiner is dan bij een groter toerental (lagere versnelling), als je dan al een vervuild inlaattraject (zou) hebben dan maak je het de motor toch alleen maar moeilijker als je daar nog eens 1500kg 1235kg gaat achter hangen? Dus neen, ik blijf bij mijn standpunt ;)

maar goed dat je ook meedenkt met het probleem dat @Altos heeft, blijft een forum, dus discussiëren is de bedoeling :D
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
@Joske om misverstanden te voorkomen, even de juiste info in mijn geval...trailer (1 1/2 paards) en paard is samen 1235 kilogram.:thumbsup:
 

louigi58

Senior Member
Kijk maar eens wat er gebeurt als je met je fiets met bv 6 versnellingen in de hoogste versnelling de berg op rijdt, je ketting gaat kraken en je krijgt een hoofd als een pieper, als je al omhoog komt. Precies hetzelde gebeurt er ook met je motor als je er iets achter hangt. Trouwens kijk maar eens naar het motorvermogen dat je hebt bij 2200 toeren, dat zal ergens tussen de 60-70 pk zijn, wat waarschijnlijk te weinig is als het bergop gaat.
Je kunt bij caravantrekker. Nl eens een berekening maken, dan zie je meteen wat je per versnelling aan vermogen hebt en welke hellingpercentages je in die versnellingen kunt nemen.
Met deze lage toerentallen is het onder belasting vragen om problemen voor je koppeling en veel meer vervuiling van je motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

louigi58

Senior Member
Ik heb even een berekening voor je gemaakt, hier een paar data uit die berekening.
Voor het volledige verslag even zelf invullen op caravantrekker.nl

Let op dit is voor een optimaal presterende motor, niet als deze door het nieuwe rijden reeds vervuild is.

De trekkersscore voor de Skoda Octavia III - 1.2 TSI met een Paardentrailer 1,5 paardstrailer
Neem aan dat het de 105 pk versie betreft.

Maximale topsnelheid op de vlakke weg
(en bij tegenwind kracht 3)
3e versnelling: 115 km/h (115 km/h)
4e versnelling: 134 km/h (125 km/h)
5e versnelling: 125 km/h (109 km/h)
6e versnelling: 111 km/h (95 km/h)

Maximale snelheden op een autobaan helling van 5%
1e versnelling: 40 km/u
2e versnelling: 76 km/u
3e versneling: 101 km/u
4e versnelling: 74 km/u
5e versnelling is onbruikbaar

De hoeveelheid gas die u moet geven om 80 km/u, respectivelijk 90 km/u te kunnen rijden kunnen we uitdrukken in een percentage van de hoeveelheid vermogen die u ter beschikking heeft. Is het percentage hoger dan bijvoorbeeld 90% vraagt u een flinke belasting van de motor die niet aan te raden is om langdurig vol te houden.

Percentage vermogen bij 80 / 90 km/u bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Bij 80 / 90 km in de 3e versn. is 33% / 38% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 41% / 47%
Bij 80 / 90 km in de 4e versn. is 43% / 50% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 54% / 62%
Bij 80 / 90 km in de 5e versn. is 54% / 62% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 68% / 78%
Bij 80 / 90 km in de 6e versn. is 65% / 75% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 81% / 93%

In het buitenland komt u op snelwegen vaak lange hellingen tegen. Dergelijke hellingen zoals bijvoorbeeld de klim voorbij Luik of de heuvels in het Sauerland hebben veelal een stijgingspercentage van 5%. In onderstaande tabellen ziet u welke prestaties u kunt verwachten. In de berekening is rekening gehouden met een hoogte boven de zeespiegel van 250 meter. Rijdt u bijvoorbeeld op de Gotthard Autobahn zijn de prestaties minder.

Topsnelheden op een snelweghelling van 5%
In de 1e versnelling bij 5% helling: 40 km/u bij 5337 toeren en 30 km/u bij 4000 toeren
In de 2e versnelling bij 5% helling: 76 km/u bij 5461 toeren en 56 km/u bij 4000 toeren
In de 3e versnelling bij 5% helling: 101 km/u bij 4775 toeren en 85 km/u bij 4000 toeren
In de 4e versnelling bij 5% helling: 74 km/u bij 2657 toeren
De 5e versnelling is niet te gebruiken op 5% helling.

Probeert u 80 km/u te blijven rijden op snelweghellingen van 5% dan ziet u in onderstaande tabel de hoeveelheid kracht die u ter beschikking heeft.

Percentage kracht bij 80 km/u op een helling van 5%
Bij 80 km in de 2e versnelling is %
Bij 80 km in de 3e versnelling is 78%
Bij 80 km in de 4e versnelling is n.v.t.%
Bij 80 km in de 5e versnelling is n.v.t.%

Ik hoop dat je hier wat conclusies uit kunt trekken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

louigi58

Senior Member
Met betrekking tot vervuiling van de motor bij lage toerentallen kan ik mij nog herinneren van mijn 1e diesel Octavia 2.0 TDI DSG uit 2005 zonder roetfilter.
Als ik dan een weekje woonwerk verkeer had gesukkelt en er zat plotseling een BMW juppy achter me te duwen, gaf ik hem wel eens de sporen met tweeledig effect.
Met mijn 170 pk was ik de BMW meteen kwijt, die zag namelijk niets meer door die enorme zwarte rookpluim die er achter me ontstondt. Na een paar km flink doorrijden had je geen last meer van die pluimen en was de zaak weer redelijk schoon.
Nu met roetfilters zie je dit niet meer, maar de vervuiling treedt wel degelijk op.
 

Tom RS

Forumguru
Kijk maar eens wat er gebeurt als je met je fiets met bv 6 versnellingen in de hoogste versnelling de berg op rijdt, je ketting gaat kraken en je krijgt een hoofd als een pieper, als je al omhoog komt. Precies hetzelde gebeurt er ook met je motor als je er iets achter hangt. Trouwens kijk maar eens naar het motorvermogen dat je hebt bij 2200 toeren, dat zal ergens tussen de 60-70 pk zijn, wat waarschijnlijk te weinig is als het bergop gaat.
Je kunt bij caravantrekker. Nl eens een berekening maken, dan zie je meteen wat je per versnelling aan vermogen hebt en welke hellingpercentages je in die versnellingen kunt nemen.
Met deze lage toerentallen is het onder belasting vragen om problemen voor je koppeling en veel meer vervuiling van je motor.

Dat is wat ik ook bedoel: deze motor heeft niet genoeg over in deze situatie om het te trekken. Enige optie is om terug te schakelen naar vijfde, anders gaat er toch iets stuk gaan. Dat het nu pas optreedt kan natuurlijk gewoon zijn omdat er al wat stuk aan het gaan is... (en ik denk ook nog steeds de koppeling).
 

Altos

Banned
Koppeling wordt toch alleen gebruikt bij het schakelen? Als deze in de versnelling staat doet de koppeling toch niets meer of wel? Ik weet het niet hoor, sinds de tank vol zit met 98 loopt de auto veeeeel beter, stiller en soepeler. Trailer wordt nog getest. We zullen zien
 

Tom RS

Forumguru
Jawel hoor. De veren van de drukgroep drukken de sinterplaat tegen het vliegwiel waardoor de aandrijving kan plaatsvinden. Wanneer nu die drukgroep slijtage begint te vertonen krijg je te weinig druk waardoor slippen van de koppeling, bijgeluiden, ... kunnen ontstaan.
 

turboturbo

Forumguru
Koppeling wordt toch alleen gebruikt bij het schakelen?
Zeker niet.
Wij hadden vroeger een (oude) auto die tegen de Ketelbrug op gereden van 100km/u naar 70 terug zakte tegen de tijd dat we bovenaan waren. En dat lag niet aan motor vermogen maar aan versleten koppelingsplaten! :jaja:
 

Desperado

Forumguru
Daarom kun een versleten koppeling ook makkelijk testen als je 50 rijdt in zijn 4 en vol gas geeft. Als de platen versleten zijn zal het toerental omhoog schieten.
 

Cordoba

Forumguru
Essentieel bij de test van @Desperado is dat het toerental omhoog schiet, en de snelheid niet of nauwelijks. (dus de verhouding toerental/snelheid in een bepaalde versnelling klopt niet meer, bij plotseling gasgeven)
 

Tom RS

Forumguru
In sommige koppelingen zit in de sinterplaat zelf ook nog een aantal veren die precies zorgen voor het opvangen van het schokkerige effect bij gas / gas los ofwel op een golvende weg rijden bij zware belasting... Ik weet niet of dit ook het geval is bij de koppeling van de O3, maar als zo een veertje stuk is zou dat wel eens die klachten kunnen veroorzaken en dat is niet te testen door bovenstaande test.
 

Eekie72

Nieuw lid
Ik ga even een andere kant uit. Heb zelf een tijd geleden een update gekregen vanwege de trekhaak. Sindsdien ligt bij mij de paardentrailer er beter achter omdat deze update ook te maken had met je tractie.

Misschien het vragen waard aan je dealr of de auto deze update wel heeft?
 
Bovenaan Onderaan