Vreemde trilling bij belasting van de motor.

TL@

Forumguru
@Altos Het zou natuurlijk absoluut niet mogen dat je problemen hebt. Maar een auto heeft het nieuwe rijden nu eenmaal niet graag. Af en toe eens stevig doortrekken zorgt nu eenmaal dat de auto in betere conditie blijft.
Die 1.2 zou probleemloos met de trailer om moeten kunnen. Meer vermogen is natuurlijk altijd prettig maar meer geld is portemonee is ook prettig. Dat is nu eenmaal een afwegingen die je voor jezelf moet maken.

Mijn eerste gedacht was ook het vliegwiel, maar dan zou je ook nog een raar bijgeluid moeten hebben (heb ik ook een keer gehad bij de Golf TDI)

Als de garage niets vind, zou ik ook de tip van @Joske proberen (98 tanken) en eventueel de motorreiniging.
 

Altos

Banned
De opmerking over de lage toeren he; ik snap de noodzaak om in lage toeren te rijden met de paarden in de trailer.

Ik denk dat die echter vooral als algemene waarschuwing geldt. Ik lees het meer hier dat TSI motoren door het zeer lage opschakelen snel kunnen vervuilen en ook de koppeling (in geval van dsg) sneller slijt hierdoor. Het is goed om als bestuurder hier bewust van te zijn en als het kan, er iets aan te doen (kleine aanpassing in het rijgedrag)

Is het evt nog een optie om een paar km in hogere versnelling te rijden tijdens continue snelheid, of wordt de combinatie dan ook te nerveus? Bv op de snelweg een stukje continue 90km/u in z'n 3.

Verder kan je deze 'low revs' ;) ritten compenseren door bij ritjes zonder trailer (of met lege trailer?) af en toe eens flink in de toeren te jagen (uitsluitend bij goed warme motor) bv bij optrekken of een keer een stukje snelweg in een lagere versnelling. Vroeger zeiden ze 'om te voorkomen dat de motor lui wordt'.

Ik weet, het klinkt stom, omdat je nota bene een zuinige auto hebt gekocht. Maar door de interne vervuiling na verloop van tijd gaat de motor steeds minder zuinig lopen en kom je per saldo op hetzelfde uit qua verbruik.

Ik ben zelf een zeer rustige en beheerste rijder, en sinds mijn Faab (heb geen eens een TSI hoor) EGR en gasklephuis problemen kreeg (aangekoekt vuil) sukkelden de prestaties en verbruik langzaam achteruit. Ik relateerde dit aan mijn rustige rij gedrag. Na die vervuiling (deels) opgelost te hebben is de pit weer terug alsook het zuinige verbruik. Om dit zo te houden, jaag ik sindsdien bewust de motor af en toe een tijdje flink in de toeren.

Tot zover even dit evangelie. Amen.
Ik ben het met je eens dat we voortaan (dit nu meegemaakt te hebben) de rijstijl eens wat moeten aanpassen om verdere vervuiling te voorkomen, bedankt voor de tip alvast.
 

Altos

Banned
@Altos Het zou natuurlijk absoluut niet mogen dat je problemen hebt. Maar een auto heeft het nieuwe rijden nu eenmaal niet graag. Af en toe eens stevig doortrekken zorgt nu eenmaal dat de auto in betere conditie blijft.
Die 1.2 zou probleemloos met de trailer om moeten kunnen. Meer vermogen is natuurlijk altijd prettig maar meer geld is portemonee is ook prettig. Dat is nu eenmaal een afwegingen die je voor jezelf moet maken.

Mijn eerste gedacht was ook het vliegwiel, maar dan zou je ook nog een raar bijgeluid moeten hebben (heb ik ook een keer gehad bij de Golf TDI)

Als de garage niets vind, zou ik ook de tip van @Joske proberen (98 tanken) en eventueel de motorreiniging.
Mijn vrouw heeft hem deze week mee, ze gaat 98 tanken om eens te kijken hoe en wat. Ik hoor geen bijgeluid en de motor is stationair gewoon rustig dus het vliegwiel geeft tot op heden geen gehoor...hoop ik...
 

TL@

Forumguru
Het zou ook straf zijn met zo weinig kilometers. Hoop voor je dat je het probleem snel vind (en de oplossing ook natuurlijk) want problemen met een nieuwe auto zijn echt niet leuk.
 

CDK

Forumguru
als het te probleem te wijten is aan vervuiling (waarvan ik persoonlijk de kans groot acht) is het een optie om je dealer de kosten te laten vergoeden om bij een extern bedrijf een motorreiniging te laten uitvoeren (ik ken namelijk geen dealers die dit zelf doen) 98 tanken is bij het trekken van een paardentrailer ook aan te bevelen zoals @Joske al opperde en @turboturbo gaf je ook al een goede tip om bij rijden zonder trailer regelmatig de je auto met regelmaat de sporen te geven om maar in paarden termen te blijven spreken ;)
 

Altos

Banned
Idd, pagina 2 geeft me weer wat meer goede moed in de goede richting...er gaat snel een mail naar de dealer met een korte opsomming van de geboden oplossingen van iedereen hier en dan wacht ik af, ik houd jullie op de hoogte in ieder geval.:thumbsup:
 

Altos

Banned
Nope, bij de grote beurt zijn alle banden gecontroleerd. De trilling is ook niet in het stuur te merken, maar echt vanuit het motorruim. Zoals ondertoeren maar dan ruim 1500 toeren hoger
 

Import Yeti

Forumguru
Nope, bij de grote beurt zijn alle banden gecontroleerd. De trilling is ook niet in het stuur te merken, maar echt vanuit het motorruim. Zoals ondertoeren maar dan ruim 1500 toeren hoger
Ook als je tijdens het rijden de motor ontkoppeld (koppeling intrappen)?
 

Altos

Banned
Ja, bij terugschakelen is het ook weg, het voelt echt als ondertoeren maar dat zijn het feitelijk niet omdat om 2200 toeren gaat. Ik hoop echt op vervuiling, dat is makkelijk op te lossen, anders is het zoeken naar een naald in een hooiberg.
 

Cordoba

Forumguru
@Altos Er is één ding wat ik niet helemaal begrijp: je hebt het steeds over accelereren tot 4000 rpm met de paardentrailer, en dat dit niet acceptabel is. Ik krijg de indruk dat je er hierbij vanuit gaat, dat je ook plankgas naar die 4000 rpm toe moet, en dat je dit niet gedoseerd kunt doen (of bijv. bij paardentrailer niet zoals normaal doortrekken naar 3000 rpm, maar naar bijv. 3500 rpm). Overigens verwacht ik geen extreme vervuiling, doordat je dagelijks behoorlijk lange ritten maakt. Zoals turboturbo aangeeft, af en toe eens wat meer doortrekken, of in een iets lagere versnelling rijden, kan behoorlijk schelen in de interne motorvervuiling. Bij af en toe denk ik dan aan iets van eens in de paar weken.

Ik hoop dat de oorzaak snel duidelijker wordt dan nu, daarbij wil ik er wel op wijzen, dat je nu heel sterk op de motor gericht bent naar het zoeken, maar door geleiding van trillingen binnen de auto, kun je wel eens flink op het verkeerde been gezet worden. Daarom adviseer ik je de proefjes die in allerlei posts zijn voorgesteld uit te voeren, gewoon om de oorzaak beter te kunnen lokaliseren.
 

Altos

Banned
@Cordoba het naar de 4000 doortrekken is niet het probleem, maar het schakelmoment geeft een zwaardere terugslag bij hogere toeren als de trailer eraan hangt omdat die meteen afremt, bij lagere toeren(3000) gaat het gewoon soepel.
Ik ga de adviezen zeker opvolgen en houd jullie op de hoogte.
 

dirkkroneman

Forumguru
@Cordoba het naar de 4000 doortrekken is niet het probleem, maar het schakelmoment geeft een zwaardere terugslag bij hogere toeren als de trailer eraan hangt omdat die meteen afremt, bij lagere toeren(3000) gaat het gewoon soepel.
Ik ga de adviezen zeker opvolgen en houd jullie op de hoogte.
Sorry maar dat ligt dan toch aan de berijder, ik kan zelfs met gemak tot 6500 toeren doortrekken en overschakelen zonder "schokken" of een (zware) terugslag (ook met zware aanhanger).
 

Ron_2

Senior Member
Mijn ervaring met de caravan er achter (ook zo'n 1200 kg) is dat de 6e versnelling vrijwel niet gebruikt wordt, pas bij een snelheid vanaf 100 op een vlakke weg zou je hem kunnen gebruiken. In de vakantie heb ik de 6 vrijwel niet gebruikt, in Frankrijk was het te heuvelachtig, in Nederland mag je maar 90 en dat rijdt niet prettig in de 6e.
2200 toeren vind ik laag, zelf kies ik de versnellingen zo dat de motor op een vlakke weg rond 2500 toeren draait.
Ik ben er mee aan het spelen geweest, voor het brandstofverbruik maakt het niets uit of je in 5 of 6 rijdt, in de 5 bij 2600 toeren is hij soepeler dan in de 6 bij 2200 en kan hij kleine hoogteverschillen veel makkelijker aan.
Rustig doortrekken tot 3500 a 4000 toeren is geen enkel probleem en geeft geen zwaardere reactie bij opschakelen.
Het nieuwe rijden is met een zware aanhanger er achter echt geen optie, de schakelindicator volg ik nooit, ik ga op gevoel.
 

Altos

Banned
Bedankt voor jullie input maar beide geven jullie een eigen beleving en geen feit. IK vind het niet prettig en merk daar zeker verschil in als ik met 4000 toeren moet overschakelen met een levend dier achter de auto, ook volg ik de schakelindicator niet als de trailer erachter hangt en de eerste 50.000 km ging alles prima...het brandstof verbruik waa tijdens deze periode gemiddeld 1:10/11 nu ( in z'n 5 ) 1:7/8...nogmaals bedankt voor jullie ervaringen maar deze feiten ondervind ik zelf. En er zal vast soepel geschakeld kunnen worden met hogere toeretallen maar dan heb je het braafste (slapende) paard van de wereld achterin staan. Ik wil hier verder niets mee uitlokken maar deze "adviezen" dragen volgens mij niets bij aan de oplossing. Toch bedankt
 

Joske

Forumguru
Dan zou ik toch de gedane werkzaamheden eens controleren. Staat filterhuis goed vast, bougies laten controleren. Al blik onder motorkap geworpen?
 

Altos

Banned
Jazeker, maar er is niets wat er anders uit ziet dan hoe het hoort. Overigens was dit al voor de onderhoudsbeurt aan de gang. Ik spreek de dealer vrijdag over een nieuwe afspraak.
 

Gizzmo

Forumguru
Met de beste bedoelingen wil ik graag iets duidelijker maken voor je, en helaas zal dat niet bijdragen aan een oplossing, enkel wat begrip over en weer.
De auto mag 1300 trekken, dat hoeft nog niet te zeggen dat dat op dezelfde zuinige manier kan als wanneer de wagen onbelast gereden wordt. Tevens is de reden dat het de eerste 50k wel goed ging geen garantie voor de toekomst. Het rijden met aanhanger en met lage toeren geeft beduidend meer belasting en slijtage op de bewegende onderdelen van het motorblok, en na 50k is dus het nieuwe er wel van af.

Voorbeeld, vorig jaar zomer ging mijn vrouw een stukje rijden met de caravan erachter richting zuid-frankrijk. Ging allemaal perfect en ik merkte niets aan de auto, totdat plots het vermogen weg viel. Dit laatste was een veiligheids actie van de elektronica om de motor te beschermen die veels te heet werd. Dit gebeurde berg op in zijn 5 met 36 graden buitentemp. Toen ik haar adviseerde terug te schakelen naar de 4 daalde de temperatuur van de motor, zelfs nog steeds berg op. Je ziet dus dat de motor veel harder moest werken in zijn 5 dan in zijn 4, enkel door wat meer toeren te maken. Volgens de ANWB 1 van de grootste oorzaken van pech onderweg met de caravan dat mensen niet een versnelling terug gaan en dus de motor veels te veel belasten.

En ik denk dat je met een paard achter je ook best een versnelling lager kan rijden en toch soepel kan schakelen.

Dit was enkel als techneut om uit te leggen wat er gebeurd binnen in dat motorblokje.
 
Bovenaan Onderaan