Waar op te letten aankoop octavia iv?

Tman0961

Forumguru
Van harte, mooie wagen!!!

Even ter overweging, ik heb juist een laadpunt genomen voor mijn Superb iv. Ik weet dat het in principe overkill is, maar toch vond ik het wel prettiger. Ik zal even delen waarom, misschien heb je er wat aan:

- Easee laadpunt en tibber equalizer / load balancer voor 519,- eur gekocht via de tibber store. Bevriende installateur laten plaatsen; voor 800,- euro totaal klaar.
- Nu degelijke installatie en kortere oplaadtijd i.p.v. langere oplaadtijd en belasting via een “stopcontactje” (voel maar eens aan de behuizing van het stopcontact hoe warm deze wordt). Laadpunt kan de belasting beter aan en de laadtijd een stuk korter lager, het laadverlies een stuk minder, plus ik kan de wagen beter op alleen zonnepanelen laden omdat het oplaadvenster kleiner is.
- de oplaadkabel is geborgd en hoef ik niet op te ruimen en kan ik laten hangen. (Granny kabel is toch iets van rond de 200,- euro, zonde als ie gestolen wordt.) Niemand anders kan zomaar opladen aan mijn laadpunt.
- via laadpunt icm de tibber equalizer meer inzicht en controle op het laadproces en totale stroomverbruik en belasting in huis.
- mocht de overstap gemaakt worden naar een EV in de toekomst, dan is de installatie hier klaar voor.
 

EdK

Forumguru
(voel maar eens aan de behuizing van het stopcontact hoe warm deze wordt)
Dat is eigenlijk vrij logisch !
Een standaard woning wcd is geschikt voor stromen van max 10A ( continu).
Eigenlijk zouden er aan die laders een CEE stekker gemonteerd moeten zitten, die zijn gemaakt voor 16A continu stromen....
Maar beste is en blijft gewoon een walbox , denk altijd maar ik heb al een vermogen aan de wagen uitgegeven dus dan maken die paar honderd euro ook niet meer uit...

Net als motorrijders die vermogen aan de motor uitgeven en geen geld over hebben voor goede kleding en dan in hun korte broek met sandalen aan gaan rijden....
En neem een walbox met wcd dus niet met laadstekker, die laatste worden voor het oude koper er nog wel eens afgeknipt... :pieker:
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb een octavia 1.5 tsi etec uit Juli 2023
Infotainment is een grote ramp. Heb nog regelmatig dat carplay het niet doet of muziek maar 1 seconde en weer pauzeert.
Heeel soms crasht het infotainment nog maar niet zoveel als in het begin.

Qua infotainment scoort deze wagen een 4….

Motorisch is het super, trekt onze caravan van 1450kg met gemak, echt een dikke plus
Automaatbak is heel erg lui, ook in de S stand. Enige dat hij snapt is toeren maken maar vlot reageren…
Het is dat ik die niet nodig heb
Motor een 9, dsg bak een 7

Ruimte binnenin is super. Auto volgepropt, 2 kinderen achterin en caravan erachter naar Kroatie geen enkel probleem
Ruimte 9

Al met al hele goede auto, alleen de elektronica is bagger
 

dnlffn

Actief lid
Lees de laatste tijd veel over trekhaken en voorbereidingen hiervan, zelf ben ik zo ver dat ik een prijsopgave heb liggen voor het monteren van een wegklapbare trekhaak (incl knopje in achterbak) op mijn iv RS. Deze zal enkel gebruik worden voor een fietsendrager, gezien de kleine man van ons nu ook mee kan op de fiets:giggle:. Het geheel word door dealer in Groningen dan gemonteerd. Hij wees mij nog even op het geen trekgewicht hebben op kenteken, hij vertelde dat dit echter wel mogelijk is en dat de auto dan naar RDW in Lelystad moest. De auto wordt dan opnieuw gekeurd/getest en krijgt dan zijn trekgewicht op kenteken. Zelf heb ik nog niks in de planning staan voor het monteren van een trekhaak. Wat echter wel in de planning staat is een afspraak bij Altera voor het monteren van verlagingsveren, vrouw lief hier toch van kunnen overtuigen :sneaky: Ga de laatste tijd veel naar Duitsland voor leuke tripjes/vakantie met het gezin. Wat ik ervaarde was dat de auto boven de 160km/h erg onstabiel is. Ben heel benieuwd hoe het rijd na het monteren van de veren! Qua uitstraling heb ik de fotos's al gezien:cool:
 
Laatst bewerkt:
@dnlffn ; dat van dat herkeuren verhaal. Vergeet het. Zijn legio discussies hier gevoerd op het forum. Ook van iemand die er tot het bittere eind werk van heeft proberen te maken en naar mijn weten is het niet gelukt.

Bij de RDW staat:
IMG_0054.jpeg

Geen idee wat ze dan voor je kunnen en willen betekenen. Zie:
 

Jessedew

Senior Member
Bedankt voor de leuke reacties!

En natuurlijk ook voor de suggesties, over laders en al dan niet een wallbox. Een wallbox is voor nu ff nog een te snelle investering, eerst eens aankijken met de thuislader (die raak ik altijd wel weer kwijt via MP oid) uiteindelijk zal er vast en zeker een keer een wallbox komen. @Tman0961. M'n zwager heeft de elektra gedaan bij de renovatie van ons huis, dus alle bekabeling is slechts 10 jaar oud. Misschien kan die relatief eenvoudig zo'n wallbox plaatsen.

@Chrisjemol het infotainment is idd iets wat mij wel een klein beetje zorgen baart, we gaan het meemaken, hopelijk gaat het goed.
@Disaster-Master deze heeft idd wel trekgewicht, anders had ik deze niet gekocht. (maar better safe then sorry) maar deze auto met al die opties icm trekgewicht is idd best zeldzaam.
 
Zag dat het gewoon een handelaar is. Geen VAG dealer. Dus die kunnen weinig. Garantiewerk zal dan uitbesteed worden gok ik. Dus updaten kunnen ze niet. Of zelf doen (niet te moeilijk) of langs de dealer.
 
Hmm toch jammmer.. is dat echt niet te retrofitten? Is het frame waar de (ik neem aan ventilator? thats it?) onder moet komen zo anders dan. Heb me er nog niet echt in verdiept. Is ook meer een gimmick; nice to have. Want echt koelen doet het niet gezien eht alleen maar een fan is. Het zit verder niet gekoppeld (voor zover ik weet) op de luchtkanalen zodat er bijv ook airco-temperatuur lucht in kan komen.

Alles aanname. Weet er echt niets van ;)
 
RDW Klantenservice <info@rdw.nl>
Bedankt, wij hebben uw bericht goed ontvangen.

Onze klantenservice behandelt uw verzoek binnen 3 werkdagen. Meestal kunnen wij verzoeken meteen beantwoorden. Soms sturen we het door naar een andere afdeling. Het kan dan langer duren voor u antwoord krijgt.


Nou. Eens kijken wat ze zeggen :pardon:
Niet dat ik van plan ben om alle kosten te maken voor de keuring en dan ook nog monteren.. maar ben gewoon benieuwd naar het antwoord ;)
 

Jessedew

Senior Member
Hmm toch jammmer.. is dat echt niet te retrofitten? Is het frame waar de (ik neem aan ventilator? thats it?) onder moet komen zo anders dan. Heb me er nog niet echt in verdiept. Is ook meer een gimmick; nice to have. Want echt koelen doet het niet gezien eht alleen maar een fan is. Het zit verder niet gekoppeld (voor zover ik weet) op de luchtkanalen zodat er bijv ook airco-temperatuur lucht in kan komen.

Alles aanname. Weet er echt niets van ;)
Op die (toekomstige) van mij zit ook stoelkoeling. Ik heb het wel aangehad bij de proefrit, maar het is winter, dus kan er nog weinig van zeggen. Er gebeurd wel wat, lijkt soort ventilator te zijn idd. Misschien lekker bij 30 graden plus
 

Patron

Senior Member
Voor de software kan je een pm sturen naar @Rainesh of @Antera. Vanaf 1820 naar 1896 en dan 1969 (of meteen de laatste). Kijk wel even of je een e-manager hebt nu, want die kan met een upgrade weg zijn, gelukkig kan die wel weer teruggezet worden.
 

jesse_s93

Forumguru
@Disaster-Master deze heeft idd wel trekgewicht, anders had ik deze niet gekocht. (maar better safe then sorry) maar deze auto met al die opties icm trekgewicht is idd best zeldzaam.
@Jessedew Allereerst gefeliciteerd met de aankoop. Ik vind de Octavia in het zwart met de Becrux velgem heel chique!

Ten aanzien van het trekgewicht, hoe heb je vastgesteld dat daadwerkelijk trekgewicht op het kenteken staat? Als de auto een kenteken heeft en je hebt dit via de RDW site vast kunnen stellen is er natuurlijk geen probleem, maar ik zou zelf een beetje onrustig worden als de verkoper dit enkel heeft gecommuniceerd, zeker aangezien ze zelf ook al fout in de advertentie hadden staan dat de auto een trekhaak had.

De reden: In Nederland wordt vanuit Pon bij nagenoeg alle auto's standaard de optie trekhaakvoorbereiding geselecteerd en daarmee krijgt de auto een iets hogere CO2 waarde en iets meer BPM, maar staan er wel altijd trekgewichten op kenteken. In het buitenland zie je dat deze optie als men geen trekhaak wilt, niet automatisch wordt geselecteerd en de auto dan vanuit de fabriek komt met een iets lagere CO2 uitstoot, maar dan ook geen trekgewichten heeft geregistreerd op kenteken. Aangezien je aangeeft dat het import is zou ik het dan ook graag zwart op wit zien (als ik jou was), maar hopelijk heb je dat ook :)

Ter aanvulling. Je geeft aan dat het een Sportline versie is, maar dat verwacht ik niet als ik het plaatje bekijk. De Sportline heeft een zwarte grille, heeft badges aan de zijkant en de achterbumper is aan de onderzijde anders dan de reguliere versie. Desalniettemin blijft het een mooie auto!
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
@jesse_s93 , kan de NLse variant van een Sportline niet anders zijn dan de Duitse? PON bepaalt toch zelf welke pakketten/uitvoering welke opties en details bevatten?
 

jesse_s93

Forumguru
@PizzaPieter in theorie zou dat kunnen, maar in Duitsland is de Sportline versie ook een versie met een zwarte grille, badges op de zijkant/interieur en iets wat gewijzigde achterbumper. Over het algemeen is deze wel duidelijk herkenbaar.

Ook heeft de Sportline geen genventileerde stoelen, maar standaard sportstoelen. Ventilatie is een onderdeel van het Suite interieur en die heeft dan weer geen sportstoelen. Anders had @Disaster-Master de stoelen uit een Sportline i.p.v. een RS nog in overweging kunnen noemen als sportstoelen met ventilatie.
 
Bovenaan Onderaan