Waarom Combi?

Dutch4x4

Senior Member
Combi rijdt veel lekkerder, dat komt door dat extra gewicht. geloof je me niet, probeer het dan.

Maar is de carrosserie ook stijver?

Op zichzelf geloof ik het wel, want de Octavia HB rijdt op die manier weer lekkerder dan een Leon of Golf.

Toch heb ik uiteindelijk liever (veel) minder gewicht. De watervlugheid van de Fiesta in bochten is zó fors groter dan van de Skoda, met z'n grotere traagheid, dat dat veel plezieriger rijdt. Alleen de AWD op de Skoda houdt al die massa die rechtdoor wil nog een beetje tegen.

Ad_O2

Lid
En welke kleuren zijn dat dan voor de O2 volgens jou?

Pfff.., nu ga ik tegen schenen schoppen :blush:
Mijn persoonlijk mening waar een Octavia combi MET privacy class zijn / haar lijnen echt tot zijn / haar recht komt zijn:

black magic pearl effect
flamenco red metallic
island green metallic
race blue (RS)

En ik ben blij dat smaken verschillen, anders zou het een saai boel worden :grin:

De O2 is onze eerste Combi en zeker niet de laatste. Super-praktisch gewoon. Ik geef toe een HB of sedan is doorgaans mooier (voor mij is er maar één mooie combi: ALFA 159!!!) maar een auto is eigenlijk geen mode accesoire maar een transportmiddel. Ik doe bijv. avondschool fietstechniek: zeteltjes plat, fietsje derin, een minuutje werk dus en 'GO'. Geen trekhaak en fietsdrager installeren.
In België is een SW zowat de standaard gezinswagen aan het worden en sedert 8 maanden weet ik waarom!

___JC___

Forumguru
Ik heb een combi genomen omdat ik dat mooier vind. Heb die ruimte echt niet nodig maar af en toe is het weleens handig moet ik zeggen. Ik merk nog wel dat veel mensen (met name de wat ouderen) een combi zien als familiebak. Ik krijg af en toe nogsteeds opmerkingen in de trend van, wat moet een 28 jarige met een stationwagen!?

Mn broer zn HB staat hier nu (hij is op vakantie) en ik moet zeggen een HB is in het blauw ook wel erg mooi !!

Frankie

Actief lid
Ik had ook graag een combi gehad omdat ik het een mooiere auto vindt. Maar die was toch iets te duur geworden (+/- €40 meer p/m). Los van welke kleur. Maarre, om op de oorspronkelijke stelling terug te komen. Waarom zou de HB zoveel sportiever zijn dan de combi ?? En WAT is "sportief" ? Het zijn allebei geen sportauto's. Gewoon transportmiddelen voor de zaak, vakantie of dagelijkse leven/familie. Niet meer en niet minder. De O2 is dan wel iets mooier dan sommige andere auto's, maar naar mijn mening niet automatisch sportiever. Ik heb ook zo'n hekel aan de term "sportvelgen". Zoveel mensen zeggen dat als de velg alu is of iets groter. "Oh, u wilt ook de 17" sportvelgen ?" NEEEEEEEE, gewoon Pegasus :-) Ga ik dan opeens racen ofzo ?? :-)

Maar goed... over dit onderwerp zal toch niet iedereen het eens worden...

Pendragon

Donateur
Net als zovelen vinden wij (mijn vrouw en ik) de combi gewoon minder mooi dan de HB. Ik moet zeggen dat ik de combi van de O2 wel mooier vind dan de meeste andere combi's. Combi's zijn meestal aan de achterkant gewoon lelijk. Heel anders afgewerkt dan de sedan/hb. Bij de O2 valt dat nog wel mee. En daarbij is het inderdaad zo: combi's zijn vertegenwoordigers bakken. En als je naar de O2 kijkt (wij hebben de HB) dan is de HB al meer dan ruim genoeg, zeker in de kofferruimte, waar ik dan ook vaak complimenten over krijg als ik de 5e deur open doe. Vaak reacties als: wauw, wat een kofferruimte zeg en dan verder toch nog zo'n ruime auto. Ik kan een glimlach dan niet onderdrukken.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op smaak.....

Frankie

Actief lid
En daarbij is het inderdaad zo: combi's zijn vertegenwoordigers bakken.

Dat meen je toch niet serieus hoop ik !?!?!?! Wat n klinkklare onzin. Moet je de volgende keer als je op de snelweg zit eens goed kijken hoeveel van de 10 combi's er lading hebben (spul welk de bestuurder volgens jou vertegenwoordigd)... hoop dat je voldoende van ons wegennet ziet om een betrouwbare waarneming te kunnen doen.

Sorry voor mijn "heftige" reactie, maar je stelling ergert me juist zo omdat je stelt dat het zo IS en niet dat t het domweg je mening is...

Persoonlijk vind ik de HB nu juist een 13 in een dozijn model, niets speciaal dus.
Blijkbaar ben ik daar overigens niet de enige in aangezien mijn (Belgische) dealer mij liet weten dat hij nog slechts 1 HB op voorraad gaat nemen. 9 op 10 O2's die hij verkoopt zijn combi's.... aan...... juist ja......particulieren ( in leasing is de O2 absoluut niet populair hier.)

3 redenen:

Reden 1: Ik vind de look van deze combi mooier dan van de Hb of sedan
Reden 2: 1 grote Berner Sennen Hond
Reden 3: 2 kleine kinderen / En daarmee (voor mij in ieder geval) de meest praktische van alle modellen.

PS: ik ben geen vertegenwoordiger..... ;)

Nederlanders hebben nu eenmaal last van na-aap gedrag? Als daar zijn de opkomst van de MPV, de SUV en de Cabrio met vast dak? En de kleuren zwart en zilver?

Natuurlijk vind je soms een combi mooier dan de hatch, maar ook omgekeerd.
Bij Skoda hoef je in ieder geval niet voor de ruimte het een of het ander te kiezen. Beiden ongeveer dezelfde bak.

Mijn volgende auto is waarschijnlijk geen combi meer. Na 2 combi's tijd voor iets anders en eindelijk af van de stomme dakrails waar ik toch niks mee doe en waar ik alleen maar last van heb met wassen.
Ook een doe elkaar na kwestie die dakrails. Waarom moeten ze op een combi en een SUV wel en op een sedan of hatch niet?

tja, als je niet wilt na-apen dan kom je vanzelf bij een zwarte roomster terecht... niwaar LenK? :-)

Pendragon

Donateur
Dat meen je toch niet serieus hoop ik !?!?!?! Wat n klinkklare onzin. Moet je de volgende keer als je op de snelweg zit eens goed kijken hoeveel van de 10 combi's er lading hebben (spul welk de bestuurder volgens jou vertegenwoordigd)... hoop dat je voldoende van ons wegennet ziet om een betrouwbare waarneming te kunnen doen.

Sorry voor mijn "heftige" reactie, maar je stelling ergert me juist zo omdat je stelt dat het zo IS en niet dat t het domweg je mening is...

Geeft niks hoor. Ik bedoelde het anders dan jij denkt. Ik bedoel meer dat een combi de reputatie van een vertegenwoordigersbak heeft, niet dat het zo is. Als het zo overkwam, dan mijn excuses daarvoor. Ik ben hier niet om mensen te ergeren.

H

HeerlijkHelder

Ik rijd dus een combi omdat ik dat de mooiste auto vind. En omdat ik de ruimte soms kan gebruiken. Ik hou ervan om te gaan karper vissen en dan moet er aardig wat mee. Ik zou pas een meeloper zijn als ik dan een hatchback ga leasen omdat anders mensen denken dat ik vertegenwoordiger ben. Bullshit dus. Misschien lease ik de volgende keer wel een Vito.

Oh ja ik heb ook nog een diamond silver metallic. Ook weer omdat ik dat de mooiste vind.

Dutch4x4

Senior Member
Als ik zo om me heen kijk en m'n oor te luisteren leg, dan zijn de mensen die vinden dat een station het imago van een vertegenwoordigersbak heeft, tegenwoordig ver in de minderheid. Een station staat al een jaar of wat voor een coole lifestyle en zelfs voor sportiviteit - wat dat dan inderdaad ook mag wezen - daarbij verwijzend naar de RS6 en dat soort auto's.

Zoals ik al zei, ik ben daar ouderwets in, maar ik besef dat een heleboel mensen er inmiddels anders over denken. En vind dat ook prima, moet iedereen zelf weten. Maar meelopen met Hatchback-eigenaren gaat inmiddels nogal moeilijk, omdat de grote meerderheid al in de Combi rijdt...

Een nog kleinere minderheid moet bij stations nog aan de duffe gezinsbak van vroeger denken, maar dat imago is volgens mij allang overgenomen door de midi-mpv's van het kaliber Zafira/Scenic/etc.

Ad_O2

Lid
Vandaag nog even met een Mini (sportive uitvoering met blonde vrouw achter het stuur) gesport bij een stoplicht en een lang lap asfalt.
Tjonge wat was die pissig dat een Skoda station haar bijna weg reed.

Dus Combi oude l*lenbak.....

DACHT het NIET!!! :yeah:

Vacaro

Senior Member
Waarom Combi??
-4x4 enkel beschikbaar in Combi
-Deze mag 1600kg trekken(ivm paardentrailer)
-voor kofferruimte,(zadel,kopstuk,poetsgerief,jerrycan water,laarzen,kledij,eventueel picnicgerief,enz..moet allemaal mee op jumping)
-bagageruimte nodig ook voor hond(briard) en voor de spullen van 2kids.
-combi kan je tot tegen dak laden en dan heb je toch nog altijd meer dan bij hb.
-overzichtelijker bij achteruit parkeren

-en ik vind een combi mooier vooral met donkere ruiten achteraan(moet bij mij nog gebeuren,vergeten te noteren op bestelbon)

@Ad O2

Gelijk heb je, er zijn er niet veel die mijnen O2 Combi kunnen bijhouden.
Trouwens, zo'n zwarte metallic octi combi met privacyglass vanachter heeft zeker bekijks ... (vind ik toch).
En ja de kinderwagen steek je er zo vanachter in, geen gepruts...

Geef mij dus maar de Combi, wat een prachtige bak !!

@Ad O2

Gelijk heb je, er zijn er niet veel die mijnen O2 Combi kunnen bijhouden.
Trouwens, zo'n zwarte metallic octi combi met privacyglass vanachter heeft zeker bekijks ... (vind ik toch).
En ja de kinderwagen steek je er zo vanachter in, geen gepruts...

Geef mij dus maar de Combi, wat een prachtige bak !!

ha, ben jij die zonhovense black O2combi! ik ben die houthalense black roomster en op de grote baan hebben al vele automobilisten zich verslikt aan mijn Roomsterke! take care

Dutch4x4

Senior Member
Wat voor kinderwagens steken jullie achterin dan? Ging bij mij altijd probleemloos in de hatchback. Of klappen jullie 'm nooit in? :D

(Ja, in zo'n moderne lifestyle-sedan met brievenbusopening, okee. Maar in een hatchback kun je overal zo bij, hoor.)

Bovenaan Onderaan