Off topic: Vooroordelen.....ze zijn van alle tijden. Echt erg is het niet. Een ieder heeft zijn rol in de maatschappij en zijn daarin niet altijd sympathiek jegens elkaar. In oude tijden kon je met vooroordelen bepalen wie een potentieel gevaar voor je kon betekenen. In geval van gevaar wordt adrenaline aangemaakt die je helpt te vluchten of juist te verdedigen.
Vooroordelen zijn cultureel, instinctief en empirisch bepaald. Soms zijn de vooroordelen fobisch zoals angst voor insecten of hoogte. Bij fobieen worden onnodig veel stresshormonen aangemaakt wat kan leiden tot agressie of depressie.
Bij mij in de straat zit een tattoo-shop. Daar komt een bepaald soort mensen op af. Ik woon in een straat met rijtjeshuizen (koopwoningen) en een paar (huur)flatjes. Het gebied waar de bezoekers voor de Tattoo-shop aankomen en parkeren is voor ca. 50 huizen.
We zitten nog wel eens voor het huis met buren wat te drinken en te kletsen en bij wijze van experiment proberen we zo vroeg mogelijk te ontdekken welke aankomende bezoekers naar de Tattoo-shop gaan.
We doen dit op basis van:
- soort auto, groot met veel uitlaatgeluid
- leeftijd van de auto, net even wat ouder
- kleur van de auto, incourant
- "pimp"-gehalte van de auto, grote alu wielen, skirts e.d.
- muziekinstallatie, staat meestal te hard aan
- manier van parkeren, scheef en/of op meer dan één plek
Eenmaal uit de auto bekijken we de mensen en daar gebruiken we de volgende karakteristieken voor:
- man: slank, iets te lang donker(blond) haar, petje, donkere kleding, sportschooltype, roker.
- vrouw: volslank, (te) strakke broek, naveltruitje, lichte kleding, gekleurd halflang haar, rookster.
De score is 95% accuraat. Soms kom je zelf net aanrijden en parkeer je naast een "verdachte" auto en hoef je maar even te wachten op bevestiging.
Het experiment is niet echt relevant maar het toont wel aan hoe vooroordelen werken. Ik gebruik mijn vooroordelen voor mijn werk om te bepalen met wie ik wel of niet zaken doe. Soms heb je al na 5 minuten in de gaten dat je liever geen verder contact hebt met een bepaalde persoon. Niet dat die persoon slecht is of zo. Ik heb daar geen oordeel over. Ik voel me er gewoon niet gemakkelijk bij.
Stel: Je rijdt op de snelweg en je bent net iets te laat met het verlaten van de linker baan voor het nemen van een afrit. Je hebt de keus om (een tikje agressief) net voor een auto op de rechterbaan langs te gaan of te remmen en achter de auto langs te gaan.
Wat doe je bij:
- een gepimpte wat oudere donkere BMW 5 serie is met een donker type met petje achter het stuur
- een rode Daihatsu Curore met een oudere grijze mannelijke bestuurder.
Op basis van vooroordelen schat je het risico in of jij door je actie wellicht in gevaar komt. Heel menselijk allemaal.