Waarom geen fatsoenlijke accu?

Karolina

Forumguru
Ik vind dit wel een raar topic want eigenlijk weet je al wat er fout is! Je laat de koelkast aanstaan terwijl de auto niet rijdt....

Dus koop een grotere accu of laat die koelkast niet draaien als het niet nodig is. Ook beter voor het milieu!
 

DimiTator

Actief lid
Inderdaad. Een optie is een zwaardere accu. De andere optie zo een relais dat de koelkast uitschakelt als de spanning te laag is.
Ik ga het daar het de dealer over hebben.
 

Joske

Forumguru
Waarschijnlijk schakelde jouw vorige auto wel de spanning uit naar de koelkast en is dat de reden dat je batterij bij deze wagen wel plat komt.. Niet meer en niet minder ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad. Je vraagt dat over dingen die je belangrijk vind. Niet over dingen die vanzelfsprekend zijn.
Begrijp ik nou goed dat jij het VANZELFSPREKEND vind dat een koelkast, die blijkbaar dag en nacht aanstaat, het zomaar doet omdat dat bij een vorige versie (feitelijk een totaal andere auto) ook het geval was?

Als ik een koelkast in mijn nieuwe auto werkend wil hebben, zou een blik op de accuspecs toch wel het eerste zijn.
 

DimiTator

Actief lid
Als iets met 4 voorgaande auto's zonder problemen gaat, dan is dat voor mij een vrij normale zaak.
Maar zoals gezegd: ik zal er mijn dealer over aanspreken om een oplossing uit te werken.
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, ok, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar de oplossing is toch simpel?

Of een zwaardere accu, of de koelkast uitschakelen als de motor niet loopt.

Of verwacht je compensatie van de dealer?
 

ertromp

Forumguru
Of de volgende auto laten uitrusten met een fatsoenlijke koeler die op brandstof kan lopen:

image.jpg

En dan je dealer weer moeten aanspreken op een te kleine brandstoftank :D
 

RobSmith

Nieuw lid
Uw eerdere auto's die dat zonder probleem deden schakelden ongetwijfeld de 12V op het betreffende 12V contact uit.

Voor "semi-permanent" gebruik van een koelbox in de auto kan een normale startaccu helemaal geen dienst doen.
Onze VW camper heeft een startaccu van 88 Ah en ook die zou het echt niet redden.
De kleinste koelbox die je kan vinden neemt al 4 Ah op. Dus na een uur of wat kun je starten echt wel vergeten.

Éen goede oplossing is er: 2e accu (en dan een zgn. tractie-accu) mét scheidingsrelais of electronica én diep-ontladingsbescherming.

In de praktijk is een volle tractie accu van ruim 100Ah na ca 12u "koelbox draaien" ook leeg (althans de diep-ontladingsbescherming schakelt dan af).

En hoeft de koelbox niet door te draaien: een 12V contact dat spanningsvrij wordt natuurlijk, dat werd hierboven ook al genoemd.
 

DimiTator

Actief lid
Uw eerdere auto's die dat zonder probleem deden schakelden ongetwijfeld de 12V op het betreffende 12V contact uit.

Voor "semi-permanent" gebruik van een koelbox in de auto kan een normale startaccu helemaal geen dienst doen.
Onze VW camper heeft een startaccu van 88 Ah en ook die zou het echt niet redden.
De kleinste koelbox die je kan vinden neemt al 4 Ah op. Dus na een uur of wat kun je starten echt wel vergeten.

Éen goede oplossing is er: 2e accu (en dan een zgn. tractie-accu) mét scheidingsrelais of electronica én diep-ontladingsbescherming.

In de praktijk is een volle tractie accu van ruim 100Ah na ca 12u "koelbox draaien" ook leeg (althans de diep-ontladingsbescherming schakelt dan af).

En hoeft de koelbox niet door te draaien: een 12V contact dat spanningsvrij wordt natuurlijk, dat werd hierboven ook al genoemd.

Wel, ik heb net de koelbox gevuld en nagekeken wat het verbruik is: 36w bij 12V. Dat is dus 3Ah. Als ik het eenvoudig uitreken heeft hij na 8 uur 24Ah verbruikt. De accu heeft een capaciteit van 61Ah. Waar zijn dan die resterende 36 Ampertjes naartoe?
Het is vandaag koud genoeg, de koelbox hoeft niet te draaien.
 

RobSmith

Nieuw lid
Nog even rekenen:

U stelt dat van de accu na 8 uur 61Ah -/- 24 nog 37Ah "over is" .

De praktijk is denk ik iets weerbarstiger, en dit zal waarschijnlijk flink lager zijn (en 8 uur tussen thuiskomst 's-avonds en vertrek 's-ochtends lijkt me doorgaans geen regel maar uitzondering) pakweg de helft van de volle accu capaciteit.

En de "volle" accucapaciteit is bedoeld om te starten en niet de helft.

Echt, zonder afschakelen van het betreffende 12V contact óf een duurdere extra accu oplossing, kan het niet.
 

Rallye

Forumguru
Te verdediging van de TS: bij alle Octi II's staat (gelukkig) constant spanning op de stroomaansluitingen..... Er is wat dat betreft dus geen verschil tussen de FL en de PFL.
 

Joske

Forumguru
Te verdediging van de TS: bij alle Octi II's staat (gelukkig) constant spanning op de stroomaansluitingen..... Er is wat dat betreft dus geen verschil tussen de FL en de PFL.
en toch gaat bij mij het 12V-stopcontact na bepaalde tijd gewoon uit dienst, net zoals de radio stopt met spelen na 10min - 15min (met contact af)
heb een FL 2013
 

EdK

Forumguru
en toch gaat bij mij het 12V-stopcontact na bepaalde tijd gewoon uit dienst, net zoals de radio stopt met spelen na 10min - 15min (met contact af)
heb een FL 2013

ja bij mij ook , maar dan is wel de accu plat en kan ik de acculader weer eens uit den schuur halen......:D
 

EdK

Forumguru
Tsja zal er wel mee te maken hebben dat je een vlaamse wagen hebt ?
Jullie hadden toch ook een mes standaard van fabriek in wagen om de bochten te snijden ??? flauw he ??
 

Canon-Eye

Forumguru
en toch gaat bij mij het 12V-stopcontact na bepaalde tijd gewoon uit dienst, net zoals de radio stopt met spelen na 10min - 15min (met contact af)
Bij mijn O2 uit 2007 bleef het 12V stopcontact gewoon aan - zoals ik wel eens heb vastgesteld aan de hand van de tomtom die op zijn eigen batterij ongeveer 2 uur voort kan. Als die dan na 24 uur nog steeds aan is staat er op zeker nog spanning op het stopcontact. Precies hetzelfde is het geval bij mijn huidige F2GL.
En voor beide auto's geldt c.q. gold: als ik het contact afzet, gaan na precies 30 minuten zowel de (met de schakelaar aangezette) binnenverlichting als de radio uit. Even contact aan en uit doet beide opnieuw inschakelen voor 30 minuten. Dit verschijnsel merk ik met enige regelmaat, want ik blijf nog wel eens met de krant in de auto zitten terwijl mijn vrouw diverse winkels afloopt (ik wil niet overal bij zijn...).
 

leo442

Forumguru
en toch gaat bij mij het 12V-stopcontact na bepaalde tijd gewoon uit dienst, net zoals de radio stopt met spelen na 10min - 15min (met contact af)
heb een FL 2013

Dan zal na die tijd het can-bus alles afschakelen. Een normaal gegeven!
 
Bovenaan Onderaan