Waarom geen fatsoenlijke accu?

Rallye

Forumguru
Hé, dus bij sommigen gaat de stroom na een half uur wel van stroomaansluitingen en bij anderen niet. Moet ik toch eens ff checken. Ik had het idee dat achterin gewoon mijn telefoon blijft laden als ik de auto verlaat.
 

Sparkie

Forumguru
Hier hetzelfde. Zelfs als ik na een nacht stilstand mijn telefoon inplug gaat hij direct laden zonder dat ik het contact aanraak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hé, dus bij sommigen gaat de stroom na een half uur wel van stroomaansluitingen en bij anderen niet.
Nou... om het even heel goed uit elkaar te houden:

Bij mij had en heeft die termijn van een half uur dus géén betrekking op de 12V stopcontacten, maar wel op:
  1. de binnenverlichting, indien deze met de schakelaar is ingeschakeld;
  2. de radio.
En na zo'n 30 minuten-uitval even het contact aan- en uitzetten zorgt ervoor dat beide weer spontaan in werking gaan, zonder dat ik verder (weer) aan schakelaars moet komen of zo.

Waar ik nog niet op heb gelet (maar dat zal ik bij gelegenheid nog een keer doen) is, of de binnenverlichting in "uitgevallen toestand" dan wel of niet reageert op het openen van een portier als ik niet eerst het contact heb aangehad.
 

CDK

Forumguru
Ik vergeet mijn telefoon wel eens van de lader af te halen als ik dan later terug ga om hem op te halen hoor ik als ik het portier open mijn telefoon een geluid en een trilling geven wat inhoud dat hij gaat laden, zonder contact aan bij het openen van de deur, ik verwacht dat dit idd 15 tot 30 minuten duurt vooraleer de stroomvoorziening weer uitgeschakeld wordt
 

EdK

Forumguru
24/7 heb ik spanning erop staan, kan het altijd mooi zien door me USB Lader die erin gestoken zit
 

andrehj

Forumguru
Wel, ik heb net de koelbox gevuld en nagekeken wat het verbruik is: 36w bij 12V. Dat is dus 3Ah. Als ik het eenvoudig uitreken heeft hij na 8 uur 24Ah verbruikt. De accu heeft een capaciteit van 61Ah. Waar zijn dan die resterende 36 Ampertjes naartoe?
Het is vandaag koud genoeg, de koelbox hoeft niet te draaien.

Eehm, als jij 's avonds om 18 uur thuis komt, en de volgende ochtend om 7 uur weer gaat rijden, zijn dat geen 8 uur, maar 13 uur. En 13uur maal 3A is 39Ah. Dan is er nog maar 22 Ah van de (theoretische) capaciteit bij 23°C over. Maar omdat het 's ochtends vroeg en 's nachts helemaal geen 23 graden is, maar veel koeler, gaat je accu dit helemaal niet volhouden en is ie dus finaal leeg.

Bovendien, zoals al eerder gezegd, een startaccu is hier helemaal niet geschikt voor. Die is gemaakt om kortstondig een hoge stroom te leveren. Voor dit doel zijn er caravanaccu's.
 

andrehj

Forumguru
Ik vergeet mijn telefoon wel eens van de lader af te halen als ik dan later terug ga om hem op te halen hoor ik als ik het portier open mijn telefoon een geluid en een trilling geven wat inhoud dat hij gaat laden, zonder contact aan bij het openen van de deur, ik verwacht dat dit idd 15 tot 30 minuten duurt vooraleer de stroomvoorziening weer uitgeschakeld wordt

Ik weet van de stroomloopschema's dat de 3.6V6 een totaal ander schema heeft dan andere S2's, maar wist niet dat het zo anders was. Waar is jouw lader op aangesloten?
 

DimiTator

Actief lid
Nog even rekenen:

U stelt dat van de accu na 8 uur 61Ah -/- 24 nog 37Ah "over is" .

De praktijk is denk ik iets weerbarstiger, en dit zal waarschijnlijk flink lager zijn (en 8 uur tussen thuiskomst 's-avonds en vertrek 's-ochtends lijkt me doorgaans geen regel maar uitzondering) pakweg de helft van de volle accu capaciteit.
Je hebt een punt. In dit geval stond de auto stil tussen 18h en 08h. totaal 14uur dus.

Echt, zonder afschakelen van het betreffende 12V contact óf een duurdere extra accu oplossing, kan het niet.
Toch wel. In de oude Skoda zat een grotere accu, pakweg 85Ah. Die startte nog. Je hoorde wel dat hij het moeilijk had, maar het lukte.
 

DimiTator

Actief lid
en toch gaat bij mij het 12V-stopcontact na bepaalde tijd gewoon uit dienst, net zoals de radio stopt met spelen na 10min - 15min (met contact af)
heb een FL 2013
Bij mij zeker niet. Niet met deze O2 en ook niet met de vorige. Het stopcontact werkt tot de accu leeg is.
 

EdK

Forumguru
Wel deze verkopen en nieuwe van 100Ah aanschaffen dan, kun je af en toe een uurtje doorslapen...
 

DimiTator

Actief lid
Tsja zal er wel mee te maken hebben dat je een vlaamse wagen hebt ?
Jullie hadden toch ook een mes standaard van fabriek in wagen om de bochten te snijden ??? flauw he ??
Geen idee of er een verschil is tussen een Vlaamse op Nederlandse versie. Lijkt me iets wat via VCDS in te stellen moet zijn. Maar daar heb ik geen kaas van gegeten.
De radio of sommige verbruikers geven wel een waarschuwing dat de accu ontladen wordt. Soms doet de radio dat al na pakweg een uurtje.

Bochten snijden? Is dat niks Nederlands? Wij zouden "afsnijden" zeggen. Er zijn wel flink wat dingen die we anders uitdrukken: pinkers, pharen, gas geven, optrekken, ...... stof genoeg voor een aparte topic ;)
 

DimiTator

Actief lid
Bij mijn O2 uit 2007 bleef het 12V stopcontact gewoon aan - zoals ik wel eens heb vastgesteld aan de hand van de tomtom die op zijn eigen batterij ongeveer 2 uur voort kan. Als die dan na 24 uur nog steeds aan is staat er op zeker nog spanning op het stopcontact. Precies hetzelfde is het geval bij mijn huidige F2GL.
En voor beide auto's geldt c.q. gold: als ik het contact afzet, gaan na precies 30 minuten zowel de (met de schakelaar aangezette) binnenverlichting als de radio uit. Even contact aan en uit doet beide opnieuw inschakelen voor 30 minuten. Dit verschijnsel merk ik met enige regelmaat, want ik blijf nog wel eens met de krant in de auto zitten terwijl mijn vrouw diverse winkels afloopt (ik wil niet overal bij zijn...).
Dat is precies zoals mijn O2! :jaja:
 

andrehj

Forumguru
Ik weet van de stroomloopschema's dat de 3.6V6 een totaal ander schema heeft dan andere S2's, maar wist niet dat het zo anders was. Waar is jouw lader op aangesloten?
@Corné de Kluijver
Ik heb het nog maar even gecheckt, en volgens Elsawin zit jouw stopcontact voorin samen met het stopcontact van de achterbank aangesloten op zekering SC35 van 25A (in het zekeringkastje aan de linkerkant van het dashboard).
Die zekering wordt via een rode 6mm2 kabel gevoed vanaf een 50A zekering SB53 (onder de motorkap). En die hangt echt aan de constante 12V.

Dus als jouw lader uitschakelt bij uitgeschakelde motor zijn er een aantal mogelijkheden:
  1. Elsawin zit fout (lijkt me stug, omdat het in Elsawin precies zo staat als het bij de andere S2's zit).
  2. Je lader zit niet op het gewone stopcontact, maar op een "custom made" stopcontact wat op een andere voeding zit.
  3. Je stopcontacten zijn verhuisd naar een andere "groep". Dit kan door de bedrading achter je zekeringkast aan te passen.
@DimiTator: De 3.6V6 heeft een ander stroomloopschema dan de andere Superbs, o.a. omdat de accu in de kofferbak zit.
 
E

Ex-lid 2926

Misschien een aparte 12V aansluiting maken met een geschakelde + en daarop de koelkast aansluiten?
 
Bovenaan Onderaan